Weergegeven resultaten: 1 t/m 20 van 20
    Member
    iTrader
    4 (100%)

moeilijkheidsgraad saxofoon?

Hey!

Na jaren al mijn vrije tijd besteed te hebben aan het gamen wil ik mij nu eens echt nuttig bezig houden en een instrument leren spelen.

Ik dacht aan saxofoon omdat ik dat een heel mooi instrument vind met een hele mooie klank.
    Maar hoe moeilijk is het eigenlijk om sax te leren spelen? Kan je na een tijdje al eens wat spelen of moet je echt eerst maanden en maanden oefenen tegen er iets uitkomt?

Het moet niet TE gemakkelijk zijn, maar ik weet van mezelf als het te lang duurt voor ik iets zou kunnen spelen, dat ik nogal rap opgeef

Dus hoe moeilijk is het nu eigenlijk? en hoe weet ik of het wel iets voor mij is?

Member
    iTrader
    0
    Je kunt het niet op jezelf leren. Met muziekles erbij valt het nog mee, maar 't is zeker niet de gemakkelijkste keuze.

Member
    iTrader
    4 (100%)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Bart Religion Bekijk bericht
    Waarom is een instrument leren nuttiger dan gamen? Of ben je van plan professioneel saxofoon speler te worden?
    Tis nu niet dat ge u met gamen vree nuttig maakt eh
    Ik ga het gamen niet afbreken (heb 8 jaar niet anders gedaan) maar muziek leren spelen is toch iets anders vind ik, daar leert ge iets mee, veel socialer, als ge goe wordt kunde mss in een bandje spelen enzo...allemaal veel plezanter. Hele dagen achter mijn pc zitten boeit me totaal niet meer.

Ik was eigenlijk aan het twijfelen tussen sax of djembé
    totaal verschillend, i know, maar kvind het beide geweldig om te horen en denk dat djembé wel iets vlotter en gemakkelijker is om te leren... maar daar vind ge zoveel ni over qua filmpjes of boeken ofzo om zelf wat te leren.

Member
    iTrader
    0
    Ik weet niet of prijs ook een factor is in uw zoektocht naar een muzikale hobby, maar saxofoons (en andere blaasinstrumenten eigenlijk ook) kunnen behoorlijk duur zijn.

Grof genomen kost een 'studentensax' tussen 1000 en 1500 euro. Ik veronderstel dat muziekscholen daarom meestal zo'n instrumenten verhuren. Of misschien is tweedehands ook een optie?
    Laatst gewijzigd door Kapoen; 3 november 2012 om 08:49

Member
    iTrader
    4 (100%)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Kapoen Bekijk bericht
    Ik weet niet of prijs ook een factor is in uw zoektocht naar een muzikale hobby, maar saxofoons (en andere blaasinstrumenten eigenlijk ook) kunnen behoorlijk duur zijn.

Grof genomen kost een 'studentensax' tussen 1000 en 1500 euro. Ik veronderstel dat muziekscholen daarom meestal zo'n instrumenten verhuren. Of misschien is tweedehands ook een optie?
    Ik weet het dat ze behoorlijk duur zijn, daarom zou ik eerst een huren bij de myziekschool tot ik zeker weet dat ik het graag doe en ermee wil doorzetten :-)
    PSN: Valdourian

Member
    iTrader
    0
    Wall of text :

Heb je al notenleer gevolgd ? zonder de basis muziekkennis kan een instrument spelen nogal moeilijk worden.

Ik speel al sinds mijn 8 jaar saxofoon en zonder lessen is het zo goed als onmogelijk om te leren. Dit geldt ongeveer voor alle blaasinstrumenten.
    De muziek die je gaat spelen in die lessen is ook geen leuke muziek, allemaal technisch om de handen en ademhaling te oefenen.

Het is ook niet zoiets waar je onmiddellijk mee weg bent.
    Aangezien saxofoon een houtblazer is (je blaast met een riet op je mondstuk) zijn mondhoudingen belangrijk. Niet elke klank komt er even gemakkelijk uit, dus moet je een andere houding aannemen.
    Je hebt toch gemiddeld 1-2 weken nodig voor je er deftig geluid kan uit krijgen of toch althans op de manier die je wil.

Je moet dus zeker en vast gemotiveerd genoeg zijn en blijven voor je eraan begint. Het zal een paar jaar duren voor je echt iets leuks kan spelen zonder er weken aan kwijt te zijn om het te oefenen.

Wil je het toch doen en wil je toch zelf een saxofoon kopen:

Je hebt 3 grote merken voor saxofoons:

Selmer
    Yanagisawa
    Yamaha

Selmer is de beste en de duurste en Yamaha de minder goede en goedkoopste.

Minder goed betekend ook enkel dat de Selmer veel voller klinkt dan de yamaha. Met een goed mondstuk (toch wel belangrijk) en een goede riet kan je veel goed maken.

Yamaha is wel de 'makkelijkste' om op te spelen aangezien ge er uw longen kunt op kapot spelen zonder dat er al te veel verkeerde noten gaan uitkomen. De Selmer vraagt een beetje meer finesse.

Mijn advies voor alt-sax beginner:

-Saxofoon: Yamaha yas-275
    -Mondstuk: Selmer, als je het mondstuk van yamaha gaat houden dan zal je het beklagen. De toon van die van yamaha is veel 'platter' dan die van Selmer. Hierop moet je zeker niet besparen. Je moet zelf kiezen wat je het mooiste vindt klinken, type kan ik niet zeggen want elk mondstuk klinkt anders.
    -Riet : Vandoren 2,5 Dit is een vrij slappe riet. De klank is hierdoor minder helder maar op dikkere rieten is het veel moeilijker om te leren spelen. Ik heb zelf heb 3 jaar met 2,5 gespeeld voor ik naar 3 ging. Nu speel ik met 4 wat een hele mooie volle klank geeft.
    Laatst gewijzigd door issith; 3 november 2012 om 12:36
    SteamID: issith | PSN: Lssith (eerste letter is een 'l' van Lima)
    Airrivals

Member
    iTrader
    15 (100%)
    Ik heb 2 jaar saxofoon gespeeld en als je wat noten kan lezen valt het eigenlijk wel goed te doen. Zonder notenleer zou ik er niet aan beginnen.

+ het is een duur instrument en je onderlip kan wel eens pijn beginnen doen
    Hail Seitan

Approved 9-lifer
    iTrader
    0
    Als de onderlip teveel zeer doet kunt ge altijd sigarettenblaadjes gebruiken.
    After silence, that which comes nearest to expressing the inexpressible is music.
    -Aldous Huxley

Member
    iTrader
    0
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Haita Bekijk bericht
    + het is een duur instrument en je onderlip kan wel eens pijn beginnen doen
    Haha, ik had ook in het begin, maar na weekje krijg je daar dan zo'n 'eelt'laag (ik voel dat nu nog altijd, na 5 jaar niet gespeeld te hebben) en heb je daar geen last meer van.

Banned
    iTrader
    3 (100%)
    Er zijn maar 2 instrumenten en dat zijn viool en piano. Niet uw tijd verdoen aan saxofoon.

Approved 9-lifer Lorim's schermafbeelding
    iTrader
    73 (100%)
    De eerste lessen ga je alleen wat lelijke klanken produceren om te leren blazen, verwacht dus ook niet dat je snel het gevoel gaat krijgen dat je echt kan spelen.

Ok alles dat issith dus zei, net ff rap overal over gelezen .

Als je graag gewoon een instrument wil leren spelen; piano is nog altijd het makkelijkste van al om te leren. En daarop ga je ook snel echt stukjes op kunnen spelen enzo.

Member
    iTrader
    4 (100%)
    Maar das ook duur en groot om te kopen eh
    PSN: Valdourian

Member
    iTrader
    0

Talking

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Amdis Bekijk bericht
    Maar das ook duur en groot om te kopen eh
    Er zijn ook betaalbare elektrische piano's die niet zoveel plaats vragen. En dan heb ik het niet over keyboards of synthesizers of zo, maar 'echte' piano's die ook bijvoorbeeld de druk op de toetsen nabootsen.

Natuurlijk is de vraag in hoeverre het een echte piano kan benaderen, daar heb ik helaas geen verstand van.

Member gazmask's schermafbeelding
    iTrader
    21 (100%)
    Mondharmonica, safe bet
    i5-3450|Asrock H77|16GB CORSAIR XMS3 1600mhz| HIS Radeon 7770 IceQ X Turbo|Samsung 830 SSD 64GB|Hitachi 1TB|WD 160GB Scratch Disk w/ Premiere CS5|CM Storm Scout|Logitech G15|CM Storm Xornet|Win 7

iTrader
    73 (100%)
    Idd voor de prijs van een deftige beginsax hebt ge ook een degelijke digitale piano

Member
    iTrader
    4 (100%)
    piano lijkt me toch niet zo makkelijk
    met u beide handen iets anders doen en dan met u voeten nog wa pedalen bedienen

iTrader
    73 (100%)
    nee het is allesbehalve makkelijk, maar het is relatief gezien makkelijker om te leren omdat er meteen klank uitkomt die goed klinkt. leren sax spelen of bv viool begint met weken tot maandenlang piepen en kraken. als je dus eens een instrument wilt leren is piano daarom het minst frustrerend in het begin

Member
    iTrader
    4 (100%)
    aah i see
    ahja, mss maar eens proberen, heb toch veel te veel vrije tijd dus tijd genoeg om te oefenen

Approved 9-lifer
    iTrader
    22 (100%)
    Ik speel zelf ong. 12 jaar. Ervaringen van andere mensen zijn: Saxofoon is een relatief makkelijk instrument om mee te beginnen (van jongsafaan!). Je krijgt er al redelijk snel iets "redelijk" uit (lees: broederjakob). Goed worden is echter een ander verhaal. Ook is het helemaal anders dan bv. gitaar of piano. Waar je na 2 jaar gitaar of piano al wel wat liedjes zal kunnen spelen, is het niet zo makkelijk op saxofoon. Je zal heel wat moeten oefenen eer je echt een betere speler zal worden.
    Zelf aanleren zou ik niet aanraden. Om alweer piano of gitaar te nemen; daar vind je genoeg goede info van om het zelf te leren. Voor saxofoon is het weer niet zo simpel, tot vrijwel onmogelijk.
    Verder geeft issith een mooie uitleg.

Aan de andere kant is saxofoon een super instrument eer je het kan! Maar het zal niet makkelijk worden!

Discussie informatie

Users Browsing this Thread

Op dit moment bekijken 1 gebruikers deze discussie. (0 leden en 1 gasten)

Regels voor berichten