Pagina 5 van 13 EersteEerste 123456789 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 81 t/m 100 van 246
    Member Exorikos's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door makila Bekijk bericht
    Als ik met een ferrari rijd, maar ik kom file tegen, en iemand met een fiets neemt een alternatieve route en is daardoor sneller dan de ferrari. Wie is op dat moment dan het snelste? De fiets vind ik. Ja de ferrari kan sneller, maar op dat ogenblik ging hij niet sneller.
    Het gaat niet om een co´ncidentiemeting waarbij een foton en een neutrino samen vertrekken... Het is een time-of-flight meting, onafhankelijk van licht.

Member memorexxx's schermafbeelding
    iTrader
    5 (100%)
    zie sig
    Best wel zot moest het waar zijn.
    Deze week nog op discovery een docu van/door/met Stephen Hawking gezien over tijdreizen.
    Die z'n theorie is dan ook wel volledig ontkracht.
    Sneller bewegen dan licht kan niet en daardoor ervaart degene die bijna even snel dan het licht beweegt alles in slowmo, daar komt het zowat op neer... Back to the black holes dan maar...

Member makila's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Dobbelsteen Bekijk bericht
    Dus jij wil zeggen dat de lichtsnelheid ineens zo hard gezakt was dat je de fotonen voorbij kon lopen?
    Ik ken te weinig van de wetenschap of om te weten of dit mogelijk is. Maar ik sluit niks uit Hierdoor rijst er wel een andere vraag. Wat als men het licht tijdelijk kan vertragen en men gaat sneller dan dit vertraagd licht. Kan men op deze manier dan ook in de tijd reizen?

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Exorikos Bekijk bericht
    Het gaat niet om een co´ncidentiemeting waarbij een foton en een neutrino samen vertrekken... Het is een time-of-flight meting, onafhankelijk van licht.
    Dat heb ik ook nooit beweert.

Banned
    iTrader
    15 (100%)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door makila Bekijk bericht
    Ik ken te weinig van de wetenschap of om te weten of dit mogelijk is. Maar ik sluit niks uit Hierdoor rijst er wel een andere vraag. Wat als men het licht tijdelijk kan vertragen en men gaat sneller dan dit vertraagd licht. Kan men op deze manier dan ook in de tijd reizen?

Dat heb ik ook nooit beweert.
    Ik zal simpel proberen uit te leggen wat er bedoeld wordt met die 'vertraging' van het licht. Stel: je hebt een hoop fotonen die tegen de lichtsnelheid reizen (duh). Onderweg komen ze enkele atomen/moleculen tegen die fotonen tijdelijk kunnen opnemen omdat hun energieniveaus overeen komen, dan doen ze dat. In die paar nano/microseconden dat dit plaats grijpt, zal het foton begrijpelijk niet verder bewegen, dus zakt de globale snelheid van uw groep deeltjes. Neutrino's ondervinden deze hinder blijkbaar niet. Dit wil niet zeggen dat opeens de lichtsnelheid sterk gezakt is eh.

Ik hoop dat exo dit kan bevestigen, want in hogere fysica ben ik niet zo heel hard thuis

Member clercqie's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Dobbelsteen Bekijk bericht
    Ik zal simpel proberen uit te leggen wat er bedoeld wordt met die 'vertraging' van het licht. Stel: je hebt een hoop fotonen die tegen de lichtsnelheid reizen (duh). Onderweg komen ze enkele atomen/moleculen tegen die fotonen tijdelijk kunnen opnemen omdat hun energieniveaus overeen komen, dan doen ze dat. In die paar nano/microseconden dat dit plaats grijpt, zal het foton begrijpelijk niet verder bewegen, dus zakt de globale snelheid van uw groep deeltjes. Neutrino's ondervinden deze hinder blijkbaar niet. Dit wil niet zeggen dat opeens de lichtsnelheid sterk gezakt is eh.

Ik hoop dat exo dit kan bevestigen, want in hogere fysica ben ik niet zo heel hard thuis
    Klopt als een bus: fotonen interageren veel sterker met materie dan neutrino's (electromagnetische krachten vs zwakke wisselwerking). Door die vele interacties zullen de fotonen dus "vertraagd" worden tov. de neutrino's, maar dit wil niet zeggen dat de lichtsnelheid (de constante) verlaagd.

iTrader
    0
    Dat klopt inderdaad. Alleen begrijp ik niet waarom dat er in dit experiment toe doet. Er is immers nergens een foton in het spel (buiten dan in de scintillator natuurlijk).

Member Tomba's schermafbeelding
    iTrader
    23 (100%)
    Neutrino's zonder massa zou alles wat we nu denken te weten over het neutrino overhoop gooien. Ik kan me overigens ook geen eigenschap voorstellen waardoor het neutrino iets als "warpholes" zou kunnen creŰren.
    Als de resultaten van dit experiment bevestigd kunnen worden, wordt er nog wel meer overhoop gegooid denk ik.

Daarom geen warpholes maar met een beetje goede wil kan je via de quantumtheorie misschien wel stellen dat zo'n neutrino zich niet voortbeweegt in de klassieke zin maar "springt" naar een volgende locatie. Theoretisch zou zo'n deeltje zich gelijktijdig op zowel z'n huidige positie als de volgende positie kunnen bevinden, en zo dus een deel van de afstand gewoon overslaan.

Ik zeg niet dat dit waarschijnlijke opties zijn, maar het is maar om aan te tonen dat er nog allerlei andere redenen kunnen zijn dat zo'n neutrino sneller aankomt dan het licht..

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Fighting Hobbit Bekijk bericht
    Sorry, maar dit klopt gewoon niet. Er kan normaal niets sneller reizen dan lichtsnelheid omdat dit een fundamentele eigenschap is van de meetkunde van de ruimte. Alle fysische materie is gebonden aan de meetkunde van de ruimte, dat is net het hele idee van relativiteitstheorie.
    De mens heeft die meetkunde bedacht adhv zijn eigen observaties & theorieen. Daarom is deze ontdekking net zo belangrijk want ze kÓn dit hele idee overhoop halen.

En als iets geen massa heeft, is het op zich ook niet per se gebonden aan dezelfde regels dan massa.

Banned
    iTrader
    15 (100%)
    Dat klopt inderdaad. Alleen begrijp ik niet waarom dat er in dit experiment toe doet. Er is immers nergens een foton in het spel (buiten dan in de scintillator natuurlijk).
    Nee, het is wat terzijde omdat er hier precies wat discussie was omtrent de lichtsnelheid. Maar het is wel nuttig om dat andere geval te begrijpen waar neutrino's ook sneller leken dan het licht (wat een totaal andere opzet was dan dit experiment).

iTrader
    0
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Tomba Bekijk bericht
    En als iets geen massa heeft, is het op zich ook niet per se gebonden aan dezelfde regels dan massa.
    Toch wel aangezien die zich ook voortbewegen in dezelfde ruimte. Jij mag die ruimte dan beschouwen als iets door ons bedacht, volgens elk experiment ondernomen is deze ruimte zoals wij ze beschrijven aan de hand van meetkunde.

Member
    iTrader
    0
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door GMotha Bekijk bericht
    Eigenlijk hilarisch hoe weinig mensen zich kunnen inbeelden dat iets sneller dan licht kan.
    Dogma's in de fysica, anyone? We hebben niet alles gezien, dus de stelling "licht IS het snelste" vind ik maar een arrogant standpunt. Het kan waar zijn, het kan onwaar zijn.

Wetenschap krijgt soms religieuze trekjes.
    wat is dat nu voor onzin. Iedere vorm van moderne wetenschap begint met een theorie of standaard model, daarna wordt met man en macht geprobeerd om te bewijzen dat ze niet (ik heb weldegelijk niet gezegd) kloppen. Hierdoor moeten er nieuwe ontwikkeld worden om de test resultaten te laten kloppen. Eigenlijk is geen enkele wetenschap 100 % juist.

Op dit vlak vielen de test resultaten van de laatste decennia vielen perfect binnen het gekende standaard model. nu zal die moeten aangepast worden

zelfs de wet van ohm De absolute basis van onze kennis van elektriciteit en electronica is nog steeds niet voor 100 % bewezen en dat zal ook nooit gebeuren. Wat niet wil zeggen dat ze niet klopt (anders zou er bv geen internet zijn zodat idioten hun bullshit kunnen verspreiden). Ik doe bij het testen van mijn software net hetzelfde, ik probeer die langs alle kanten te doen crashen

We kunnen alleen experimenteren en wanneer er geen resultaten uitkomen die niet stroken met de theorie wordt het aannemelijker dat de theorie correct is.
    dude

Approved 9-lifer LaBuenaVida's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Vind dit een ongelooflijke ontdekking!

Tijdreizen, here we come

Banned
    iTrader
    15 (100%)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door LaBuenaVida Bekijk bericht

Tijdreizen, here we come
    Ja, omdat wij bestaan uit neutrino's ipv atomen.

Member makila's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door LaBuenaVida Bekijk bericht

Tijdreizen, here we come
    Het is nog niet omdat er "iets" bestaat dat sneller is dan het licht dat ze nu ruimtetuigen kunnen bouwen uit dat "iets", waarin ook nog eens mensen vertoeven die dan ook nog eens sneller gaan dan het licht hÚ?

Het enige dat ze "misschien" bewezen hebben is dat er deeltjes bestaan die sneller dan het licht gaan.

Approved 9-lifer LaBuenaVida's schermafbeelding
    iTrader
    0
    C'mon, heb fantasie !!!

Member Jack The Ripper's schermafbeelding
    iTrader
    1 (100%)
    Tijd dat Betelgeuse ontploft dat we wat meer weten over neutrino's.
    Dan zouden al die neutrino detectors tilt slaan peis ik.

iTrader
    0
    Ons departementshoofd op het journaal. Videozone Ik heb geen idee waarom het gefilmd is in het IMBL, want daar heeft die helemaal niks mee te maken. Het apparaat waar je hem naar ziet kijken is de Molecular Beam Epitaxy om atoomlagen de deponeren op een substraat.
    Laatst gewijzigd door Exorikos; 23 september 2011 om 20:26

Banned
    iTrader
    1 (100%)
    moest het allemaal waar zijn, wat houdt dit dan in voor de dichte toekomst?
    niets?

zal wss nog een 100 jaar duren, eer ze zo iets in een soort praktijk kunnen zetten, en wij desgevolg niet zullen meemaken.

jammergenoeg.

doet me wel denken aan sp aflevering : pinewoord derby :')

Member grifter's schermafbeelding
    iTrader
    73 (99%)
    Op zich zal er nabij niet veel veranderen, maar het zet wel na tot nadenken en herdenken.

Banned
    iTrader
    1 (100%)
    dacht ik wel, omdat ik al mensen bezig hoorde over tijdreizen en warpspeed.

Approved 9-lifer Phil's schermafbeelding
    iTrader
    2 (100%)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Prastepius Bekijk bericht
    moest het allemaal waar zijn, wat houdt dit dan in voor de dichte toekomst?
    niets?
    zal wss nog een 100 jaar duren, eer ze zo iets in een soort praktijk kunnen zetten, en wij desgevolg niet zullen meemaken.
    jammergenoeg.
    doet me wel denken aan sp aflevering : pinewoord derby :')
    Dit is allemaal hogere fysica, dat gaat niet tot praktische uitvindingen leiden hoor. Moest blijken dat neutrino's bvb geen maximum snelheid zouden hebben, dan zou de enige invloed op het grote publiek zijn dat ze tekstboeken voor unief moeten aanpassen. (En dat er natuurlijk in zowat elke krant compleet van de pot gerukte artikels verschijnen)

Misschien na de singularity, maar goed, dat kunnen we ons per definitie niet voorstellen he

Pagina 5 van 13 EersteEerste 123456789 ... LaatsteLaatste

Discussie informatie

Users Browsing this Thread

Op dit moment bekijken 1 gebruikers deze discussie. (0 leden en 1 gasten)

Regels voor berichten