U bent hier: Home > Forum
9lives | internet

Populair: Diablo III | StarCraft 2 | Tekken 6 | Assassin's Creed 2
9Lives - rss - contact - nieuwsbrief - sitemap

9Lives - next generation gaming Log in of Registreer

Paswoord vergeten?

Ga terug   9lives - Games Forum > Ontspanning & Multimedia > Music

Music - Music never seperated people. No style is truer than the other, it's all music

Reageren

LinkBack Discussietools Zoek in deze discussie Discussie waarderen
Oud 22 oktober 2009, 23:15   #21  
WooZ is nu online WooZ
WooZ's schermafbeelding
Member
[0/11] WooZ just joined
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Berter Bekijk bericht
Ja want de manier hoe 't geluid via 'n naald naar uw boxen gaat is klak hetzelfde dan wanneer alles digitaal wordt verwerkt.
Ach ja, ik wel eens zien hoeveel man het verschil kan horen bij een blinde test. Afgezien van de artefacten moet je al goed materiaal en goede oren hebben om echt een verschil te kunnen horen.
Met citaat reageren

Oud 22 oktober 2009, 23:21   #22 (permalink)  
Skyscraper is offline Skyscraper
Skyscraper's schermafbeelding
Member
iTrader: 7 (100%)
[5/16] Skyscraper just joined
Da's een andere discussie natuurlijk, leken merken 't verschil tussen 'n mp3 van 128 bitrate tov eentje van 320 niet eens..
Met citaat reageren
Oud 22 oktober 2009, 23:23   #23 (permalink)  
b0rt is offline b0rt
b0rt's schermafbeelding
Member
[1/11] b0rt just joined
Ligt er natuurlijk ook aan welk album ge luistert. The Wall van Pink Floyd op vinyl en cd is echt een wereld van verschil bijvoorbeeld .
Met citaat reageren
Oud 23 oktober 2009, 07:49   #24 (permalink)  
TRFluffy is offline TRFluffy Stuur een bericht via MSN naar TRFluffy
TRFluffy's schermafbeelding
Member
[0/10] TRFluffy just joined
Ligt er idd aan hoe iemand de muziek gemaakt en gemasterd heeft. Digitaal for the win over het algemeen hier. Het enige wat mij een voordeel lijkt te geven aan vinyl zou de "waaw" factor zijn.

Geluidskwaliteit: warmere klank, misschien voor muziek die analoog opgenomen is van bij de start... Denk dat er veel muziek tegenwoordig sowieso digitaal opgenomen en gemixed wordt... Ok in 96khz,24bit en dergelijke, ma bon. Digitaal...

Vinyl is gewoon voorbij gestreefd. Die warme klank kan je ook krijgen als je de muziek aan het maken bent, en met de oren van de gemiddelde mens hoor je dat niet eens, het voordeel van analoge media.

Behalve dan het gekraak en de ruis...
Met citaat reageren
Oud 23 oktober 2009, 09:15   #25 (permalink)  
JackM is offline JackM
JackM's schermafbeelding
Member
iTrader: 4 (100%)
JackM heeft vermelding van reputatie uitgeschakeld
Cd en mp3 zijn gewoon een medium dat geëvolueerd is samen met de technologie om standaard om alles gemakkelijk en eenvoudig te maken.
Om vinyls af te spelen moet ge nog wa moeite doen, moet ge ermee bezig zijn. Bij cd's en nu zeker mp3's is da totaal niemeer, een cdke of ne klik op de playlist en hoppa, uren muziek. (En neen da zie ik nie onder moeite doen)
Ge kunt da een beetje vergelijken met een arbeid waarbij vroeger alles met de hand moest gebeuren en er nu allerhande gecomputeriseerde machines voor zijn.
De kwaliteit van het eindresultaat kan mss beter zijn, maar is voornamelijk bedoeld voor massaproductie tegen een zo laag mogelijke prijs. Zo zijn er ook mensen die als hobby houtbewerking hebben met handbeitels en ander materiaal é.
Tis gewoon waar ge uw tijd en geld wilt insteken
Met citaat reageren
Oud 23 oktober 2009, 09:49   #26 (permalink)  
ByT3 Me is offline ByT3 Me Stuur een bericht via ICQ naar ByT3 Me Stuur een bericht via Instant Messenger naar ByT3 Me Stuur een bericht via MSN naar ByT3 Me Stuur een bericht via Yahoo naar ByT3 Me Stuur een bericht via Skype™ naar ByT3 Me
ByT3 Me's schermafbeelding
Member
[1/18] ByT3 Me just joined
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Brick Top Bekijk bericht
Hallo amigo's,
  1. Komt tegenwoordig elke CD nog uit op LP? Wss niet vermoed ik? Of altijd in beperkte oplage?

Neen niet elke CD komt op vinyl uit. Maar daar komt stilaan verandering, raar maar waar (zie links)
    Its Official, Vinyl Not Dead Shock - Buzzsonic.com
    Amoeblog > 2008-02 > RETURN OF THE RECORD: VINYL SALES ON THE INCREASE
    http://msl1.mit.edu/furdlog/docs/200...nyl_uptick.pdf
    The world of vinyl lives on | Marketplace From American Public Media
    Vinyl May Be Final Nail in CD's Coffin
    Why Vinyl Records Are Back

2. Hoe zit het met slijtage? Gaat zo'n LP 'even lang' mee als een CD als je er een beetje zorg voor draagt? 't Is puur 'om naar te luisteren' dus niet om DJ-gerelateerde zaken mee uit te spoken.

Als je zorg draagt voor je vinyl gaat het zelfs langer mee dan CD, een CD vervalt namelijk qua bescherm laag (weinige weten dit).

3. Wat kost een iets of wat deftige platenspeler tegenwoordig? Nogmaals, puur om plaatjes te draaien. Niet voor DJ-gebruik.

voor 50€ kun je wel iets vast krijgen. USB spelers vanaf 100€ geloof ik.
  4. Ik heb zo de indruk dat €20 de gemiddelde prijs is voor een hedendaagse plaat, klopt dat ongeveer?

ongeveer ja als nieuwe LP, singles en EP's kosten minder.
    2de hands kan je indien je zoekt en geduld hebt ook koopjes doen.
    Het slechtste wat je kan doen zijn impulsieve aankopen. Het is niet omdat ze de prijs vragen dat je die ook moet betalen, online kan je gerust contact opnemen en vragen of ze iets van de prijs afdoen en ja ik heb regelmatig gehad dat ze er iets van af doen! Neen heb je, ja kun je krijgen

5. Zijn er mensen met een LP-collectie die hun 'ervaringen' willen delen?

Vinyl is een lifestyle, en nu meer dan ooit, vinyl is nog altijd het beste medium om opgenomen muziek tot zijn recht te laten komen. (indien de muziek correct gemasterd is!!!)
    Ik ben van 76 dus ik heb vinyl nog gekend als belangrijkste muziek drager en met enkel een pick-up en cassette deck op mijn slaapkamer, plaatjes draaien van Wham, MJ, Kiss, Queen, The simpsons, ... En toen kwam de CD en ja dan ga je mee met je tijd en begint dan CD's te kopen, maar de grote teleurstelling die ik er al dadelijk van had was dat CD de prijs van muziek niet beterkoop heeft gemaakt. Terwijl dit perfect mogelijk was aangezien op een CD meer liedjes konden dan op een LP en de productie prijs pakken lager was. En ja toen voelde ik mij bedrogen door de muziek industrie en ik heb daardoor maar zelden CD's gekocht. Ik vond ze TE duur voor wat je kreeg.
    Het gebruiksgemak was en is die prijs echt niet waard! Leve de mp3 revolutie die mijn stelling bevestigde!

Ik ben in 93-94 begonnen met house vinyls te kopen, Ik droomde wat van als dj te beginnen, maar had het geld niet voor gear. Maar toch kocht ik beetje bij beetje wat vinyls van platen die ik echt goed vond van te horen in de discotheek. Soms eens 2de hands.
    Toen was vinyl ook de enige manier om volledige nummers van in de discotheek thuis te luisteren. Ja er waren wel enkele compilatie CD's maar niet elke dikke schijf verscheen op CD enkel de commerciëler bekende nummers. Mixtapes is gemixt en dus niet het volledig nummer.
    Ik mixte thuis met een gewone cd speler en gewone hi-fi platenspeler (zonder pitch control) en een fucking overpriced kut mengpaneel (dj gear was toen pokke duur). En ook al was draaien maar een bedroom hobby toch bleef ik mijn favoriete house/techno nummers op vinyl kopen.
    Man het gevoel dat ik telkens in mijn buik kreeg als ik mijn favoriet nummer in men handen had om te kopen was onbeschrijfelijk! Ik trilde door men lijf en kreeg het warm en dat was zo zalig. De naald voor de eerste keer op die vinyl leggen was een ervaring op zich! en dan hoorde je dat liedje net alsof het speciaal voor u alleen gemaakt was.
    En hoe moeilijker de vinyl vast te krijgen was om te kopen hoe euforischer het effect bij het kopen er van. Een klein kind die lolly kreeg was er niks tegen En ja soms heb ik dat nog wel bij een vers gekochte moeilijk te vinden vinyl.

Nu 15 jaar later heb ik 500 a 600 (retro) vinyls waarvan mss 50 stuks rommel is (muziek uitgebracht na 2000 dus ) en de rest dikke bommen van schijven en koop ik af en toe er nog. pak zo'n 15-20 vinyls per jaar nog. En ja mp3 heeft me veel geholpen door sharen van mp3's en youtube kom ik nog geregeld oude house tracks tegen die ik graag op vinyl wil.
    Het is voor mij een verzameling die ik nog altijd gebruik als hobby DJ, Ik heb ook wel een periode gehad in 't verleden dat ik een jaar of 2 mijn vinyls niet meer bekeek omdat ze in de kelder stonden. Maar oude liefdes komen terug.

Ja mijn collectie heeft geld gekost, maar toch viel het nog mee. het duurste wat ik betaald heb is 25€ voor een vinyl (1 nummer) en die dure vinyls kan ik nog op 1 hand tellen.
    Voor een collectie moet je geduld hebben, dan kost het minder als je wat uitkijkt naar koopjes. Voor mij moet het ook niet persé de originele release zijn, het mag voor mij ook een white label zijn of een repress. Ik ben maar 1 keer bezeikt geweest door 25€ te geven aan een repress omdat ik wijs gemaakt werdt dat het de originele moeilijk te vinden plaat was. Door een zo gezegde kameraad.
    Bij mij gaat het vooral om een nummer op vinyl te hebben.

6. Nog voor -of nadelen die ik eventueel over het hoofd zie?

Vinyl is het de enigste geluidsdrager waar je een liedje kan zien en voelen.
    Zien dmv de groeven, vastpakken door de vinyl vast te pakken en de groeven te voelen. Dat klinkt mss fanatiek, maar dat geeft pas charme aan een liedje. Je ziet het geluid en voelt het. is niet iets wat je kan zeggen van CD of mp3.

Muziek op vinyl klinkt warmer en dynamischer dan CD of mp3, men heeft muziek qua sound gekild door teveel loudness te geven aan nummers op CD en mp3 en daardoor de dynamics gekild, en laat nu dat laatste het belangrijkste zijn wat een plaat een dynamische sound geeft wat een nummer volledig tot zijn recht laat komen. Trouwens voor loudness moet ge gewoon aan de volume knop draaien en niet uw nummer omzeep helpen.
    check --> Loudness war - Wikipedia, the free encyclopedia
    Let wel; als de master een CD is en dan geconverteerd wordt naar vinyl, tja dan zijt ge dus gekloot en heb je die platte sound ook op vinyl. En helaas komt dat bij recente muziek wel meer voor.

Plus op vinyl kan geen copy protection gezet worden.

Ja vinyl kraakt wat en heeft wat ruis, en CD's en mp3's klinken zuiverder, maar toch liever vinyl voor mij, ik heb liever dat een plaat volledig tot zijn recht komt dan luid en helder en plat te klinken.

Het verlies van waarde van vinyl is nu beperkter, koop een mp3 album voor 8 euro en probeer die maar eens door te verkopen.
    Maar je moet vinyl kopen nu wel niet zien als belegging met oog op winst, dat zou wel eens vies kunnen tegenvallen. bvb Limited edition van de jaren 90, hebben nu dezelfde waarde als toen, kost hem toen 2de hands 50€ dan vraagt men nu in veel gevallen nog 50€. (afhankelijk van de conditie)

1€ per mp3 kan ik nog aannemen als prijs om een liedje in bezit te hebben wat virtueel is, 't probleem voor mij is dat na 2000 imo zo slechte muziek is uitgebracht dat het merendeel het zelfs nog niet waard is om illegaal of gratis te downloaden. 't is een verspilling van bandbreedte en diskspace
    Maar sommige oudere nummers zijn voor mij 20+€ waard op vinyl.
    Zie mp3 als Mc Donnalds en vinyl als 't Hof van Cleve beide zijn eten alleen is er wel wat verschil in wat je krijgt.

En neen, mijn vinyl doe ik nooit weg, ook niet als ik geld nodig heb! Mijn collectie zou het eerste zijn wat ik uit mijn brandend huis zou redden.

Met citaat reageren
Oud 25 oktober 2009, 15:11   #27 (permalink)  
Bart Religion is offline Bart Religion Stuur een bericht via MSN naar Bart Religion
Bart Religion's schermafbeelding
Approved 9-lifer
iTrader: 5 (100%)
Weblogartikelen: 2
[5/79] Bart Religion is very helpful
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Brick Top Bekijk bericht
Ik luister voornamelijk Hip-Hop eigenlijk. Maar de laatste dagen bijvoorbeeld heb ik enkel nog maar naar Korn en Metallica geluisterd dusjah... 't verschilt van dag tot dag. En daarnaast zijn er nog 1001 genres die ik wel kan smaken dus moeilijk te zeggen wat mijn favo genre is. Maar puur qua aantallen bestaat mijn cd-verzameling wel voor 50% uit hip-hop denk ik.

En ik heb toevallig ook net even ebay gecheckt en inderdaad, die prijzen zijn niet mals qua verzending. Ik vind 10eur verzending gewoon te veel om een plaat van €15 te verzenden vanuit Duitsland.
Metal & punk komt heel veel wel nog uit op vinyl. Al de oude platen van Metallica zijn onlangs nog heruitgebracht
Met citaat reageren
Oud 25 oktober 2009, 15:14   #28 (permalink)  
Brick Top is offline Brick Top
Member
iTrader: 7 (100%)
Brick Top heeft vermelding van reputatie uitgeschakeld
Aight, thx voor de vele reacties heren.

Ik denk dat ik naast 'de gewone cd's' ook is af en toe een plaat ga kopen, en dan zien we wel hoe het verder gaat. Maar meteen een paar duizend euro spenderen aan platen, dat zal niet voor meteen zijn.
Met citaat reageren
Oud 25 oktober 2009, 15:15   #29 (permalink)  
Obi-Jan is offline Obi-Jan Stuur een bericht via MSN naar Obi-Jan
Obi-Jan's schermafbeelding
Approved 9-lifer
iTrader: 1 (100%)
[3/13] Obi-Jan just joined
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door bartreligion Bekijk bericht
Metal & punk komt heel veel wel nog uit op vinyl. Al de oude platen van Metallica zijn onlangs nog heruitgebracht
Idd, je hebt er zelfs nog vinyl only releases. Dus het zijn vooral door die releases dat ik toch nog vinyl koop, hehe. Toch al wel 6 LP's in mijn collectie
Op dit moment gebruik ik de platenspeler van mijn ma, is al een oud ding, maar het werkt nog. Dus voorlopig is dat een goede oplossing voor mij. ^^
Met citaat reageren
Oud 25 oktober 2009, 15:17   #30 (permalink)  
Bart Religion is offline Bart Religion Stuur een bericht via MSN naar Bart Religion
Approved 9-lifer
Ik koop cds en vinyl. Mijn vinyl collectie is zo'n beetje m'n "hall of fame". Enkel mijn echt favoriete platen koop ik op vinyl. Is wel mooi natuurlijk
Met citaat reageren
Oud 25 oktober 2009, 19:56   #31 (permalink)  
Themós is offline Themós
Themós's schermafbeelding
Member
Themós heeft vermelding van reputatie uitgeschakeld
Ik ben sinds een jaar ook platen beginnen te verzamelen voornamelijk omdat mijn pa nog een hele collectie op zolder had. Nadat ik ze eens heb doorgekeken toch maar besloten een platenspeler te kopen aangezien hij stuk of 5-6 LP's van Bob Dylan had liggen, Johny Cash, Bob Marley, Paul Simon die ik echt wel eens op plaat wou beluisteren.

Maar dit was ook niet de enige reden. Voor ik tot aankoop ben overgegaan heb ik ook eerst gechecked of de nieuwe releases van bands die ik graag beluister ook op vinyl werden uitgebracht en tot mijn grote verbazing vond ik voor elke band die ik ingaf wel resultaten. En de prijs valt in vergelijking met CD's soms echt goed mee. Zo heb ik overlaatst de nieuwe plaat van de Arctic Monkeys voor 16€ op de kop kunnen tikken terwijl de CD 13-14€ koste (was wel niet in mediamarkt of saturn maar ik neem aan dat hij daar ook rond de 12-14 kost). Dus die 2€ extra geef ik graag aan een 6 keer zo groot artwork en het vinyl gevoel .

Het meeste dat ik het voorbije jaar aan een plaat heb uitgegeven is 25€ voor een limited edition van de 20th anniversary van het debuut album van The Stone Roses, worth every penny ^_^. Maar over deze prijs zal ik wsl nooit gaan tenzij het over het debuut album van Queens Of The Stone Age gaat
Met citaat reageren
Oud 25 oktober 2009, 20:33   #32 (permalink)  
SluitspierMusketier is offline SluitspierMusketier Stuur een bericht via MSN naar SluitspierMusketier Stuur een bericht via Skype™ naar SluitspierMusketier
Banned
[0/15] SluitspierMusketier just joined
1. Komt tegenwoordig elke CD nog uit op LP? Wss niet vermoed ik? Of altijd in beperkte oplage?
Nee. De enige genres waarbij nog meestal LPs uitkomen is DNB, Dubstep, Reggea etc...
2. Hoe zit het met slijtage? Gaat zo'n LP 'even lang' mee als een CD als je er een beetje zorg voor draagt? 't Is puur 'om naar te luisteren' dus niet om DJ-gerelateerde zaken mee uit te spoken.
Dan gaan ze idd wel even lang mee of zelfs langer maar niet op de chauffage leggen, dan smelten ze (spreek uit ervaring)
3. Wat kost een iets of wat deftige platenspeler tegenwoordig? Nogmaals, puur om plaatjes te draaien. Niet voor DJ-gebruik.
Heb 200 voor mijn JB T2 betaald en die draait lekker...
4. Ik heb zo de indruk dat €20 de gemiddelde prijs is voor een hedendaagse plaat, klopt dat ongeveer?
Voor een hele plaat wel ja en dat zijn dan ong 8 liedjes ik betaal 8 euro voor een gewone LP
5. Zijn er mensen met een LP-collectie die hun 'ervaringen' willen delen?
Draag er goed zorg voor en later kan je ze verkopen voor veel geld
6. Nog voor -of nadelen die ik eventueel over het hoofd zie?
Cds zijn gemakkelijker
Met citaat reageren
Oud 25 oktober 2009, 21:53   #33 (permalink)  
Pred is offline Pred
Pred's schermafbeelding
Member
[0/15] Pred just joined
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kralz Bekijk bericht
Nee. De enige genres waarbij nog meestal LPs uitkomen is DNB, Dubstep, Reggea etc...
tuurlijk

wist ge ook al dat alleen Ford nog auto's maakt? De andere merken zijn daarmee gestopt.

wist ge ook al dat België niet meer is aangesloten bij de Europese Unie?

wist ge ook al dat zeewater tegenwoordig drinkbaar is?

wist ge ook al dat de kiloprijs van zever in pakskes de laatste uren serieus de lucht is ingegaan? Ik wel.
Met citaat reageren
Oud 25 oktober 2009, 21:56   #34 (permalink)  
Approved is offline Approved
Banned
[3/64] Approved is very helpful
waar koop jij je platen voor 8 euro?
Met citaat reageren
Oud 25 oktober 2009, 21:57   #35 (permalink)  
ByT3 Me is offline ByT3 Me Stuur een bericht via ICQ naar ByT3 Me Stuur een bericht via Instant Messenger naar ByT3 Me Stuur een bericht via MSN naar ByT3 Me Stuur een bericht via Yahoo naar ByT3 Me Stuur een bericht via Skype™ naar ByT3 Me
ByT3 Me's schermafbeelding
Member
[1/18] ByT3 Me just joined
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pred Bekijk bericht
tuurlijk

wist ge ook al dat alleen Ford nog auto's maakt? De andere merken zijn daarmee gestopt.

wist ge ook al dat België niet meer is aangesloten bij de Europese Unie?

wist ge ook al dat zeewater tegenwoordig drinkbaar is?

wist ge ook al de kiloprijs van zever in pakskes de laatste uren serieus de lucht is ingegaan? Ik wel.
zalig
Met citaat reageren
Oud 27 oktober 2009, 23:08   #36 (permalink)  
VergeX is offline VergeX Stuur een bericht via MSN naar VergeX
VergeX's schermafbeelding
Member
[0/11] VergeX just joined
Ik heb op 2 jaar tijd een collectie van rond de 300 lp's.
Gewoon al het ontwerp van die kaft doet mij dikwijls een plaat aanschaffen.
Voornamelijk punk & hardcore bands die ik op plaat heb.
Met citaat reageren
Oud 28 oktober 2009, 08:07   #37 (permalink)  
Approved 9-lifer
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mad.Villain Bekijk bericht
waar koop jij je platen voor 8 euro?
Fat Wreck voor 8 dollar. Moet je wel van punk houden
Met citaat reageren
Oud 28 oktober 2009, 21:10   #38 (permalink)  
profound is offline profound
Member
iTrader: 2 (100%)
profound heeft vermelding van reputatie uitgeschakeld
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door VergeX Bekijk bericht
Ik heb op 2 jaar tijd een collectie van rond de 300 lp's.
Gewoon al het ontwerp van die kaft doet mij dikwijls een plaat aanschaffen.
Voornamelijk punk & hardcore bands die ik op plaat heb.
Kheb ook al vrij veel hxe/punk/... platen, en het vetste aan die platen vind ik toch dat de meeste platen een artwork op zich hebben gedrukt, en niet alleen op de cover. Of een blauwe of groene vinyl, altijd wel cool
Met citaat reageren
Oud 28 oktober 2009, 22:05   #39 (permalink)  
Approved 9-lifer
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door profound Bekijk bericht
Kheb ook al vrij veel hxe/punk/... platen, en het vetste aan die platen vind ik toch dat de meeste platen een artwork op zich hebben gedrukt, en niet alleen op de cover. Of een blauwe of groene vinyl, altijd wel cool
+1

heb een Bad Religion LP waar hun logo op de vinyl zelf staat afgebeeld. Supercool
Met citaat reageren
Oud 29 oktober 2009, 18:23   #40 (permalink)  
VergeX is offline VergeX Stuur een bericht via MSN naar VergeX
VergeX's schermafbeelding
Member
[0/11] VergeX just joined
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door profound Bekijk bericht
Inderdaad! Sommige platen zijn echte kunstwerken.
Met citaat reageren
Reageren

Er zijn 1 actieve gebruikers die momenteel deze discussie bekijken (0 leden en 1 gasten)

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken
Geef een waardering voor deze discussie
Geef een waardering voor deze discussie:

Regels voor berichten