Pagina 7 van 17 EersteEerste ... 34567891011 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 91 t/m 105 van 248

Discussie: Zonnepanelen

Member Oldskooler's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Wij hebben onlangs een spreker gehad van een technologiehuis op mijn werk, over hoe technologie zal evolueren ect, hoe men zal bouwen...

Die liet ook een project van hun zien, een modern gemeentehuis dat ze van plan zijn ergens te bouwen (vraag me niet waar). Dus zo efficient en milieuvriendelijk mogelijk, dat zou het gemeentehuis van de toekomst zijn.
    Er stelde iemand de vraag waarom er geen zonnepanelen gebruikt worden.
    Die spreker zei dat het succes van de zonnepanelen snel over zal zijn, en dat het succes enkel te danken is aan subsidiëringen.
    Dat is dan in samenwerking met de overheid zelf.
    These scores indicate that you are a tough-minded moderate progressive; this is the political profile one might associate with a liberated atheist. It appears that you are cynical towards religion, and have a suspicious and unsympathetic attitude towards humanity in general.

Approved 9-lifer Sharpless512's schermafbeelding
    iTrader
    1 (100%)
    Bij ons komt het zeker goed uit omdat we ook elektrisch verwarmen
    youtube.com/sharpless512
    twitter.com/sharpless512

Always remember you're unique, just like everyone else.

Member Vindicator's schermafbeelding
    iTrader
    36 (100%)
    Op 1 april zouden de tarieven in het Vlaams gewest voor het gebruik van het elektriciteitsnet voor gezinnen en bedrijven fors verhogen. De stijging loopt op tot 30 pct. Voor een huisgezin stijgt de factuur met 70 euro per jaar, voor een bedrijf kan het gaan over meer dan 50.000 euro. Normaal liggen deze tarieven vast voor een periode van vier jaar maar deze uitzonderlijke tussentijdse verhoging zou noodzakelijk zijn om de gestegen kosten van de zonne-energieinstallaties te financieren.
    Ik ben helemaal niet tegen zonne-energie. Maar de regering moet die hele handel in groenstroomcertificaten serieus herzien. Ze zouden het zo moeten regelen: is de installatie terugverdiend, gedaan met de groenstroomcertificaten. Nu moet ik mee betalen voor mijne buur (bedrijf of particulier) zijn installatie, terwijl hij na gemiddeld 5 - 7 jaar het geld in zijne zak steekt ... En zulke installaties gaan gemakkelijk 20 jaar mee. Ergens snap ik de logica niet. Ik kan net zogoed mijn geld rechtstreeks aan mijne buur geven. Dit gaat totaal de verkeerde richting uit met die groenstroomcertificaten.
    Idiocy
    Never Underestimate the Power of Stupid People in Large Groups.

Approved 9-lifer JPV's schermafbeelding
    iTrader
    3 (100%)
    heb je gelijk in. Het systeem van zonnepanelen is té voordelig. Wij kregen boven op alle andere premies nog eens 620 euro van stad Ieper. Leuk, maar eigenlijk totaal nutteloos. Op die 20 jaar ga ik met een investering van 20284 euro waarschijnlijk zo'n 36000 euro groenestroomcertificaten krijgen, naast die 620 euro, een wegvallen van m'n energieverbruik én zo'n 9000 euro die ik terugkrijg van de belastingen.
    Sent From My Brain Using Common Sense

Member
    iTrader
    15 (94%)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Vindicator Bekijk bericht
    Ik ben helemaal niet tegen zonne-energie. Maar de regering moet die hele handel in groenstroomcertificaten serieus herzien. Ze zouden het zo moeten regelen: is de installatie terugverdiend, gedaan met de groenstroomcertificaten. Nu moet ik mee betalen voor mijne buur (bedrijf of particulier) zijn installatie, terwijl hij na gemiddeld 5 - 7 jaar het geld in zijne zak steekt ... En zulke installaties gaan gemakkelijk 20 jaar mee. Ergens snap ik de logica niet. Ik kan net zogoed mijn geld rechtstreeks aan mijne buur geven. Dit gaat totaal de verkeerde richting uit met die groenstroomcertificaten.
    Iedereen kijkt wel scheef naar zijn buur met zonnepanelen maar uw buur kan daar niets aan doen. Hij heeft gewoon gebruik gemaakt van de niet goed doordachte maatregelen om zonnepanelen te promoten door de regering. Nu de regering niet meer kan betalen wat ze zelf gepromoot hebben is de schuldige niet diegene die er gebruik van maakt, maar wel die deze absurde maatregel heeft bedacht, zijnde de regering.

Dus laat uw buur met rust, richt uw pijlen op de regering

Member Bontus's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door JPV Bekijk bericht
    heb je gelijk in. Het systeem van zonnepanelen is té voordelig. Wij kregen boven op alle andere premies nog eens 620 euro van stad Ieper. Leuk, maar eigenlijk totaal nutteloos. Op die 20 jaar ga ik met een investering van 20284 euro waarschijnlijk zo'n 36000 euro groenestroomcertificaten krijgen, naast die 620 euro, een wegvallen van m'n energieverbruik én zo'n 9000 euro die ik terugkrijg van de belastingen.
    Is dat niet maximaal 3600 euro?
    (of 40% van de installatiekost, hetgeen van de twee het kleinste bedrag is)

iTrader
    3 (100%)
    40% van het factuurbedrag, te verhogen met de gemeentebelastingen. Met een maximum van 3600 euro (+ gemeentebelastingen) per jaar. Totaal factuurbedrag kan je spreiden over 4 jaar.

Maw: installatie van ons is 20284 euro. Totaal terug te trekken is 8113,6 euro (+ gemeentebelastingen)
    Voor aanslagjaar 2011, inkomsten 2010, trek ik 3600 euro + 8% = 3888 euro terug
    Voor aanslagjaar 2012, inkomsten 2011, trek ik 3600 euro + 8% = 3888 euro terug
    Voor aanslagjaar 2013, inkomsten 2012, trek ik 913.6 euro + 8% = 986,69 euro terug

Totaal: 8762,69 euro terug.

Member
    iTrader
    1 (100%)
    ik heb iets gehoord dat je je dak kan verhuren om er zonnepanelen te laten opleggen??

weet iemand een firmanaam?? of wat meer info?

Member Waelvis's schermafbeelding
    iTrader
    10 (100%)
    Vraagje, men zegt dat de aankoopprijs van zonnepanelen na 4-5 jaar terugverdient is?

Een collega vertelde me gisteren dat hij 25.000€ betaald heeft voor zijn zonnepanelen.
    Die bespaart dus 5000€ per jaar?
    Wij betalen nie eens 5000€ per jaar aan elektriciteit...

Nuja, als ik ooit zelf een huis koop (wss binnen 5-10 jaar) ga ik vrijwel zeker ook zonnepanelen laten steken (aankoopbedrag meerekenen in lening), maar dit totaal niet uit ideologisch standpunt (men overdrijft imho zwaar met de ecologische voetafdrukken tegenwoordig).

(edit: ik heb wel enkel de eerste pagina gelezen, de rest doe ik straks na de afwas)

iTrader
    3 (100%)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Waelvis Bekijk bericht
    Vraagje, men zegt dat de aankoopprijs van zonnepanelen na 4-5 jaar terugverdient is?

Een collega vertelde me gisteren dat hij 25.000€ betaald heeft voor zijn zonnepanelen.
    Die bespaart dus 5000€ per jaar?
    Wij betalen nie eens 5000€ per jaar aan elektriciteit...
    de besparing aan electriciteit is maar een klein deel van de opbrengst van zonnepanelen.
    Wij hebben geleend voor de zonnepanelen (en dus een extra kost van zo'n 3500 euro). Wat verdienen we terug (in een voorzichtige visie):
    2011: 3888 euro belastingsvoordeel, 1750 euro certificaten, geen stroomkosten (ongeveer 500 euro voordeel), 620 euro stadspremie
    2012: 3888 euro belastingsvoordeel, 1750 euro certificaten, geen stroomkosten (ongeveer 500 euro voordeel)
    2012: 986,69 euro belastingsvoordeel, 1750 euro certificaten, geen stroomkosten (ongeveer 500 euro voordeel)
    2013 tot eind 2020: 1750 euro certificaten, 500 euro (geen stroomkosten, een bedrag dat normaal gezien enkel zal stijgen).

(en dan zitten wij nog met een overgedimensioneerd systeem)

Member spliffrider's schermafbeelding
    iTrader
    2 (100%)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Epyon Bekijk bericht
    Eigenlijk niet. Als we echt de 2020 doelstellingen willen halen zal het vooral van die grote installaties moeten komen. De bedrijven die al die zonnepanelen hebben laten plaatsen verdienen nu wel mooi geld, maar die panelen maken ook wel 20 jaar lang veel stroom.

Het was ook nodig dat er van die superinstallaties kwamen omdat die heel veel panelen nodig hebben, waardoor de prijs van panelen in korte tijd ferm gezakt is. Het feit dat een PV paneel nu maar de helft meer kost dan twee jaar geleden komt door installaties zoals Katoennatie. De situatie is dus meer genuanceerd dan je denkt.

Ideaal was natuurlijk een soort trailing subsidiepercentage geweest dat de prijs van de PV panelen volgde. Dan zouden er nooit van die excessen zoals Katoennatie gebeurd zijn, maar zou de prijs van de panelen natuurlijk ook veel trager gezakt zijn.

Die 2020 doelstellingen (20% uit "duurzame" energie) zijn onrealistisch. Mindr uitstoot en hogere efficiëntie zou ik nog durven te geloven (als de groenen+Freya VDB hun kernuitstap niet doordrukken); maar me dunkt dat Suez nog VEEL van die houtpellets gaat moeten verbranden om aan die 20% duurzame energie te komen.

Die pannelen maken ook geen "20 jaar lang veel stroom". Op de titel staat 40x zoveel energie als ze op de daken van KTN effectief aan het produceren zijn.
    KTN gaat die energie trouwens voor het grootste deel zélf nodig hebben. Koelinstallaties vreten stroom; en dit 24/24. Zou eens willen weten wat de effectieve terugverdientijd zonder subsidies en zonder theorethische output zou zijn.

Het feit dat die pannelen nu minder kosten dan een paar jaar geleden heeft met zoveel economische, technologische,... factoren te maken; en imo in de minste mate met katoennatie's installatie.

* tegen dat uw 9 mil m² gebouwd, geleverd en geinstalleerd is, bestaat er al een nieuwe technologie die massaproductie van die pannelen goedkoper maakt; en is er in die markt al meer concurrentie.
    * thin film pannelen.
    * Opkomst van chinese (brol)pannelen. (van 0% in 2005 naar 40-50% marktaandeel in 2010)

Die markt is in die periode gewoon globaal totaal geboomed. 6 à 700 % in minder dan 5 jaar. Denkt dat dit de kostprijs meer zal drukken dan KTN die een gigantische installatie legt.

Mijn conclusie:
    De politiek in België misbruikt de hype van de klimaatopwarming om de fiscale druk op de grootverdieners te verlichten; en dit op de kap van de mensen die niet genoeg verdienen om zélf mee op de boot te kunnen springen.
    Noi viviamo sommersi nel fondo d'un pelago d'aria
    E. Toricelli

Member DaFreak's schermafbeelding
    iTrader
    0
    De prijs gaat toch juist naar beneden omdat veel grote bedrijven zoals KTN die markt zo mee gecreëerd hebben? Moesten ze niet kopen dan zou die markt ook niet zo snel evolueren want dan viel er geen geld te rapen.

Administrator Epyon's schermafbeelding
    iTrader
    5 (100%)
    Weblogs
    12
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door spliffrider Bekijk bericht
    Die 2020 doelstellingen (20% uit "duurzame" energie) zijn onrealistisch. Mindr uitstoot en hogere efficiëntie zou ik nog durven te geloven (als de groenen+Freya VDB hun kernuitstap niet doordrukken); maar me dunkt dat Suez nog VEEL van die houtpellets gaat moeten verbranden om aan die 20% duurzame energie te komen.
    Dat is zeer zeker realistisch, enkel zie ik de 20% hernieuwbare energie pas gerealiseerd tegen 2025. Er wordt overigens gewerkt aan de heroriëntatie van biomassa als hernieuwbare energiebron (recent weeral een rel in de industrie over geweest) en wie denkt dat er ook nog iemand de kernuitstap ernstig neemt zou beter zichzelf niet zo ernstig nemen.

Die pannelen maken ook geen "20 jaar lang veel stroom".
    Na 20 jaar zullen ze nog 80% van hun maximum capaciteit maken. Dat is 'veel'.

Op de titel staat 40x zoveel energie als ze op de daken van KTN effectief aan het produceren zijn.
    Wat bedoel je daar nu mee?

KTN gaat die energie trouwens voor het grootste deel zélf nodig hebben. Koelinstallaties vreten stroom; en dit 24/24. Zou eens willen weten wat de effectieve terugverdientijd zonder subsidies en zonder theorethische output zou zijn.
    Dat is dan ook net de bedoeling. Sterker zelfs, het is vooral rendabel omdat je de meeste stroom zelf kunt verbruiken. Als je de stroom zelf verbruikt spaar je als onderneming fors op je energiefactuur. Als je die stroom verkoopt krijg je nog geen tiende van de prijs die je bespaart door ze zelf te verbruiken. Het is zelfs zo dat een aantal groenestroomproducenten hun groene stroom gratis op het net terug steken omdat je er toch niks voor krijgt. De wetgeving wordt nu aangepast zodat je als bedrijf enkel maar steun zal krijgen voor de energieproductie die je eigen verbruik dekt.

Overigens, als die zonnepanelen er niet stonden zouden die koelinstallaties evenveel energie verbruiken (in principe zelfs iets meer) en zou die energie door grijze centrales opgewekt worden. Het is niet omdat de energie niet op het net gestoken wordt dat ze niet telt in het aandeel hernieuwbare energie.

Het feit dat die pannelen nu minder kosten dan een paar jaar geleden heeft met zoveel economische, technologische,... factoren te maken; en imo in de minste mate met katoennatie's installatie.
    Dat heb je verkeerd. De prijs voor PV panelen in Duitsland ligt bvb al vele jaren aanzienlijk lager dan in Vlaanderen, terwijl de subsidiëring daar al een tijdje is afgebouwd. De prijs die we hier voor zonnepanelen betalen is voor het grootste deel afhankelijk van de lokale vraag en aanbodverhouding. In Vlaanderen is vanwege de grote vraag naar PV de voorbije jaren een goed uitgebouwd distributiesysteem ontstaan met o.m. de haven van Antwerpen als spil. Daardoor zijn ook hier de prijzen naar een Duits niveau gezakt.
    De productiekost van PV panelen speelt amper nog een rol in de uiteindelijke verkoopsprijs.

* tegen dat uw 9 mil m² gebouwd, geleverd en geinstalleerd is, bestaat er al een nieuwe technologie die massaproductie van die pannelen goedkoper maakt; en is er in die markt al meer concurrentie.
    Aangezien ik onderzoeker ben in de sector heb ik een redelijk goed zicht op wat er allemaal in de pijplijn zit. Er zitten idd enkele nieuwe technologieën aan te komen, maar die zullen niet goedkoper zijn dan de huidige. De uiteindelijke prijs wordt door commerciële belangen bepaald en amper nog door de goedkopere productie. Als een bedrijf ziet dat ze voor een bepaalde technologie x €c/kWp kunnen krijgen zullen ze dat ook doen. De prijs streeft naar een economisch optimum, niet naar een technologisch.

* thin film pannelen.
    Dunnefilmpanelen hebben minder dan de helft van de opbrengst van conventionele panelen. Men zegt nu al zes jaar dat 'dunnefilm volgend jaar een revolutie zal ontketenen', maar die is tot nu toe nog altijd uitgebleven. Zie ook vorige paragraaf.

* Opkomst van chinese (brol)pannelen. (van 0% in 2005 naar 40-50% marktaandeel in 2010)
    China produceert zowat de beste panelen die er zijn. Het is een broodje aap verhaal dat alle Chinese panelen inferieur zijn. De meerderheid van alle panelen komen overigens uit China, ook de hoogwaardige 'Duitse' of 'Japanse' panelen. Die worden allemaal in China geproduceerd, verscheept naar een ander land waar een laatste assemblage wordt toegepast (bvb monteren aluminium frame) en krijgen daar dan het labeltje van dat land opgeplakt.

Die markt is in die periode gewoon globaal totaal geboomed. 6 à 700 % in minder dan 5 jaar. Denkt dat dit de kostprijs meer zal drukken dan KTN die een gigantische installatie legt.
    De globale prijs heeft geen zo'n grote impact op de prijs die we in Vlaanderen betalen. Het draait hem vooral rond regionale verdeelstructuren. Zie ook het gigantische prijsverschil tussen Duitsland en Vlaanderen tot voor kort. Regionale verdelers vragen wat ze er voor kunnen krijgen, onafhankelijk van de werkelijke kostprijs van het product. Pas door de regionale concurrentie aan te wakkeren met de GSC's zijn we naar concurrentiële tarieven zoals in Duitsland gegaan.
    _/Forum Supervisor
    __/Forum coach Algemene Fora & Games
    ___/Twitter: @Epyon_01P

Look at me still talking when there's Science to do. When I look out there it makes me GLaD I'm not you.

Member spliffrider's schermafbeelding
    iTrader
    2 (100%)
    OK da's sterke argumentatie.
    Ik richt mijn kritiek beter naar de subsidie op zich dan op de toepassing en economische gevolgen er van.
    Noi viviamo sommersi nel fondo d'un pelago d'aria
    E. Toricelli

Member vanrumst's schermafbeelding
    iTrader
    229 (100%)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Epyon Bekijk bericht

China produceert zowat de beste panelen die er zijn. Het is een broodje aap verhaal dat alle Chinese panelen inferieur zijn. De meerderheid van alle panelen komen overigens uit China, ook de hoogwaardige 'Duitse' of 'Japanse' panelen. Die worden allemaal in China geproduceerd, verscheept naar een ander land waar een laatste assemblage wordt toegepast (bvb monteren aluminium frame) en krijgen daar dan het labeltje van dat land opgeplakt.
    Dat Chinese panelen zowat de beste zijn geloof ik niet veel van. Dat bvb de Duitse panelen uit China kunnen komen zal idd misschien wel waar zijn. (maar misschien met andere eisen/normen).
    Al moeten we de technologie van zonnepanelen ook niet overschatten. Zoveel stelt productie nu ook weer niet voor.
    Maar ik betaal toch liever wat meer voor Duitse panelen dan minder voor Chinese panelen.
    Zijn je Chinese panelen stuk waar ga je de garantie kunnen regelen? De plaatser is binnen 5 jaar misschien reeds niet meer bestaande en dat zou je ze naar China kunnen beginnen verschepen;

Naar Duitsland verschepen is ook iets maar is toch realistischer om je garantie te kunnen claimen.

Met de omvormers juist hetzelfde. Liever duitse technologie met misschien wat meer betrouwbaarheid dan Chinese waar je garantie etc wel eens moeilijker zou kunnen worden.

Pagina 7 van 17 EersteEerste ... 34567891011 ... LaatsteLaatste

Regels voor berichten