|
|
#281 | ||||||
|
Citaat:
Dat gezegd zijnde, als een bedrijfswagen "uit lease" gaat heeft de bestuurder in veel gevallen voorrang om de wagen over te nemen. (Voor de vrouw of volwassen kinderen bijv.) Met dat in het achterhoofd zijn er mensen die om deze reden bewust extra opties zelf aankopen. Daarnaast heb je nog het voordeel dat hier nog mooie fleetkortingen van af gaan én je deze investering kan inbrengen bij de werkelijke kosten. Iets kunnen inbrengen als werkelijke kost en daarop langs de andere toch belast worden is nogal tegenstrijdig en niet dus niet heel wettelijk imo. Citaat:
Je kan daar natuurlijk creatief mee omgaan ![]() |
||||||
|
|||||||
|
|
#282 (permalink) | ||||
|
Dus je hebt nog steeds een voordeel van aard
Want je rijdt nog steeds met een bepaalde wagen met een bepaalde luxe. Ongeacht of het bedrijf nu die opties heeft betaald of jezelf. Daar draait het voordeel alle aard juist om. Het maakt niet uit wie er wat betaald heeft, het maakt uit wie met welke waarde van wagen rondrijdt |
||||
|
|||||
|
|
#283 (permalink) | |||||
|
Citaat:
...niet dus, ik denk niet dat zo werkt. Er zijn op dit moment een aantal opmerkingen/voorstellen geformuleerd om deze "perverse" gevolgen, ondoordachtzaamheden in de huidige maatregelen aan te pakken. In fiscaliteit draait net wel alles (of toch zo goed als) wie waarvoor betaald heeft, het zou maar erg zijn anders...Laatst gewijzigd door Emerxill; 9 februari 2012 om 07:05 Reden: Let me rephrase... |
|||||
|
||||||
|
|
#285 (permalink) | ||||||
|
Citaat:
Citaat:
De betaalde optieprijs mag je teven in mindering brengen van uw voordeel, doch deze aftrek is beperkt tot het voordeel zelf en de aftrek moet steeds gebeuren voor het jaar van werkelijke betaling van die opties. (evt. kun je de betaling van die opties over meerdere jaren spreiden en zo ieder jaar een stukje in mindering brengen). Bron: P.V. Vr. en Antw. Kamer, 2007-2008, nr. 52-017, 12 mei 2008, blz. 2915-2917, vraagnr. 95 van Ingrid Claes dd. 29 april 2008 Ik heb gisteren een seminarie gehad, onder andere over deze nieuwe regeling ivm personenwagens en daar wist men overigens te zeggen dat er mensen bij de FOD Financiën bezig zijn een lijst samen te stellen met alle wagens die de laatste jaren op de Belgische markt verkocht zijn en hun respectievelijke cataloguswaardes en prijzen van opties en dergelijke. Als je dan bv. een Audi A4 hebt van 2005 en je hebt uw factuur niet meer ga je in die lijst kunnen zien wat de catalogusprijs indertijd was en waarop je dus uw voordeel moet berekenen. |
||||||
|
|||||||
|
|
#286 (permalink) | |||||
|
Citaat:
Goeie dat het zegt als ik alles zo wat lees. |
|||||
|
||||||
|
|
#287 (permalink) | |||||
|
|
Citaat:
Puur een eigen beslissing, die ieder voor zichzelf maar moet uitmaken. |
|||||
|
||||||
|
|
#289 (permalink) | ||||
|
Klopt, alleen krijg je als bestuurder van een bedrijfswagen die factuur zelden of nooit te zien. En dan moet je die achteraf moet gaan opvragen met het risico dat de garagist daar zijn voeten aan geveegd heeft zit je ook in problemen. En als je dan net dat jaar van wagen gewisseld hebt is het nog moeilijker om die werkelijke km's te bewijzen...
|
||||
|
|||||
|
|
#290 (permalink) | |||||
|
Citaat:
|
|||||
|
||||||
|
|
#291 (permalink) | |||||
|
Citaat:
Al is een onderhoudsfactuur wel het meest gangbare. Een attest van de werkgever zou ook voldoende kunnen zijn. |
|||||
|
||||||
|
|
#292 (permalink) | |||||
|
Citaat:
Tis idd ni omdat gij die opties hebt betaald, dat ge geen voordeel hebt gehad (vb korting op die packs omdat het via leasing gaat, je dient het bedrag niet direct te betalen maar is verspreid over de termijn,...) |
|||||
|
||||||
|
|
#293 (permalink) | ||||||
|
Citaat:
Iig Citaat:
|
||||||
|
|||||||
|
|
#295 (permalink) | ||||
|
Ik heb sinds 1/1/12 een bedrijfswagen (vw passat 1.9 bluemotion van 2008).
Gezien de meldingen rond de aanpassing van de berekeningswijze voor de belastingen verwachtte ik toch een behoorlijke impact op mijn nettoloon. Wat ik nu zie op mijn loonbrief: + 182 euro op mijn brutoloon: Voordeel bedrijfsvoertuig woon-werk/privé Hierop wordt vervolgens enkel 55 euro extra BV betaald en vervolgens wordt die 182 terug afgetrokken. Verder zie ik dat mijn vergoeding woon-werk ook verdwenen is (~45euro) Dat lijkt mij dan toch best wel heel erg mee te vallen... En als ik de laatste pagina's hier lees kan ik daarnaast waarschijnlijk ook nog kosten aangeven in mijn belastingaangifte van 2013? |
||||
|
|||||
|
|
#296 (permalink) | |||||
|
|
Citaat:
55 euro is wel weinig, en je ziet dat toch sowieso niet als 55 euro? Je brutoloon is toch hoger belast dan 30% (of toch het stuk dat bovenin zit, waar je VAA van je wagen dus gepositioneerd zit). Eens je normale brutoloon ter hoogte komt van de grens voor de hoogste belastingsschijf wordt die 185 euro in de praktijk netto 92.5 euro. |
|||||
|
||||||
|
|
#297 (permalink) | |||||
|
Citaat:
![]() De regeling is als je korting krijgt op uw opties (bijv. pakketen) die in uw lease-budget zitten (waar je dus niet zelf voor betaalt) worden aan volle pot aan de "catalogusprijs" van uw wagen geteld, die de grondslag van uw belastingen is. Opties die je zelf betaalt daar heeft de fiscus geen zaken mee, of je daar kortingen op krijgt of niet. Wat logisch is natuurlijk . |
|||||
|
||||||
|
|
#298 (permalink) | |||||
|
Citaat:
182 euro extra die maar tot een BV stijging van 50 leidt. Ik zal toch maar eens de persooneelsdienst vragen hoe dat zit. |
|||||
|
||||||
![]() |
| Er zijn 1 actieve gebruikers die momenteel deze discussie bekijken (0 leden en 1 gasten) | |
| Discussietools | |
| Geef een waardering voor deze discussie | |
|
|