Pagina 1 van 2 12 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 20 van 32
    Member
    iTrader
    0

Stephen Hawking in Leuven

Op 25 oktober gaf Stephen Hawking een publieke lezing in de Pieter De Somer aula in Leuven. Wegens de enorme interesse en het beperkt aantal plaatsen werden er de dag tevoren 800 kaarten uitgedeeld volgens het first-come, first-served principe. De rest van de geïnteresseerden konden de lezing volgen op een groot scherm in het stadspark.

Op facebook ontstonden er discussies over de manier van werken en de motivatie van anderen om tickets te bemachtigen. Sommigen vonden dat de studenten fysica voorrang moesten krijgen om de lezing bij te wonen in de aula. Een vaak terugkomende kritiek was dat de meeste toch enkel kwamen voor de persoon en niet zozeer uit interesse voor de wetenschap. Enkelen waren uiteindelijk zo wanhopig om aan een ticket te geraken dat ze via publieke oproepen grof geld boden.

Naar aanleiding hiervan zijn wij ook eens de straat opgetrokken om te kijken wat men in Leuven weet over Stephen Hawking en wat men denkt over het debat tussen de Leuvense studenten over de toegang tot de aula. De resultaten hebben we gebundeld in een kort filmpje met de nodige variatie: Stephen Hawking in Leuven - YouTube
    Wat denken de jullie? Zouden bepaalde groepen studenten voorrang moeten krijgen om dergelijke lezingen live bij te wonen? Maakt het uit welke motivatie een persoon heeft om aanwezig te zijn?

Member spliffrider's schermafbeelding
    iTrader
    2 (100%)
    De hamvraag is: wie betaalt ervoor?

De lezing vereiste bij mijn weten zeer weinig voorkennis. Het punt van kritiek geldt dan imo ook even hard voor studenten fysica als voor "leken": Hetgeen in die lezing verteld werd was voor de studenten fysica wellicht basiskennis; de personencultus geldt bij hen ook.

Als hij (of pakweg iemand van het niveau van Krauss) ooit nog eens naar Gent komt; zal ik -als graduaat elektromechanica- als eerste in de rij staan. Dikkenek studentjes hoeven daar dan niet over te zagen imo...mijn telescoop is toch veel groter dan die van u

Allez all i'm saying is: Opleiding en interesse zijn niet altijd hetzelfde. Ge hebt nu eenmaal méér nodig dan een diepe interesse in fysica om aan een master in die richting te beginnen (ik denk dan vooral aan de lachwekkend zware wiskunde)
    Laatst gewijzigd door spliffrider; 6 november 2011 om 22:16

Member Exorikos's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Toen ik zijn lezing op het internet gezien had, wilde ik zelfs niet meer gaan. Alleen al de manier waarop die lezing door de computer voorgelezen wordt, deed me bijna in slaap vallen. Ik heb veel respect voor wat de man ondanks zijn vele fysieke beperkingen gedaan heeft, maar een lezing gaat over inhoud en die stond mij in dit geval niet aan. Het was ook echt een lezing voor een algemeen publiek bedoeld. Ik heb dan ook geen gebruik gemaakt van een van de 50 tickets voor masterstudenten fysica en sterrenkunde.

Hij heeft fysica mee naar het grote publiek gebracht, maar daarin is hij niet alleen. Hem verafgoden doe ik dus ook niet.

Ik vind het erger dat ik het colloquium over de Nobelprijs van dit jaar (ook over een onderwerp in kosmologie) gemist heb.
    Physics is like sex: Sure, it may have practical results, but that is not the reason we do it. ~ R. Feynman
    All science is either physics or stamp collecting. ~ E. Rutherford
    S'il est vrai qu'on construit des cathédrales aujourd'hui dans la Science, il est bien dommage que les gens n'y puissent entrer, ne puissent pas toucher les pierres elles-mêmes.

Approved 9-lifer shiftyke's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Ik heb de lezing achteraf bekeken en was toch redelijk teleurgesteld, ondanks zijn fysieke beperkingen was het ongelooflijk saai en het niveau lag bijzonder laag (en ik ben ver van een fysica kenner, ik ken het enkel uit docu's).

Hij heeft een mooie bijdrage tot de fysica gedaan maar er zijn andere fysici die ik liever eens aan het woord zou willen zien.

Persoonlijk denk ik dat fysica studenten geen hol aan deze lezing gehad zouden hebben en dat er enkel zoveel volk was vanwege de "hype" rond Hawking.

Member Exorikos's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door shiftyke Bekijk bericht
    Persoonlijk denk ik dat fysica studenten geen hol aan deze lezing gehad zouden hebben.
    Ze zijn achteraf met hem op de foto gemogen. :')

Approved 9-lifer shiftyke's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Exorikos Bekijk bericht
    Ze zijn achteraf met hem op de foto gemogen. :')
    Hebben ze hem achteraf ook toegevoegd op facebook en al hun vriendjes laten zien wat een cole nieuwe vriend ze hebben

Member MAXXUR's schermafbeelding
    iTrader
    26 (100%)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door shiftyke Bekijk bericht
    Hebben ze hem achteraf ook toegevoegd op facebook en al hun vriendjes laten zien wat een cole nieuwe vriend ze hebben
    Iemand is bitter door te lang tevergeefs in de rij te hebben gestaan

Member Darkseid's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Voor deze lezing vind'k het inderdaad niet nodig, aangezien het écht basiskennis is. Dus voor fysica studenten zou het net zoals voor andere studenten gewoon zijn om die man eens te zien, ookal hebben ze mss iets meer waardering ervoor.

Moest het nu een meer gedetailleerde lezing zijn zou'k wel opteren om voorrang te geven aan die richtingen die er al iets van kennen, maarja hoe bepaalt ge zoiets dan

Approved 9-lifer kil911ler's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Toelatingsexamen

Approved 9-lifer Proim's schermafbeelding
    iTrader
    28 (100%)
    Achteraf gezien mocht iedereen ernaar gaan kijken van mij, maar op voorhand vond ik ook dat studenten van de faculteit voorrang moesten krijgen.
    Als er uit andere kringen een groot figuur een lezing zou komen geven die ook zou willen zien zou ik ook de voorkeur geven aan die mensen die er dichter bij staan.

Member spliffrider's schermafbeelding
    iTrader
    2 (100%)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Proim Bekijk bericht
    Achteraf gezien mocht iedereen ernaar gaan kijken van mij, maar op voorhand vond ik ook dat studenten van de faculteit voorrang moesten krijgen.
    Als er uit andere kringen een groot figuur een lezing zou komen geven die ook zou willen zien zou ik ook de voorkeur geven aan die mensen die er dichter bij staan.

Noem eens een vergelijkbaar figuur die actief is in een andere kring. EN daarmee bedoel ik dan ook dat die figuur bakken media aandacht krijgt en ook bekend is bij de leken.

Ik kan atm enkel op Dawkins komen...denk dat die zijn kaarten ook wel vrij vlotjes van de hand zouden gaan.

iTrader
    28 (100%)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door spliffrider Bekijk bericht
    Noem eens een vergelijkbaar figuur die actief is in een andere kring. EN daarmee bedoel ik dan ook dat die figuur bakken media aandacht krijgt en ook bekend is bij de leken.

Ik kan atm enkel op Dawkins komen...denk dat die zijn kaarten ook wel vrij vlotjes van de hand zouden gaan.
    Kan er niet zomaar een opnoemen eigenlijk maar er zullen er wel zijn.

Member Crash_and_burn's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Bill Gates voor Informatica? Warren Buffet voor Economie? Toch wel mensen waar ik naar zou gaan.

Member
    iTrader
    0
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door spliffrider Bekijk bericht
    trolling, right?

Member Straddle's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Ben zelf niet naar de lezing gegaan, ik dacht wel dat het zo'n massa-evenement zou worden dat allerlei studenten zou aantrekken die er gewoon bij willen zijn. Hoeveel % van die aula op de hoogte zou geweest zijn van theorieën en boeken? Ik denk geen 0,5%.
    Ik ben zelf geen fysicus, maar ik heb wel a brief history of time verschillende keren gelezen net zoals Hawking zijn autobiografie. Hij is een indrukwekkend figuur, maar ook wat te gehypt bij de gewone bevolking (als hij al in afleveringen van de Simpsons meedoet krijg je dat vanzelf natuurlijk).

Banned
    iTrader
    0
    Leonard Susskind, "uitvinder" Snaartheorie, minstens zo indrukwekkend.

Maar Hawking kent iedereen omdat hij ten eerste een hoop boeken heeft geschreven voor een breed publiek en ten tweede een vreselijke,maar erg opvallende ziekte meedraagt.

Hij is wel een cultfiguur,tof dat hij eens naar de KUL komt, maar toch niet echt het gevoel dak iets gemist heb, beetje overhyped dat gedoe rond zijn lezing.

iTrader
    28 (100%)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Crash_and_burn Bekijk bericht
    Bill Gates voor Informatica? Warren Buffet voor Economie? Toch wel mensen waar ik naar zou gaan.
    Hoe kon ik nu niet op die personen gekomen zijn, ongelooflijk

Member
    iTrader
    0
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Proim Bekijk bericht
    Hoe kon ik nu niet op die personen gekomen zijn, ongelooflijk
    Richard Branson / Rupert Murdoch : Journalistiek, communicatie, media & PR, muziek

Zuckerberg

Spielberg

Architecten van SOM

,...

Member Crash_and_burn's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Obama om te zeggen hoe ge de nobelprijs van de vrede moet halen.

Member squalleke123's schermafbeelding
    iTrader
    1 (100%)
    Spijtig dat dit iets minder 'gehypet' werd, maar gisteren was er dus, eveneens in leuven, een lezing door Prof. Peter Atkins. Zeer interessant en inspirerend....

Pagina 1 van 2 12 LaatsteLaatste

Discussie informatie

Users Browsing this Thread

Op dit moment bekijken 1 gebruikers deze discussie. (0 leden en 1 gasten)

Regels voor berichten