Pagina 90 van 144 EersteEerste ... 4080868788899091929394100140 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1.336 t/m 1.350 van 2146
    Member
    iTrader
    0
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Perdedor83 Bekijk bericht
    Ik kom me toch weer moeien Maar ik zou er dan ook geen problemen mee hebben om zo'n stukje vlees te eten. Maar dat is niet de standaard in de huidige bio-industrie.
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door NotoriousP Bekijk bericht
    Dat hoort dan ook zeker aangepakt te worden maar dit is toch niet de schuld van de vleeseter maar die van de industrie zelf?
    Ik begin steeds meer te vermoeden dat we het inderdaad over verschillende soorten industrie hadden, logisch dat er dan onbegrip is bij elkaars standpunten.

Het is inderdaad niet de rechtstreekse schuld van de vleeseter, maar de ene vegetariër neemt genoegen met hun eigen bijdrage aan het probleem te verhelpen terwijl de andere meer wil doen. Ikzelf vindt het veel te moeilijk om meer te willen doen omdat het gewoon mijn "mandaat" niet is om de vrijheden van andere mensen te beperken omdat ik bvb. zou vinden dat ze bijdragen tot een probleem. Ikzelf vindt individuele vrijheden één van de belangrijkste zaken die er zijn, dus ga niemand zeggen wat ze moeten doen om een probleem dat zij niet eens als een probleem zien op te lossen. Waar ik wel aan mee wil doen is mensen trachten te doen begrijpen dat er een probleem is en ze zelf tot een beslissing laten komen.

Dat is waar maar je moet nu toch wel toegeven dat zij echt niet de enige naïeve vegetariër is? Het is fout om elke vegetariër over dezelfde kam te scheren maar zo'n stereotype ontstaat niet door enkele personen hé.

Er zijn helaas veel teveel vegetariërs die dit doen uit naïeve/kortzichtige overtuigingen die totaal ongefundeerd zijn. Hun goed recht uiteraard maar als ze dan de moraalridder willen uithangen en vleeseters bekritiseren, dan doen ze dit op basis van foute informatie waarvan ze het meeste nog zelf verzinnen ook. Het is dit laatste dat mij enorm stoort...

Als je mijn posts leest die ingaan tegen coldplayke begrijp je wel wat ik bedoel. Alles wat ze beweert is verzonnen of komt van de eerste de beste andere vegetariër dat ze blindelings overneemt zonder de bron in twijfel te trekken. Bovendien is ze zeer kortzichtig in haar interpretatie van onderzoek, wat ik aanhaalde door haar uitspraak dat vlees & hart- en vaatziekten gerelateerd zijn. Op die manier kan je geen discussie hebben, ik krijg het gevoel dat ik atheïsme probeer uit te leggen aan een priester...
    Ik denk dat onder de vegetariërs dat soort vegetariër ook niet op veel respect kan rekenen. Meestal is dit echter maar een fase bij dat soort vegetariër, dit zijn ook vaak de pas-bekeerde-vegetariërs. Ze zijn nog zo geëngageerd voor "de zaak" dat het in hun ogen voor het algemene welzijn is om zoveel mensen te overtuigen van hun gelijk. Ik vindt ook dat je het die mensen niet kwalijk kan nemen dat ze dit proberen want het is met de beste intentie dat ze dit doen. Maar het is alleszins niet het soort persoon waarmee je een gezonde discussie kan hebben. Dit zijn meer de mensen die een debat willen dan een discussie, om een beetje mijn post op actualiteit aan te halen. Een debat hoort natuurlijk niet thuis op een discussieforum.
    Het is dan aan jou om gewoon niet in discussie te treden met die persoon, op een forum kan je heel gemakkelijk niet reageren op een post. Het doel van een discussie is om uw discussiepartner uw standpunten te doen begrijpen en de standpunten van uw discussiepartner te begrijpen, niet het overtuigen van de discussiepartner dat uw standpunt de enige juiste is. Er zijn hier inderdaad vegetariërs die die fout maken, maar ook vleeseters.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Perdedor83 Bekijk bericht
    Deels. Want door "onze" enorme overconsumptie van vlees, is die industrie geworden wat ze nu is. Als dat zou aangepakt worden, zijn we véél verder en is ethisch vlees binnen handbereik en is vegetarisme achterhaald.
    Ik vrees dat die weg nu al eenmaal ingeslagen is. Het is nu eenmaal voordeliger om het vlees zo te produceren. Dit ten koste van de zelfstandige boer en de dieren, maar ten voordele van de prijs. Ik denk niet dat het uitmaakt of we nu met 6.000.000 mensen geen vlees meer eten of met 6.000.000.000, zolang er mensen vlees eten en er geen wetten komen tegen dit soort mishandeling zal dit soort bedrijven bestaan. Mensen geen vlees laten eten is dan ook geen oplossing denk ik. Je kan vegetariër worden omdat je geen bijdrage wil leveren aan het probleem, niet medeplichtig zijn als het ware, maar niet om het probleem op te lossen. Ik denk dat dit probleem enkel kan opgelost worden door sensibilisering en wetten op te leggen die zo'n zaken verbieden. Niet het vlees eten verbieden, natuurlijk.
    Laatst gewijzigd door cura; 3 augustus 2011 om 10:21
    Man is the measure of all things–of things that are, that they are, and of things that are not, that they are not. - Protagoras
    Be silent! Be still! That's it... and look upon this moment. Savor it! Rejoice with great gladness! Great gladness! - Excalibur (1981)

Approved 9-lifer Perdedor83's schermafbeelding
    iTrader
    2 (100%)
    Dit zal inderdaad de oorzaak zijn. Maar als vleeseter ben ik, zoals vele anderen, ook volledig tegen factory farming.

Dit is een vloek van de 20ste eeuw. Voor massaproductie zijn wij in alle industrieën begonnen enkel aan het economische te denken, ongeacht de gevolgen. In de chemische industrie was dit ook zeer sterk aanwezig. Maar naar het einde van de 20ste eeuw zijn we aan het ecologische gaan denken en kwam verantwoord ondernemen op de eerste plaats, daarna het economische. Het wordt tijd dat de vleesindustrie die tendens volgt natuurlijk.
    Dan zitten jij en ik, en volgens mij ook cura, volledig op dezelfde lijn. Ik eet ook nog vlees, maar in beperkte mate. Ik zou ook niemand durven opleggen geen/minder vlees te eten, maar mensen die niet beseffen dat er een probleem is, of niet beseffen dat het probleem relatief makkelijk op te lossen is, wijs ik er wel graag eventjes op. Wat ze ermee doen, is hun zaak.
    nick=PSN

Member
    iTrader
    0
    Ik merk dat veel vegetariërs en sympathisanten hier de uitzonderingen of de buitenlandse manieren van kweken willen gebruiken om "DE vleesconsumptie" (in Europa) te criminaliseren. Net zoals GAIA en consoorten dat wil doen.

Wat jij daar allemaal zegt Cura, is op geen enkele manier van toepassing op het dierenwelzijn in Europa. Ik kan alleen maar hopen dat jullie dit hier neerschrijven uit een gebrek aan kennis en niet opzettelijk de veehouderij willen zwart maken want dat zou er wel (voor de zoveelste keer) ver over zijn.

Approved 9-lifer NotoriousP's schermafbeelding
    iTrader
    153 (100%)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door cura Bekijk bericht
    Het is dan aan jou om gewoon niet in discussie te treden met die persoon, op een forum kan je heel gemakkelijk niet reageren op een post. Het doel van een discussie is om uw discussiepartner uw standpunten te doen begrijpen en de standpunten van uw discussiepartner te begrijpen, niet het overtuigen van de discussiepartner dat uw standpunt de enige juiste is. Er zijn hier inderdaad vegetariërs die die fout maken, maar ook vleeseters.
    Goh, zoals u wel al duidelijk zal geweest zijn met de jaren, gebruik ik dit forum regelmatig wel eens om mijn frustraties op de maatschappij af te reageren. Ik heb namelijk ook dat type vegetariërs in mijn sociale kring maar moest ik daar zo op in gaan als hier vrees ik dat dit niet goed zal zijn voor de groepsdynamiek. Je moet uw vrienden nu eenmaal aanvaarden zoals ze zijn...

Ik probeer ook niemand te overtuigen dat mijn levensstijl juist is of de hare fout. Ik toon enkel maar aan dat bepaalde argumenten (bijna alle argumenten van coldplayke) gewoon fout zijn en dat zo'n manier van discussiëren niet thuis hoort op een wetenschapsforum.
    It's OK if you disagree with me.
    I can't force you to be right.

Approved 9-lifer Karre's schermafbeelding
    iTrader
    4 (100%)
    Weblogs
    5
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door coldplayke Bekijk bericht
    Ja hoor, ik voel me wel aangevallen. Blader maar even terug in de thread: ik heb me al eens neergelegd bij zijn posts en me zelfs geexcuseerd. Als hij het dan nog niet kan opbrengen me te respecteren en mijn leeftijd niet tegen me te gebruiken, dan reageer ik zo. Ik zou snappen dat anderen vlees eten als het ethisch verantwoord is, maar ergens vind ik niet dat vlees eten ethisch verantwoord kán. Ik zou dan nog steeds geen vlees eten, maar ik zou anderen ook niet lastig vallen.
    Als je zijn post eens goed zou lezen dan weet je waarom hij jou aanvalt. En naar mijn mening terecht ook.
    For science.

Member coldplayke's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Goh, zoals u wel al duidelijk zal geweest zijn met de jaren, gebruik ik dit forum regelmatig wel eens om mijn frustraties op de maatschappij af te reageren. Ik heb namelijk ook dat type vegetariërs in mijn sociale kring maar moest ik daar zo op in gaan als hier vrees ik dat dit niet goed zal zijn voor de groepsdynamiek. Je moet uw vrienden nu eenmaal aanvaarden zoals ze zijn...

Ik probeer ook niemand te overtuigen dat mijn levensstijl juist is of de hare fout. Ik toon enkel maar aan dat bepaalde argumenten (bijna alle argumenten van coldplayke) gewoon fout zijn en dat zo'n manier van discussiëren niet thuis hoort op een wetenschapsforum.
    Ok, ik excuseer me hiervoor want ik wil best geloven dat jij hier meer ervaring mee hebt dan ik. Toch, ik ga ook niet akkoord met jouw manier van posten over mij en tegen mij, ik respecteer je wel. Volgens mij ben je best een leuke gast buiten dit forum. Als je mij aanspreekt over mijn manier van argumenteren, kan je dan consequent zijn en dit ook bij o0O0o doen? Anders krijg ik echt de indruk dat je het alleen maar doet om de vegetariër slecht te doen lijken.
    This wallpaper is dreadful, one of us will have to go - Oscar Wilde <3

Member
    iTrader
    0
    Die koeien die in de wei staan en gelukkig zijn, zijn niet de koeien die op jouw bord belanden,
    1) Hoe weet jij welke koeien "gelukkig" zijn?
    2) De koeien die je in de wei ziet staan belanden WEL op uw bord.

iTrader
    0
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door mac-bc Bekijk bericht
    1) Hoe weet jij welke koeien "gelukkig" zijn?
    2) De koeien die je in de wei ziet staan belanden WEL op uw bord.
    Ik ging in op zijn post waar hij zei dat die koeien er gelukkig uit zien. Die koeien belanden hoogst waarschijnlijk op iemand zijn bord, maar dan op het bord van de consument die biovlees koopt.

Approved 9-lifer Perdedor83's schermafbeelding
    iTrader
    2 (100%)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door mac-bc Bekijk bericht
    Ik merk dat veel vegetariërs en sympathisanten hier de uitzonderingen willen gebruiken om "DE vleesconsumptie" te criminaliseren. Net zoals GAIA en consoorten dat wil doen.

Wat jij daar allemaal zegt Cura, is op geen enkele manier van toepassing op het dierenwelzijn in Europa. Ik kan alleen maar hopen dat jullie dit hier neerschrijven uit een gebrek aan kennis en niet opzettelijk de veehouderij willen zwart maken want dat zou er wel (voor de zoveelste keer) ver over zijn.
    Mac-BC, nu ga ik eens niet vragen naar bronnen, maar naar achtergrond Ben je een boer, of zit je op de een of andere manier in de vlees-industrie ? Want dat maakt volgens mij toch heel wat uit in deze discussie. Je kunt niet van "ons" verlangen dat wij het fout hebben, terwijl jij zelf vanuit je buikgevoel praat.

Ik kom uit een afbouwende boerenfamilie. Mijn grootouders waren zelfstandige boeren, en kwam/kom rechtstreeks in aanraking met een paar kippenboeren. Ik heb bij een slager gewerkt en bij de Pingo.

En nergens wil ik de zelfstandige boeren zwart maken, het tegenovergestelde is waar. Bij gewone veehouders zijn zulke dingen hoogstwaarschijnlijk uitzondering en zo goed als zeker contra-productief. En als het wel zou gebeuren, is dat alles behalve de schuld van die boeren. Die zijn evenzeer het slachtoffer van ons foute systeem (zoals ik al eerder aanhaalde)

Maar ben jij er wel zo zeker van dat het vlees dat jij eet in de McDonalds van zo'n boer komt ? Of het vlees uit eender welk blik/diepvriesmaaltijd? De stukken vlees van bij de slager/charcuterie-afdeling zullen we even in het midden laten.
    nick=PSN

Member
    iTrader
    0
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door cura Bekijk bericht
    Ik vrees dat die weg nu al eenmaal ingeslagen is. Het is nu eenmaal voordeliger om het vlees zo te produceren. Dit ten koste van de zelfstandige boer en de dieren, maar ten voordele van de prijs. Ik denk niet dat het uitmaakt of we nu met 6.000.000 mensen geen vlees meer eten of met 6.000.000.000, zolang er mensen vlees eten en er geen wetten komen tegen dit soort mishandeling zal dit soort bedrijven bestaan. Mensen geen vlees laten eten is dan ook geen oplossing denk ik. Je kan vegetariër worden omdat je geen bijdrage wil leveren aan het probleem, niet medeplichtig zijn als het ware, maar niet om het probleem op te lossen. Ik denk dat dit probleem enkel kan opgelost worden door sensibilisering en wetten op te leggen die zo'n zaken verbieden. Niet het vlees eten verbieden, natuurlijk.

Over welke "mishandeling" heb jij het hier?

Member
    iTrader
    0
    Er was idd een misverstand cura.

Nu begrijp ik je punt wel maar pijn hoort nu eenmaal toch bij het leven? Voor ons zijn er ook zaken die pijnlijk zijn waar we niet onderuit kunnen... Ik ontken de pijn van die dieren niet maar ik trek de stelling in twijfel dat dit hun ongelukkig zou maken.

Zoals ik al vermelde heb ik gisteren een enorm onaangename ervaring gehad, een coloscopie. Maar ik ben nog steeds zeer gelukkig met mijn leven, dit hoort er gewoon bij. Ik denk niet dat vee dus 'ongelukkig' wordt door pijn die simpelweg bij hun leven hoort. Ik begrijp wel uw standpunt dat jij medelijden hebt omdat jij weet dat die dieren een leven kunnen hebben met mindere pijn...

Maar het was initieel niet op die manier dat de discussie bezig was, men sprak wel degelijk over ongelukkige dieren, wat imho enkel kan in contrast met een gelukkigere levensstijl (die zij niet kennen).
    Ik streef eveneens voor een mensenleven zonder pijn hoor. Er zijn sowieso inderdaad zaken die kunnen gebeuren waardoor je zelf als mens pijn hebt, net als bij de dieren. Maar ik vind wel dat pijn dat voorkomen kan worden niet thuis hoort in zowel de dierenwereld als de mensenwereld, zolang dit geen pijn van een ander veroorzaakt natuurlijk, want dan kan het mijns inziens niet voorkomen worden.

In welke mate dit dieren ongelukkig kan maken hou ik mij buiten, ongelukkig zijn is al een gemoedstoestand waar volgens mij geen duidelijke definitie van bestaat. Als we daar over zouden discussiëren zou er eerst een discussie moeten komen over de definitie van ongelukkig zijn. Als ik pijn heb, ben ik dan ongelukkig omdat ik wil dat mijn pijn verdwijnt? Of ben ik enkel ongelukkig als ik verlang naar een ander algemeen leven? Soit, ik stel die vragen niet omdat ik een discussie wil starten over wat ongelukkig zijn is maar enkel om mijn onzekerheid over dit onderwerp uit te drukken en te zeggen waarom ik mij daar buiten hou.

Dit zal inderdaad de oorzaak zijn. Maar als vleeseter ben ik, zoals vele anderen, ook volledig tegen factory farming.

Dit is een vloek van de 20ste eeuw. Voor massaproductie zijn wij in alle industrieën begonnen enkel aan het economische te denken, ongeacht de gevolgen. In de chemische industrie was dit ook zeer sterk aanwezig. Maar naar het einde van de 20ste eeuw zijn we aan het ecologische gaan denken en kwam verantwoord ondernemen op de eerste plaats, daarna het economische. Het wordt tijd dat de vleesindustrie die tendens volgt natuurlijk.
    Blij dat we elkaars standpunten begrijpen en zelf dezelfde mening hebben. In mijn vorige post staat eigenlijk al mijn reactie hierop, namelijk dat het inderdaad niet de schuld is van de vleeseter dat dit gebeurt maar dat bij sommigen dat gevoel van "medeplichtigheid" een grotere rol speelt dan bij anderen. Wat niet wil zeggen dat alle vleeseters echt medeplichtig zijn want ik vind echt dat de gewone mens hier niets aan kan doen en dat zolang er een klein percentage (of zelf promille) vleeseters bestaan, dit soort bedrijven kunnen bestaan zolang er geen wetten komen. Dat gevoel van medeplichtigheid is puur individueel en mag in geen enkel geval opgedrongen worden, hopelijk is dat wat duidelijk geformuleerd want het is allesbehalve makkelijk uit te drukken wat ik bedoel met dat individuele gevoel van medeplichtigheid. Het is meer een gevoel van "hier wil ik niet aan meedoen", met dat verschil dat het niet uitmaakt of anderen er wel aan meedoen aangezien dit geen oplossing biedt voor het probleem.

Ik denk ook dat sommige organisaties dan ook het juiste idee hebben met aan sensibilisatie te doen, terwijl vleeseters dat kunnen interpreteren als het aanpraten van schuldgevoel. Dat schuldgevoel mag er sowieso niet zijn en is mijns inziens ook niet de bedoeling van dit soort sensibiliseringscampagnes. Je hebt dan natuurlijk ook groeperingen die volledig verkeerd bezig zijn omdat ze effectief zeggen aan anderen hoe ze moeten leven, maar zo'n groepering ga ik nooit verdedigen.
    Man is the measure of all things–of things that are, that they are, and of things that are not, that they are not. - Protagoras
    Be silent! Be still! That's it... and look upon this moment. Savor it! Rejoice with great gladness! Great gladness! - Excalibur (1981)

Member sluysen's schermafbeelding
    iTrader
    31 (100%)
    er moeten er hier dringend een paar in de politiek gaan, ze kunnen nog wat kwakzalvers gebruiken daar...

degene die denkt dat met geen vlees eten plots alles opgelost is, en zich daar effectief beter door voelt, is imo ook maar hypocriet..

Denk eens wat meer na ipv de schult op de (veelal nogal onwetende) consument te steken..

en van al dat vleesgezever krijg ik honger

Apples are for fruitcakes
    (S)NES/GB/GC/N64/Wii/PSX/PS2/SMS/SMD/DC/Game Gear Games gezocht! PM ME!!!!
    De collectie in beeld

Member
    iTrader
    0
    Ik ging in op zijn post waar hij zei dat die koeien er gelukkig uit zien. Die koeien belanden hoogst waarschijnlijk op iemand zijn bord, maar dan op het bord van de consument die biovlees koopt.
    Ja, want de "gelukkige koe" belandt op het bord van de bio-consument en de "mishandelde koe" belandt op het bord van de gewone consument.

Als jij hier beweert dat koeien voor vleesproductie in de gewone veehouderij niet op de wei mogen grazen dan ken je er niets van en het is echt frustrerend om te lezen dat jij hier je leugens ongegeneerd staat te verspreiden enkel en alleen om uw eigen ideologie op te dringen.

iTrader
    0
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door sluysen Bekijk bericht
    er moeten er hier dringend een paar in de politiek gaan, ze kunnen nog wat kwakzalvers gebruiken daar...

degene die denkt dat met geen vlees eten plots alles opgelost is, en zich daar effectief beter door voelt, is imo ook maar hypocriet..

Denk eens wat meer na ipv de schult op de (veelal nogal onwetende) consument te steken..

en van al dat vleesgezever krijg ik honger
    Het is zeker niet mijn bedoeling de schuld op de consument te schuiven, sorry als dit zo overkomt. Maar ik kan moeilijk naar bijvoorbeeld de Mcdonalds stappen, en vragen of ik de baas kan spreken.

Ik denk niet dat als we stoppen met vlees eten alles is opgelost, maar het lost wel een deel van het probleem op volgens mij. Natuurlijk gaat niet iedereen ineens tegelijk stoppen met vlees eten, maar er is niks mis met afbouwen. Veel mensen eten sowieso al te veel vlees. Ik zou al heel blij zijn als sommigen een vegetarische maaltijd zouden uitproberen, al is dat maar 1 keer per maand.

@ Mac-bc: zou jij mij dan kunnen zeggen wat het verschil is tussen biovlees en gewoon vlees? Mij is altijd aangeleerd geweest (niet alleen door sites en filmpjes, ook door dierenarts, leerkrachten,...) dat koeien bestemd voor biovlees zo natuurlijk mogelijk worden gehouden en dat andere koeien in stallen staan. Ik sta best open voor een 'mindchange', ik zou juist veel blijer zijn als jij mij kan bewijzen dat die koeien het wel goed hebben. Het is niet dat ik zeg: ik wil dat die koeien het slecht hebben zodat ik mijn gelijk kan halen.

Member souldoubt's schermafbeelding
    iTrader
    26 (100%)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door boerkiiilerke Bekijk bericht
    we hebben hoek/snij tanden voor een reden
    amai, ik ben echt onder de indruk...elk dier, kleiner dan jou, met hoektanden, hun hoektanden zijn minstens 100x zo indrukwekkend als de jouwe
    Humanity is the devil

Pagina 90 van 144 EersteEerste ... 4080868788899091929394100140 ... LaatsteLaatste

Regels voor berichten