Pagina 5 van 12 EersteEerste 123456789 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 81 t/m 100 van 223

Discussie: Zonnepanelen

Member Bad Religion's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door jelliuz Bekijk bericht
    Huidige toestand groene-stroom-certificaten : 330euro / 1000kWh.

Nog voordelen :

besparing op energiefactuur van 200euro / 1000 geproduceerde kWh
    belastingsvermindering verspreid over meerdere jaren (40% van totaalbedrag)
    vermindering op gemeente- en provinciebelasting (afhankelijk van woonplaats)

Een gemiddelde installatie is terugverdiend op 4,6jaar. Afhankelijk van aantal panelen die men kan plaatsen (genoeg plaats op dak?) en de ligging. (Z?)

Noot : op 1 april gaan we naar 300euro en vanaf juli zakken we weer. De terugverdientijd wordt dus langer. Mensen die 2 jaar geleden de investering deden, kregen toen (voor 20jaar gegarandeerd) 450,-euro.
    Waar staat dat te lezen omtrent die zakking van de groenestroom certificaten ?
    Je mag niet uitgaan van nieuwsberichten op 1 of andere website.

Een kleine maand heb ik nog via het kabinet van mevrouw van den bossche vernomen dat het 330 euro is voor het ganse jaar 2011. Er zijn wetsvoorstellen om de certificaten aan te passen maar dit kan nog niet 100 % goedgekeurd worden aangezien er geen 'vaste' regering is.

http://www.vreg.be/welk-bedrag ik denk ook niet dat de vlaamse regulator van de elektriciteit en de gasmarkt foute informatie op hun website zet =)

de bedrijven die de info 'voor 1 april' op hun website zetten is gewoon voor commerciele redenen :P

en om toch nog even af te sluiten ... hoe je het draait of keert, zonnepanelen zijn na een aantal jaren pure winst. denk ik =P
    Laatst gewijzigd door Bad Religion; 21 maart 2011 om 19:05

SIO
    SIO is offline
    Member SIO's schermafbeelding
    iTrader
    9 (100%)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door JPV Bekijk bericht
    Zo'n in-roof zou ik nu idd ook niet echt doen (tenzij mss bij nieuwbouw, afhankelijk van de meerkost tegenover gewone dakpannen).
    zelf bij nieuwbouw zou je ze beter laten opbouwen, PV panelen wekken meer stroom op bij lagere temperatuur, bij opbouw is er meer afkoeling door de wind die eronder door raast.

Verder heb ik vandaag nog gehoord (/laten wijsmaken?) door een installateur dat de eersten niet perse de beste deal gedaan hebben ondanks hun hogere certificaten want dat in 2009-2010 prijs nog 20% zou gezakt zijn, waar deze in 2010-2011 zo goed als gestagneerd is en dus je nu met verdere daling van certificaten wel degelijk verlies doet.

Maar goed, ook over warmtepompen een hoop te horen gekregen, dat vliegt hier momenteel alvast van het lijstje wegens veel te lage ROI.

En als laatste nog over die luchtdichtheidstest: het is een zeer goedkope investering die makkelijk 10punten oplevert (denk ook aan de verkoopbaarheid van het huis later), deze 10 punten haal je wanneer je resultaat v50 zo'n 4 kuub is ipv de standaard 12, je kan bij resultaten van 1à2kuub dus gerust zelf 13 punten halen.. (13*€40=€530(we veronderstellen dat E60 gehaald wordt), zo'n offerte vind je normaal wel voor 300euro, dus je doet winst, je kan nog extra premies krijgen via korting op kadastraal inkomen enzo, je E-peil scoort veel lager, en last but not least: deze controle is nog altijd één van de beste om de zeg maar 'kwaliteit' van de opbouw van je woning na te gaan)
    Laatst gewijzigd door SIO; 21 maart 2011 om 19:28

Member wxphe's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door SIO Bekijk bericht
    Verder heb ik vandaag nog gehoord (/laten wijsmaken?) door een installateur dat de eersten niet perse de beste deal gedaan hebben ondanks hun hogere certificaten want dat in 2009-2010 prijs nog 20% zou gezakt zijn, waar deze in 2010-2011 zo goed als gestagneerd is en dus je nu met verdere daling van certificaten wel degelijk verlies doet.
    Ofwel ben ik niet mee maar dat verlies verbaast me wel:
    1)Diegene met de beste deal zijn deze die hun installatie laten leggen en keuren hebben voor de eerste verlaging van de certificaten. Die hebben goedkopere efficiëntere panelen met de nog hoge certificaten t.o.v. de eerste.
    2)Eenmaal je een contract hebt heb je voor 20 jaar recht op certificaten aan de prijs die toen gelde ... dus mensen die er gelegd hebben toen het nog 450€ was, krijgen nu nog 450€ per 1000KW ...
    3)Energieprijzen stijgen nog, dus bespaar je ook steeds meer op wat je niet verbruikt van het net ...

Member Bontus's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Eind 2010 was de interessantste moment voor panelen te leggen denk ik.

Member spliffrider's schermafbeelding
    iTrader
    2 (100%)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Bontus Bekijk bericht
    Eind 2010 was de interessantste moment voor panelen te leggen denk ik.
    Dan waren de certificaten al generfed
    Midden 2010 moesten ze er imo al opliggen. Als ge ziet hoeveel die mensen krijgen voor een certificaat (450+); is het echt schandalig.

Wat doet de staat met die certificaten? Ze nemen geld van iedereen en geven het aan mensen die:
    1. een eigendom hebben.
    2. Naast die eigendom nog genoeg geld hebben om de installatieprijs van zonnepannelen te bekostigen.

Robin hood^(-1) m.a.w.

Natuurlijk zijn daar direct ikweetnihoeveel bedrijven opgesprongen die massale oppervlaktes daken hebben volgelegd (GEnt katoennatie bvb) en nu slapend rijk worden van die certificaten.

Dit is echt een schandalig, degoutant populistisch, kutinitiatief geweest; met NIHIL lange termijn visie.
    Noi viviamo sommersi nel fondo d'un pelago d'aria
    E. Toricelli

Member
    iTrader
    13 (100%)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door spliffrider Bekijk bericht
    Natuurlijk zijn daar direct ikweetnihoeveel bedrijven opgesprongen die massale oppervlaktes daken hebben volgelegd (GEnt katoennatie bvb) en nu slapend rijk worden van die certificaten.
    Om nog maar te zwijgen over de 1 miljard euro die Electrabel gespreid over de komende 10 jaar zal opstrijken om houtpellets te verbranden

Approved 9-lifer DeViL-M4N's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door LSDsmurf Bekijk bericht
    Om nog maar te zwijgen over de 1 miljard euro die Electrabel gespreid over de komende 10 jaar zal opstrijken om houtpellets te verbranden
    houtpellets worden in belgie gezien als groene stroom; begrijpe wie kan

Member
    iTrader
    12 (100%)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door DeViL-M4N Bekijk bericht
    hernieuwbare energie

groene stroom bestaat namelijk niet.

Approved 9-lifer twoen's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door DeViL-M4N Bekijk bericht
    Is toch logisch, het verbranden van hout kan maar zoveel CO2 uitstoten dan die boom in zijn leven heeft opgenomen. Het is dus minstens een nuloperatie

Administrator Epyon's schermafbeelding
    iTrader
    5 (100%)
    Weblogs
    12
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door spliffrider Bekijk bericht

Dit is echt een schandalig, degoutant populistisch, kutinitiatief geweest; met NIHIL lange termijn visie.
    Eigenlijk niet. Als we echt de 2020 doelstellingen willen halen zal het vooral van die grote installaties moeten komen. De bedrijven die al die zonnepanelen hebben laten plaatsen verdienen nu wel mooi geld, maar die panelen maken ook wel 20 jaar lang veel stroom.

Het was ook nodig dat er van die superinstallaties kwamen omdat die heel veel panelen nodig hebben, waardoor de prijs van panelen in korte tijd ferm gezakt is. Het feit dat een PV paneel nu maar de helft meer kost dan twee jaar geleden komt door installaties zoals Katoennatie. De situatie is dus meer genuanceerd dan je denkt.

Ideaal was natuurlijk een soort trailing subsidiepercentage geweest dat de prijs van de PV panelen volgde. Dan zouden er nooit van die excessen zoals Katoennatie gebeurd zijn, maar zou de prijs van de panelen natuurlijk ook veel trager gezakt zijn.
    _/Forum Supervisor
    __/Forum coach Algemene Fora & Games
    ___/Twitter: @Epyon_01P

Look at me still talking when there's Science to do. When I look out there it makes me GLaD I'm not you.

Member Oldskooler's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Wij hebben onlangs een spreker gehad van een technologiehuis op mijn werk, over hoe technologie zal evolueren ect, hoe men zal bouwen...

Die liet ook een project van hun zien, een modern gemeentehuis dat ze van plan zijn ergens te bouwen (vraag me niet waar). Dus zo efficient en milieuvriendelijk mogelijk, dat zou het gemeentehuis van de toekomst zijn.
    Er stelde iemand de vraag waarom er geen zonnepanelen gebruikt worden.
    Die spreker zei dat het succes van de zonnepanelen snel over zal zijn, en dat het succes enkel te danken is aan subsidiëringen.
    Dat is dan in samenwerking met de overheid zelf.
    These scores indicate that you are a tough-minded moderate progressive; this is the political profile one might associate with a liberated atheist. It appears that you are cynical towards religion, and have a suspicious and unsympathetic attitude towards humanity in general.

Approved 9-lifer Sharpless512's schermafbeelding
    iTrader
    1 (100%)
    Bij ons komt het zeker goed uit omdat we ook elektrisch verwarmen

Member Vindicator's schermafbeelding
    iTrader
    36 (100%)
    Op 1 april zouden de tarieven in het Vlaams gewest voor het gebruik van het elektriciteitsnet voor gezinnen en bedrijven fors verhogen. De stijging loopt op tot 30 pct. Voor een huisgezin stijgt de factuur met 70 euro per jaar, voor een bedrijf kan het gaan over meer dan 50.000 euro. Normaal liggen deze tarieven vast voor een periode van vier jaar maar deze uitzonderlijke tussentijdse verhoging zou noodzakelijk zijn om de gestegen kosten van de zonne-energieinstallaties te financieren.
    Ik ben helemaal niet tegen zonne-energie. Maar de regering moet die hele handel in groenstroomcertificaten serieus herzien. Ze zouden het zo moeten regelen: is de installatie terugverdiend, gedaan met de groenstroomcertificaten. Nu moet ik mee betalen voor mijne buur (bedrijf of particulier) zijn installatie, terwijl hij na gemiddeld 5 - 7 jaar het geld in zijne zak steekt ... En zulke installaties gaan gemakkelijk 20 jaar mee. Ergens snap ik de logica niet. Ik kan net zogoed mijn geld rechtstreeks aan mijne buur geven. Dit gaat totaal de verkeerde richting uit met die groenstroomcertificaten.

JPV
    JPV is offline
    Approved 9-lifer JPV's schermafbeelding
    iTrader
    3 (100%)
    heb je gelijk in. Het systeem van zonnepanelen is té voordelig. Wij kregen boven op alle andere premies nog eens 620 euro van stad Ieper. Leuk, maar eigenlijk totaal nutteloos. Op die 20 jaar ga ik met een investering van 20284 euro waarschijnlijk zo'n 36000 euro groenestroomcertificaten krijgen, naast die 620 euro, een wegvallen van m'n energieverbruik én zo'n 9000 euro die ik terugkrijg van de belastingen.

V8x
    V8x is offline
    Member
    iTrader
    15 (94%)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Vindicator Bekijk bericht
    Ik ben helemaal niet tegen zonne-energie. Maar de regering moet die hele handel in groenstroomcertificaten serieus herzien. Ze zouden het zo moeten regelen: is de installatie terugverdiend, gedaan met de groenstroomcertificaten. Nu moet ik mee betalen voor mijne buur (bedrijf of particulier) zijn installatie, terwijl hij na gemiddeld 5 - 7 jaar het geld in zijne zak steekt ... En zulke installaties gaan gemakkelijk 20 jaar mee. Ergens snap ik de logica niet. Ik kan net zogoed mijn geld rechtstreeks aan mijne buur geven. Dit gaat totaal de verkeerde richting uit met die groenstroomcertificaten.
    Iedereen kijkt wel scheef naar zijn buur met zonnepanelen maar uw buur kan daar niets aan doen. Hij heeft gewoon gebruik gemaakt van de niet goed doordachte maatregelen om zonnepanelen te promoten door de regering. Nu de regering niet meer kan betalen wat ze zelf gepromoot hebben is de schuldige niet diegene die er gebruik van maakt, maar wel die deze absurde maatregel heeft bedacht, zijnde de regering.

Dus laat uw buur met rust, richt uw pijlen op de regering

Member Bontus's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door JPV Bekijk bericht
    heb je gelijk in. Het systeem van zonnepanelen is té voordelig. Wij kregen boven op alle andere premies nog eens 620 euro van stad Ieper. Leuk, maar eigenlijk totaal nutteloos. Op die 20 jaar ga ik met een investering van 20284 euro waarschijnlijk zo'n 36000 euro groenestroomcertificaten krijgen, naast die 620 euro, een wegvallen van m'n energieverbruik én zo'n 9000 euro die ik terugkrijg van de belastingen.
    Is dat niet maximaal 3600 euro?
    (of 40% van de installatiekost, hetgeen van de twee het kleinste bedrag is)

JPV
    JPV is offline
    iTrader
    3 (100%)
    40% van het factuurbedrag, te verhogen met de gemeentebelastingen. Met een maximum van 3600 euro (+ gemeentebelastingen) per jaar. Totaal factuurbedrag kan je spreiden over 4 jaar.

Maw: installatie van ons is 20284 euro. Totaal terug te trekken is 8113,6 euro (+ gemeentebelastingen)
    Voor aanslagjaar 2011, inkomsten 2010, trek ik 3600 euro + 8% = 3888 euro terug
    Voor aanslagjaar 2012, inkomsten 2011, trek ik 3600 euro + 8% = 3888 euro terug
    Voor aanslagjaar 2013, inkomsten 2012, trek ik 913.6 euro + 8% = 986,69 euro terug

Totaal: 8762,69 euro terug.

Member
    iTrader
    1 (100%)
    ik heb iets gehoord dat je je dak kan verhuren om er zonnepanelen te laten opleggen??

weet iemand een firmanaam?? of wat meer info?

Member Waelvis's schermafbeelding
    iTrader
    3 (100%)
    Vraagje, men zegt dat de aankoopprijs van zonnepanelen na 4-5 jaar terugverdient is?

Een collega vertelde me gisteren dat hij 25.000€ betaald heeft voor zijn zonnepanelen.
    Die bespaart dus 5000€ per jaar?
    Wij betalen nie eens 5000€ per jaar aan elektriciteit...

Nuja, als ik ooit zelf een huis koop (wss binnen 5-10 jaar) ga ik vrijwel zeker ook zonnepanelen laten steken (aankoopbedrag meerekenen in lening), maar dit totaal niet uit ideologisch standpunt (men overdrijft imho zwaar met de ecologische voetafdrukken tegenwoordig).

(edit: ik heb wel enkel de eerste pagina gelezen, de rest doe ik straks na de afwas)

JPV
    JPV is offline
    iTrader
    3 (100%)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Waelvis Bekijk bericht
    Vraagje, men zegt dat de aankoopprijs van zonnepanelen na 4-5 jaar terugverdient is?

Een collega vertelde me gisteren dat hij 25.000€ betaald heeft voor zijn zonnepanelen.
    Die bespaart dus 5000€ per jaar?
    Wij betalen nie eens 5000€ per jaar aan elektriciteit...
    de besparing aan electriciteit is maar een klein deel van de opbrengst van zonnepanelen.
    Wij hebben geleend voor de zonnepanelen (en dus een extra kost van zo'n 3500 euro). Wat verdienen we terug (in een voorzichtige visie):
    2011: 3888 euro belastingsvoordeel, 1750 euro certificaten, geen stroomkosten (ongeveer 500 euro voordeel), 620 euro stadspremie
    2012: 3888 euro belastingsvoordeel, 1750 euro certificaten, geen stroomkosten (ongeveer 500 euro voordeel)
    2012: 986,69 euro belastingsvoordeel, 1750 euro certificaten, geen stroomkosten (ongeveer 500 euro voordeel)
    2013 tot eind 2020: 1750 euro certificaten, 500 euro (geen stroomkosten, een bedrag dat normaal gezien enkel zal stijgen).

(en dan zitten wij nog met een overgedimensioneerd systeem)
    Sent From My Brain Using Common Sense

Pagina 5 van 12 EersteEerste 123456789 ... LaatsteLaatste

Discussie informatie

Users Browsing this Thread

Op dit moment bekijken 1 gebruikers deze discussie. (0 leden en 1 gasten)

Regels voor berichten