Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 10

Discussie: Project fysica

  1. #1
    Member
    Lid sinds
    30/01/12
    Locatie
    Harelbeke
    Berichten
    1
    iTrader
    0

    Project fysica

    hoi

    Voor de lessen fysica moeten we een volledig fysisch experiment maken als eindproject.

    Wij hebben wat op het internet gezocht en zijn uiteindelijk op dit prachtige experiment gekomen.

    Mythbusters - Soccer Ball Shot from Truck - YouTube

    Alleen hebben wij natuurlijk geen kanon
    Daarom zijn we van plan om hetzelfde te doen met een speelgoedgeweertje ( eentje met pijltjes ) en een fiets.

    Het enige probleem dat we hebben is dat we de snelheid van het pijltje die afgevuurd wordt niet weten.

    Is er iemand die weet hoe snel zo'n pijltje gemiddeld gaat of die weet hoe we dit kunnen berekenen?

    Alvast bedankt!

  2. #2
    Member Suphafly's schermafbeelding
    Lid sinds
    14/04/03
    Locatie
    Lokeren
    Berichten
    5.401
    iTrader
    6 (100%)
    lol, is da ni juist heel de bedoeling van zo een project

  3. #3
    Member thecoon's schermafbeelding
    Lid sinds
    20/04/11
    Locatie
    lhkjhi
    Berichten
    1.201
    iTrader
    0
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door YourHandInMine Bekijk bericht
    hoi

    Voor de lessen fysica moeten we een volledig fysisch experiment maken als eindproject.

    Wij hebben wat op het internet gezocht en zijn uiteindelijk op dit prachtige experiment gekomen.

    Mythbusters - Soccer Ball Shot from Truck - YouTube

    Alleen hebben wij natuurlijk geen kanon
    Daarom zijn we van plan om hetzelfde te doen met een speelgoedgeweertje ( eentje met pijltjes ) en een fiets.

    Het enige probleem dat we hebben is dat we de snelheid van het pijltje die afgevuurd wordt niet weten.

    Is er iemand die weet hoe snel zo'n pijltje gemiddeld gaat of die weet hoe we dit kunnen berekenen?

    Alvast bedankt!
    bekijk de hele aflevering is waarschijnlijk zeggen ze daar een aantal begrippen in en dan kan je die normaal vinden op het internet

  4. #4
    Mee
    Mee is offline
    Member Mee's schermafbeelding
    Lid sinds
    19/02/03
    Locatie
    Haacht
    Berichten
    13.344
    iTrader
    8 (100%)
    Weblogs
    1
    Hoe snelheid bepalen... ik zou zeggen:
    Camera met zo veel mogelijk frames per secondes. Met die camera filmt ge uw schot. Zorg dat je als "achtergrond" van dat schot bv een lat of papier met daarop meeteenheden op hebt. Zorg dat je dat schot zo dicht mogelijk bij dat papier/lat afvuurt.
    Een simpele v = s/t en je bent er.

  5. #5
    Approved 9-lifer moustii's schermafbeelding
    Lid sinds
    1/11/10
    Locatie
    antwerpen
    Berichten
    1.417
    iTrader
    2 (100%)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Mee Bekijk bericht
    Hoe snelheid bepalen... ik zou zeggen:
    Camera met zo veel mogelijk frames per secondes. Met die camera filmt ge uw schot. Zorg dat je als "achtergrond" van dat schot bv een lat of papier met daarop meeteenheden op hebt. Zorg dat je dat schot zo dicht mogelijk bij dat papier/lat afvuurt.
    Een simpele v = s/t en je bent er.
    Dit gaat volgens mij niet nauwkeurig genoeg zijn. Want ze moeten de vertreksnelheid meten. Zon pijltje vertraagt te snel om zo deftig de snelheid te meten. Ook zijn dergerlijke pistolen op zich al niet aangeraden. 2 verschillende schoten zullen nooit hetzelfde zijn.

    Ik zou zeggen pak een ander experiment dat je veel gemakkelijker kunt uitvoeren.

  6. #6
    Member Gonzo the Great's schermafbeelding
    Lid sinds
    25/08/04
    Locatie
    i
    Berichten
    683
    iTrader
    0
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Suphafly Bekijk bericht
    lol, is da ni juist heel de bedoeling van zo een project
    Voila =)

    Als ge met zo een geweerke 5 meter ver schiet op ne seconde: das dan wel gemiddeld voor e licht pijleke met veel weerstand, en een snelheidsverloop dat ni eens lineair is. Moest het lineair zijn zit ge al aan 36 km/uur beginsnelheid...

    kZou dus al een opgedreven brommerke achter de hand houden ook voor de testen, want op vlakke baan aan >50/u deftig achteruit mikken, kweetni...

    Ne webcam vo PS2 had dachtek 90 fps, in plaats de gebruikelijke 30 fps van PC webcams.

  7. #7
    Member
    Lid sinds
    6/11/11
    Locatie
    Balegem
    Berichten
    65
    iTrader
    0
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door YourHandInMine Bekijk bericht
    Is er iemand die weet hoe snel zo'n pijltje gemiddeld gaat of die weet hoe we dit kunnen berekenen?

    Alvast bedankt!
    schiet op een blok isomo/leeg doos (binnenhuis) dat in 1 richting kan bewegen ( zie het als een soort schommel ).

    en met de camera de maximale hoogte proberen registreren. Dan kan je met de gewicht van de pijlje, blok hout, die hoogte de beginsnelheid bepalen.

    tip : wet van behoud van energie, kinetische/potentiele energie en behoud van impuls.
    Merk wel op dat de luchtweerstand als verwaarlozing wordt inbegrepen hier.


    Da's alles om beginsnelheid te bepalen

    edit : "hout" vervangen door "isomo/leeg doos" aangezien het pijltje veel te licht is tgo de hout en dus weinig accurate berekeningen tot gevolg kan leiden.
    Laatst gewijzigd door PCuser; 31 januari 2012 om 17:51

  8. #8
    Mee
    Mee is offline
    Member Mee's schermafbeelding
    Lid sinds
    19/02/03
    Locatie
    Haacht
    Berichten
    13.344
    iTrader
    8 (100%)
    Weblogs
    1
    Eigenlijk, zo'n pistool werkt toch met een veer h? Als je daar de veerkracht uit haalt (door bv een gewicht aan de veer te hangen) + hoeveel cm die wordt ingedrukt tijdens het "laden" + het gewicht van het pijltje, daar kan je dat normaal gezien ook wel mee berekenen .

  9. #9
    Member RandomHero's schermafbeelding
    Lid sinds
    24/11/03
    Locatie
    Gent
    Berichten
    155
    iTrader
    0
    Meten is weten

    Schiet het pijltje af met een geijkte plaat (bv. om de 10cm een streep) op de achtergrond en film het ondertussen.
    Herspeel de film en kijk hoeveel streepjes het pijltje voorbij vliegt in 1, 2, 3sec, ...
    Mythbuster doen het zo genoeg om de snelheid van iets te bepalen...

    *edit*

    zoals hierboven reeds beschreven, gewone camera is meer dan voldoende

  10. #10
    Member
    Lid sinds
    6/11/11
    Locatie
    Balegem
    Berichten
    65
    iTrader
    0
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Mee Bekijk bericht
    Eigenlijk, zo'n pistool werkt toch met een veer h? Als je daar de veerkracht uit haalt (door bv een gewicht aan de veer te hangen) + hoeveel cm die wordt ingedrukt tijdens het "laden" + het gewicht van het pijltje, daar kan je dat normaal gezien ook wel mee berekenen .
    dat is ook mogelijk maar ook tricky. Als je het maximale gewicht ervan onderschat heb je een uitgerekte veer met een verlaagde veerkonstante als gevold waardoor het pijltje niet krachtig zou kunnen wegschieten

Discussie informatie

Users Browsing this Thread

Op dit moment bekijken 1 gebruikers deze discussie. (0 leden en 1 gasten)

Tags for this Thread

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •