Pagina 1 van 2 12 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 20 van 21
    Member memorexxx's schermafbeelding
    iTrader
    5 (100%)

The future of music(business)

The future of music(business)

Even een topic aanmaken om mss wat meer discussie over muziek te hebben.
    Muziek boomt de laatste jaren lijkt mij. Muziekbuisiness niet zo zeer (volgens de platenfirma's en sommige 'artiesten' allesinds).
    Persoonlijk vind dat het niet het doel kan zijn van muziek maken om er een fulltime "job" van te maken.
    Maar muziekanten dienen wel enige vergoeding te krijgen voor hun werk (hetzij opnames, hetzij optreden, enz...)

Vroeger kon je als kleine artiest geluk hebben dat je op een indie label (die het meestal goed voor hebben met de artiest) getekend werd en dat je album op een beperkte schaal wereldwijd verdeeld werd.
    Als je het "gemaakt" hebt, komen de grote platenfirma's met hun 'lucratieve' deals.
    Ze eisen meestal exclusiviteit op de releases van artiesten en zijn meestal de enige eigenaar van het auteursrecht van de muziek.
    Dit zorgt voor bizarre situaties zoals fans die aangeklaagd worden voor piraterij door een of andere obscure firma uit Brazilië die via via de auteursrechten van een album hebben opgekocht zonder medeweten van de band.
    Of artisten die verboden worden om nummers gratis weg te geven via Youtube/soundcloud/enz...

Ondertussen zijn er steeds meer en meer alternatieve manieren voor muziekanten om hun muziek aan de man te brengen. De kost van het publiceren/verspreiden en promoten van muziek is drastisch gedaald en platenfirma's beginnen een overbodige schakel te worden.

Het voordeel hiervan is imo dat het makkelijker is voor minder commerciële muziek om aan bekendheid te winnen. Experimentelere muziek is duidelijk aan een opmars bezig en wint ook steeds aan populariteit.
    Dit is volgens mij een tendens niet naar de zin van platenfirma's. Het word moeilijker om te voorspellen welke artiesten er in de smaak zullen vallen bij een groot publiek en welke niet.

De financiële risico's zijn extreem ingeperkt geworden. Je kan jezelf promoten via het web en al z'n mogelijkheden voor een appel en een ei.
    Ook het opnemen van muziek/videos in deftige kwaliteit kan tegenwoordig voor een relatief kleine kost.

Verder zie je ook meer en meer voorbeelden van artiesten, die reeds op een major label zaten, die 'hun schup afkuisen' en terug zoveel mogelijk in eigen beheer doen. (Radiohead, Kate Bush, Amanda palmer,...)
    Dit om verschillende redenen, zoals meer 'artistieke vrijheid', omdat ze tegen het huidig buisiness model zijn of ....

Een ander aspect van de toekomst van de muziekindustrie is het medium.
    Sommige mensen beweren bij hoog en bij laag dat binnen dit en aanzienlijk korte tijd zowat alles enkel nog digitaal aan de man gebracht zal worden. Ikzelf heb hier mijn twijfels bij, mensen willen graag een afgewerkt product kopen dat ze effectief bezitten. En sommige artiesten willen zich ook kunnen uitdrukken via het artwork van hun album.

Tot slot enkele voorbeelden van succesvolle alternatieve manieren om muziek aan de man te brengen:
    • Kickstarter :
      Crowdfunding platform, heeft overlaatst z'n grootste succes op gebied van muziek behaald. Amanda Palmer haalde $1,192,793 op van zo'n 24.000 mensen.
      Dit is volgens mij het ultieme bewijs dat de beweringen van platenfirma's dat mensen niet meer willen betalen voor muziek complete and utterly bullshit zijn...
    • Bandcamp :
      Soort "webshop" voor artiesten. Meestal kan je het album volledig gratis streamen, onbeperkt. Ze bieden de albums ook meestal aan als download via het principe "pay what you like".
      Heb zo al veel cd's tegengekomen waarbij het minimum $0 is, m.a.w. ze geven het gratis weg. In de meeste gevallen is het ook mogelijk om een fysiek exemplaar van het album te kopen.
    • The Promo Bay:
      Initiatief van The Pirate Bay, waarbij ze een artiest een week lang promoten via hun frontpage en torrents. Massaal veel artiesten hebben zich al ingeschreven.
    • New Radiohead album The King Of Limbs: Industry rebels shun record labels
      -...

Denken jullie dat de huidige klaagzang van platenfirma's en sommige artiesten terecht is?
    Wat denken jullie dat de toekomst van de muziekindustrie zal zijn? Of vinden jullie het huidige buisiness model goed zoals het is?
    Discuss!...

Member Hayrus's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Over piraterij: Thee Silver Mount Zion in Paris - YouTube Geniale man.

Los van de industrie denk ik dat er wel eens een toekomst zou kunnen zitten in een AI die zelf muziek maakt. Waardoor elk feestje anders en uniek zal zijn op basis van de gekozen AI.
    Laatst gewijzigd door Hayrus; 21 juni 2012 om 17:11

Approved 9-lifer shiftyke's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Ik moest meteen aan het volgende verhaal denken:

CunningLynguists heeft net al hun cd op bandcamp geplaatste met een "Name your price systeem", 2,259 mensen hebben deze gedownload en 286 mensen hebben er effectief iets voor betaalt.

In totaal heeft CunningLynguists $892 verdient door die 286 mensen, dat bedrag is meer dan dat ze krijgen voor 175.000 spotify streams.

Member HaNSoNn's schermafbeelding
    iTrader
    0
    De vraag is maar wat dat systeem gaat geven als alle artiesten er aan meewerken... En als de hype (mag ik het zo noemen?) over is, kan het dan niet zijn dat mensen minder gaan doneren?

Puur hypothetisch hé.

Member
    iTrader
    0
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Hayrus Bekijk bericht
    Over piraterij: Thee Silver Mount Zion in Paris - YouTube Geniale man.

Los van de industrie denk ik dat er wel eens een toekomst zou kunnen zitten in een AI die zelf muziek maakt. Waardoor elk feestje anders en uniek zal zijn op basis van de gekozen AI.
    Een AI die muziek maakt heb ik toch mijn bedenkingen bij, er zouden zo wel veel feestplaten gemaakt kunnen worden, maar veel gevoel zal er waarschijnlijk niet in zitten.

En artiesten die zelf hun muziek beginnen te releasen, gaat de kwaliteit daar niet enorm bij achteruit (in sommige gevallen uiteraard)? Voor platenlabels moet je gekozen worden juist omdat je talent hebt, als je zelf kan gaan releasen zal er veel meer 'rommel' op de markt komen. Anderzijds is het wel goed dat de artiest bijna volledig de winst kan ontvangen zonder dat daar malafide bedrijven aanzitten ofzo.

iTrader
    5 (100%)
    4. Travis Morrison: Hey Dude From Cracker, I'm Sorry, I Stole Music Like These Damned Kids When I Was A Kid
    Degene die nu enkel en alleen illegaal downloaden, zouden vroeger ook niet betaald hebben voor naar muziek te luisteren. Dus het is geen verloren "sale", in de verste verte niet.
    Als ik 9 jaar was spaarde ik een maand en half voor Madstock van Madness te kopen. Ik denk ook dat ik toen een van de weinige van m'n leeftijdsgenoten was die dat toen deed. Voor de meeste mensen is muziek nu eenmaal niet zoooo belangrijk. Als er maar al wat radio op staat is het goed voor hun. Die mensen kopen misschien 10 cd's in heel hun leven. Verwaarloosbaar.

Die preken van artiesten over piraterij op hun concerten vind ik zo hilarisch ironisch eigenlijk. De helft van het publiek dat er staat te luisteren zou er gewoon niet eens zijn zonder piraterij. Face the facts. Hun klaagzang over een "honest pay" verdienen is gewoon belachelijk. Als ze een "honest pay" willen, dat ze dan gaan werken in de supermarkt voor mijn part. Genoeg bands die naast hun muziek gewoon een dagjob hebben. Van die omhoog gevallen madonna's die denken dat ze alleen muziek kunnen maken als ze er van kunnen leven daar heb ik geen medelijden mee zenne...Als ge muziek maakt en zo populair zijt/genoeg verkoopt om er van te leven, fine. Congrats, maar dat eisen/verwachten? lol.

Maar goed, de discussie of piraterij "the root of all evil" is of niet is al 1000 keer gevoerd. Ik wou vooral deze thread aanmaken over manieren om er mee om te gaan als artiest.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door HaNSoNn Bekijk bericht
    De vraag is maar wat dat systeem gaat geven als alle artiesten er aan meewerken... En als de hype (mag ik het zo noemen?) over is, kan het dan niet zijn dat mensen minder gaan doneren?

Puur hypothetisch hé.
    Tja, als ze minder gaan doneren omdat de hype over is, (ik denk niet dat de crowdfunding "hype" zo snel voorbij zal zijn eigenlijk) dan verdienen ze nog meer dan als iedereen hun muziek download of op spotify/youtube beluisterd...

Member Carrion's schermafbeelding
    iTrader
    57 (100%)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Dubhead Bekijk bericht
    Een AI die muziek maakt heb ik toch mijn bedenkingen bij, er zouden zo wel veel feestplaten gemaakt kunnen worden, maar veel gevoel zal er waarschijnlijk niet in zitten.

En artiesten die zelf hun muziek beginnen te releasen, gaat de kwaliteit daar niet enorm bij achteruit (in sommige gevallen uiteraard)? Voor platenlabels moet je gekozen worden juist omdat je talent hebt, als je zelf kan gaan releasen zal er veel meer 'rommel' op de markt komen. Anderzijds is het wel goed dat de artiest bijna volledig de winst kan ontvangen zonder dat daar malafide bedrijven aanzitten ofzo.
    Zijt ge nu serieus bezig? Als er 1 ding is dat de Major Labels nu uitspuwen dan is het wel rommel. En ja, er zijn goede artiesten bij die labels maar dan heb ik het over artiesten zoals Lady Gaga (mens kan goed zingen maar verkloot het met al die zever errond), Nicki Minaj, Justin Bieber,...

Kunt ge op dit moment zeggen dat er dan geen rommel op de markt komt?

Member clercqie's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door memorexxx Bekijk bericht
    4. Travis Morrison: Hey Dude From Cracker, I'm Sorry, I Stole Music Like These Damned Kids When I Was A Kid
    Degene die nu enkel en alleen illegaal downloaden, zouden vroeger ook niet betaald hebben voor naar muziek te luisteren. Dus het is geen verloren "sale", in de verste verte niet.
    Als ik 9 jaar was spaarde ik een maand en half voor Madstock van Madness te kopen. Ik denk ook dat ik toen een van de weinige van m'n leeftijdsgenoten was die dat toen deed. Voor de meeste mensen is muziek nu eenmaal niet zoooo belangrijk. Als er maar al wat radio op staat is het goed voor hun. Die mensen kopen misschien 10 cd's in heel hun leven. Verwaarloosbaar.

Die preken van artiesten over piraterij op hun concerten vind ik zo hilarisch ironisch eigenlijk. De helft van het publiek dat er staat te luisteren zou er gewoon niet eens zijn zonder piraterij. Face the facts. Hun klaagzang over een "honest pay" verdienen is gewoon belachelijk. Als ze een "honest pay" willen, dat ze dan gaan werken in de supermarkt voor mijn part. Genoeg bands die naast hun muziek gewoon een dagjob hebben. Van die omhoog gevallen madonna's die denken dat ze alleen muziek kunnen maken als ze er van kunnen leven daar heb ik geen medelijden mee zenne...Als ge muziek maakt en zo populair zijt/genoeg verkoopt om er van te leven, fine. Congrats, maar dat eisen/verwachten? lol.

Maar goed, de discussie of piraterij "the root of all evil" is of niet is al 1000 keer gevoerd. Ik wou vooral deze thread aanmaken over manieren om er mee om te gaan als artiest.
    Het gaat hem vooral over de schaal waarop het gebeurt, die is hedentendage gewoon veel groter dan bv. in de jaren '70. Nuja, het is eigenlijk een hopeloze discussie waarin in mijn ogen geen enkele partij 100% gelijk heeft.

Ik denk wel dat er gewoon geen weg terug is. Ze mogen nog Spotify, Itunes, Bandcamp en al die andere nieuwe businessmodellen zo aantrekkelijk en eenvoudig mogelijk maken, het feit dat je moet concurreren met een illegale "dienst" die gratis is en waarbij de pakkans verwaarloosbaar klein is, zorgt ervoor dat velen nog altijd bij de laatste optie zullen zweren.

Member Koonut's schermafbeelding
    iTrader
    150 (100%)
    copyrights voor muziek zijn grotendeels bs

muziekgenre's zouden uiteindelijk niet bestaan moest er niet "gestolen" worden van elkaar

van country tot hip hop en alles daartussen, het begint telkens met 1 template en dan zijn het eindeloze variaties geinspireerd door... wie is dan de piraat eh

Member
    iTrader
    0
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Carrion Bekijk bericht
    Zijt ge nu serieus bezig? Als er 1 ding is dat de Major Labels nu uitspuwen dan is het wel rommel. En ja, er zijn goede artiesten bij die labels maar dan heb ik het over artiesten zoals Lady Gaga (mens kan goed zingen maar verkloot het met al die zever errond), Nicki Minaj, Justin Bieber,...

Kunt ge op dit moment zeggen dat er dan geen rommel op de markt komt?
    Ja , da ge nu over major labels begint , zegt misschien wel veel over u zicht op muziek tegenwoordig, er bestaan nog veel kwaliteitslabels hoor , natuurlijk is de meerderheid van wat majors releasen rommel. Maar eigenhandig releasen gaat de weg voor rommel gewoon toegankelijker maken (wat niet wegneemt dat bij die eigenhandige releases ook veel kwaliteit is).

Member PunkDudez's schermafbeelding
    iTrader
    1 (100%)
    Nu in de extreemste zin... kan de muziekindustrie in elkaar storten door gebrek aan legale aankopen. Maar dan zal de cultuur/scene er achteraf toch uitgerake want als er niemand meer muziek maakt omdat er geen geld is, zal er vroeg of laat wel een groep zijn die terug gaat beginnen betalen. Ik koop enkel nog legaal, ik heb een overgangsperiode gehad dat ik eerst nog met allemaal gedownloade muziek zat, maar dan ben ik mijn cd's beginne rippen en aankopen doen online (veel goedkoper).

Resultaat, ik heb nu 100% legale muziek als we de livesets van djs erbuiten laten Maar ik verbaas me vaak dat iedereen zich verbaasd (!) omdat ik al mijn muziek nu aankoop. Het goede is wel dat ik nu wel enkel echt goede muziek in mijn collectie heb staan tov vroeger waar echt veel rommel in belande.

Ik denk dat in het extreemste enkel de meest gepasioneerde mensen muziek zullen maken & kopen. Pubers zijn een krak in het downloaden (zoals ikzelf deed) want ze willen zoveel leren kennen en ontdekken, ze hebben dan ook het 'minste' geld (wel meer dan vroeger, ma bon).

Anyway, de industrie mag dan ooit ineenstorten maar nooit de cultuur/scene.

Approved 9-lifer Bart Religion's schermafbeelding
    iTrader
    15 (100%)
    Weblogs
    3
    Doet mij denken aan de ludieke actie van Dead Kennedys

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door wikipedia
    The tape version of the Dead Kennedys e.p. "In God We Trust Inc." had one blank side. The blank side was printed with the message, "Home taping is killing record industry profits! We left this side blank so you can help." (This was on the Alternative Tentacles release; the Faulty Products-released version differed.)
    Een parodie de jaren '80 anti-piracy slogan "Home Taping Is Killing Music"

Ik kan er alleen maar met akkoord gaan. Hoe sneller de major labels dood gaan, hoe beter. Zulke multinationals zijn parasieten.
    Normaal zal ik ook geen major label platen kopen. 'k Ga niet gaan roepen 'omwille van principe' want ik zondig er wel eens tegen.

Verder zeg ik "free art for free people" en moet downloaden gewoon legaal worden en betalen optioneel.
    Goeie bands verdienen trouwens toch vooral aan merchandise en live-optredens.

Ten slotte gaan de echte fans sowieso de plaat kopen. De grote meerderheid die downloaden zijn doorgaans mensen die ze anders toch niet zouden gekocht hebben.
    En dat is een voordeel, want hoe meer mensen je muziek horen, hoe groter je fanbase wordt. Hoe meer volk naar je optreden komt (kassa!), hoe meer volk merch koopt (kassa!) en hoe meer mensen die uiteindelijk echte fans worden die je volgende plaat kopen of zelfs je back catalog (kassa!).

Probleem is dat major labels vooral crap uitbrengen en bovenstaand model niet werkt voor hun generische bandwerkmuziek. Die doelgroep wil gewoon gewoon achtergrondmuziek horen op de radio.
    En laat het menselijk brein nu zodanig in elkaar zitten dat je als je iemand maar genoeg een nummer laat horen ze het op de duur gaan goed vinden. Puur uit gewenning. (Een mens is daar héél goed in
    Dat werkt natuurlijk niet voor elk nummer op elk mensen. Maar iedereen heeft bepaalde nummers waarbij dat gaat werken.
    Daarom hoor je op de radio en muziek-tv hetzelfde vaak voorbij komen.

En ik verzin bovenstaande niet hoor, of het is niet mijn 'mening' ofzo. Maar zo is het gewoon bewust in elkaar gestoken.

Ik zou een resem wetenschappelijke artikelen kunnen opgeven, maar ik heb ze op papier en heb geen zin om ze te gaan zoeken op zolder ^^

edit: enkel het stuk in bold, de rest is wel puur eigen mening, de rest heb ik uit enkele artikels gehaald die jaren geleden gelezen heb voor een paper.

Er spelen nog andere factoren mee, zoals het idee dat je iets goed 'moet' vinden. Daar zijn ook al interessante experimenten met uitgevoerd. Laat een groep mensen een bepaald nummer horen en steek in het publiek ook een hoop assistenten die negatief reageren. Laat een andere groep hetzelfde horen maar dan met positieve reacties.
    De ene groep gaat het nummer veel beter beoordelen dan de andere groep
    Als maar genoeg aapjes roepen dat die bananen van die ene boom de lekkerste zijn gaat de rest het vanzelf geloven.
    Laatst gewijzigd door Bart Religion; 25 juni 2012 om 19:26
    Je hebt een GAS boete. Wat nu? Klik hier

iTrader
    0
    Allemaal goed en wel, maar als je de Major Labels doodwenst, dan zullen alle duizenden kleintjes die aan die mastodonten gelinkt zijn, mee de dieperik in gaan

iTrader
    15 (100%)
    Weblogs
    3
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door clercqie Bekijk bericht
    Allemaal goed en wel, maar als je de Major Labels doodwenst, dan zullen alle duizenden kleintjes die aan die mastodonten gelinkt zijn, mee de dieperik in gaan
    Waarom zou dat nu? Verliezen ze plots hun talent dan?

De enigen die mee de dieperik gaan ingaan zijn diegenen zonder talent en die het enkel moeten hebben van marketing. Goede zaak dus.

Trouwens genoeg bands die het goed doen zonder major label support. en genoeg bands die het goed doen nadat ze gedumpt zijn door een major label.

Member UnFinished's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Ik zou zelfs durven stellen dat de meeste alternatieve bands kwalitatief gezien gewoon betere platen hebben uitgebracht in hun 'DIY' periode dan met support van een major label. Al verkochten ze dan natuurlijk wel minder platen, maar da's logisch.

Trouwens, er zijn genoeg kleinere platenmaatschappijen die gerust op zichzelf kunnen bestaan hoor. Die hebben hun grotere broers helemaal niet nodig

Het zijn dan ook vooral die grote maatschappijen die last ondervinden van heel het download-gebeuren denk ik, de kleinere bands hebben er alleen maar baat bij dat hun muziek zo wijd mogelijk wordt verspreid.
    Laatst gewijzigd door UnFinished; 25 juni 2012 om 20:37

iTrader
    0
    Ja, ben ik allemaal mee akkoord. Maar veel kleinere, en zogezegd "onafhankelijke" platenlabels zijn toch op een of andere manier structureel of financieel gelinkt aan de grote jongens. Anders hebben ze echt wel moeite om het hoofd boven water te houden.

iTrader
    15 (100%)
    Weblogs
    3
    Sja, geen compassie mee. Aanpassen of uitsterven.

iTrader
    5 (100%)
    Ja kben ook wel van het principe aanpassen of uitsterven.
    Er zijn genoeg voorbeelden uit het verleden van volledig independent labels die zich dan nog eens toespitsen op een genre met een klein doelpubliek die wel succesvol zijn...

Verder denk ik ook dat vooral de "plastic fantastic" muziek die enkel en alleen gemaakt word om te verkopen last ondervind van het internet...

Member MrZodiac's schermafbeelding
    iTrader
    51 (100%)
    Ik ken veeeeel kleine independent labels die het zeer goed doen. Zonder enige connectie met de grote (willen ze zelfs niet).

En om eerlijk te zijn vind ik veeeeeeel meer kwaliteit bij de kleinere (hoewel er ook wel bij zitten die slecht afgewerkte of slecht gemasterde muziek op de markt gooien).

Enig voordelen wat de grote labels nog hebben is Marketing, publishing, en exposure (omdat ze net zo groot zijn), maar daar brengt het internet ook verandering in. (denk niet dat ik zonder internet zo ver zou zijn als ik nu ben tbh, en het gaat snel atm)

Pagina 1 van 2 12 LaatsteLaatste

Discussie informatie

Users Browsing this Thread

Op dit moment bekijken 1 gebruikers deze discussie. (0 leden en 1 gasten)

Regels voor berichten