Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 10

Discussie: Vijver aanleggen

Member
    iTrader
    0

Question Vijver aanleggen

Beste 9livers,

Ik heb even jullie hulp nodig.

Momenteel heb ik voor ons terras al een vijver (zo een voorgevormde bak) liggen. Daar zit alles in, filter + fontijn, zuurstofplanten en andere platen, vissen, luchtbal, ...

Maar nu is het zo dat ik achteraan in mijn tuin nog een plaats vrij heb van 2 op 2,5 meter. Hier zou ik graag zelf een vijver aanleggen (lees: uitgraven).

De bedoeling van deze vijver:

1. Deze moet het zonder elektriciteit stellen
    2. Deze dient hoofdzakelijk om er planten in te zetten.
    Als er vissen in komen zullen dat er maximum 2 a 3 (kleintjes) zijn en zeker geen goudvissen.
    3. Het water moet helder blijven zonder filter.
    4. Ik zou graag met 2 of 3 verdiepingen werken. Strand/ondiep, dieper, diepst.
    Het strand/ondiep zou ook dienen voor vogels zodat ze zich hier kunnen wassen en drinken.

Wat u moet weten: De plaats is vrij afgelegen in de tuin en erg schaduwrijk. Het grootste deel van de dag staat deze in de schaduw. Aan één kant grenst een muur van een garage (vandaar de vele schaduw). Iets verder van de plaats staan sparren en naaldbomen. van 1 naaldboom komen de takken hoog boven 'water' dus boomafval blijft vrij beperkt.

Mijn vraag naar jullie toe:

A. Wat heb ik nodig?
    B. Tips voor het uitwerken van de vijver. Hoe diep elke verdieping maken? Wat gebruiken als 'folie'/zeil voor het water in te houden? Waar speciaal op letten?
    C. Welke planten? (en eventueel welke vissen? Bij voorkeur kleintjes die niet veel invloed hebben op de vijver). Welke bodembedekking? Planten rond de vijver?
    Oplossingen om toch beweging in het water te krijgen?
    D. Nog dingen die ik moet weten??

Gooi het er maar allemaal uit

Alvast bedankt
    Laatst gewijzigd door HOPLON; 2 april 2012 om 16:48
    "A wise man speaks because he has something to say, a fool speaks because he has to say something"

Member sir oinksalot's schermafbeelding
    iTrader
    1 (100%)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door HOPLON Bekijk bericht

Mijn vraag naar jullie toe:

A. Wat heb ik nodig?
    B. Tips voor het uitwerken van de vijver. Hoe diep elke verdieping maken? Wat gebruiken als 'folie'/zeil voor het water in te houden? Waar speciaal op letten?
    C. Welke planten? (en eventueel welke vissen? Bij voorkeur kleintjes die niet veel invloed hebben op de vijver). Welke bodembedekking? Planten rond de vijver?
    Oplossingen om toch beweging in het water te krijgen?
    D. Nog dingen die ik moet weten??

Gooi het er maar allemaal uit

Alvast bedankt
    B: best uw vijver minimaal 1m diep maken op het diepste punt, en zorgen voor een moeras gedeelte van 0-30cm aan de kant
    kwa folie heb je de keuze tussen pvc folie en epdm (rubber) folie
    ik verkoop deze zelf en bij mij beginnen de prijzen van pvc folie aan 2.25 euro per m², epdm folie komt op 5.95 euro per vierkante meter

het prijsverschil zit em in de kwaliteit, pvc folie wordt na korte tijd stijf en kan dus makkelijker gaan scheuren, gemiddelde levensduur 10 tot 15jaar
    epdm folie blijft soepel en ligt er in theorie voor het leven, hier wordt ook een garantie van 30 jaar op gegeven

C: kwa planten ga je vooral veel zuurstof planten nodig hebben, en voor het moeras gedeelte ben je best af met gele irissen, deze worden best in lava steen gezet, substraat raad ik minder aan omdat deze veel zware metalen bevatten
    kwestie van er beweging in te krijgen zou ik voor een zuurstof pomp gaan, hier zijn modellen op batterijen in te verkrijgen hoewel deze kwa kwaliteit toch niet al te denderend zijn

Member
    iTrader
    0
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door sir oinksalot Bekijk bericht
    B: best uw vijver minimaal 1m diep maken op het diepste punt, en zorgen voor een moeras gedeelte van 0-30cm aan de kant
    kwa folie heb je de keuze tussen pvc folie en epdm (rubber) folie
    ik verkoop deze zelf en bij mij beginnen de prijzen van pvc folie aan 2.25 euro per m², epdm folie komt op 5.95 euro per vierkante meter

het prijsverschil zit em in de kwaliteit, pvc folie wordt na korte tijd stijf en kan dus makkelijker gaan scheuren, gemiddelde levensduur 10 tot 15jaar
    epdm folie blijft soepel en ligt er in theorie voor het leven, hier wordt ook een garantie van 30 jaar op gegeven

C: kwa planten ga je vooral veel zuurstof planten nodig hebben, en voor het moeras gedeelte ben je best af met gele irissen, deze worden best in lava steen gezet, substraat raad ik minder aan omdat deze veel zware metalen bevatten
    kwestie van er beweging in te krijgen zou ik voor een zuurstof pomp gaan, hier zijn modellen op batterijen in te verkrijgen hoewel deze kwa kwaliteit toch niet al te denderend zijn
    Bedankt voor je reactie !

Wat je zou je precies aanraden als bodembedekking? Volledig in de lavasteen of klei of vijvergrond of niets?

Moet ik al de planten in een mandje zetten?
    Laatst gewijzigd door HOPLON; 3 mei 2012 om 07:45
    "A wise man speaks because he has something to say, a fool speaks because he has to say something"

Member
    iTrader
    0

epdm

Beste Hoplon,

Ik wens zo een stuk epdm.
    Stuur me een mail dan kan ik langskomen.

Member
    iTrader
    0
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door enrico Bekijk bericht
    Beste Hoplon,

Ik wens zo een stuk epdm.
    Stuur me een mail dan kan ik langskomen.
    Ik vrees dat je mis bent

Tis oink die dat verkoopt niet ik

Member Jeelep's schermafbeelding
    iTrader
    23 (96%)
    Deze site bevat veel informatie over het aanleggen van een vijver alsook deze

Ik zou je zeker aanraden wanneer je vissen gaat houden te kiezen voor stekelbaarsjes, deze zijn prachtig om bezig te zien, vooral tijdens de paaitijd. Deze bouwen namelijk een nest van plantdelen op de bodem.

Veel succes met het aanleggen van je vijver

iTrader
    1 (100%)
    slecht nieuws trouwens voor de mensen die nu een vijver willen aanleggen, de prijzen van epdm folie zijn enorm de hoogte in gegaan
    van €5.95/m² naar €7.50/m² momenteel en verwacht wordt dat we tegen het einde van het jaar aan €10/m² gaan zitten

dit komt door de stijgende grondstof prijzen (vooral olie) waardoor de aankoop van de folie voor ons ook veel hoger ligt (om je maar een idee te geven, wij verdienen netto nog geen euro per m²)

Member
    iTrader
    0
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door sir oinksalot Bekijk bericht
    Is het niet omgekeerd? Dat lava meer metalen bevat en substraat niet?

Substraat is toch gebakken en dergelijke?

iTrader
    1 (100%)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door HOPLON Bekijk bericht
    Is het niet omgekeerd? Dat lava meer metalen bevat en substraat niet?

Substraat is toch gebakken en dergelijke?
    substraat"steen" is eigenlijk helemaal geen steen, dit zijn metaalslakken, maw afval van staalproducerende ovens, in lavasteen zitten idd ook wel fosiele metalen, maar uiteindelijk ligt het metaalgehalte wel een stuk lager

Member
    iTrader
    0
    Voila de folie ligt er (EINDELIJK).

Als ik had geweten op voorhand hoeveel werk/miserie het leggen van deze vijver al geweest is dan was ik er jamais nooit aan begonnen !

Eerst massa's metaal uitgegraven, dan op 4 ferme boomstronken gebotst en toen die uit waren waren de achterblijvende wortels een ware foltering. Nu kan de vijver nog niet helemaal gevuld worden omdat ik mijn zuurstofplanten nog niet heb.

Wat ik in mind had een vijver van €150 is al een vijver geworden van €500.

Het diepste deel van de vijver is een deel gevuld met water (om de folie al een beetje strak te krijgen) in afwachting van de levering van de zuurstofplanten vrijdag.
    Om algen te voorkomen heb ik het stukje dat gevuld is met water al vol gezet met gele lis in mandjes met vijversubstraat.

Kan niet wachten om de overige 7000 liter water erbij te doen !!

30 bosjes glanzend fonteinkruid, 10 bosjes hoornblad en 10 bosjes aarvederkruid aangevuld met 45 gele lissen zouden de boel proper moeten houden ...

Discussie informatie

Users Browsing this Thread

Op dit moment bekijken 1 gebruikers deze discussie. (0 leden en 1 gasten)

Regels voor berichten