Pagina 2 van 17 EersteEerste 12345612 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 21 t/m 40 van 339
    Member Joeshoe's schermafbeelding
    iTrader
    8 (100%)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door JohnnyricoMC Bekijk bericht
    Een potmeter is een variabele resistor, dus de spanning wordt normaal op een analoge pin gemeten en als een waarde tussen 0 en 1023 terug gegeven.
    Awel ja, da bedoelde ik. Vond het in de specs niet direct terug dat ge spanningen ermee kon meten.
    Lijkt me echt wel iets plezant dan.

Administrator Epyon's schermafbeelding
    iTrader
    5 (100%)
    Weblogs
    12
    Wij gebruiken zelf vooral embedded ARM controllers voor onze projecten (meten en sturen van (hernieuwbare) energie). Deze hebben het voordeel dat ze ofwel zeer goedkoop en krachtig zijn ofwel dat ze een volledige Linuxomgeving kunnen draaien (waarin je dan evengoed Java apps kunt gebruiken).

Maar ik heb mezelf afgelopen week toch eens enkele Arduino kits besteld. Ze zijn duurder dan de entry-level ARM chips, maar programmeren wel veel makkelijker.

Redacteur JohnnyricoMC's schermafbeelding
    iTrader
    22 (100%)
    Dat vind ik het mooie aan Arduino: de programmeertaal is erg eenvoudig en lijkt nogal op Java of Perl in gebruik, en je kan er echt vanalles mee aansturen. Dankzij de erg goede documentatie van gepassioneerde gebruikers is het ook een goede hulp om meer over elektronica te leren.

Member blackrabbit's schermafbeelding
    iTrader
    5 (100%)
    Heb zo'n Arduino, indertijd oa dit mee gemaakt:
    Simon Says

En verder ook een Tamagochi. Ik had bvb ook een LCD kleurenschempje (waar die Tamagochi dan informatie op toonde)

Approved 9-lifer Bram's schermafbeelding
    iTrader
    2 (100%)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door ^MystiQ Bekijk bericht
    Ik ben ook van plan om iets in Android te doen, ik zou zelfs heel graag iets bestuurbaar maken vanop die samsung pad. Bram, wel oppassen met leds vanop ebay, als ze van China afkomstig zijn koop je er beter 120 in plaats van 100
    Ik was van plan om ze hier te kopen: http://stores.benl.ebay.be/NooElec 100 RGB leds voor 25$ en ze verkopen ook de TLC5940 LED driver die ik zou gebruiken.
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door JoeCatshoe Bekijk bericht
    Hoe werkt dat precies met die potmeter (als het een potmeter is) om de snelheid aan te passen? Meet ge de spanning erover of zo?

Microcontrollers staan voor mij volgend jaar op het programma, lijkt me wel interessant.
    Bij mijn versie heb ik gewoon een delay gebruikt. Probleem is dat het dan even duurt eer hij een snelle verandering registreert.

Een potmeter is een variabele resistor, dus de spanning wordt normaal op een analoge pin gemeten en als een waarde tussen 0 en 1023 terug gegeven.
    Zoals JohnnyricoMC al uitlegde. Hoe gaat het in z'n werk op de Arduino:
    1 pin van de pot sluit je aan op de 5V, 1 op de ground, 1 op een (vd 6, bv pin A0) analoge pin. In de code:
    Code:
    pot = analogRead(A0);
    Dan krijg je zoals gezegd een waarde tussen 0 en 1023. Met die waarde kan je dan een delay instellen voor het knipperen. Maar wil je bv een delay tussen minimum 50 milliseconden en max 500 milliseconden dan kan je dat doen met volgende code
    Code:
    delay = map(pot, 0, 1023, 50, 500);
    Moet je zelf al geen wiskunde meer toepassen.
    If I had a nickel for every time someone told me that my idea for melting down coins to make a giant robotic parrot was a bad idea, I would have one kicka$$ giant robotic parrot.

iTrader
    2 (100%)
    Arduino - DigitalReadSerial

Ben ik juist als ik er van uit ga da, moest de switch niet met de ground verbonden zijn, er geen LOW zou uitgelezen worden? Of kan iemand mij eens uitleggen waarom die switch met de ground moet verbonden zijn?

Edit: kalf dak ben, het staat lager uitgelegd

iTrader
    2 (100%)
    FF bumpen.

Iemand interesse om met mij wat RGB LEDs te kopen? Het zou gaan om deze: http://cgi.benl.ebay.be/500x-5mm-RGB...item2562576cde

Met 500 heb ik er natuurlijk te veel...

Approved 9-lifer ZombieRobots's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Ik kan er wel 100 komen afhalen in Gent.

iTrader
    2 (100%)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door ZombieRobots Bekijk bericht
    Ik kan er wel 100 komen afhalen in Gent.
    Als ik nog 2 mensen vind, bestel ik sowieso, vind ik ze niet, dan contacteer ik je volgende week ofzo nog eens of ik er voor jou moet meebestellen (dan neem ik er 2x100 ofzo).

iTrader
    0
    150 is ook geen probleem hoor, moest ge maar 1 andere persoon meer vinden.

iTrader
    22 (100%)
    M'n Arduino-stapeltje wordt prettig hoog: m'n UNO (duh), sinds vandaag een ethernet-shield en m'n proto-shieldje. Met dat Ethernet-shield belooft het erg leuk te worden, al zou ik dringend (enfin, relatief) met transistors moeten leren werken om wat grote dingen aan te sturen.

iTrader
    2 (100%)
    Moest ge een goeie plek vinden om te leren over transistoren, laat hier zeker weten, moet er zelf meer over leren.

iTrader
    22 (100%)
    'k heb zo wel een idee van welk nut ze hebben, maar 'k moet ze gwn leren gebruiken. 't idee is peis ik transistor tussen uw microcontroller en het zware apparaat. De stroom die 't zware apparaat nodig heeft mag niet door de arduino gaan (dan brandt 'm door) en de transistor zorgt daar voor. Neveneffect is dat de transistor enorm warm wordt hierdoor en ge er dus best een heatsink op doet. (daarom dat processors ook zo heet worden, vele kleintjes maken 'n groot)

Approved 9-lifer Tristan's schermafbeelding
    iTrader
    27 (97%)
    'k heb zo wel een idee van welk nut ze hebben, maar 'k moet ze gwn leren gebruiken. 't idee is peis ik transistor tussen uw microcontroller en het zware apparaat. De stroom die 't zware apparaat nodig heeft mag niet door de arduino gaan (dan brandt 'm door) en de transistor zorgt daar voor. Neveneffect is dat de transistor enorm warm wordt hierdoor en ge er dus best een heatsink op doet. (daarom dat processors ook zo heet worden, vele kleintjes maken 'n groot)
    Transistoren kun je inderdaad daarvoor gebruiken... Met een relatief lage basisstroom kun je een hoge stroom schakelen ( 10 200x) maar een transistor is goed als schakelaar op lage vermogens... Wil je meer vermogen schakelen, ga je beter naar de echte vermogenscomponenten zoals IGBT's, thyristors enz.

iTrader
    22 (100%)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Tristan Bekijk bericht
    Transistoren kun je inderdaad daarvoor gebruiken... Met een relatief lage basisstroom kun je een hoge stroom schakelen ( 10 200x) maar een transistor is goed als schakelaar op lage vermogens... Wil je meer vermogen schakelen, ga je beter naar de echte vermogenscomponenten zoals IGBT's, thyristors enz.
    Thnx voor de info , dat verdient 'n repje. Tijdens de lessen TO (intussen 8-9 jaar geleden) werd er nog van het relais gesproken om dat soort dingen te doen, maar da's een beetje te mechanisch en dus low-tech naar m'n goesting

iTrader
    0
    Dit is trouwens interessante bron van kennis.

nptelhrd's Channel - YouTube

Approved 9-lifer Tristan's schermafbeelding
    iTrader
    27 (97%)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Bram Bekijk bericht
    Moest ge een goeie plek vinden om te leren over transistoren, laat hier zeker weten, moet er zelf meer over leren.
    Wat heb je gestudeerd? Anders zijn er genoeg academische boeken erover te vinden hoor, es rond kijken in de bib ofzo.

iTrader
    2 (100%)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Tristan Bekijk bericht
    Wat heb je gestudeerd? Anders zijn er genoeg academische boeken erover te vinden hoor, es rond kijken in de bib ofzo.
    Leraar technologische opvoeding en informatica

Member Benjamin's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Bram Bekijk bericht
    OCW MIT zal vast wel interessante webcolleges aanbieden.

Approved 9-lifer [-AoLP-]Carp's schermafbeelding
    iTrader
    2 (100%)
    mss vinden sommige dit wel intersant http://webs.hogent.be/~pvte387/analoge/analoge.pdf vanaf Pg 57 gaat het over transistor's. eerst wat theoretische achtergrond daarna ook wat praktischere schakelingen die je kan toepassen. een inleiding over mosfet's en opamp's staat er ook in

is een oude cursus die in het 2de jaar industrieel ingenieur elektronica gegeven word aan Hogent.

Pagina 2 van 17 EersteEerste 12345612 ... LaatsteLaatste

Discussie informatie

Users Browsing this Thread

Op dit moment bekijken 1 gebruikers deze discussie. (0 leden en 1 gasten)

Regels voor berichten