Pagina 1 van 2 12 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 20 van 28
    Approved 9-lifer Dennoman's schermafbeelding
    iTrader
    107 (98%)
    Weblogs
    33

Overmatig zweten: natuurlijke remedies?

Even de context schetsen:

Ik lijd aan overgewicht, maar zelfs in periodes dat ik zeer veel sport (ik ben gedurende een jaar of twee ongeveer perfect op gewicht geweest), zweet ik nog steeds heel erg hard. Het is dus niet iets dat enkel te maken heeft met het feit dat ik aan overgewicht lijd, vooral wanneer ik zie dat mensen die nog een pakske dikker zijn dan ik nog bijlange niet zo hard zweten. Ik herinner mij in het bijzonder een toneelstuk dat ik ooit gespeeld heb aan het einde van het zesde middelbaar. Ik woog toen amper een kilo of twee teveel boven mijn "gezonde" gewicht, maar ik verloor elke voorstelling 2 liter (!) zweet, gewoon door de spots. Ik ben ook effectief in betere conditie dan dat het lijkt aan mijn hoeveelheid zweet: ik ben vaak nog niet in de buurt van moe worden tijdens een fysieke inspanning (fietsen, crosstrainen), maar toch gutst het zweet van mijn lijf. Van zodra het warmer is dan een graad of 15 en er een beetje luchtvochtigheid aan te pas komt, kunt ge mijn kleren uitwringen.

In stresssituaties gebeurt dit ook dikwijls, en het is nogal gênant om tijdens een thesispresentatie of iets anders gewoon bijna uw eigen zweet te kunnen drinken.

Is er, naast het feit dat ik uiteraard terug aan het afvallen en sporten moet slaan, nog een goeie (liefst natuurlijke) remedie om de waterwerken wat in te dijken?
    ~ "You don't see faith healers working in hospitals for the same reason you don't see psychics winning the lottery." ~

Approved 9-lifer NotoriousP's schermafbeelding
    iTrader
    152 (100%)
    Je zweet om uw lichaam af te koelen en sommige mensen hebben nu eenmaal meer afkoeling nodig... Ik ken ook zo iemand die bij elke fysieke inspanning direct kletsnat is, mee leren leven zou ik zeggen.
    It's OK if you disagree with me.
    I can't force you to be right.

Approved 9-lifer
    iTrader
    9 (100%)
    Bij mij was odoban een oplosing. Vroeger had ik okselvijvers tot bijna beneden mn t-shirt, zelfs als ik gewoon achter de pc zit. Nu juist een ritje gehad in een vrij warme auto en ik zweet geen druppel. Maar het is natuurlijk geen natuurlijke remedie. Kijk eens op http://www.overmatigzweten.nl/, veel verhalen van mensen en mogelijke oplossingen. Succes
    You can't always get what you want, but if you try sometime you find. You get what you need!

iTrader
    107 (98%)
    Weblogs
    33
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door NotoriousP Bekijk bericht
    Je zweet om uw lichaam af te koelen en sommige mensen hebben nu eenmaal meer afkoeling nodig... Ik ken ook zo iemand die bij elke fysieke inspanning direct kletsnat is, mee leren leven zou ik zeggen.
    Ik zeg nu niet dat ik het zweten geheel wil stoppen, maar zoals ik er nu al gans mijn leven last van heb (althans sinds ik ben beginnen puberen) is het gewoon belachelijk. Bij het minste geringste begint ge dan echt te lekken gelijk een zot, en 't zijn vooral de blikken van de mensen die echt wel erg zijn. Ook als mensen dan echt vies van u worden, zelfs wanneer ge een halfuur op voorhand nog een douche hebt genomen en dan terug staat te zweten gelijk een rund.

Ik zal toch maar eens met een dermatoloog moeten praten denk ik. Maar soit, nu de zomer eraan komt kan ik eerst ook wat aan het trainen slaan, tijdens de zomer wordt flink doorzweten ons vergeven
    ~ "You don't see faith healers working in hospitals for the same reason you don't see psychics winning the lottery." ~

Member
    iTrader
    0
    Ik heb er ook last van dat ik veel heviger zweet dan de meeste anderen. Ik heb weleens een zwaardere sporttraining gehad waarbij het zweet letterlijk van mijn voorhoofd druipte, niet echt lekker voor anderen.
    Met dit hete weer van vandaag, zo'n 23 graden Celcius, loop ik het grootste deel van de tijd in de schaduw (de eerste 5 minuten in de zon lopen vind ik nog wel lekker en is ook wel gezond) en wandel ik bewust in een voor mij heel erg traag tempo (zo'n 5 km/uur), dan nog zijn na een half uur mijn oksels al hevig bezweet en is bij terugkomst mijn onderbroek zeiknat. Wanneer ik uren buiten wandel met dit weer of wanneer ik korter buiten wandel met heter weer (vanaf een graad of 25) dan kan ik na een uur wandelen mijn onderbroek uitwringen en moet ik 2 keer per dag mijn onderbroek vervangen.
    Best vervelend allemaal, vooral wanneer je een wat minder lekkere zweetgeur hebt, die geur hangt af van de bacteriënpopulatie die jij toevallig op en in jouw huid hebt. Die stank kan je nog een beetje onder controle houden door 2 keer per dag te douchen en deodorant te gebruiken (dan stink je nog wat maar niet zo erg dat anderen je mijden vanwege je geur) maar veel vervelender vind ik dat die huid (lies) ook snel geïrriteerd geraakt, wellicht omdat die uitdroogt doordat het zout van je zweet op je huid achterblijft en er zodoende via osmose meer water uit je huid naar het oppervlak trekt? Ik speculeer maar eventjes, een goed verklaring heb ik nog nergens gelezen terwijl ongetwijfeld meer mensen dit probleem hebben. Ik heb dan ook nog eens het probleem dat ik nogal volumineuze benen heb, zogauw er ook maar een beetje vet op zit dan de binnenkant van het ene been tegen die van de andere aangezien mijn benen extreem gespierd zijn.

Zoals NP zegt en jij ook wel weet, je zweet niet voor niets, dat is omdat het lichaam teveel opwarmt. Waarschijnlijk hebben jij en ik de pech dat om wat voor factoren dan ook (bijv. het oppvlakte van de oppervlakkige bloedvaatjes) ons lichaam sneller opwarmt. Ik zou dat zweten niet teveel onderdrukken. Onderdruk het lokaal en je gaat op andere plaatsen meer zweten, onderdruk het overal en dat zal vast niet gezond zijn.
    Je rustig houden zogauw het warm is (niet te intensief bewegen, tenzij je sport en 's avonds als het al wat koeler is), wat deodorant gebruiken en je twee keer per dag douchen is volgens mij het enige zinvolle wat je kan doen.
    Laatst gewijzigd door Benjamin; 21 mei 2011 om 22:31
    If you think education is expensive, try ignorance.

Approved 9-lifer
    iTrader
    51 (100%)
    Sporten helpt trouwens wel degelijk. Door te sporten ga je meer bloedvaten krijgen die dicht tegen de huid liggen zodat je sneller kan afkoelen. De meeste mensen die overdadig zweten hebben diepliggende bloedvaten, bloed laten trekken is bv vaak heel moeilijk. De enigste manier om dan nog effectief te kunnen afkoelen is door te zweten. Ik had tot 4-5 jaar geleden ook last van direct te zweten van zodra het wat warmer was. Sinds ik meer intensief ben beginnen sporten ben ik daar quasi volledig van af. Ik merk zelf ook dat ik meer bloedvaten heb die dicht tegen de huid liggen, wat ik daarvoor totaal niet had. Dat zal het hem wel doen
    “In terms of how we evaluate schooling, everything is about working by yourself. If you work with someone else, it’s called cheating. Once you get out in the real world, everything you do involves working with other people.”
    PSN: Cycloon - Final Fantasy XIV: A realm reborn character

Member
    iTrader
    0
    Ik heb in het verleden redelijk intensief gesport en nadat ik minder ben gaan sporten (2-3 keer per week in plaats van 5-6 keer per week) ben ik meer gaan zweten.
    Het klinkt logisch dat je meer oppervlakkige bloedvaten krijgt naarmate je meer sport aangezien je lichaam die warmte kwijt moet en dit samen met het zweten het belangrijkste middel is. Gaat je lichaam dan echter niet tevens extra zweetklieren of meer intensieve zweetklieren ontwikkelen of iets dergelijks?

Member Iemand's schermafbeelding
    iTrader
    2 (100%)
    Moet wel rot voor je zijn Benjamin. ;/

Ik durf zelf ook wel al es zweten, maar dat is vooral na weinig slaap, stress, of vreemde stoffen in mijn lichaam zoals cafeïne.

Banned Starrk's schermafbeelding
    iTrader
    33 (97%)
    Zelfs toen ik perfect op gewicht stond heb ik ook altijd staan zweten voor het vaderland, maar wel enkel onder mijn oksels en op mijn voorhoofd, nooit in mijn onderrug, voeten, handen, asscrack. Ik heb wel hetzelfde verhaal als Benjamin. De jaren toen ik 6 keer per week trainde voor zowel voetbal, karate als zwemmen had ik hier zelden tot nooit last van. Sinds unief ben ik gevoelig beginnen uitzetten, maar ook een stuk minder gaan sporten, en is het toch begonnen.

Gelukkig zwem ik als sport . Het is gewoon lastig om in een hemd rond te lopen. Ik draag in de zomer dan wel veel donkere polo's, wat ook helpt.

Member
    iTrader
    5 (100%)
    Denk dat het bij mij ook heviger is begonnen toen ik naar unief ging, omdat ik veel minder beweging had en sindsdien langzaam kilootjes bijkwam. Ik heb er vooral last van onder mijn oksels en op mijn rug (als ik een rugzak moet dragen: the horror).

Ik heb ook wel al gelezen dat het ook kan te maken hebben met hoe gezond je leeft (sport + voeding) dus ik ben benieuwd of ik enig verschil ga merken aangezien ik nu al enkele maanden gezonder eet, meer sport en als gevolg daarvan terug enkele kilo's (lees: een vijftal) kwijt ben. Ik heb wel nooit echt last gehad van overgewicht (in termen van BMI: hoogstens 24, nu terug 22). Zal misschien nog wel even moeten wachten om verschil te merken, als het effectief een invloed heeft.

Vorig jaar gebruikte ik in de zomer axitrans om het onder mijn oksels wat onder controle te houden maar 't is niet dat dat wezenlijk iets verandert, alleen 'visueel'. Dit jaar heb ik het nog niet gebruikt en ben het niet direct van plan. Ik draag vooral witte en donkere t-shirts/hemden waarbij het minder erg opvalt en knip mijn okselhaar bij om minder last te hebben van geurhinder.

Trouwens, als ge eens rondkijkt naar andere mensen in dit weer dan merkt ge dat er nog veel mensen zijn met okselvijvers of zweetplekken, dus niet te veel mee inzitten. Maar ik begrijp wel het ongemak. Zo stond ik ooit eens op een trein, die barstensvol zat (dan ben ik sowieso niet op mijn gemak) en bij temperaturen van 30°C, terwijl het zweet van mijn voorhoofd gutste toen ik een opmerking kreeg van de persoon naast mij dat ik enorm aan het zweten was. Die vond dat blijkbaar zo abnormaal en prettig was anders!

Banned
    iTrader
    0
    Luchtige kledij aandoen, polyester t-shirts bijvoorbeeld?

Member
    iTrader
    2 (100%)
    ik heb er zelf ook last van, maar er bestaan medicijnen voor(maar deze werken niet bij mij). Bij mij is het zelfs zo dat ik een zeer speciale overmatige zweetaandoening heb. Het heeft de geweldige naam : gustatoire(smaak) hyperhydrosis(overdadig zweten). Ik heb zelf op internet gevonden wat het was, want de dokters in leuven wisten het niet omdat het vrij zeldzaam is. (ik dacht ook eerst dat het een allergie ofzoiets was) Het houd in dat ik bij het eten van gekruid eten, ajuin, en pikante dingen begin te zweten aan mijn gezicht. de rest dus niet echt alleen aan mjn gezicht. Echt vervelend als je in een restaurant zit en er toevallig worcestershiresaus in de spaghetti bolognaise zit. daar kan je geen luchtigere kledij voor aandoen (mss mijn boerka wat open zetten) of gezonder voor leven(ik leef vrij gezond en heb een BMI van 20 of 21 dus daar kan het bij mij niet aan liggen).

iTrader
    107 (98%)
    Weblogs
    33
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Starrk Bekijk bericht
    Zelfs toen ik perfect op gewicht stond heb ik ook altijd staan zweten voor het vaderland, maar wel enkel onder mijn oksels en op mijn voorhoofd, nooit in mijn onderrug, voeten, handen, asscrack. Ik heb wel hetzelfde verhaal als Benjamin. De jaren toen ik 6 keer per week trainde voor zowel voetbal, karate als zwemmen had ik hier zelden tot nooit last van. Sinds unief ben ik gevoelig beginnen uitzetten, maar ook een stuk minder gaan sporten, en is het toch begonnen.

Gelukkig zwem ik als sport . Het is gewoon lastig om in een hemd rond te lopen. Ik draag in de zomer dan wel veel donkere polo's, wat ook helpt.
    Wel, ik heb het nooit zo erg onder mijn oksels. Zowat al de rest wel, alle verhalen zijn dan ook extreem herkenbaar.

Member
    iTrader
    0
    Het houd in dat ik bij het eten van gekruid eten, ajuin, en pikante dingen begin te zweten aan mijn gezicht. de rest dus niet echt alleen aan mjn gezicht.
    Iedereen zweet toch meer wanneer hij iets pikants eet? Dat is een voorname reden waarom mensen in warme klimaten pikant eten: meer zweten, dus meer afkoeling.

Wat betreft die theorie over voeding, ik eet vrij gezond dus dat speelt bij mij in ieder geval geen rol. Ik eet praktisch elke dag zilvervliesrijst of volkorenspaghetti en een flinke lading aan groenten en een vegetarisch produkt. Het eten van fruis is bij mij nog wat wisselvallig (ik houd niet zo van fruit dus ik moet heel bewust die 2 stuks fruit pakken).
    Ik heb een theorietje: zouden grote mensen meer zweten dan kleine mensen?
    Als ik het mij goed herinner dan is Denno tegen de 2 meter, net als ik.
    Grote mensen hebben in verhouding tot hun oppervlak een groter volume (feit) dus het zou toch logisch zijn dat het lichaam dan sneller opwarmt?
    Dat gezegd hebbende, als kind merkte ik al dat ik me een slap vod voelde door de hitte wanneer anderen opgewekt in de tuin zaten te kletsen terwijl ik als kind nooit overgewicht had (zelfs nog graatmager geweest, zo erg dat mijn moeder op haar kop kreeg van de artsen), blijkbaar heeft de een toch ook sneller dat zijn lichaam opwarmt dan de ander.

Member
    iTrader
    0
    Ik zweet het sterkst onder mijn oksels, op mijn rug en op mijn lies.
    Ik meen mij te herinneren dat de zweetklieren bij verschillende mensen verschillend verspreid zijn over het lichaam. Jij hebt blijkbaar wat minder zweetklieren onder je oksels. Misschien dat daarom jouw overige zweetklieren wat actiever zijn?

iTrader
    107 (98%)
    Weblogs
    33
    Het interessantste dat ik hieruit leer is de relatie tussen diepliggende bloedvaten en het moeilijk afkoelen van het lichaam. Mijn bloedvaten liggen namelijk inderdaad héél diep (verpleegsters hier durven bijna mijn bloed niet trekken en in China... euh... ramde men gewoon heel diep door ), dus dat zou weleens veel kunnen verklaren.

Streng sporten heeft wel positief effect gehad op mijn zweten destijds (sowieso het gewichtsverlies en dan blijkbaar ook het doen "opklimmen" van de bloedvaten), maar het is wel zeer interessant om te weten dat het ook daarmee verbonden kan zijn.

Waarvoor dank.

Member
    iTrader
    0
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Faun Bekijk bericht
    Bij mij was odoban een oplosing. Vroeger had ik okselvijvers tot bijna beneden mn t-shirt, zelfs als ik gewoon achter de pc zit. Nu juist een ritje gehad in een vrij warme auto en ik zweet geen druppel. Maar het is natuurlijk geen natuurlijke remedie. Kijk eens op Patienten forum voor mensen met hyperhidrosis • Forumoverzicht, veel verhalen van mensen en mogelijke oplossingen. Succes
    Dat ga ik ook eens proberen. Ik heb enorm last van zweten onder mijn oksels. Vooral op mijn werk is dit ambetant. In het kruidvat verkopen ze ook van die anti-transpiratiespray's maar die hielpen niets bij mij.

Approved 9-lifer DJ-3000s's schermafbeelding
    iTrader
    8 (100%)
    Weblogs
    1
    Mss stomme tip, maar whatever helps:

Eens geprobeerd minder te drinken, meer zout te eten?

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Benjamin Bekijk bericht

Ik heb een theorietje: zouden grote mensen meer zweten dan kleine mensen?
    Als ik het mij goed herinner dan is Denno tegen de 2 meter, net als ik.
    Grote mensen hebben in verhouding tot hun oppervlak een groter volume (feit) dus het zou toch logisch zijn dat het lichaam dan sneller opwarmt?
    Dat gezegd hebbende, als kind merkte ik al dat ik me een slap vod voelde door de hitte wanneer anderen opgewekt in de tuin zaten te kletsen terwijl ik als kind nooit overgewicht had (zelfs nog graatmager geweest, zo erg dat mijn moeder op haar kop kreeg van de artsen), blijkbaar heeft de een toch ook sneller dat zijn lichaam opwarmt dan de ander.
    Ben zelf over de 2m en kan zeggen dat ik idd veel meer zweet dan de gemidelde mens. Ik drink dan ook zeeeeeer veel, wss hierin eerder de link maarja...
    You can't break a man the way you break a dog or a horse, the harder you beat a man the taller he stands, to break a mans will, to break his spirit, you have to break his mind, destroy their preconceptions of what a man is and you become their personal monster.

Member
    iTrader
    0
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Straddle Bekijk bericht
    Dat ga ik ook eens proberen. Ik heb enorm last van zweten onder mijn oksels. Vooral op mijn werk is dit ambetant. In het kruidvat verkopen ze ook van die anti-transpiratiespray's maar die hielpen niets bij mij.
    Als niets anders helpt, kan je je altijd laten botoxen. Prof. Katia Onghena in het UGent is een autoriteit op dat vlak. Als je echt last hebt van hyperhydrose is dat vaak de enige oplossing. Grootste nadeel: het werkt tijdelijk (tussen 6 en 12 maanden) en het is vrij duur (reken 250 euro per behandeling). Grootste voordeel: je zweet echt niet meer onder je oksels, ongeacht hoe gigantisch je okselvijvers voordien waren.

Member
    iTrader
    0
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door steve_montana Bekijk bericht
    Als niets anders helpt, kan je je altijd laten botoxen. Prof. Katia Onghena in het UGent is een autoriteit op dat vlak. Als je echt last hebt van hyperhydrose is dat vaak de enige oplossing. Grootste nadeel: het werkt tijdelijk (tussen 6 en 12 maanden) en het is vrij duur (reken 250 euro per behandeling). Grootste voordeel: je zweet echt niet meer onder je oksels, ongeacht hoe gigantisch je okselvijvers voordien waren.
    Ik heb daar ook al voor gekeken, maar dat is waanzinnig duur + het werkt maar tijdelijk + toch een redelijk zware behandeling.

Pagina 1 van 2 12 LaatsteLaatste

Discussie informatie

Users Browsing this Thread

Op dit moment bekijken 1 gebruikers deze discussie. (0 leden en 1 gasten)

Regels voor berichten