Pagina 1 van 7 12345 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 20 van 131

Discussie: Nieuwsoverzicht

Member Exorikos's schermafbeelding
    iTrader
    0

Nieuwsoverzicht

Elke dag komen er wel interessante artikels op het internet. In sommige threads verschijnt er wel af en toe eens een artikel, maar dan gaat het over een specifiek onderwerp. Het lijkt me echter leuker om een thread te hebben waarin nieuws van alle disciplines aan bod kan komen.

Ik bijt de spits af!

Drunk scientists pour wine on superconductors and make an incredible discovery

Wine makes superconductors better at their jobs. And apparently, it makes some scientists better at their jobs too.

Superconductors behave like most metals; they conduct electricity. They do so, however, with a twist. All metal has some resistance to the flow of electricity. But when the temperature drops, superconductors get less and less resistant (and therefore more conductive). When they reach very low temperatures, their resistance drops to zero.

Yoshihiko Takano and other researchers at the National Institute for Materials Science in Japan were in the process of creating a certain kind of superconductor by putting a compound in hot water and soaking it for hours. They also soaked the compound in a mixture of water and ethanol. It appears the process was going well, because the scientists decided to have a little party. The party included sake, whisky, various wines, shochu, and beer. At a certain point, the researchers decided to try soaking the compound in the many, many liquors they had on hand and seeing how they compared to the more conventional soaking liquids.

When they tested the resulting materials for superconductivity, they found that the ones soaked in commercial booze came out ahead. About 15 percent of the material became a superconductor for the water mixed with ethanol, and less for the pure water. By comparison, Shochu jacked up conductivity by 23 percent and red wine managed to supercharge over 62 percent of the material. The scientists were pleased, if bemused with their results.

So, a little sip of something turns out to make potential superconductors much better at their jobs. And, perhaps, scientists better at their jobs as well.

Approved 9-lifer NotoriousP's schermafbeelding
    iTrader
    152 (100%)
    Niet slecht, zo moet onderzoek gebeuren.

Ik krijg altijd mails van physorg met een lijst recente artikels, een interessant:

New 'frozen smoke' material: One ounce could carpet three football fields

Member DaFreak's schermafbeelding
    iTrader
    0
    mooi initiatief! Ik had aan Epyon gevraagd of hij zo geen sticky wou maken maar er kwam geen reactie... I vote for sticky! ^^

Tis te hopen dat ze niet te zat waren bij het aflezen en noteren van hun resultaten. ^^

Quantum communications boosted by solid memory devices - physicsworld.com & zelfde bericht maar van new scientist Ethereal quantum state stored in solid crystal

iTrader
    0
    Een sticky is wat snel. We zullen eerst eens zien of er genoeg activiteit en kwaliteit is.

Member Proim's schermafbeelding
    iTrader
    32 (100%)
    Zal hier ook proberen regelmatig wat te posten uit mijn twitterfeed maar de laatste tijd geen tijd meer gehad om er te lezen. Zal de lijst met wat ik follow hieronder zetten, zitten een aantal wetenschapsmagazine's en websites tussen.
    Spoiler for feed:

Member wtf?hax!kthxbye's schermafbeelding
    iTrader
    48 (98%)
    http://www.9lives.be/forum/natuur-we...etenschap.html

Ahja, als het aanslaat ben ik content.

iTrader
    0
    Ik had niet door dat er al een poging was...

iTrader
    0
    hmz das jammer, ik wist niet dat die thread bestond. ^^
    Het probleem is waarschijnlijk dat er niet elke dag nieuws gepost gaat worden en dan verdwijnt die thread weer en vergeet je hem. Misschien toch maar sticky? Maak er anders een poll van dan kunnen we zien wat de forumgangers er van vinden?

Administrator Epyon's schermafbeelding
    iTrader
    5 (100%)
    Weblogs
    12
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door DaFreak Bekijk bericht
    mooi initiatief! Ik had aan Epyon gevraagd of hij zo geen sticky wou maken maar er kwam geen reactie... I vote for sticky! ^^
    Dat moet ik dan over het hoofd gezien hebben .

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Exorikos Bekijk bericht
    Ik had niet door dat er al een poging was...
    Die thread lijkt me wel wat lichtvoetiger. Mss een thread voor nieuws in de marge en eentje voor serieuzer nieuws?

Member Fighting Hobbit's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Elke dag komen er wel interessante artikels op het internet. In sommige threads verschijnt er wel af en toe eens een artikel, maar dan gaat het over een specifiek onderwerp. Het lijkt me echter leuker om een thread te hebben waarin nieuws van alle disciplines aan bod kan komen.

Ik bijt de spits af!

Ik heb het originele artikel op arxiv gelezen en ik vind dat de media het toch serieus overdreven heeft eigenlijk...

iTrader
    0
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Epyon Bekijk bericht
    Dat moet ik dan over het hoofd gezien hebben .
    Mijn idee was toch minder haalbaar en niet zo realistisch aangezien ik voor verschillende takken zo een thread wou hebben.

Member Matt.'s schermafbeelding
    iTrader
    1 (100%)

Administrator Epyon's schermafbeelding
    iTrader
    5 (100%)
    Weblogs
    12
    Weather so severe it generates antimatter
    New observations from the Fermi space telescope have revealed that thunderstorms here on Earth are so powerful that they produce antimatter that is emitted above the clouds.
    - Weather so severe it generates antimatter

Cool.

iTrader
    0
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Fighting Hobbit Bekijk bericht
    Ik heb het originele artikel op arxiv gelezen en ik vind dat de media het toch serieus overdreven heeft eigenlijk...
    Ik heb nog geen tijd gehad om er naar te kijken, want ik heb maandag statistische mechanica...

Die thread lijkt me wel wat lichtvoetiger. Mss een thread voor nieuws in de marge en eentje voor serieuzer nieuws?
    Ik denk niet dat er genoeg materiaal is om beide te scheiden. Ik had eerder de bedoeling wat meer serieuze wetenschap naar het forum te brengen, dan die documentaires. Zij het wel liefst via een ludieke manier om het toegankelijker te maken. Daarvoor leek het eerste artikel mij ideaal.

Banned boeffel's schermafbeelding
    iTrader
    0
    The Press Association: Brain 'retuned' in tinnitus case

zou ik persoonlijk echt nice vinden, vermits ik er soms last van heb (als het stil is)

iTrader
    0
    Weather so severe it generates antimatter
    New observations from the Fermi space telescope have revealed that thunderstorms here on Earth are so powerful that they produce antimatter that is emitted above the clouds.
    - Weather so severe it generates antimatter

Cool.
    Nog een bijkomend filmpje
    http://www.nasa.gov/mission_pages/GL...derstorms.html
    Credit @ Exorikos (gepost onder Nasa ontdekt buitengewoon object). I second "cool" ^^

Ik had eerder de bedoeling wat meer serieuze wetenschap naar het forum te brengen, dan die documentaires. Zij het wel liefst via een ludieke manier om het toegankelijker te maken. Daarvoor leek het eerste artikel mij ideaal.
    Ik dacht al dat je er een probleem mee had uit je reactie in die thread maar nu weet ik het zeker. Wat heb je toch tegen die documentaires?
    Die gaan wel degelijk over serieuze wetenschap. Het is niet omdat er weinig tot geen wiskunde aan te pas komt dat het niet meer klopt of niet serieus is.

Als je dan toch een voorbeeld zoekt van niet serieuze wetenschap ga je misschien beter voor threads zoals die over spoken of gebouwen op de maan.

btw, dit is al iets ouder maar ik vond het zo indrukwekkend dat ik het toch nog wil delen > Physorg - Using direct laser writing to create 3D submicron structures Een ontmoeting tussen kunst en technologie.
    Laatst gewijzigd door DaFreak; 14 januari 2011 om 00:10

iTrader
    0
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door DaFreak Bekijk bericht
    Nog een bijkomend filmpje
    NASA - NASA's Fermi Catches Thunderstorms Hurling Antimatter into Space
    Credit @ Exorikos (gepost onder Nasa ontdekt buitengewoon object). I second "cool" ^^

Ik dacht al dat je er een probleem mee had uit je reactie in die thread maar nu weet ik het zeker. Wat heb je toch tegen die documentaires?
    Die gaan wel degelijk over serieuze wetenschap. Het is niet omdat er weinig tot geen wiskunde aan te pas komt dat het niet meer klopt of niet serieus is.

Als je dan toch een voorbeeld zoekt van niet serieuze wetenschap ga je misschien beter voor threads zoals die over spoken of gebouwen op de maan.

btw, dit is al iets ouder maar ik vond het zo indrukwekkend dat ik het toch nog wil delen > Physorg - Using direct laser writing to create 3D submicron structures Een ontmoeting tussen kunst en technologie.
    Ik heb niets tegen de documentaires op zich. Ik heb iets tegen de manier waarop mensen met de inhoud ervan omgaan... De filmpjes zelf zijn wel entertainend, maar de fysica is zoveel meer. Bijna alles gaat ook over hoge energie fysica...

iTrader
    0
    Wat bedoel je daar dan juist mee? Fout omgaan met de inhoud? Dat fysica veel meer is dan die filmpjes zal iedereen wel weten vermoed ik? Die documentaires zijn natuurlijk ook voor het grote publiek gemaakt dus je kan niet verwachten dat ze daar echt tot in detail gaan want dan kan niemand het nog volgen. Het is denk ik wel een mooie gateway drug die sommigen kan aanzetten tot het studeren van fysica. Je richt je nu trouwens specifiek op fysica maar dat was niet de bedoeling van die tread.

iTrader
    0
    Het merendeel van de filmpjes ging daar wel over en ik doe ook geen uitspraken over andere onderwerpen. Het is inderdaad rijker, ze pikken er altijd een aspect uit en het schept vooral een onrealistisch beeld van fysica. De weg naar zo'n onderwerpen is zo lang en voor velen onbereikbaar, dat de kans dat je teleurgesteld wordt heel erg groot is. Ik zal bijvoorbeeld weinig tot geen hoge energie fysica kennen.

iTrader
    0
    In dat opzicht ga ik wel met je akkoord. Ik zou niet liever hebben dan dat ze over andere onderwerpen ook documentaires beginnen maken. Over toegepaste nanotechnologie of hoe de atomaire wereld zich in het dagelijkse leven en onze technologie gedraagt zie je nooit iets.

Ik weet niet waarom want dat is ook allemaal heel interessant maar ik denk dat dat niet groots of mysterieus genoeg lijkt om aan het grote publiek te verkopen. If only they knew. :/
    Laatst gewijzigd door DaFreak; 14 januari 2011 om 01:02

Pagina 1 van 7 12345 ... LaatsteLaatste

Discussie informatie

Users Browsing this Thread

Op dit moment bekijken 1 gebruikers deze discussie. (0 leden en 1 gasten)

Regels voor berichten