|
||||||
| Mobiliteit - Alles ivm Auto's, Moto's, Brommers, ... kan je hier kwijt! |
![]() |
|
|
LinkBack | Discussietools | Discussie waarderen |
|
|
#1 | ||||
|
Thesis Ontstekingskaars
Hallo Allemaal,
Voor mijn thesis moet ik een manier vinden om de ontstekingskaars langer te laten meegaan. Dit is bij gas motoren ( draaien op bio- of aardgas). Nu het idee is dat ze na hun draaiuren worden gecontroleerd op eventuele beschadigingen aan electrodes en keramische gedeelte, zodat er geen flashover of corona onstaat . Nu ik kom al verschillende soorten reinigingsmethodes tegen. 1. Met een solvent en staalborstel ( waar ik mijn twijfels bij heb --> evt. Beschadigen van keramische gedeelte bij electrodes) 2. Zandstralen 3. Ultrasoon Nu eerst ben ik wel een lijst aan het opstellen wat eerst moet gecontroleerd worden voor ze gereinigd worden. Maar ik stel me wel de vraag wat de beste reinigingsmethode is. Ook is er mij gevraagd voor een parametertabel op te stellen. Dit met invloeden van omgeving en soort gas er gebruikt word. Uit deze tabel moet men dan kunnen vinden welke "bougie" het beste past bij die bepaalde motor in die bepaalde omstandigheden? Nu Temperatuur, soort gas en luchtvochtigheid zullen al zeker een invloed hebben, heeft iemand een idee wat nog meer? Alvast bedankt |
||||
|
|||||
|
|
#6 (permalink) | |||||
|
Citaat:
Het is de bedoeling dat de bougie na zijn draaiuren uit de motor gaat. Worden nagekeken op beschadigingen. Geen beschadigingen, dan worden ze gereinigd. Zo kan men deze bougies nog eens gebruiken. Men wilt ze langer laten meegaan omdat de kostprijs van 1 bougie tot €500 (met iridium) kan oplopen. En een WKK heeft er gemiddeld een 12 inzitten dus reken de kostprijs maar eens uit voor een simpele bougie wissel. |
|||||
|
||||||
|
|
#7 (permalink) | ||||
|
Dus dan ga je er al van uit dat het reinigen van de bougie er voor zal zorgen dat deze langer mee gaat. Dan is dit ook het gene wat de literatuurstudie moet aangeven.
Mij lijkt het eigenlijk dat het reinigen van een bougie niet nodig is bij een goed afgestelde motor. In het Bosch automotive handbook staat daar goede info over. Bij bepaalde temperaturen gaat de bougie zich namelijk zelf reinigen, en die temperaturen krijg je bij de correct gekozen bougie en een goed afgestelde motor. Een test setup waar je de bougie in een gekend gas plaatst (stikstof of zo) en dan telkens meet welke spanning noodzakelijk is om een bepaalde vlamboogenergie te leveren lijkt mij geen slecht idee. Zo kan je nieuwe/gebruikte/gereinigde bougies met elkaar vergelijken. Eventueel combineren met een camera, om telkens een foto van de vlamboog te trekken. Uiteindelijk is vlambooglengte en de hoeveelheid energie hij geeft het belangrijkste voor de ontbranding.
|||||
|
|
#9 (permalink) | |||||
|
Citaat:
Nu ik heb er nog geen gezien die zicht vanzelf reinigen. En er zijn er ondertussen al bijna 500 door mijn handen gegaan. De bougies worden gewoon vervangen na ong 6000u, door nieuwe. Nu als men de oude goed kan reinigen en nog eens een 1000-2000u kan laten meegaan kan men er wel geld uithalen. ( Uitgaande dat 1 bougie tussen de €300-500 kost). Nu de camera gaat moeilijk gaan. De metingen van de spanning gaat geen probleem zijn. Ik moet ook nagaan dat de bougie nog onder de normale werkingscondities werkt. Want bij aardgas of biogas onder druk zit er al een serieus verschil in werking. Maar geen slecht idee om de foto's te vergelijken bij nieuwe en herbruikte bedankt voor de tip al ![]() |
|||||
|
||||||
|
|
#10 (permalink) | |||||
|
Citaat:
Ik hoop begin maart te starten met proeven, zodat ik tegen eind april toch al iets deftig kan voorleggen. Moet mijn thesis midden mei afgeven. |
|||||
|
||||||
|
|
#11 (permalink) | ||||
|
Zelfreiniging gaat bij elke brandstof, het is de temperatuur van de bougie die er voor zorgt dat er niks blijft aan plakken, of hetgeen er wel aan hangt, er af brandt. Kan wel zijn dat het per type bougie of brandstof een iets andere temperatuur is, maar dat kan je regelen door de bougie meer/minder te koelen (warme/koude bougie).
Staat trouwens in de Bosch AH7 op pagina 649. Wat misschien interessant is, is om een - min of meer - inert gas te vinden, dat dezelfde karakteristieken geeft voor het starten van de vlamboog. Je test setup kan dan een kamertje zijn met dat gas (op druk) op bedrijfstemperatuur. Is natuurlijk wat omslachtiger, maar op die manier krijg je wel een situatie die dicht bij de werkelijkheid leunt. Een camera is nog vrij gemakkelijk te doen hoor. De meest basis DSLR heeft een trigger-input. Het is dan gewoon kwestie van de timing goed te krijgen zodat hij op de juiste moment de foto neemt. Zelfs met de simpelste microcontroller zal je daarvoor wel een vertraging op kunnen steken, regelbaar tot op de µs. De vlamboog geeft zodanig veel licht, dat een korte sluitertijd een mooie foto zal opleveren. Best meet je ook het spanningsverloop, en niet alleen het maximum. Die setup kan dat bedrijf trouwens ook gebruiken tijdens het onderhoud. Gewoon de bougie testen en pas indien nodig vervangen. Zal ook al heel wat geld uitsparen. Maak je planning ook wat negatiever Als je nu nog maar begonnen bent met de literaire studie, dan zie ik niet echt in hoe je begin maart al kan beginnen testen. Midden maart beginnen aan de bouw van de opstelling lijkt me al redelijker.Aangezien je maar 3 maand hebt begin-eind, probeer je dan vooral te focussen op een goede setup maken ipv resultaten. 10 testen doen kan zelfs al voldoende zijn om te bewijzen dat je ding werkt en dus mogelijkheden biedt tot optimalisatie van hun onderhoud. Daar hebben ze veel meer aan dan dat je in het wilde weg een hoop testen doet, om dan zonder serieuze informatie de 'winnende bougie' te kiezen. |
||||
|
|||||
|
|
#12 (permalink) | ||||
|
Ik moet niet echt een testopstelling maken. Kan, maar moet niet.
Ze hebben lieft een parametertabel, welke bougie het beste werkt onder welke omstandigheden. En daarnaast ook het herbruiken van de bougie. Het opstellen van een lijst die men moet volgen voor het controleren van de bougie voor herbruik. Hierna moeten ze pas gereinigd worden. Een kleine testopstelling hebben ze op mijn bedrijf al waar ik het moet doen. Dus dat is al handing, enkel werkt het niet onder druk of met een ander soort gas dan lucht. ( maar uit plastiek gemaakt). Als ik echt nog tijd heb maak ik er 1 dat onder druk kan en met verschillend soorten gas kan werken. Allemaal al bedankt voor de hulp. Nu kan ik iets ruimer denken dan mijn eigen gedachtengang ![]() |
||||
|
|||||
|
|
#14 (permalink) | ||||
|
Het is voor industrieel ingenieur. Burgerlijk is iets te hoog gegrepen
. Nu het is idd vooral een theoretische studie. Het enige testen dat zal gebeuren is na het reinigen dat ze nog werken onder de "normale" werkingscondities. |
||||
|
|||||
|
|
#15 (permalink) | ||||
|
Oke, Ik heb al wat literatuur achter de kiezen.
Nu ik zit nog met 1 vraag en hoop dat iemand mij er een antwoord op kan geven. Ik heb de gebruikte ontstekingskaarsen gesorteerd en gereinigd. Alleen de Corona krijg ik er niet af, Op geen enkele manier. We hebben bij kapotten al geprobeerd met zuivere anti-kalk en nog kwam er niets af. Nu gaat dit eventueel invloed hebben op de werking. Kan er hierdoor geen flashover ontstaan? Als ik ze moet kuisen, hoe en met wat doe je dit dan best? Dank bij voorbaat |
||||
|
|||||
|
|
#17 (permalink) | ||||||
|
Citaat:
Volgens mij zijn de enige dingen die invloed hebben op de werking van de bougie, de vorm van de electrodes, en de vervuiling er van. Door hem te kuisen haalt ge alleen de vervuiling weg, een afgesleten electrode wordt daar niet mee hersteld. Dus stel u eerst de vraag, heeft die verkleurde keramiek invloed op zijn werking of niet. Anders heeft het geen zin om die te kuisen. Lijkt mij trouwens zo goed als onmogelijk om te kuisen. Mss met diamantpasta of zo, maar dan is er een deel keramiek weg ook. Dat noem ik niet kuisen ![]() Citaat:
![]() Als het reinigen van bougies in grote motoren er voor kan zorgen dat er een maandelijkse kostenvermindering is van enkele €10k, dan denk ik wel dat zoiets interessant is. |
||||||
|
|||||||
|
|
#18 (permalink) | |||||
|
Citaat:
Al deze ontstekingskaarsen zijn al apart gelegd. Ik stelde mij enkel de vraag dat de corona onderaan het keramische gedeelte invloed gaat hebben. Nu die vraag is beantwoord geweest, Neen. Enkel vervuilingen of krassen bovenaan de keramiek waar de ontstekingskabel op komt te zitten mag niet beschadigd zijn om flashover te voorkomen. Nu zijn er een paar aan het testdraaien in een gasmotor. Ik heb de ontsteekspannings metingen en de temperatuur opvolging van deze motor. |
|||||
|
||||||
![]() |
| Er zijn 1 actieve gebruikers die momenteel deze discussie bekijken (0 leden en 1 gasten) | |
| Discussietools | |
| Geef een waardering voor deze discussie | |
|
|