Pagina 9 van 13 Eerste ... 5678910111213 Laatste
    ?therapy?'s schermafbeelding
    iTrader
    3 (100%)
    Op de vorige pagina staat er wel wat informatie omtrent de verschillende stijlen.
    Het hangt er dan vanaf wat je net wil. De rustige of de opzwepende jazz.

Ik kan de opzwepende niet echt smaken, maar een Chet Baker bv. is dan weer hemels voor mij.

iTrader
    78 (98%)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Karre Bekijk bericht
    Sinds recent ben ik wat naar jazz beginnen luisteren (gewoon jazz ingetypt in Spotify en vervolgens luisteren). Maar helaas heb ik er helemaal geen kennis van. Iemand die me wat op weg kan zetten?
    Mijn Blue Note collectie Je hoeft ze niet te kopen, beluister ze gewoon op Spotify of Grooveshark.

Alles waar Art Blakey, Herbie Hancock of Hank Mobley op speelt is geweldig. Dat zijn al honderden albums waar je kan uitkiezen.

cdp1193's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Miles Davis' "Kind of blue" wordt zowat overal aangeraden als een album om mee te starten. Time out van Dave Brubeck vind ik ook zeer goed, take five is daar denk ik het bekendste van.

iTrader
    0
    Enige gypsy-jazz fanaten hier?

Kapoen's schermafbeelding
    iTrader
    0

Talking

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door cdp1193 Bekijk bericht
    Miles Davis' "Kind of blue" wordt zowat overal aangeraden als een album om mee te starten. Time out van Dave Brubeck vind ik ook zeer goed, take five is daar denk ik het bekendste van.
    Kind of blue was inderdaad ook mijn introductie in Jazz. Ik heb het album gekocht na het zien van een gitaarinstructie filmke voor de riff van So What.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Logos Bekijk bericht
    Enige gypsy-jazz fanaten hier?
    Fanaat is veel gezegd, maar ik ben bezig met het ontdekken van het oeuvre van Django Reinhardt. Ook weer initieel door gitaarinstructie (Minor Swing), maar ondertussen kan ik het ook zo appreciëren. Welke andere namen kan ik best ook nog eens bekijken voor dit genre?

iTrader
    0
    Is ook een beetje hoe ik hem leren kennen heb. Fantastisch gitaarspel. Ben er ook niet zo in thuis hoor, maar wat Jimmy Rosenberg recenter (en The Rosenberg Trio) en Grappelli (die samengewerkt heeft met Django) brengen kan ik ook wel smaken. Jon Larsen moet je zeker ook eens checken.

Het hele verhaal achter het hele gedoe met Django en Jimmy, Jimmy en Jon is ook best interessant. Bestaat een mooie reportage over maar kan ze eventjes niet voor de geest halen.

Redhunter's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Goh, qua gipsy. Django is hier al aangehaald, zat inderdaad ook samen met Grapelli in Quintette du Hot Cluv. ZIjn kleinzoon speelt ook nog maar die ken ik nu niet bij voornaam.

Voor de rest ken ik nog Birelli Lagrene, maar daar ben ik niet zo'n fan van.

Enja, Rosenberg trio. Voor de rest gaat ge maar eens op wiki een lijst moeten zoeken ofzo, of gwn googlen.

Dit ga ik hier ook maar achterlaten
    After silence, that which comes nearest to expressing the inexpressible is music.
    -Aldous Huxley

Vorthar's schermafbeelding
    iTrader
    23 (100%)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Karre Bekijk bericht
    Sinds recent ben ik wat naar jazz beginnen luisteren (gewoon jazz ingetypt in Spotify en vervolgens luisteren). Maar helaas heb ik er helemaal geen kennis van. Iemand die me wat op weg kan zetten?
    Zoals heel veel mense ben ik ook begonne met Miles Davis - Kind of Blue. Daarna heel erg veel Louis Armstrong geluisterd. En wat John Coltrane en Wes Montgomery. Leuk om mee te beginne, vrij toegankelijk ook.

Zeker ook rondkijken op internet of in cd winkels naar compilatie cd's, V.A.'s, etc. Ge leert er veel goei kenne door zulke albums.
    PSN: Vortharr
    Last.FM
    Steam
    Battlelog ID: Vorthar

iTrader
    78 (98%)
    De meeste toegankelijke jazz om te beginnen is hard bop. Art Blakey, Cannonball Adderley, Horace Silver, Hank Mobley. Allemaal muziek die me verliefd heeft doen worden op het genre. En alles waar Art Blakey bij speelt, dat is de jazz die je meteen vast grijpt. Enkele suggesties (niet allemaal hard bop uiteraard):

Art Blakey & The Jazz Messengers - Moanin'
    Cannonball Adderley - Mercy, Mercy, Mercy
    Cannonball Adderley Quintet - Plus
    Cannonball Adderley - Somethin' Else
    Freddie Hubbard - Open Sesame
    Hank Mobley - Soul Station
    Hank Mobley - Roll Call
    Lee Morgan - The Sidewinder
    Frank Sinatra & Count Basie - Sinatra At The Sands
    Oscar Peterson Plays The Cole Porter Songbook
    Bert Joris Quartet - Magone

Gewoon luisteren, luisteren, luisteren naar dezelfde platen, je zal steeds meer voeling krijgen met het ritme en het klinkt steeds beter en beter. Daarna ga je steeds meer beginnen appreciëren en verder kunnen ontdekken.

John Coltrane zou ik alvast niet mee beginnen. Niet erg toegankelijk voor beginners imo.

Voor Miles Davis is deze boxset ideaal. Kan je bestellen bij Fnac voor €19, echt geen geld voor 10 CD's.
    Laatst gewijzigd door Stabby; 16 april 2012 om 03:53

?therapy?'s schermafbeelding
    iTrader
    3 (100%)
    Oei, ik ben ook begonnen met John Coltrane.

Snaggit's schermafbeelding
    iTrader
    1 (100%)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door ?therapy? Bekijk bericht
    Oei, ik ben ook begonnen met John Coltrane.
    Tgoh ik ben ook begonnen met John Coltrane en Miles Davis...
    Dizzy Gillespie en Charlie Parker ben ik daarna gaan beluisteren.

Ik moet Stabby wel gelijk geven ivm toegankelijkheid maar voor mij heeft dat niet echt problemen opgeleverd
    Ik ben nu ook wel geen overdreven jazz kenner aangezien ik niet meer ken dan de grote namen die hier ook al zijn opgenoemd

Kapoen's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Ik weet niet of George Benson ook telt als Jazz, ik zie hem meer als bruggenbouwer tussen Jazz/Blues en meer mainstream, maar zijn werk is ook goed toegankelijk voor beginners.
    George Benson - Breezin'

Deze vind ik ook wel tof: Earl Klugh - Vonetta Jazz op een klassieke gitaar. Per toeval tegengekomen op Eric Clapton's Crossroads 2010 DVD.

Redhunter's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Stabby Bekijk bericht
    De meeste toegankelijke jazz om te beginnen is hard bop.

Er is niet zoiets als 'meest toeganeklijke jazz'. Alles wat uw ding is is toegankelijk en bij mijn weten is dat nog 100% persoonlijk.

Herschijf uw post en vervang hardbop door cool jazz en Art Blakey door Chet Baker en het houdt evenveel steek. Geen.

Persoonlijk ervaringen in een algemene theorie omzetten houdt geen steek.

(Pas op, niks slecht over wat je aanraadt, stuk voor stuk mee akkoord dat het goeie albums zijn, maar maak er alstublieft geen algemene theorie van.)
    After silence, that which comes nearest to expressing the inexpressible is music.
    -Aldous Huxley

iTrader
    0
    Ben ook meer voor West coast jazz en cool jazz. Chet Baker past het best bij mij, al kan een Miles Davis er ook wel eens in

iTrader
    78 (98%)
    Ik blijf erbij, naar mijn ervaring is hard bop het soort jazz dat het meeste volk aanspreekt. Een aantal mensen krijgen bij het horen van cool jazz als eerste indruk "saai" (ook al is dat niet zo natuurlijk) en een andere groep gaat jazz dan weer bekijken als achtergrondmuziek (wat het al helemaal niet is!). Dat is geen steek op het genre, ik luister even graag naar Chet Baker, maar hard bop heeft naar mijn mening meer overtuigingskracht naar volk dat jazz niet kent.

Pagina 9 van 13 Eerste ... 5678910111213 Laatste

Regels voor berichten