Weergegeven resultaten: 1 t/m 16 van 16

Discussie: clixon electromotor

Member
    iTrader
    0

clixon electromotor

Hallo,

Ik heb een motor van een pomp (2,2 kW). Bij opstart (koud) draait de motor ongeveer 45 sec, dan stopt hij gedurende 5 10 sec om vervolgens met intervallen van 5 10 sec telkens heel even (< 1 sec) te willen draaien. 'k Heb de motorbeveiliging al eens ervan tussen gehaald en rechtstreeks laten aanlopen maar dat maakt geen verschil. Ik denk dus dat de thermische beveiliging (Klixon) stuk is en zou deze ervan tussen willen halen. Alleen weet ik niet welke draden van de clixon zijn en hoe ik de motor moet aansluiten zonder (of met overbrugging van) de clixon.

De motor is 2 fasig aangesloten op klem U1 en W1, tussen U1 en W2 zit een condensator van 50F. Van het klemmenblok vertrekken volgende draden naar de motor :
    - U1 : dunne witte
    - W1 : dikke blauwe
    - V2 : dikke blauwe
    - V2 : dunne zwarte
    - W2 : dunne rode

Ik probeer nog een foto te posten

Wie kan me verder helpen ?

Damo

Member
    iTrader
    0
    'k Heb volgende spanningsvallen ook eens gemeten :

1) zolang motor draait :
    - klem U1 -> W1 : 240 V
    - klem U1 -> V2 : 240 V
    - klem W2 -> W1 : 270 V
    - klem W2 -> V2 : 270 V

2) als motor uitvalt :
    - klem U1 -> V2 : 0 V
    - klem W2 -> V2 : 0 V

ik zou verwachten dat het omgekeerd is (geen spanning als motor draait, wel als contact opent)?

=> ???

mvg

Damo

Crew Member Jurgenv1's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Je bedoelt vast een driefasige motor op een monofasig net te laten draaien via een Steinmetz schakeling? Controleer of de condensator niet stuk is.

Member denkimi's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Jurgenv1 Bekijk bericht
    Je bedoelt vast een driefasige motor op een monofasig net te laten draaien via een Steinmetz schakeling? Controleer of de condensator niet stuk is.
    als de condensator kapot is dan zou hij helemaal niet meer draaien.

gezien het over een pomp gaat denk ik eerder aan de drukregelaar.

Member
    iTrader
    0
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Jurgenv1 Bekijk bericht
    Klopt, 't is een 3F motor die monofasig werd aangesloten met condensator. De condensator werkt nog goed (en dat heb ik gevoeld toen in bij het afkoppelen toevallig aan beide aansluitingen kwam).

Member
    iTrader
    0
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door denkimi Bekijk bericht
    als de condensator kapot is dan zou hij helemaal niet meer draaien.

gezien het over een pomp gaat denk ik eerder aan de drukregelaar.
    Er is geen drukregelaar : de klemmen bevinden zich op de motor zelf.
    Hoe kan ik een foto posten ?

Member spliffrider's schermafbeelding
    iTrader
    2 (100%)
    Clixon wordt gewoonlijk gebruikt voor beveiliging van compressormotoren voor HVAC.

regardless de toepassing. Als uw thermiek tript maar uw beveiliging tegen kortsluiting niet; scheelt er wellicht iets mechanisch aan uw motor(sleet? draait stroef?)waardoor uw motor bij het aanzetten meer koppel moet steken dan normaal; en meer stroom trekt, of zit er sleet op het bimetaal van die clixon. Die laatste moet ge toch ook kunnen overbruggen?

Meer stroom trekken en dus sneller "trippen" kan ook een gevolg zijn van een slechte installatie. Controlleer dat al de stroomvoerende geleiders GOED VAST zitten in/op hun klemmen.

Ik zou ALLESZINS eerst eens uw motorwikkelingen Ohms uitmeten (draden die naar de motorwikkelingen gaan losmaken van klemmenbord) en eventueel een isolatiemeting doen (daarmee weet ge direct of er een winding door ligt) vooraleer er power op te steken.
    Noi viviamo sommersi nel fondo d'un pelago d'aria
    E. Toricelli

Member
    iTrader
    0
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door spliffrider Bekijk bericht
    Clixon wordt gewoonlijk gebruikt voor beveiliging van compressormotoren voor HVAC.

regardless de toepassing. Als uw thermiek tript maar uw beveiliging tegen kortsluiting niet; scheelt er wellicht iets mechanisch aan uw motor(sleet? draait stroef?)waardoor uw motor bij het aanzetten meer koppel moet steken dan normaal; en meer stroom trekt, of zit er sleet op het bimetaal van die clixon. Die laatste moet ge toch ook kunnen overbruggen?

Meer stroom trekken en dus sneller "trippen" kan ook een gevolg zijn van een slechte installatie. Controlleer dat al de stroomvoerende geleiders GOED VAST zitten in/op hun klemmen.

Ik zou ALLESZINS eerst eens uw motorwikkelingen Ohms uitmeten (draden die naar de motorwikkelingen gaan losmaken van klemmenbord) en eventueel een isolatiemeting doen (daarmee weet ge direct of er een winding door ligt) vooraleer er power op te steken.
    Het is een vrij nieuwe motor (3 4 jaar oud) die hooguit 1 keer per week of zo draait (< 1 uur). Slijtage zou me verbazen en ook de stroomvoerende geleiders zijn stevig aangedraaid.

Vanuit het klemmenblok vertrekken 5 geleiders naar de motor (2 dikke en 3 dunne) waarvan ik niet weet welke nu deze van de wikkeling zijn en welke van de clixon. Bedoelt u met de isolatiemeting dat ik moet meggeren ?

alvast bedankt
    damo

Member
    iTrader
    0
    Hopelijk brengt deze foto wat duidelijkheid :

Member
    iTrader
    24 (96%)
    - verwijder uw motor eens van de mechanische belasting
    - controleer uw stroom
    - kijk wanneer uw belasting afgekoppeld is of hij dan start + meet uw windingen van uw motor uit met een ohm meter

iTrader
    2 (100%)
    Als die bruine draden naar uw condensator gaan dan zit die beveiliging volgens mij op de blauwe draden; enkel naar uw foto kijkend.

!!!!!MAAK UW TOESTEL SPANNINGSLOOS!!!!
    Ontlaad eerst de condensator
    Koppel die 2 blauwe volledig los van de rest net nadat die uitgevallen is door die beveiliging. Meet ge open contact? -> reset de beveiliging -> sluit het contact?

Met isolatietest bedoel ik idd "meggeren" vanop uw klemmenbord naar de behuizing van uw motor.

iTrader
    0
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door damo Bekijk bericht
    Er is geen drukregelaar : de klemmen bevinden zich op de motor zelf.
    Hoe kan ik een foto posten ?
    hoe slaat u pomp dan aan en af?

iTrader
    2 (100%)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door denkimi Bekijk bericht
    hoe slaat u pomp dan aan en af?
    Een pomp impliceert niet automatisch een regeling h

Gewoon 220 op die motor steken en dat draait.

iTrader
    0
    Een pomp impliceert niet automatisch een regeling h

Gewoon 220 op die motor steken en dat draait.
    ik veronderstel dat het hier gaat over gewoon thuisgebruik (regenwaterput, boorput, ... ), en dan zal daar toch altijd een drukregelaar op zitten.

dit:
    Bij opstart (koud) draait de motor ongeveer 45 sec, dan stopt hij gedurende 5 10 sec om vervolgens met intervallen van 5 10 sec telkens heel even (< 1 sec) te willen draaien.
    doet me gewoon denken aan een drukregelaar die druk maakt, dan afslaat en veel te snel terug wil aanslaan.
    maar gezien zijn spanningsmetingen klopt dat niet. als de drukregelaar uitslaat dan zou je nergens meer spanning mogen hebben.

ik heb die foto en de metingen nog eens bekeken.
    1) zolang motor draait :
    - klem U1 -> V2 : 240 V
    - klem W2 -> V2 : 270 V

2) als motor uitvalt :
    - klem U1 -> V2 : 0 V
    - klem W2 -> V2 : 0 V
    de elektriciteit komt dus toe op W1 en gaat vandaar waarschijnlijk door een thermische schakelaar naar V2. als de motor uitslaat dan krijgt ge wel nog spanning op W1 maar niet meer op V2, dus zorgt het ding daartussen dat de motor geen spanning meer krijgt.

sluit gewoon de draad die anders op W1 zat aan op V2 en laat die andere op U1, en u pomp zal niet meer uitslaan. het zou natuurlijk wel kunnen dat er ergens anders een probleem zit waardoor de motor effectief te warm krijgt, maar dan is hij waarschijnlijk toch sowieso voor de vuilbak.

Crew Member Jurgenv1's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Als die bruine draden naar uw condensator gaan dan zit die beveiliging volgens mij op de blauwe draden; enkel naar uw foto kijkend.

!!!!!MAAK UW TOESTEL SPANNINGSLOOS!!!!
    Ontlaad eerst de condensator
    Koppel die 2 blauwe volledig los van de rest net nadat die uitgevallen is door die beveiliging. Meet ge open contact? -> reset de beveiliging -> sluit het contact?

Met isolatietest bedoel ik idd "meggeren" vanop uw klemmenbord naar de behuizing van uw motor.
    Als er een winding zou doorgeven naar de behuizing van de motor zou de differentieel in actie moeten treden, tenzij de behuizing niet geaard is natuurlijk. Op de foto lijkt me het niet zo duidelijk imo.

Member
    iTrader
    0
    Hallo iedereen,

'k Heb de motor (van aan/iuit gestuurde pomp) aangesloten zoals Denkimi scheef en hij blijft inderdaad draaien ! Bedankt voor de hulp

De thermische beveiliging (blauwe draden) is nu overbrugd. Als deze beveiliging zelf niet defect was zal de motor het binnenkort wellicht begeven. Als de beveiliging wel defect was is het misschien zinvol om er een andere beveiliging tussen te zetten. Hoe doe ik dit ?

Nogmaals bedankt

Damo

Discussie informatie

Users Browsing this Thread

Op dit moment bekijken 1 gebruikers deze discussie. (0 leden en 1 gasten)

Regels voor berichten