Pagina 1 van 3 123 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 20 van 45
    Member SinDweller's schermafbeelding
    iTrader
    2 (100%)

Politierechtbank Dendermonde?

Hallo,

Ergens in Augustus vorig jaar stond ik rond 1u 's nachts verkeerd geparkeerd in Aalst (ik stond op het "voetpad" aan de St-Martinuskerk) toen er plotseling een combi langskwam. Ze hebben mij gevraagd om mijn voertuig onmiddellijk te verplaatsen, hetgeen ik gedaan heb. Uiteraard 2 weken later een pv in de bus, €100 . Bon, ik heb dat aangevochten (meer daarover hieronder) en het ziet er naar uit dat ik binnenkort een dagvaarding ga binnenkrijgen om eens bij politierechter D'Hondt te gaan in Dendermonde. Nu heb ik over die man al veel gelezen, maar ik vroeg mij af of er iemand ervaring heeft met soortgelijke procedures, die mij eventueel wat do's en don'ts kan meegeven?

Ik vecht de boete aan omdat:

- Ik een verzoek tot verplaatsing heb gekregen.
    - De overtreding stond gecategoriseerd als 2e-graad ("Het is verboden voertuigen te parkeren op plaatsen waar het hinder of gevaar kan betekenen voor voetgangers" of iets dergelijks) terwijl er bij de specifieke commentaar stond dat ik niets of niemand hinderde. Het voetpad in kwestie (aan café Oxygène en La Difference, misschien kennen sommigen hier dat wel) is toch bijna 6 meter breed en quasi niet verhoogd dus zeer onduidelijk of het een parkeerplaats dan wel voetpad.
    - Er daar elk weekend minstens 6 man geparkeerd staat. Ik weet dat dit an sich geen excuus is, maar het bevestigt wel mijn vorige punt.
    - Het 1u 's nachts was dus nog minder hinder.
    - Het mijn eerste overtreding is.
    - Ik €100 bijgevolg veel te veel vind.

Ik zeg niet dat ik niet in fout was, maar die boete vind ik toch zwaar overdreven. Een tik op de vingers of desnoods €50 zoals bij een normale flitsboete zou volstaan hebben.

Wat vinden jullie en hoe bereid ik mij het best voor? Ik heb rechtsbijstand in mijn verzekeringspolis, maar ik weet niet of het wel zo verstandig is om een advocaat te nemen, dat lijkt komt imo een beetje over als een zwaktebod.
    En heeft iemand een idee hoelang zo'n dagvaarding nog op zich laat wachten? De feiten verjaren in Augustus dus ik ziet hier stiekem toch al een beetje op te hopen.

Veel dank.

Banned
    iTrader
    0
    ik kan je alleen maar succes gaan wensen, imo ga je het niet halen en ga je nog meer geld kwijt zijn aan het einde van de rit..

Duc
    Duc is offline
    Approved 9-lifer Duc's schermafbeelding
    iTrader
    34 (100%)
    Lol, contacteer maar zo snel mogelijk de rechtsbijstand voor een advocaat want D'hondt gaat u gewoon de grond inboren als ge met die "verschoningsgronden" afkomt

Vooral de "Ik vind 100€ veel te veel" gaat een succes worden !

Ps: Op verjaring zou ik niet teveel rekenen, men zal u voor de eindtermijn ofwel uitnodigen ofwel stuiten...
    Laatst gewijzigd door Duc; 28 april 2012 om 15:39 Reden: Bijkomende info

C_X
    C_X is offline
    Member C_X's schermafbeelding
    iTrader
    2 (100%)
    1 ding is zeker, je gaat die €100 niet meer moeten betalen.
    Hoewel ik de boete ook overdreven vind, ga je dit jammer genoeg nooit winnen.

Member bon_jovi's schermafbeelding
    iTrader
    11 (100%)
    aanvechten zou ik mss niet doen; maar tblijft belachelijk om daarvoor zulke boetes uit te schrijven. Succes

Member Thaii's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Denk dat je beter even slikt en die 100€ gewoon betaalt.

iTrader
    2 (100%)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Duc Bekijk bericht
    Vooral de "Ik vind 100€ veel te veel" gaat een succes worden !
    Ik was niet echt van plan om dit zo te verwoorden, eerlijk gezegd. Al de rest vind ik wel redelijke argumenten.

Als ik verlies, welke straf kan de rechter mij dan eigenlijk opleggen? Moet ik gewoon de gerechtskosten betalen en de oorspronkelijke boete of kan hij een zwaardere boete opleggen? Ik weet dat ik weinig kans maak, maar ik kon simpelweg niet akkoord gaan met de "minnelijke" schikking, en ik vind dat als een agent u zegt dat het in orde is, als je je maar verplaatst dat het dan een echte schande is om alsnog een boete uit te schrijven. Als hij gewoon had gezegd "Ik geef u een boete, maar verplaats u toch maar" dan was ik blijven staan om dan nadien geen km verder te moeten stappen .

O ja, nog iets: ik heb ergens gelezen dat D'hondt eens verklaard had links te zijn, en dat bijgevolg alle (onweerlegbaar) rechtse verdachten hem konden wraken als rechter wegens vermoeden van onpartijdigheid. Het lijkt mij straf, maar kan dit waar zijn?

Member Simonn's schermafbeelding
    iTrader
    2 (100%)
    1 tip: betaal die €100

- Verzoek tot verplaatsing betekent niet dat er geen overtreding is geweest

- Er staat duidelijk: "...hinder of gevaar KAN betekenen..." Dat je op dat moment niemand hinderde betekent dus niet dat er geen overtreding is.

- Er rijden dagdagelijks duizenden mensen te snel, toch krijg ik een onmiddelijke inning in m'n bus voor een snelheidsovertreding...

- Tijdstip doet in deze casus weinig ter zake

- Het is een overtreding van de tweede graad, bijgevolg wordt daar een bedrag voor een onmiddelijke inning op gekleefd. Of het nu je eerste of je duizendste overtreding is, doet niets ter zake.

Je vindt het misschien niet leuk/fair/...maar je was uiteindelijk in fout. Je eigen "verschoningsgronden" zullen daar niets aan verhelpen.

iTrader
    2 (100%)
    Ik denk niet dat ik die boete nu nog gewoon kan betalen, en ik ben dat ook niet van plan. Het lijkt me wel eens leerrijk om te zien hoe heel die administratie in zijn werk gaat (off-topic).

OT: deredactie.be: Welles-nietes over verjaring verkeersboetes
    Toch maar een advocaat zoeken ?

Member
    iTrader
    0
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Sindweller Bekijk bericht
    Ik denk niet dat ik die boete nu nog gewoon kan betalen, en ik ben dat ook niet van plan. Het lijkt me wel eens leerrijk om te zien hoe heel die administratie in zijn werk gaat (off-topic).

OT: deredactie.be: Welles-nietes over verjaring verkeersboetes
    Toch maar een advocaat zoeken ?
    Ge gaat veel meer geld en moeite kwijt zijn dan gwn te betalen. Ge stond fout geparkeerd, eigen pech dus betalen. Over de zwaarte van de boete wordt er niet gediscussieerd dan, is een wet face it.

Moest je maar doen toen ze het wilden invoeren.

Nogmaals, gwn betalen ge haalt uw gelijk niet. Tegenwoordig is het blijkbaar de mode om altijd naar de rechtbank te stappen, man toch... (+kost de belastingbetaler nogmaar eens wat extra geld omdat meneer te koppig is gwn zijn straf te aanvaarden)

Member witten's schermafbeelding
    iTrader
    2 (100%)
    peter d'hondt.. you sir... are screwed.

alom gekend dat hij nogal redelijk heftig uit den hoek kan komen. maar ik denk dat dit eerder voor de zwaardere overtredingen zijn. dronken rijden, overdreven snelheid. maw zaken waar je andere personen mee kan kwaad berokkenen.
    dus ik denk dat het al bij al zal meevallen maar het beste was gewoon 100 euro betalen. winnen ga je zoiets toch niet doen.

persoonlijk ken ik hem niet maar mijn vriendin wel (collega van hare pa). en elke keer ik bij mijn vriendin vroeger voor de deur op haar stond te wachten en die passeerde toevallig (wonen in de zelfde gemeente) keek hij altijd zoooo kwaad naar mij. ik hoop persoonlijk dat ik er nooit moet voorkomen

Member x-boxter2003's schermafbeelding
    iTrader
    22 (100%)
    Ik weet het voetpad zijn. Het is idd belachelijk van die flikken en ik ben content dat er iemand zoals u niet alles blijft slikken in dit land. Als je uw auto onmiddelijk hebt verzet vind ik het zeer laag bij de grond van die flikken. Dat je bij de hondt moet komen is minder. Ik denk dat die zijn frustratie's uitwerkt op de mensen.

Member
    iTrader
    1 (100%)
    Ik snap niet goed waarom je het aanvecht, je zegt namelijk zelf dat je in fout bent maar dat je de boete wat hoog vindt

Tfz
    Tfz is offline
    Member
    iTrader
    0
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Sindweller Bekijk bericht
    - Het voetpad in kwestie .... dus zeer onduidelijk of het een parkeerplaats dan wel voetpad.
    - Er daar elk weekend minstens 6 man geparkeerd staat. Ik weet dat dit an sich geen excuus is, maar het bevestigt wel mijn vorige punt.
    - Het 1u 's nachts was dus nog minder hinder.
    - Ik €100 bijgevolg veel te veel vind.
    Goei mop.

Member Cephalus's schermafbeelding
    iTrader
    0
    D'Hondt zal wel niet de enige politierechter zijn voor het ganse arrondissement Dendermonde veronderstel ik? Zou hij alle zaken moeten behandelen zou hij zelfs met 24/7 rechtspreken nog niet toekomen allicht.

Wat niet wil zeggen dat ge hem niet zult hebben. En misschien zijn de andere ook wel niet te mals (sowieso niet met deze eerder zwakke uitvluchten).

Iig is D'Hondt niet gekalmeerd, 'k zag hem gisteren weer van jetje geven in het journaal tegen de straffeloosheid van verkeersovertredingen.

Peter D'Hondt, de held en beschermengel van de zwakke weggebruikers . Als quasi het enige tegengewicht voor de Vlaamse machorijcultuur kan ik alleen maar hopen dat hij nog lang zal aanblijven.

Member Zibro's schermafbeelding
    iTrader
    4 (100%)
    Ge gaat daar 2 minuten binnenzitten en meer dan 100 euro kwijt zijn.
    Ge waart in fout, en uw argumenten zijn, sorry dat ik het zeg, dikke zever. Zeker in de ogen van een rechter.
    Het zou me niets verbazen dat ge nog een sanctie gaat krijgen in de vorm van een geldboete omdat ge het systeem nodeloos opstropt.

Member Yurf's schermafbeelding
    iTrader
    94 (100%)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Zibro Bekijk bericht
    Ge gaat daar 2 minuten binnenzitten en meer dan 100 euro kwijt zijn.
    Ge waart in fout, en uw argumenten zijn, sorry dat ik het zeg, dikke zever. Zeker in de ogen van een rechter.
    Het zou me niets verbazen dat ge nog een sanctie gaat krijgen in de vorm van een geldboete omdat ge het systeem nodeloos opstropt.
    ²

Bij mijn weten is een geldboete steeds hoger dan een minnelijke schikking. Bovendien zal je ook nog de kosten voor de rechtzaak mogen dragen (eigen kosten + die van de tegenpartij, het openbaar ministerie). En die kosten op zich zullen al een pak hoger liggen dan 100 euro.

Laat ons aub de eindrekening weten, dan kan iedereen eruit leren.

Member [B]Rocketeer's schermafbeelding
    iTrader
    2 (100%)
    Idd laat weten wat het je totaal gekost heeft
    Winnen doe je het niet want je was in overtreding.

iTrader
    2 (100%)
    Als de thread nog bestaat tegen dat 't er van komt laat ik het zeker weten.

Member [B]Rocketeer's schermafbeelding
    iTrader
    2 (100%)

Pagina 1 van 3 123 LaatsteLaatste

Discussie informatie

Users Browsing this Thread

Op dit moment bekijken 1 gebruikers deze discussie. (0 leden en 1 gasten)

Regels voor berichten