Pagina 1 van 2 12 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 20 van 23
    Member
    iTrader
    1 (100%)

occasiewagen kopen zonder keuring

Hallo iedereen,

Ik ben al een tijdje op het internet aan het rondkijken om mijn eerste wagen te kopen. Nu weet ik dat om je auto in te kunnen schrijven, je een tweedehandskeuring nodig hebt van de verkoper.

Maar bij veel interessante zoekertjes zie ik dat de verkoper geen zin heeft of niet bereid is om de wagen te laten keuren voor verkoop.
    Mijn vraag is nu of het ook mogelijk is om deze zelf te laten keuren en hoe dat precies in zijn werking gaat.

Heeft er iemand hier ervaring mee?

Approved 9-lifer Terror Factor's schermafbeelding
    iTrader
    99 (100%)
    2 opties:
    -ge moogt de platen van de verkoper gebruiken om hem te laten keuren
    -ge laat hem keuren door een garage op garageplaten

En da's 't enige da ge kunt doen, spijtiggenoeg

'k Zou er wel wat mee oppassen als het een gewone auto is dat je wil kopen zonder keuring, meestal is er dan wel iets niet in orde...
    Drift.

Member
    iTrader
    0
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door sleepy_head Bekijk bericht
    Hallo iedereen,

Ik ben al een tijdje op het internet aan het rondkijken om mijn eerste wagen te kopen. Nu weet ik dat om je auto in te kunnen schrijven, je een tweedehandskeuring nodig hebt van de verkoper.

Maar bij veel interessante zoekertjes zie ik dat de verkoper geen zin heeft of niet bereid is om de wagen te laten keuren voor verkoop.
    Mijn vraag is nu of het ook mogelijk is om deze zelf te laten keuren en hoe dat precies in zijn werking gaat.

Heeft er iemand hier ervaring mee?

Zou zeker niet aan raden een wagen te kopen
    zonder dat hij gekeurd is , als de eigenaar zegt dat hij
    geen zin of tijd heeft om deze te laten keuren zijn er
    meestal gebreken aan de wagen , daarom ook de ''interessante prijs"

Zelf keuren kan met Z-platen

Member
    iTrader
    1 (100%)
    Oké, bedankt voor de antwoorden. Ik ga een van deze dagen dan eens informeren bij een garagist. Ik heb gemerkt dat de wagens zonder keuring toch al vaak 500 ŕ 800 euro goedkoper zijn. Voor dat prijsverschil wil ik het wel riskeren hoor.

En ik kan ook altijd met de verkoper proberen te overeenkomen dat de verkoop niet doorgaat als hij niet door de keuring geraakt.

Member
    iTrader
    0
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door sleepy_head Bekijk bericht
    Oké, bedankt voor de antwoorden. Ik ga een van deze dagen dan eens informeren bij een garagist. Ik heb gemerkt dat de wagens zonder keuring toch al vaak 500 ŕ 800 euro goedkls hij niet oper zijn. Voor dat prijsverschil wil ik het wel riskeren hoor.

En ik kan ook altijd met de verkoper proberen te overeenkomen dat de verkoop niet doorgaat als hij niet door de keuring geraakt.
    goh, die wagens zijn inderdaad goedkoper maar bedenk je ook
    over mogelijke (grote) kosten als hij niet door de keuring geraakt..

Als je kan overeen komen met verkoper dat de koop pas door gaat
    als deze goed gekeurd is is er geen probleem, maar de kans dat ze
    dat toestaan is miniem!

Veel succes ermee!

Member oxbow's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Zonder keuring is de auto meestal bedoeld puur voor export.

Dan heeft veel onderhandelen daarover ook weinig zin, gewoon dat is de meeneemprijs en gedaan.

kopen en ermee naar de keuring gaan is zowiezo eigen risico.

Maar bij elke auto van een bepaalde leeftijd zijn bij elke keuring wel snel wat kosten. (dus voor 400€ te besparen zou je wel eens zeer bedrogen uitkomen)

Approved 9-lifer fraCk's schermafbeelding
    iTrader
    19 (100%)
    Altijd vragen over keuren mogelijk is voor een meerprijs. Als die meerprijs niet belachelijk is kan je dat dan overwegen.
    '07 BMW E92 335D @ 355pk / 729nm
    Plasti Dip Kopen? http://www.plasti-dip.be

Member oxbow's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Vaak heeft de verkoper (zoals ik) zijn platen al lang opgestuurd. en besluit uiteindelijk om de auto dan toch maar te verkopen.

(dan is het bijna zowiezo verkoop zonder keuring, tenzij je een garagist zeer goed kent.)

Member
    iTrader
    11 (100%)
    gewoon een wagen kopen die gekeurd is dan ben je zeker en ja 500 a 800 € goedkoper is wel fijn maar als je die nog moet gekeurd en der is een kost aan kan dit ook veel geld kosten geloof mij

Approved 9-lifer BlueSkyraider's schermafbeelding
    iTrader
    29 (100%)
    soms kan de verkoper geen zin hebben om naar de keuring voor verkoop te gaan louter omdat zijn banden te versleten zijn om er nog door te geraken...
    En mensen hebben sowieso al schrik van de keuring op zich, dat ze het gewoon liever zo laten.
    Oude mensen zijn ook niet meer zo mee met die rompslomp en zo en laten dat ook liever vallen.
    En zo zijn er misschien nog wel van die gemakkelijkheidsredenen.

NB: een geslaagde keuring voor verkoop is trouwens totaal geen garantie op een goede wagen. M'n controleert daar niet de staat van de motor, staat van de versnellingsbak, onderhoudshistorie, enz enz.

Enkel de banden, ophangingsrubbers, en andere slijtage-onderdelen van ophanging en carrosserie.

Conclusie: kijk alles altijd na, als je er zelf geen verstand van hebt naar wat je moet kijken neem dan iemand mee die er wel wat van weet. Het laatste keuringsbewijs die m'n sowieso heeft, geeft dan wel een goede indicatie over de algemene staat van de wagen.

Het enige dat vervelend is als koper om iets zonder keuring voor verkoop te kopen is dat ge aan Z-platen moet zien te geraken. Wat er eigenlijk op neerkomt dat je een garagist met je auto moet naar de keuring laten rijden wat €€€€ kost.
    "Er zit in iedereen wel een Dude87!" - gizmo_1987
    "Ik wil gewoon vuile E30's te kakken zetten" - ComputerVISTA

Approved 9-lifer Lizie's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Ter info :

ECC-Net - European Consumer Centre Belgium

Tweedehandskeuring en carpass zijn verplicht in belgie bij doorverkoop.
    Lizie

Approved 9-lifer
    iTrader
    19 (100%)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Lizie Bekijk bericht
    Ter info :

ECC-Net - European Consumer Centre Belgium

Tweedehandskeuring en carpass zijn verplicht in belgie bij doorverkoop.
    What the hell:
    "Een tweedehandskeuring is een gewone autokeuring aangevuld met een bijkomende keuring. Ze is 2 maanden geldig."

"De Car-Pass kost € 6 en is 2 maanden geldig."

Dus als het voertuig langer als 2 maanden te koop staat moet je weer een keuring laten doen? Of begrijp ik het nu verkeerd?
    Don't wanna waste no more time. Time's what we don't have!
    Biffy Clyro: Living Is A Problem Because Everything Dies

Member
    iTrader
    2 (100%)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Insipid Bekijk bericht
    What the hell:
    "Een tweedehandskeuring is een gewone autokeuring aangevuld met een bijkomende keuring. Ze is 2 maanden geldig."

"De Car-Pass kost € 6 en is 2 maanden geldig."

Dus als het voertuig langer als 2 maanden te koop staat moet je weer een keuring laten doen? Of begrijp ik het nu verkeerd?
    Ge kunt hem ook gewoon gaan keuren op het moment dat je een koper vindt eh.

Approved 9-lifer Garmir's schermafbeelding
    iTrader
    117 (100%)
    Idd u verstaat het goed. Nu in vele gevallen zie je mensen die hun wagen te koop aanbieden en vermelden, indien dat er een koper akkoord geeft dan pas naar de keuring te gaan om dat punt van u niet tegen te komen.

Ik heb mijn wagen ook zonder keuring gekocht, het is uiteraard een risico dat je neemt maar als je goed luisterd naar de koper en goed kijkt naar de wagen, kan je al veel leren van problemen die hij al dan niet aan het licht brengt... In mijn geval had de verkoper zijn platen al binnen gestuurd dus deze kon niet zelf meer naar de keuring gaan. En voor Z platen had ie niet zo veel zin

Ik heb hem dan laten keuren nadat ik de banden heb vervangen met Z platen via een garage van een kennis. en dit kost inderdaad een sommetje. €220 voor precies te zijn. Keuring inclusief. En voor de mensen die denken dat je zelf met Z platen mag gaan, het antwoord is neen Enkel een erkende garagist mag met zijn eigen Z platen zich gaan aanbieden op de keuring.
    Een mens heeft 3 jaar nodig om te leren spreken, en een volledig leven om te leren zwijgen.

Member Swagger's schermafbeelding
    iTrader
    2 (100%)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door jellentjn Bekijk bericht
    Zelf keuren kan met Z-platen
    Opgelet, kleine nuance: de eigenaar van de Z-platen kan de wagen laten keuren. Maw: de platen vragen in de garage, en dan zelf het voertuig aanbieden is niet toegelaten, uwe garagist zal moeten meegaan.
    I don't think you understand, these boys killed my dog.

iTrader
    0
    En als ik met niet vergis is keuring nodig vooraleer je de auto kan herinschrijven.
    Lizie

Approved 9-lifer
    iTrader
    19 (100%)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door C_X Bekijk bericht
    Ge kunt hem ook gewoon gaan keuren op het moment dat je een koper vindt eh.
    Ok, das logisch, maar ik wil als verkoper zeker zijn dat hij erdoor geraakt, dat ik niet met onvoorziene kosten zit op het moment dat ik al een koper gevonden heb.
    Don't wanna waste no more time. Time's what we don't have!
    Biffy Clyro: Living Is A Problem Because Everything Dies

iTrader
    0
    Je kan dit als voorwaarde in het verkoopscontract opnemen indien beide partijen akkoord gaan. indien de verkoper niet akkoord zou gaan hiermee , zou ik me wel al vragen beginnen te stellen.
    Lizie

Member
    iTrader
    0
    Ok, das logisch, maar ik wil als verkoper zeker zijn dat hij erdoor geraakt, dat ik niet met onvoorziene kosten zit op het moment dat ik al een koper gevonden heb.
    naar keuring gaan pas als er een verkoopcontract getekend is, zo doe ik dat altijd.
    ik vraag dan ook altijd een voorschot, om keuring te betalen en/of mss nodige kosten.

Member
    iTrader
    1 (100%)
    update:

Ik heb dan toch een wagen gekocht zonder keuring. Ik heb een garagist kunnen vinden die zijn platen verhuurt voor €50. Jammer genoeg werd de auto afgekeurd wegens slecht afgestelde lichten. En toen ik hem binnenbracht bij de garage om de lichten te laten afstellen, blijkt dat telkens een van de regelaars van de koplampen stuk is . De mecanieker heeft hem toch enigzins wat kunnen afstellen. Morgen terug naar de keuring en hopelijk wordt die niet weer afgekeurd. Anders moet ik de koplampen vervangen

Totale extra kosten tot nu toe:
    50 z platen
    56,50 tweedehandskeuring
    12 afstellen licht
    30 Z platen herkeuring
    20 +/- herkeuring
    ----------
    168,50

Zolang de extra kosten onder de €200 blijven ben ik nog tevreden.

Pagina 1 van 2 12 LaatsteLaatste

Discussie informatie

Users Browsing this Thread

Op dit moment bekijken 1 gebruikers deze discussie. (0 leden en 1 gasten)

Regels voor berichten