The future of music(business)
Even een topic aanmaken om mss wat meer discussie over muziek te hebben.
Muziek boomt de laatste jaren lijkt mij. Muziekbuisiness niet zo zeer (volgens de platenfirma's en sommige 'artiesten' allesinds).
Persoonlijk vind dat het niet het doel kan zijn van muziek maken om er een fulltime "job" van te maken.
Maar muziekanten dienen wel enige vergoeding te krijgen voor hun werk (hetzij opnames, hetzij optreden, enz...)
Vroeger kon je als kleine artiest geluk hebben dat je op een indie label (die het meestal goed voor hebben met de artiest) getekend werd en dat je album op een beperkte schaal wereldwijd verdeeld werd.
Als je het "gemaakt" hebt, komen de grote platenfirma's met hun 'lucratieve' deals.
Ze eisen meestal exclusiviteit op de releases van artiesten en zijn meestal de enige eigenaar van het auteursrecht van de muziek.
Dit zorgt voor bizarre situaties zoals fans die aangeklaagd worden voor piraterij door een of andere obscure firma uit Brazilië die via via de auteursrechten van een album hebben opgekocht zonder medeweten van de band.
Of artisten die verboden worden om nummers gratis weg te geven via Youtube/soundcloud/enz...
Ondertussen zijn er steeds meer en meer alternatieve manieren voor muziekanten om hun muziek aan de man te brengen. De kost van het publiceren/verspreiden en promoten van muziek is drastisch gedaald en platenfirma's beginnen een overbodige schakel te worden.
Het voordeel hiervan is imo dat het makkelijker is voor minder commerciële muziek om aan bekendheid te winnen. Experimentelere muziek is duidelijk aan een opmars bezig en wint ook steeds aan populariteit.
Dit is volgens mij een tendens niet naar de zin van platenfirma's. Het word moeilijker om te voorspellen welke artiesten er in de smaak zullen vallen bij een groot publiek en welke niet.
De financiële risico's zijn extreem ingeperkt geworden. Je kan jezelf promoten via het web en al z'n mogelijkheden voor een appel en een ei.
Ook het opnemen van muziek/videos in deftige kwaliteit kan tegenwoordig voor een relatief kleine kost.
Verder zie je ook meer en meer voorbeelden van artiesten, die reeds op een major label zaten, die 'hun schup afkuisen' en terug zoveel mogelijk in eigen beheer doen. (Radiohead, Kate Bush, Amanda palmer,...)
Dit om verschillende redenen, zoals meer 'artistieke vrijheid', omdat ze tegen het huidig buisiness model zijn of ....
Een ander aspect van de toekomst van de muziekindustrie is het medium.
Sommige mensen beweren bij hoog en bij laag dat binnen dit en aanzienlijk korte tijd zowat alles enkel nog digitaal aan de man gebracht zal worden. Ikzelf heb hier mijn twijfels bij, mensen willen graag een afgewerkt product kopen dat ze effectief bezitten. En sommige artiesten willen zich ook kunnen uitdrukken via het artwork van hun album.
Tot slot enkele voorbeelden van succesvolle alternatieve manieren om muziek aan de man te brengen:
- Kickstarter :
Crowdfunding platform, heeft overlaatst z'n grootste succes op gebied van muziek behaald. Amanda Palmer haalde $1,192,793 op van zo'n 24.000 mensen.
Dit is volgens mij het ultieme bewijs dat de beweringen van platenfirma's dat mensen niet meer willen betalen voor muziek complete and utterly bullshit zijn...- Bandcamp :
Soort "webshop" voor artiesten. Meestal kan je het album volledig gratis streamen, onbeperkt. Ze bieden de albums ook meestal aan als download via het principe "pay what you like".
Heb zo al veel cd's tegengekomen waarbij het minimum $0 is, m.a.w. ze geven het gratis weg. In de meeste gevallen is het ook mogelijk om een fysiek exemplaar van het album te kopen.- The Promo Bay:
Initiatief van The Pirate Bay, waarbij ze een artiest een week lang promoten via hun frontpage en torrents. Massaal veel artiesten hebben zich al ingeschreven.- New Radiohead album The King Of Limbs: Industry rebels shun record labels
-...
Denken jullie dat de huidige klaagzang van platenfirma's en sommige artiesten terecht is?
Wat denken jullie dat de toekomst van de muziekindustrie zal zijn? Of vinden jullie het huidige buisiness model goed zoals het is?
Discuss!...![]()

LinkBack URL
About LinkBacks
Met citaat reageren

Maar ik verbaas me vaak dat iedereen zich verbaasd (!) omdat ik al mijn muziek nu aankoop. Het goede is wel dat ik nu wel enkel echt goede muziek in mijn collectie heb staan tov vroeger waar echt veel rommel in belande.