Pagina 1 van 8 12345 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 20 van 145

Discussie: Rekeningrijden

Member
    iTrader
    0

Rekeningrijden

Rekeningrijden zal automobilist nog meer kosten

Wie zijn auto nodig heeft voor zijn werk, dreigt het slachtoffer te worden van het rekeningrijden. Wie dagelijks 50 kilometer naar zijn werk rijdt (en terug), betaalt 1.500 euro bij een heffing van 7 eurocent per kilometer. Dat heeft de Vlaamse Automobilisten Bond (VAB) berekend, zo berichten Het Belang van Limburg en Gazet van Antwerpen.
    Binnen de Vlaamse regering staat het rekeningrijden op de agenda. Opzet is dat het rekeningrijden in de plaats komt van de eenmalige inschrijvingstaks en de jaarlijkse verkeersbelasting. Zo wil men het rijden en niet het bezit van de auto belasten. Dit mag de gemiddelde chauffeur niet meer geld kosten en zou kostenneutraal moeten zijn. Maar dat is onmogelijk, zo heeft de VAB berekend.

Extra belasting
    Er is een heffing van 7 à 8 eurocent per kilometer nodig om tot een gedragswijziging te komen. Dat zal de chauffeur die de auto toch nodig heeft, volgens de VAB veel geld kosten. Het wordt nog duurder als men ook rekening houdt met het tijdstip dat men rijdt, de vervuilingsgraad en de ouderdom van de auto.

Maarten Matienko van VAB vreest dat bij een eventuele invoering van rekeningrijden de geschiedenis zich zal herhalen. Het milieu dient als alibi om de automobilist extra te belasten. Dat was ook het geval met de CO2-premie. Die zorgde zelfs voor méér vervuiling, onder meer door de verdieseling van het wagenpark. (belga/dea)
    Wat denken jullie ? Goed idee of belachelijk ?

Member Vegitoo's schermafbeelding
    iTrader
    2 (100%)
    wolven zijn het. WOLVEN!

Tfz
    Tfz is offline
    Member
    iTrader
    0
    Belachelijk.

Member dendaak's schermafbeelding
    iTrader
    2 (100%)
    Waar blijven ze het toch halen.

Member
    iTrader
    16 (100%)
    Zo wil men het rijden en niet het bezit van de auto belasten.
    Dat doet men al. Taksen op benzine en diesel! Meer rijden = meer verbruiken = meer taksen betalen.

Approved 9-lifer BlueSkyraider's schermafbeelding
    iTrader
    29 (100%)
    voor mijn niet-oldtimer hobby-wagen: hoera!
    voor m'n daily wagen:

Member Gray's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Elke dag 140km (heen en terug) naar men werk.
    Bijna 10 euro netto per dag meer zou me dat kosten.

2 opties, of ik reken het door aan de klant, of ik ga doppen

Banned
    iTrader
    0
    walgelijk. Werkende mens nog meer kloten, waarom niet.

Member Typhon`'s schermafbeelding
    iTrader
    1 (100%)
    Rekeningrijden is gewoon een verdoken belasting en de werkende mens straffen. Enkel wanneer mensen die naar hun werk rijden worden "gevrijwaard", dan zie ik nog mogelijk iets interessants in deze maatregel (vb. vermijden dat een bomma haar boodschappen doet om 17u 'savonds via de hoofdwegen). Maar da's technologisch gezien onmogelijk om dat te bewerkstelligen denk ik, en zeker om fraude hierop te vermijden.

Approved 9-lifer xDama's schermafbeelding
    iTrader
    8 (100%)
    Opzet is dat het rekeningrijden in de plaats komt van de eenmalige inschrijvingstaks en de jaarlijkse verkeersbelasting. Zo wil men het rijden en niet het bezit van de auto belasten.
    Redelijk vage boel. Wordt de BIV en verkeersbelasting dan afgeschaft, want de BIV hebben ze nu ook hervormd?

Voor mij zou zoiets wel een gouden zaak zijn, aangezien ik gratis naar mijn werk kan pendelen, maar als het zo duur wordt voor een dagelijks ritje van 50km voor een gewone burger... Ronduit schandalig.

Als ze minder wagens op de baan willen, dat ze dan eens beginnen met alle bedrijfswagens en het openbaar vervoer te optimaliseren. Dit is weeral de zoveelste kost die erbij komt voor de gewone man. Ga maar eens gaan werken als 18-20 jarige, waarbij je elke dag 50km voor eigen moet nemen. Je kan je eerste jaar loon vrijwel compleet spenderen aan alle kosten van een wagen.

.LAST.FM
    .F1 manager: xDama GP-xDama RT.

Member nixie's schermafbeelding
    iTrader
    19 (100%)
    voor mij: jeej
    voor mijn madam: BEUH! die rijdt gelijk 3000km op een maand...

edit: als ze eens beginnen om al de ministers die met een wagen worden rondgereden laten plaatsnemen in een Skoda Fabia Combi met een 1.2 diesel motor.
    Om zo het goede voorbeeld te geven. Dan mogen ze nog is met belachelijke ideeën afkomen

Member Gray's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Typhon` Bekijk bericht
    Rekeningrijden is gewoon een verdoken belasting en de werkende mens straffen. Enkel wanneer mensen die naar hun werk rijden worden "gevrijwaard", dan zie ik nog mogelijk iets interessants in deze maatregel (vb. vermijden dat een bomma haar boodschappen doet om 17u 'savonds via de hoofdwegen). Maar da's technologisch gezien onmogelijk om dat te bewerkstelligen denk ik, en zeker om fraude hierop te vermijden.
    Het is de bedoeling dat dit met trackinggps wordt bijgehouden, de prijs hiervan is trouwens vrij hoog. Rijden buiten de spitsuren en de autostrades worden goedkoper dan in de spitsuren op de lokale weken.

Member Typhon`'s schermafbeelding
    iTrader
    1 (100%)
    Mja, wat willen ze daarmee bereiken. Dat de mensen van 11u tot 20u werken ipv van 8u tot 17u? Dan mogen ze eveneens es beslissen om de winkels langer open te houden. Pas op, ik ben wel te vinden voor het ecologisch verhaal etc etc, maar nu met de hoge brandstofprijzen (waarop accijnzen liggen) wordt je toch al automatisch geduwd richting een (semi) elektrische of zuinige wagen?

Platinum Member Gavin's schermafbeelding
    iTrader
    93 (100%)
    Weblogs
    50
    Dan maakt de grootte van de motor niet meer uit, neem ik aan?

"Dit mag de gemiddelde chauffeur niet meer geld kosten en zou kostenneutraal moeten zijn." is dan inderdaad toch onmogelijk. Hoe gaat iemand die met zijne 1.2 literke €180 aan verkeersbelasting betaalt niet meer moeten betalen als die zijn auto een heel jaar (spaarzaam zelfs) gebruikt?

Member fulcoboy's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Gray Bekijk bericht
    Het is de bedoeling dat dit met trackinggps wordt bijgehouden, de prijs hiervan is trouwens vrij hoog. Rijden buiten de spitsuren en de autostrades worden goedkoper dan in de spitsuren op de lokale weken.
    Zoals ik het begrijp willen ze dan elke auto hiervan voorzien... Hoe gaan ze dat technisch in orde krijgen... En wat met mensen die het toestel gwn uitzetten of dergelijke?? Volgens mij veel blabla maar uiteindelijk komt het er niet door

Member
    iTrader
    23 (93%)
    Het is allemaal vaag aangezien je elders leest:

De drie gewesten zijn het in januari 2011 eens geworden om vanaf 2013 een kilometerheffing in te voeren voor vrachtwagens en een wegenvignet voor personenwagens.

Member Den Deze's schermafbeelding
    iTrader
    9 (100%)
    Als ze dit doorvoeren dan heeft het imo nog weinig nut om te gaan werken.
    De werkende mens zal weer wat harder worden uitgeperst.
    En wat gaan ze doen met alle buitenlanders die hier rondrijden/doorrijden (en geloof mij, dit zijn er heel wat)?
    De transportsector heeft het nu al zeer moeilijk met de enorm hoge brandstofprijzen, als ze dan nog extra moeten dokken per km dan kan je beter ander werk zoeken
    Veel mensen zullen gedwongen worden om met het openbaar vervoer naar het werk te gaan => minder opbrengsten voor de belastingen, dus haalt imo niks uit (buiten een pak minder files).
    Als we nu eens een deftig OV hadden dan zouden er veel meer mensen gebruik van maken, maar tijdens de spitsuren kunnen ze nu al niet meer volgen

Member
    iTrader
    1 (100%)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Gavin Bekijk bericht
    Dan maakt de grootte van de motor niet meer uit, neem ik aan?
    Eventueel onrechtstreeks wel, aangezien ze volgende mogelijkheid openlaten:

"Het wordt nog duurder als men ook rekening houdt met het tijdstip dat men rijdt, de vervuilingsgraad en de ouderdom van de auto."

Maar zal in dat geval dus inderdaad eerder op CO² uitstoot zijn dan op CC.

Approved 9-lifer dacuba's schermafbeelding
    iTrader
    21 (100%)
    Weblogs
    11
    Een vignet a la Zwitserland vind ik nu eens een goed idee ja. Dat al dat doorgaand verkeer wat onze snelwegen kapot rijdt, ook maar meebetaalt voor het onderhoud en de heraanleg ervan. Toppie van die zwitsers.

Approved 9-lifer Lizie's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Het idee zoals het nu is is niet echt realiseerbaar : GPS chips in autos.

MAAR als ze dan toch zover gaan , laat dan ineens ook automatische boetes doorgaan voor overdreven snelheid want dat kunnen ze dan ook ineens monitoren onder dezelfde regels als bij flitsen door doorvoeren van een correctie. Ik weet GPS is niet zo correct , maar heb die van mij eens nagekeken en die is correcter dan mijne snelheidsmeter.

Wat het kilometer rijden betreft , geen idee wat hun bedoeling is , maar als je het bekijkt zonder beperkingen :

- Het gaat mij 3080 euro per jaar kosten. in 2011 heeft mijn auto me 633 euro per maand gekost aan onderhoud , Diesel , tax , verzekering en onderdelen(niet aankoop).
    - Wat met mensen die diensten verzorgen waar mensen ter plaatste moeten zijn , techniekers , thuis verzorging , de bouw , transport(bus , taxi , vrachtwagens)
    - Bedrijfswagens zelve , worden die verekend aan het bedrijf of de persoon die ermee rijdt.
    - Etc

Mij lijkt het dat met de huidige info ze veel geld gaan verdienen , maar die inkomst is fictief en zullen ze niet halen , zoals de nieuwe regeling op bedrijfswagens. Iedereen verkoopt zijn dure auto momenteel dus hun berekende inkomst is al niet meer wat ze verwacht hebben.

Bedrijven en werknemers gaan nog evrder uit elkaar geduwd worden door de extra kosten. Bedrijven zullen dit land ontvluchten.
    Lizie

Pagina 1 van 8 12345 ... LaatsteLaatste

Discussie informatie

Users Browsing this Thread

Op dit moment bekijken 1 gebruikers deze discussie. (0 leden en 1 gasten)

Regels voor berichten