Pagina 19 van 28 Eerste ... 9151617181920212223 ... Laatste

Discussie: reptielen-hoekje

Massis's schermafbeelding
    iTrader
    10 (100%)
    hmz, vreemd.

Nu ik blijf erbij, het kan perfect normaal zijn dat ze de eerste 4 dagen niet eten, door de stress.
    Als ze daarna nog steeds niet eten is er toch iets mis... dus ik zou zeggen laat ze vandaag en morgen eventjes volledig gerust, en probeer ze morgenavond bij het vallen van de avond nog eens te voederen

BuBbA's schermafbeelding
    iTrader
    4 (100%)
    Ok, dan ga ik het zo proberen. Misschien best om bij het voederen 1 of 2 krekels in de bak te zetten, ze even laten zitten en zien of ze opgegeten zijn na een uurtje ofzo?

iTrader
    10 (100%)
    bij mijn gekko was het zo: zolang ik keek, at ie niet. Ging ik 5 min weg, dan was de krekel opgegeten. Dus idd, zet er enkele krekels bij (niet te veel, want ze bijten je gekko's) en kom een half uurtje later nog eens kijken

BuBbA's schermafbeelding
    iTrader
    4 (100%)
    Ok, bedankt!

Fanniwan's schermafbeelding
    iTrader
    4 (100%)
    Enkele vraagjes ivm luipaard gekkos + terrarium:

- Meerdere gekko's bij elkaar, problemen ? Best 2 vrouwtjes zeker (ben niet van plan om te kweken)
    - Elke dag voederen en hoeveel ?
    - De krekels, larven, ... , hoe lang kun je ze houden... zodat je niet om de x dagen naar de winkel moet. Wat zijn je tips & tricks
    (kan je bijvoorbeeld je krekels buiten zetten in e potje, want met al dat lawaai )
    - Wat als het nu een extreem warme dag is en de temperatuur is hoger in je terrarium
    - Als ik het goed heb, overdag enkel lamp branden en 's nachts niets van lamp (of nachtlamp (blauwe)).
    - Aangezien ik van plan ben in mijn kamer te zetten... wat als ik muziek opzet. Want soms draai ik wel graag mijn knop goed open

Er staat wel wat info op het net maar je leest dan op verschillende sites verschillende dingen. Dus het is best om aan mensen te vragen met ervaring

iTrader
    10 (100%)
    - meerdere gekko's is bij luipjes geen probleem, je kan ook een mannetje met meerdere vrouwtjes nemen, en dan de eieren gewoon niet laten uitkomen. Maar als je dat wat cru vindt kan je best alleen vrouwen nemen

- voederen: moet je ff opzoeken, de precieze hoeveelheden ken ik niet

- krekels haal je best uit het bakje waarin ze zitten, daarin zijn ze op een paar dagen dood. Je zet ze best op een warme, droge, donkere plaats in een groot genoege bak. Het geluid moet je maar tegen kunnen

- als het een dag écht warm is (zoals die 39°C onlangs) zet je alle lampen uit en eventueel bouw je een ventilatortje in dat lucht naar buiten zuigt. In het wild is het ook niet altijd mooi even warm dus gewoon de lampen uit volstaat normaal wel.

- 's nachts kan je een rode, blauwe of keramische lamp nemen, deze laatste geven geen licht, enkel warmte af. Maar zolang je kamer boven kamertemperatuur blijft (zo rond de 20° moet volstaan) heb je dat niet nodig

- luide muziek moet je laten, dan zet je maar een hoofdtelefoon op

meer info: http://www.eublepharis.nl/

daar staat onder andere:
    Voorjaar/zomer:

Om de week 2 of 3 keer voeren, zwangere vrouwen af en toe een
    Pinkie als aanvulling op het dieet.
    Vrijwel elke keer bepoederd met gistocal of calciumlactaat.
    Standaard calciumlactaat door het water en 1 keer per week een
    Druppel vitasol

Najaar:

Ongeveer 2 keer per week voeren.
    Om de keer bepoederd met gistocal of calciumlactaat
    Standaard calciumlactaat door het water
    1 keer week druppel vitasol

Voor winterslaap:

1 keer per week eten
    Om de keer bepoederd met gistocal of calciumlactaat
    Standaard calciumlactaat door het water

iTrader
    4 (100%)
    Ok, heb al redelijk wat sites afgeschuimd en deze info was toch altijd wat verborgen.
    Zal de site die je hebt gegeven nog eens bekijken, ben ik niet tegen gekomen.

Bedankt !

BuBbA's schermafbeelding
    iTrader
    4 (100%)
    - Meerdere gekko's bij elkaar, problemen ? Best 2 vrouwtjes zeker (ben niet van plan om te kweken)

Vrouwtjes samen = geen enkel probleem. Mannetjes maximum 1 per terrarium. Die vechten met elkaar, meestal tot 1 van de 2 dood is. Als je niet wilt kweken zet je best 1 of meerdere vrouwtjes samen.

- Elke dag voederen en hoeveel ?

Elke dag voederen is veel te veel. Het is belangrijk dat je een bepaald "dieet" aanhoud, meestal zegt men iets van 3 of 4 maal per week te voederen. Dit zowel voor jonge als voor volwassen gekko's, aangezien jonge gekko's niet meer of minder voeding nodig hebben dan volwassen gekko's. Enkel indien een luipje ziek is of zwanger moet je ze wat meer voederen.

Hoeveel eten je ze nu juist moet geven hangt van je gekko af en van het voedsel dat je ze geeft. Bij krekels spreekt men meestal van 8 tot 10 krekels per gekko.

- De krekels, larven, ... , hoe lang kun je ze houden... zodat je niet om de x dagen naar de winkel moet. Wat zijn je tips & tricks
    (kan je bijvoorbeeld je krekels buiten zetten in e potje, want met al dat lawaai )

Ik heb ze hier in een breeding box zitten die ik in de reptielenwinkel heb gekocht. Overal goed afgesloten met toch ruim voldoende ventilatie. Ze zitten er nu in sinds zaterdag voormiddag en ze springen nog gewoon rond enzo, dus je kan ze wel een tijdje houden. Het enige wat ik gedaan heb is een stukje appel er in gegooid, meer niet.

De doos zelf heb ik in de kast gezet waar mijn terrarium opstaat, en de deur van de kamer is dicht. Anders is het niet te doen qua geluid.

- Wat als het nu een extreem warme dag is en de temperatuur is hoger in je terrarium

We leven nog altijd in België hé. Luipaardgekko's leven overdag in een temperatuur tussen de 25 en 35 graden. Dat zijn temperaturen die we hier eigenlijk nooit meemaken. Enkele weken geleden was het buiten ook 38° hier, maar het is binnen altijd wel koeler, dus dan zit je nog altijd goed. Als het echt warm gaat worden kan je altijd zorgen dat het donker is in de kamer en dat je geen ramen en dergelijke hebt open staan, zo blijft de warmte buiten. En dan 's nachts zet je gewoon het raam open aangezien het dan wél goed afkoelt.

- Als ik het goed heb, overdag enkel lamp branden en 's nachts niets van lamp (of nachtlamp (blauwe)).

Ze hebben sowieso verwarming en verlichting nodig, eventueel kan je beide verkrijgen via dezelfde lamp. De verlichting is nodig om te zorgen voor een dag en nacht cyclus. De verwarming om de temperatuur op peil te houden. Ik heb ervoor gekozen om de verwarming en de verlichting apart te nemen omdat het hier 's nachts wel eens kan afkoelen, en ik dus 's nachts ook wel eens ga moeten verwarmen.

Voorlopig heb ik geen nachtverlichting voorzien, en daar heb ik toch wel spijt van. Aangezien het nachtdieren zijn is het wel eens vervelend als je ze wilt bekijken maar je ziet niks. Vandaar dat ik dus een blauwe lamp in mijn terrarium ga hangen. Dan kan ik die lamp aansteken als ik wil observeren en ze gewoon afzetten als ik ga slapen ofzo.

- Aangezien ik van plan ben in mijn kamer te zetten... wat als ik muziek opzet. Want soms draai ik wel graag mijn knop goed open

Dat doe je beter niet. Luipaardgekko's, en eigenlijk alle reptielen, zijn nogal stressgevoelig. Zet ze dus liever op een rustige plaats waar ze niet teveel gestoord zullen worden. Zet ze zeker en vast niet naast je stereo...

iTrader
    4 (100%)
    Bedankt voor de info

Ben al serieus wat wijzer geworden. Nu enkel nog wachten op de verhuis en dan beestjes aanschaffen

iTrader
    10 (100%)
    beste wat je kan doen is eerst een terrarium kopen en in orde zetten. en dan enkele dagen later alles controleren van temperaturen enzo. eens dat allemaal in orde is kan je dan op je gemak je dieren gaan halen.

BuBbA's schermafbeelding
    iTrader
    4 (100%)
    Allé, 600 Dubia's besteld. Curver staat klaar, warmtemat ligt eronder en de eierdozen liggen op zn plaats. Ik mag ze morgen al gaan afhalen. 85€.

Ik ben eens benieuwd.

shiftyke's schermafbeelding
    iTrader
    0
    pfff normaal zat ik nu met een leuk koppeltje Rhaco's maar door onverwachte kosten heb ik het moeten afblazen
    LASTfm ~ Discogs TURN IT UP! A little louder

iTrader
    10 (100%)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door BuBbA Bekijk bericht
    Allé, 600 Dubia's besteld. Curver staat klaar, warmtemat ligt eronder en de eierdozen liggen op zn plaats. Ik mag ze morgen al gaan afhalen. 85€.

Ik ben eens benieuwd.
    proficiat :-)

ik heb sinds vandaag mijn eerste jongen bij m'n dubia's. Ik ben papa!

BuBbA's schermafbeelding
    iTrader
    4 (100%)
    Hoe merk je dat ze gejongd hebben?

Damn man, da zijn echt wel coole beesten.
    Het zijn er iets meer dan 600 en die zitten zo allemaal op elkaar etc. Zalig "zzzzz" geluid dat er vanaf komt. Ik heb er toen ik thuis kwas, rond 18.00 een appel ingezet en toen ik net ging kijken waren er gewoon al ganse stukken uitgevreten.

de Waaslandwolf's schermafbeelding
    iTrader
    9 (100%)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door BuBbA Bekijk bericht
    Hoe merk je dat ze gejongd hebben?
    Aan de miniscule kraambedjes.
    <Leprechaun3>iemand trouwens al iets opgevangen over het nieuwe album van CALIBAN ?
    vond The Dying Undress anders wel een heel goeie schijf van hen

<Carrion> k denk da ge the undying darkness bedoelt

Pagina 19 van 28 Eerste ... 9151617181920212223 ... Laatste

Tags for this Thread

Regels voor berichten