Pagina 1 van 2 12 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 20 van 38
    Member
    iTrader
    0

Waterdruk en energie

Moeilijk om mn vinger op het probleem te leggen...

Kan een nieuw blok niet in het watergedeelte getrokken worden omdat het drukverschil te groot is? Waarom hangen we er dan geen extra blokken aan voor een grotere resulterende kracht?

Member highsk8's schermafbeelding
    iTrader
    5 (100%)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Dylan3293 Bekijk bericht
    Moeilijk om mn vinger op het probleem te leggen...

Kan een nieuw blok niet in het watergedeelte getrokken worden omdat het drukverschil te groot is? Waarom hangen we er dan geen extra blokken aan voor een grotere resulterende kracht?
    Dan gaat u water ook hoger moeten zijn dus drukverschil word groter?

Approved 9-lifer MrKend54l's schermafbeelding
    iTrader
    20 (100%)
    Hydrostatische druk that is not how it works....

Approved 9-lifer NotoriousP's schermafbeelding
    iTrader
    150 (100%)
    Heeft Wessel di Wesseli eindelijk een forum account gemaakt?

Het is trouwens vrij simpel: aan de rechterkant heb je de zwaartekracht, aan de linkerkant de zwaartekracht + archimedes kracht. Veronderstellend dat de dichtheid van dozen lager is dan die van water en hoger dan die van lucht, krijg je hier rotatie.

Uw probleem is: wrijving met het water, wrijving met onderdelen + die opening waar je van lucht naar water gaat, is niet waterdicht. Dus je verliest water en het valt uiteindelijk stil. (Eender welke poging om dat toch waterdicht te maken zal falen omwille van de geometrie, moest je er toch in slagen dan zit je met gigantisch veel wrijvingsverlies)
    Laatst gewijzigd door NotoriousP; 21 januari 2012 om 08:35
    It's OK if you disagree with me.
    I can't force you to be right.

Member Lensos's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door NotoriousP Bekijk bericht

Het is trouwens vrij simpel: aan de rechterkant heb je de zwaartekracht, aan de linkerkant de zwaartekracht + archimedes kracht. Veronderstellend dat de dichtheid van dozen lager is dan die van water en hoger dan die van lucht, krijg je hier rotatie.

Uw probleem is: wrijving met het water, wrijving met onderdelen + die opening waar je van lucht naar water gaat, is niet waterdicht. Dus je verliest water en het valt uiteindelijk stil. (Eender welke poging om dat toch waterdicht te maken zal falen omwille van de geometrie, moest je er toch in slagen dan zit je met gigantisch veel wrijvingsverlies)
    Fout, want uw redenering doet uitschijnen dat er toch een netto asymmetrie in krachten is tussen links en recht. Al uw krachten wijzerzin door archimedes worden gecountered door de druk van het water op een blok dat probeert door de muur te dringen onderaan.

De OP had het dus al wel bij het juiste eind. Dat van die extra blokken maakt niet uit. Door verschillende groottes van blokken te hangen kunt ge wel tijdelijk een beweging krijgen, maar die valt ook stil na minder dan een volledige rotatie.

Approved 9-lifer NotoriousP's schermafbeelding
    iTrader
    150 (100%)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Lensos Bekijk bericht
    Fout, want uw redenering doet uitschijnen dat er toch een netto asymmetrie in krachten is tussen links en recht. Al uw krachten wijzerzin door archimedes worden gecountered door de druk van het water op een blok dat probeert door de muur te dringen onderaan.
    Er is een assymetrie in krachten links en rechts, gewoon niet in wijzerszin/tegenwijzerszin. Maar je hebt gelijk, de druk beneden was ik vergeten.

Member spliffrider's schermafbeelding
    iTrader
    2 (100%)
    ik héb dit model van PM al eens ergens gezien.

DE grote fout zit uiteraard exact op het punt waar uw blokken "naar binnen" gaan onderin die ank... Daar hebt ge -grote- hydraulische druk die netto "naar buiten" duwt en enkel gecompenseerd wordt door de luchtdruk. Volgens mij werkt het zelfs niet als de wrijving verwaarloosd wordt.

Member Matthias9L's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door MrKend54l Bekijk bericht
    Hydrostatische druk that is not how it works....
    'Nuff was said here. ^^

Q: Wat als uw ketting tegenwijzerzin zou draaien? (logischer door de druk van het water links dat uw beker naar buiten duwt)
    A: Zal ook niet gaan (communicerende vaten, nogmaals dit is dus hydrostatische druk)

Spoiler for Illustratie:

Member sneax's schermafbeelding
    iTrader
    5 (100%)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door NotoriousP Bekijk bericht

Das allemaal naast de kwestie. Dit is het probleem: de kracht die nodig is om een blok op die diepte in het water te duwen is dezelfde kracht die vrijkomt als wanneer die blok naar boven gaat om te drijven.

Dat is de kern waarom het nooit zal werken.

Ik kan natuurlijk volledig verkeerd zijn ook

Administrator Epyon's schermafbeelding
    iTrader
    5 (100%)
    Weblogs
    12
    OP zijn post komt van de volgende troll physics macro:

Iemand heeft me op dit forum al eens gevraagd waarom dit niet kan. Mijn uitleg was het volgende.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Epyon
    De fout lijkt me nochtans duidelijk . Het zit hem in de 'seal' of afdichting onderaan de luchtkolom links. Om een bal door die afdichting heen te trekken moet je meer kracht uitoefenen dan het water (de hydrostatische druk) op die diepte uitoefent, het doorbreken van een simpel krachtenevenwicht dus. Daardoor zal je links meer energie nodig hebben om de bal naar beneden te brengen dan je rechts terugkrijgt omdat de bal naar de oppervlakte zweeft (idealiter is het geheel in evenwicht, maar dat is zonder wrijving).

Het is dus niet omdat je een kolom lucht gebruikt dat je minder kracht nodig hebt om een object tot op een bepaalde onderwaterdiepte te brengen. Bij een luchtkolom zal de kracht die je nodig hebt om een object uit de luchtkolom tot net in het water onder de kolom te brengen gelijk zijn aan de som van de kracht die je nodig hebt om het object zonder luchtkolom tot die diepte te brengen.
    M.a.w. hydrostatische krachtenevenwicht up in dis shit, troll physics be hatin' .

Member Matthias9L's schermafbeelding
    iTrader
    0

Member Warezdude124's schermafbeelding
    iTrader
    61 (100%)
    deze topic->lounge

Member witten's schermafbeelding
    iTrader
    2 (100%)
    heb hier ook eens aan zitten denken.

stel een buis gevuld met water een paar 100 meter diep in de zee, dus gewoon boven en onderkant open. met een pomp blaas je belletjes in de buis onderaan. deze drijven dan soort van 'fans' aan die zich in de buis bevinden. vraag me af of de pompenergie meer zou kosten dan wat je kan winnen in dmv de aangedreven 'fans'

en ergens met een terugslagklepje werken onderaan waar je de lucht inblaast miss..

Administrator Epyon's schermafbeelding
    iTrader
    5 (100%)
    Weblogs
    12
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door witten Bekijk bericht
    stel een buis gevuld met water een paar 100 meter diep in de zee, dus gewoon boven en onderkant open. met een pomp blaas je belletjes in de buis onderaan. deze drijven dan soort van 'fans' aan die zich in de buis bevinden. vraag me af of de pompenergie meer zou kosten dan wat je kan winnen in dmv de aangedreven 'fans'
    Uiteraard zal dat meer energie kosten. Om lucht tot op die diepte te krijgen moet je een druk opbouwen die minstens gelijk is aan de druk op die diepte. Indien alles 100% rendement heeft zal er dus een energetisch evenwicht ontstaan. Compressoren en ventilatoren hebben echter zeer lage rendementen dus je zal er vele tientallen malen meer energie in steken dan je er uit kan halen.

No such thing as free energy. Stop thinking about it. Stop it!

iTrader
    2 (100%)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Epyon Bekijk bericht
    Uiteraard zal dat meer energie kosten. Om lucht tot op die diepte te krijgen moet je een druk opbouwen die minstens gelijk is aan de druk op die diepte. Indien alles 100% rendement heeft zal er dus een energetisch evenwicht ontstaan. Compressoren en ventilatoren hebben echter zeer lage rendementen dus je zal er vele tientallen malen meer energie in steken dan je er uit kan halen.

No such thing as free energy. Stop thinking about it. Stop it!
    hehe
    maar stel nu dat je die buis kunt afsluiten dmv terugslagklep. is die druk van de lucht op 100 meter diepte zo groot? ik dacht dat dit gewoon atmospherische druk is. Laat me het beter formuleren. steek een buis in het water die enkel bovenaan open is (dit steekt boven water). De wet van archimedes gaat een opwaartste kracht generen die evenredig is als het verplaatste volume water. maar dit kun je verankeren. Wat is de druk van de lucht onderaan in de buis. toch atmosferisch?

bon het knooppunt onderaan laten we even buiten beschouwing
    je hebt gelijk. om er lucht door te krijgen door die terugslagklep moet je een druk opbouwen die groter is dan de waterdruk op die diepte

Member
    iTrader
    0
    Sorry jongens, ben deze post even uit het oog verloren... Examens ditdat

En dan zat ik toch juist met mn drukverschil... Had wat moeite met mn hoofd rond die 'waarom geen extra blokken' te krijgen, maar die volledige rotatie van Lensos heeft me het licht doen zien

@Epyon; ik ben er toch nog steeds van overtuigd dat ik helemaal uit mezelf op het idee ben gekomen! Een ongeregistreerde herinnering uit het verleden kan natuurlijk wel veel doen met het onderbewuste...

Member Pjken007's schermafbeelding
    iTrader
    14 (100%)
    hehe
    maar stel nu dat je die buis kunt afsluiten dmv terugslagklep. is die druk van de lucht op 100 meter diepte zo groot? ik dacht dat dit gewoon atmospherische druk is. Laat me het beter formuleren. steek een buis in het water die enkel bovenaan open is (dit steekt boven water). De wet van archimedes gaat een opwaartste kracht generen die evenredig is als het verplaatste volume water. maar dit kun je verankeren. Wat is de druk van de lucht onderaan in de buis. toch atmosferisch?

bon het knooppunt onderaan laten we even buiten beschouwing
    je hebt gelijk. om er lucht door te krijgen door die terugslagklep moet je een druk opbouwen die groter is dan de waterdruk op die diepte
    Op 100m diepte is de druk 11x atmosfeerdruk (per 10meter water komt er ongeveer 1x de atmosfeerdruk bij dacht ik)

Member sneax's schermafbeelding
    iTrader
    5 (100%)
    mja 'no such thing as free energy' op zich wel eh, alles wat op 'natuurlijke' wijze een potentiele energie opbouwt kan daarna geharvest worden

windenergie
    regenenergie (een rad in een rivier)
    'golf'energie op zee
    ...

maar zonder externe invloeden die er potentiele energie insteken, idd geen gratis energie ...

iTrader
    2 (100%)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Pjken007 Bekijk bericht
    Op 100m diepte is de druk 11x atmosfeerdruk (per 10meter water komt er ongeveer 1x de atmosfeerdruk bij dacht ik)
    neenee je hebt het verkeerd. ik bedoel de druk in de buis. die bovenaan open is en stel nu dat je deze 100 meter in het water steekt. wat is de druk in de buis onderaan. ( opening buis steekt theoretisch boven water he )

Member denkimi's schermafbeelding
    iTrader
    0
    neenee je hebt het verkeerd. ik bedoel de druk in de buis. die bovenaan open is en stel nu dat je deze 100 meter in het water steekt. wat is de druk in de buis onderaan. ( opening buis steekt theoretisch boven water he )
    als uw buis sterk genoeg is gewoon atmosferisch. weliswaar iets minder, maar dat is verwaarloosbaar.

Pagina 1 van 2 12 LaatsteLaatste

Discussie informatie

Users Browsing this Thread

Op dit moment bekijken 1 gebruikers deze discussie. (0 leden en 1 gasten)

Regels voor berichten