Pagina 2 van 2 EersteEerste 12
Weergegeven resultaten: 21 t/m 26 van 26
    Member Cron's schermafbeelding
    iTrader
    41 (100%)
    En eigenlijk moet dat allemaal zo fancy niet zijn.

Voorzie gewoon voldoende zwemruimte (kan ook in een metserkuip zijn bv) met daarin een drijvend eiland (schors) en wekelijks het water verversen.

Wij hebben jaren roodwangschildpadden gehouden. Gewoon in een plastic bak (50L) in de winter en voor de rest gingen die bij warmer weer buiten in de metserskuip (grote zwarte plastic ton van 200L) zitten en vaak liepen ze ook los in het gras & lagen ze te zonnen in de buurt van de metserkuip.

Beestjes waren kerngezond en het koste geen fortuin aan aquarium, lampen en dergelijken...

maw, richt die aquarium die je hebt iets anders in. Meer zonneruimte en voorzie buiten ook een mooie kuip die je in de zomer kan gebruiken en dan kunnen ze in het zonlicht zonnen.
    zijn eigenlijk vrij makkelijke beesten om te houden als je wat basisregels in acht neemt. (gezond water & voldoende vitamine B - zonlicht).

Member
    iTrader
    24 (100%)
    bij ons vlogen die in de zomer buiten in de visput en 's winters zaten die binnen in een bak (roodwangschildpad)
    beestjes waren gezond en gelukkig.

onze landschildpad heeft 40 jaar buiten in de tuin geleefd. In de winter deed hij zijn winterslaap onder de mesthoop. was ook perfect gezond en gelukkig (tot hij jammer genoeg onder de grasmachine was terechtgekomen )
    "Atheism is a non-prophet organization."
    George Carlin

Member foenN's schermafbeelding
    iTrader
    4 (100%)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Massis Bekijk bericht
    Een hond is - afhankelijk van de soort - een diersoort die ALS SOORT gewend is aan het klimaat waarin wij leven en daar de nodige vacht voor heeft. Geen nood dus om die kleren aan te doen. Vandaar dat bijvoorbeeld Husky's bijvoorbeeld hier in de zomer wel eens oververhit kunnen raken, omdat hun vacht geëvolueerd is om hem tegen extreem koude winters te beschermen.

Een schildpad is een koelbloedig dier dat normaal voorkomt in waters die 's zomers 24-25°C warm zijn en in de winter afkoelen naar minder dan 15°C, vandaar dat ze in winterslaap gaan. Dat is al duizenden jaren zo en die soorten zijn al duizenden jaren geëvolueerd om optimaal te leven in dat klimaat. En nu plaats jij ze als mens plots (zelfs al doet de mens dat al 200 jaar, dat is nog steeds "plots" op de evolutie-tijdlijn) in een bakje dat 7-8°C kouder is. Dat is gewoon slecht voor hun systeem.
    Mijn bak is altijd rond de 20°, mijn schildpadden hebben nooit een winterslaap gedaan, dus zo koud is het ook niet.

Member deyoeri's schermafbeelding
    iTrader
    1 (100%)
    Vrij grappig hoe jullie blijven volharden.

"Beestjes waren gezond en gelukkig." - uhu, want een schildpad lacht als hij je zit..Komaan, mijn landschildpad begint ook te lopen als hij mij ziet en daar is een eenvoudige reden voor: mijn hand betekent eten.
    Schildpadden en andere reptielen zijn nu eenmaal dieren om naar te kijken en niet om continu vast te pakken of over tochtige grond te laten wandelen. Deze dieren hebben een biotoop nodig waarin ze optimaal kunnen functioneren, kan je dit niet bieden, doe het dan ook niet.

Member foenN's schermafbeelding
    iTrader
    4 (100%)
    Of ze nu gelukkig zijn of niet dan kunnen we natuurlijk niet over oordelen. Wat ik naar kijk is naar hun gedrag en gezondheid.

Member Cron's schermafbeelding
    iTrader
    41 (100%)
    deyoeri, als je denkt dat het in de natuur ook altijd rozengeur en manenschijn is ben je ook dik mis. In de tropen regent dat ook en daar zijn ook koude dagen...

Afwisseling in het klimaat en bij uitbreiding de biotoop zorgt net voor een veel betere leefomgeving. Het feit dat in aquaria de hele tijd het uur op hetzelfde ogenblik aanspringt en het water exact dezelfde temperatuur heeft zorgt net voor degeneratie van de species. idem voor andere reptielen die in steriele omgevingen gehouden worden. Vandaar dat de meeste reptielen zo snel ziek worden wanneer van de standaardwaarden wordt afgeweken.

Onderzoek heeft al lang uitgewezen dat dit een vicieuze cirkel is die we zelf veroorzaakt hebben. Hoe vaker we ervan afwijken hoe vaker ze ziek worden en het is net de standaardisatie die ze zo zwak maakt... Ik zeg niet dat je een slechte leefomgeving moet creëren maar het heeft niets te maken met volharden wanneer je een natuurgetrouwe omgeving creëert die ook zijn ups & downs heeft. En wees er maar zeker van dat een roodwangschildpad gelukkiger is in een grote bak / vijver in de tuin dan het hele jaar door tussen 4 glazen wanden... Wanneer je zijn primaire behoeften in het oog houdt kan hij ten volle genieten van de secundaire die je enkel buiten kan halen. Zaken zoals divers voedsel, veel zwemplaats, interessante omgeving en vooral direct zonlicht...

Waarmee ik niet gezegd heb dat je de schildpad niet binnen moet halen als het te koud wordt en dat hij geen nood heeft aan droog en opwarmplaatsen. Je kan gerust een platte steen in de vijver voorzien en een plaats om een warmtelamp op te hangen gekoppeld aan een lichtsensor & tijdklok...

Pagina 2 van 2 EersteEerste 12

Discussie informatie

Users Browsing this Thread

Op dit moment bekijken 1 gebruikers deze discussie. (0 leden en 1 gasten)

Regels voor berichten