Hallo,
Ergens in Augustus vorig jaar stond ik rond 1u 's nachts verkeerd geparkeerd in Aalst (ik stond op het "voetpad" aan de St-Martinuskerk) toen er plotseling een combi langskwam. Ze hebben mij gevraagd om mijn voertuig onmiddellijk te verplaatsen, hetgeen ik gedaan heb. Uiteraard 2 weken later een pv in de bus, €100. Bon, ik heb dat aangevochten (meer daarover hieronder) en het ziet er naar uit dat ik binnenkort een dagvaarding ga binnenkrijgen om eens bij politierechter D'Hondt te gaan in Dendermonde. Nu heb ik over die man al veel gelezen, maar ik vroeg mij af of er iemand ervaring heeft met soortgelijke procedures, die mij eventueel wat do's en don'ts kan meegeven?
Ik vecht de boete aan omdat:
- Ik een verzoek tot verplaatsing heb gekregen.
- De overtreding stond gecategoriseerd als 2e-graad ("Het is verboden voertuigen te parkeren op plaatsen waar het hinder of gevaar kan betekenen voor voetgangers" of iets dergelijks) terwijl er bij de specifieke commentaar stond dat ik niets of niemand hinderde. Het voetpad in kwestie (aan café Oxygène en La Difference, misschien kennen sommigen hier dat wel) is toch bijna 6 meter breed en quasi niet verhoogd dus zeer onduidelijk of het een parkeerplaats dan wel voetpad.
- Er daar elk weekend minstens 6 man geparkeerd staat. Ik weet dat dit an sich geen excuus is, maar het bevestigt wel mijn vorige punt.
- Het 1u 's nachts was dus nog minder hinder.
- Het mijn eerste overtreding is.
- Ik €100 bijgevolg veel te veel vind.
Ik zeg niet dat ik niet in fout was, maar die boete vind ik toch zwaar overdreven. Een tik op de vingers of desnoods €50 zoals bij een normale flitsboete zou volstaan hebben.
Wat vinden jullie en hoe bereid ik mij het best voor? Ik heb rechtsbijstand in mijn verzekeringspolis, maar ik weet niet of het wel zo verstandig is om een advocaat te nemen, dat lijkt komt imo een beetje over als een zwaktebod.
En heeft iemand een idee hoelang zo'n dagvaarding nog op zich laat wachten? De feiten verjaren in Augustus dus ik ziet hier stiekem toch al een beetje op te hopen.
Veel dank.

LinkBack URL
About LinkBacks
. Bon, ik heb dat aangevochten (meer daarover hieronder) en het ziet er naar uit dat ik binnenkort een dagvaarding ga binnenkrijgen om eens bij politierechter D'Hondt te gaan in Dendermonde. Nu heb ik over die man al veel gelezen, maar ik vroeg mij af of er iemand ervaring heeft met soortgelijke procedures, die mij eventueel wat do's en don'ts kan meegeven?
Met citaat reageren

. Als quasi het enige tegengewicht voor de Vlaamse machorijcultuur kan ik alleen maar hopen dat hij nog lang zal aanblijven.