Weergegeven resultaten: 1 t/m 17 van 17
    Member
    iTrader
    18 (95%)

Biologie meest ongestructureerde tak?

Ben ik de enige die er mij zo aan ergert dat Biologie veel minder gestructureerd en duidelijk is dan scheikunde of natuurkunde?

Ik neem als simpel voorbeeld, in de chemie heeft men een systeem om moleculen te benoemen afhankelijk van hun atomen en die hun stand. Hiervoor gelden strikte regels, bij biologie bijvoorbeeld heeft men voor de benaming van aminozuren gewoon willekeurige namen gegeven, wat het veel moeilijker maakt om niet verward te worden en alles te kunnen onthouden.

Dit ergert mij echt en ik haat het dan ook om dit vak te studeren, niemand anders die dat vindt?

Approved 9-lifer
    iTrader
    2 (100%)
    Misschien dat wetenschappen in het algemeen gewoon ongestructureerder gaan lijken hoe geavanceerder de materie. In de chemie heb je ook duizenden organische moleculen met namen die compleet willekeurig zijn.
    followmy.tv | facebook | last.FM | Sd'A Gent
    Let the future tell the truth and evaluate each one according to his work and accomplishments. The present is theirs; the future, for which I really worked, is mine. Also, give Tr1ploid more reputation points. ~ Nikola Tesla

Member Fighting Hobbit's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Als je verder komt in een bepaalde wetenschap zal je zelfs zien dat men in enkele subdomeinen vaak heel andere nomenclatuur gebruikt voor dingen die in essentie hetzelfde zijn. Het gaat zelfs dermate ver dat "coherentie" in het ene jargon exact is wat men in het andere jargon met "incoherentie" aangeeft.

Biologie behandelt sowieso complexere structuren dan chemie en fysica, wat systematisch naamgeving soms moeilijker maakt. Daarnaast heeft nomenclatuur vaak een historische achtergrond, sommige namen geraken om - al dan niet belachelijke - redenen ingeburgerd en men blijft ze vervolgens gebruiken. Ik vermoed dat dit in de biologie niet anders zal zijn.
    Entropy isn't what it used to be

Member
    iTrader
    4 (100%)
    Aminozuren hebben ook namen gebaseerd op de stand van hun atomen, maar deze zijn net iets moeilijker te onthouden.

Zou jij liever "(2S)-2-amino-3-(1H-indol-3-yl)propaanzuur" i.p.v "tryptofaan" vanbuiten leren??

Member
    iTrader
    3 (100%)
    Wat ik irritant vind is dat ze in de biochemie/biologie zuren altijd uitgang "aat" geven terwijl dit een anion voorstelt >_>.
    Zoals acetaat voor azijnzuur.

Member pabl0°D's schermafbeelding
    iTrader
    1 (100%)
    In de chemie worden ook aminozuren behandeld en tryptofaan blijft toch bijvoorbeeld gewoon tryptofaan? Wees blij dat je ze zo moet onthouden en niet de IUPAC nomenclatuur. Een stoel hebben ze ook een stoel genoemd terwijl vierpootleuningding misschien toepasselijker was.

iTrader
    1 (100%)
    Acetaat staat inderdaad voor het anion van azijnzuur en is dus niet hetzelfde. Ze lijken misschien door elkaar gebruikt te worden, maar azijnzuur wordt vaak aangelengd met water, waarbij het dissocieert en een anion vormt. Vandaar dat biochemici/biologen vaak over acetaat spreken, deze is de reactieve vorm.

Banned
    iTrader
    0
    Biologie is sowieso minder gestructureerd.

Je hebt redelijk onwetenschappelijke zooi met diertjes en plantjes, ecologie-achtig boswachter gedoe.Natuurbehoud en mariene biologie en vogeltjes spotten enzo.Met onwetenschappelijk bedoel ik dan: niet echt rechtstreeks aanleunend bij de exacte wetenschappen: wiskunde.fysica/chemie.

En dan heb je de interessante takken van biologie: een mishmash van biotechnologie,biochemie,biofysica moleculaire celbiologie, biomedische toepassingen, die veel meer aansluiten bij exacte wetenschappen.

Eigenlijk zouden ze dat grote verschil toch wat meer in de verf moeten zetten.

Member Exorikos's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Ik zie het nut van deze thread eigenlijk totaal niet.
    Physics is like sex: Sure, it may have practical results, but that is not the reason we do it. ~ R. Feynman
    All science is either physics or stamp collecting. ~ E. Rutherford
    S'il est vrai qu'on construit des cathédrales aujourd'hui dans la Science, il est bien dommage que les gens n'y puissent entrer, ne puissent pas toucher les pierres elles-mêmes.

Member
    iTrader
    4 (100%)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door NL_Gamer_Renois Bekijk bericht
    Biologie is sowieso minder gestructureerd.

Je hebt redelijk onwetenschappelijke zooi met diertjes en plantjes, ecologie-achtig boswachter gedoe.Natuurbehoud en mariene biologie en vogeltjes spotten enzo.Met onwetenschappelijk bedoel ik dan: niet echt rechtstreeks aanleunend bij de exacte wetenschappen: wiskunde.fysica/chemie.
    Zever, gezever.

Ik veronderstel dat ge zoiets zegt onwetendheid? Ecologie en 'boswachter gedoe' is even exacte wetenschap als de andere biologische richtingen, in de zin dat het gebaseerd is op theorieën en wiskundige modellen.

Approved 9-lifer NotoriousP's schermafbeelding
    iTrader
    152 (100%)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Exorikos Bekijk bericht
    Ik zie het nut van deze thread eigenlijk totaal niet.
    Zei ik gistere ook en ik kreeg een infractie voor 'thread verzieken' op mijn doos.
    It's OK if you disagree with me.
    I can't force you to be right.

Platinum Member MrKend54l's schermafbeelding
    iTrader
    24 (100%)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Sp66d D6mon Bekijk bericht
    Zever, gezever.

Ik veronderstel dat ge zoiets zegt onwetendheid? Ecologie en 'boswachter gedoe' is even exacte wetenschap als de andere biologische richtingen, in de zin dat het gebaseerd is op theorieën en wiskundige modellen.
    Ja boswachter ecologie is echt wel exact ja... Ik veronderstel dat jij zelf een boswachter bent.
    Maturity is often more absurd than youth and very frequently is most unjust to youth
    PSN:Mrkend54l

iTrader
    1 (100%)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door MrKend54l Bekijk bericht
    Ja boswachter ecologie is echt wel exact ja... Ik veronderstel dat jij zelf een boswachter bent.
    Wat bedoel je hier met boswachter ecologie? Aan de basis van goed natuurbeheer liggen altijd wetenschappelijke studies waarbij men vaak met mathematische modellen probeert populaties te modelleren enzoverder.

Platinum Member MrKend54l's schermafbeelding
    iTrader
    24 (100%)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door pabl0°D Bekijk bericht
    Wat bedoel je hier met boswachter ecologie? Aan de basis van goed natuurbeheer liggen altijd wetenschappelijke studies waarbij men vaak met mathematische modellen probeert populaties te modelleren enzoverder.
    Wat als ze zich niet willen voortplanten? Lijkt me toch geen exacte wetenschap hoor.
    Maturity is often more absurd than youth and very frequently is most unjust to youth
    PSN:Mrkend54l

Member Exorikos's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Daar denken wetenschappers natuurlijk niet over na over wat het voortplantingsgedrag is onder bepaalde voorwaarden van de omgeving. Laat staan dat ze er zelf aan denken om zo'n dingen in hun modellen op te nemen.
    Physics is like sex: Sure, it may have practical results, but that is not the reason we do it. ~ R. Feynman
    All science is either physics or stamp collecting. ~ E. Rutherford
    S'il est vrai qu'on construit des cathédrales aujourd'hui dans la Science, il est bien dommage que les gens n'y puissent entrer, ne puissent pas toucher les pierres elles-mêmes.

iTrader
    1 (100%)
    Wat als ze zich niet willen voortplanten? Lijkt me toch geen exacte wetenschap hoor.
    Je kan natuurlijk niet exact weten hoeveel nakomelingen ieder dier zal hebben, hiervoor worden parameters gebruikt. In die zin kan je de populatiegrootte niet voor bijvoorbeeld de komende 10 jaar exact bepalen. Zo kan je het natuurlijk niet als een exacte wetenschap beschouwen. Maar wiskunde staat altijd in functie van "iets", pure wiskunde heeft vaak geen nut. Wiskunde is wel exact, wiskunde toegepast op een real life situatie is dan inderdaad niet exact, maar daarvoor niet minder nuttig.

Member Fighting Hobbit's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Serieus... Jij hebt echt geen idee, he?
    Entropy isn't what it used to be

Discussie informatie

Users Browsing this Thread

Op dit moment bekijken 1 gebruikers deze discussie. (0 leden en 1 gasten)

Regels voor berichten