U bent hier: Home > Forum
9lives | internet

Populair: Diablo III | Hitman Absolution | Assassin's Creed 3
9Lives - rss - contact - nieuwsbrief - sitemap

9Lives - next generation gaming Log in of Registreer

Paswoord vergeten?

Ga terug   9lives - Games Forum > Algemene Fora > Mobiliteit

Mobiliteit - Alles ivm Auto's, Moto's, Brommers, ... kan je hier kwijt!

Reageren

LinkBack Discussietools Discussie waarderen
Oud 8 februari 2012, 13:33   #281  
Emerxill is offline Emerxill
Emerxill's schermafbeelding
Member
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door desolation Bekijk bericht
Tzal toch zo gaan gebeuren, die gaan dan 2 keer genekt zijn. Ene keer omdat ze debiel genoeg zijn om zelf te dokken voor opties op ne wagen die nooit hun eigendom is. En nen twede keer omdat ze er nog is op belast gaan worden
Voor dat je mensen mensen voor debiel gaat uitmaken, gelieve er rekening mee te houden dat uw intelligentie ook niet om naar huis te schrijven is.
Dat gezegd zijnde, als een bedrijfswagen "uit lease" gaat heeft de bestuurder in veel gevallen voorrang om de wagen over te nemen. (Voor de vrouw of volwassen kinderen bijv.)
Met dat in het achterhoofd zijn er mensen die om deze reden bewust extra opties zelf aankopen. Daarnaast heb je nog het voordeel dat hier nog mooie fleetkortingen van af gaan én je deze investering kan inbrengen bij de werkelijke kosten.
Iets kunnen inbrengen als werkelijke kost en daarop langs de andere toch belast worden is nogal tegenstrijdig en niet dus niet heel wettelijk imo.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door FrownedUpon Bekijk bericht
Hoe zit dit eigenlijk voor iemand dat consultant is? Mijn bedrijf zit in brussel, maar de klant waar ik nu zit in antwerpen. Mag ik dan woon-werk inbrengen van mij thuis tot brussel of moet dit van thuis naar antwerpen zijn?
Je gaat je werkelijke km's moeten bewijzen, bijv door een attest te vragen van je km's als je op onderhoud gaat.
Je kan daar natuurlijk creatief mee omgaan
Met citaat reageren
Oud 8 februari 2012, 14:23   #282 (permalink)  
[B]Rocketeer is offline [B]Rocketeer
[B]Rocketeer's schermafbeelding
Member
iTrader: 2 (100%)
Dus je hebt nog steeds een voordeel van aard

Want je rijdt nog steeds met een bepaalde wagen met een bepaalde luxe.
Ongeacht of het bedrijf nu die opties heeft betaald of jezelf.
Daar draait het voordeel alle aard juist om. Het maakt niet uit wie er wat betaald heeft, het maakt uit wie met welke waarde van wagen rondrijdt
Met citaat reageren
Oud 8 februari 2012, 18:31   #283 (permalink)  
Member
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door [B]Rocketeer Bekijk bericht

Daar draait het voordeel alle aard juist om. Het maakt niet uit wie er wat betaald heeft, het maakt uit wie met welke waarde van wagen rondrijdt
We hebben een expert in huis ...niet dus, ik denk niet dat zo werkt. Er zijn op dit moment een aantal opmerkingen/voorstellen geformuleerd om deze "perverse" gevolgen, ondoordachtzaamheden in de huidige maatregelen aan te pakken. In fiscaliteit draait net wel alles (of toch zo goed als) wie waarvoor betaald heeft, het zou maar erg zijn anders...

Laatst gewijzigd door Emerxill; 9 februari 2012 om 07:05 Reden: Let me rephrase...
Met citaat reageren
Oud 8 februari 2012, 20:09   #284 (permalink)  
desolation is nu online desolation Stuur een bericht via Skype™ naar desolation
desolation's schermafbeelding
Approved 9-lifer
iTrader: 14 (100%)
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Emerxill Bekijk bericht
Voor dat je mensen mensen voor debiel gaat uitmaken, gelieve er rekening mee te houden dat uw intelligentie ook niet om naar huis te schrijven is.
En gij haalt die bepaling uit wat? Uw waan van supremacie? Laat met niet lachen he gast :')
Met citaat reageren
Oud 8 februari 2012, 20:22   #285 (permalink)  
Den Freddie is offline Den Freddie Stuur een bericht via MSN naar Den Freddie
Den Freddie's schermafbeelding
Member
Citaat:
Je gaat je werkelijke km's moeten bewijzen, bijv door een attest te vragen van je km's als je op onderhoud gaat.
Je kan daar natuurlijk creatief mee omgaan
Een attest vragen is eigenlijk niet eens nodig, een garage is verplicht om de kilometerstand op de factuur te vermelden, al zijn er nogal wat die daar hun voeten aan vegen heb ik al gemerkt.

Citaat:

Er zal idd nog een voordeel zijn, maar indien je opties zelf gaat betalen maken deze geen deel meer uit van de berekeningsbasis en zo kun je toch uw voordeel wat drukken.
De betaalde optieprijs mag je teven in mindering brengen van uw voordeel, doch deze aftrek is beperkt tot het voordeel zelf en de aftrek moet steeds gebeuren voor het jaar van werkelijke betaling van die opties. (evt. kun je de betaling van die opties over meerdere jaren spreiden en zo ieder jaar een stukje in mindering brengen).

Bron: P.V. Vr. en Antw. Kamer, 2007-2008, nr. 52-017, 12 mei 2008, blz. 2915-2917, vraagnr. 95 van Ingrid Claes dd. 29 april 2008

Ik heb gisteren een seminarie gehad, onder andere over deze nieuwe regeling ivm personenwagens en daar wist men overigens te zeggen dat er mensen bij de FOD Financiën bezig zijn een lijst samen te stellen met alle wagens die de laatste jaren op de Belgische markt verkocht zijn en hun respectievelijke cataloguswaardes en prijzen van opties en dergelijke.
Als je dan bv. een Audi A4 hebt van 2005 en je hebt uw factuur niet meer ga je in die lijst kunnen zien wat de catalogusprijs indertijd was en waarop je dus uw voordeel moet berekenen.

Met citaat reageren
Oud 8 februari 2012, 20:27   #286 (permalink)  
Aydhayeth is nu online Aydhayeth
Aydhayeth's schermafbeelding
Member
Citaat:
We hebben een expert in huis ...niet dus, als je niet op de hoogte bent van de wetgeving of van de voorstellen tot wetswijzigingen gelieve u dan te onthouden van van debiele uitspraken met een air alsof ze feiten zijn.

Goeie dat het zegt als ik alles zo wat lees.
Met citaat reageren
Oud 8 februari 2012, 21:38   #287 (permalink)  
eniac is nu online eniac Stuur een bericht via ICQ naar eniac Stuur een bericht via MSN naar eniac
Member
iTrader: 16 (100%)
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door desolation Bekijk bericht
En gij haalt die bepaling uit wat? Uw waan van supremacie? Laat met niet lachen he gast :')
Eerlijk gezegd, mensen die opties betalen op hun bedrijfswagen "debiel" noemen is echt wel debiel op zich. Eerst en vooral doet het er weinig toe dat die wagen tijdens de lease niet van u is, je hebt er alle vordelen van en je hebt ook de voordelen van de opties die je eventueel zelf bijneemt. Daarbovenop kosten die opties ook nog eens ruwweg de helft ipv de volle pot, aangezien je ze in mindering kan brengen van je VAA.

Puur een eigen beslissing, die ieder voor zichzelf maar moet uitmaken.
Met citaat reageren
Oud 8 februari 2012, 21:50   #288 (permalink)  
ComputerVISTA is nu online ComputerVISTA Stuur een bericht via MSN naar ComputerVISTA Stuur een bericht via Yahoo naar ComputerVISTA
ComputerVISTA's schermafbeelding
Member
iTrader: 6 (100%)
Misschien -en 't is maar een onnozel voorstel hoor- kunt ge is beginnen discusiëren op een normale manier zonder elkaar debiel of "halve wortel" te noemen.

Allez 't is maar een gedacht ze.
Met citaat reageren
Oud 9 februari 2012, 06:51   #289 (permalink)  
Member
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Den Freddie Bekijk bericht
Een attest vragen is eigenlijk niet eens nodig, een garage is verplicht om de kilometerstand op de factuur te vermelden, al zijn er nogal wat die daar hun voeten aan vegen heb ik al gemerkt.
Klopt, alleen krijg je als bestuurder van een bedrijfswagen die factuur zelden of nooit te zien. En dan moet je die achteraf moet gaan opvragen met het risico dat de garagist daar zijn voeten aan geveegd heeft zit je ook in problemen. En als je dan net dat jaar van wagen gewisseld hebt is het nog moeilijker om die werkelijke km's te bewijzen...
Met citaat reageren
Oud 9 februari 2012, 07:19   #290 (permalink)  
maccie is offline maccie Stuur een bericht via MSN naar maccie
maccie's schermafbeelding
Member
iTrader: 16 (94%)
Citaat:
Klopt, alleen krijg je als bestuurder van een bedrijfswagen die factuur zelden of nooit te zien. En dan moet je die achteraf moet gaan opvragen met het risico dat de garagist daar zijn voeten aan geveegd heeft zit je ook in problemen. En als je dan net dat jaar van wagen gewisseld hebt is het nog moeilijker om die werkelijke km's te bewijzen...
ge hebt toch nog het onderhoudsboekje? of zit ik verkeerd ...
Met citaat reageren
Oud 9 februari 2012, 07:36   #291 (permalink)  
Member
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door maccie Bekijk bericht
ge hebt toch nog het onderhoudsboekje? of zit ik verkeerd ...
Na wat opzoekingswerk blijkt dat men redelijk soepel omgaat met de bewijslast. Dus een (kopie uit) onderhoudsboekje zou ook aanvaard kunnen worden.
Al is een onderhoudsfactuur wel het meest gangbare. Een attest van de werkgever zou ook voldoende kunnen zijn.
Met citaat reageren
Oud 9 februari 2012, 07:46   #292 (permalink)  
Member
Citaat:
We hebben een expert in huis ...niet dus, ik denk niet dat zo werkt.
Zoals eniac dus al mooi heeft uitgelegd
Tis idd ni omdat gij die opties hebt betaald, dat ge geen voordeel hebt gehad (vb korting op die packs omdat het via leasing gaat, je dient het bedrag niet direct te betalen maar is verspreid over de termijn,...)
Met citaat reageren
Oud 9 februari 2012, 14:00   #293 (permalink)  
Member
Citaat:
Zoals eniac dus al mooi heeft uitgelegd
Tis idd ni omdat gij die opties hebt betaald, dat ge geen voordeel hebt gehad (vb korting op die packs omdat het via leasing gaat, je dient het bedrag niet direct te betalen maar is verspreid over de termijn,...)
Ik denk niet dat eniac het over voordelen in de context van VAA heeft...

Iig

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door http://minfin.fgov.be/portail2/nl/themes/advantages/company-car-benefit.htm
7. Hoe moet het voordeel van alle aard worden berekend wanneer een werknemer of een bedrijfsleider zelf een optie (vb. lederen interieur, trekhaak, …) ten laste neemt?

Wanneer een werknemer of een bedrijfsleider zelf een optie (vb. lederen interieur, trekhaak, …) ten laste neemt, moet hiermee geen rekening worden gehouden voor de bepaling van de berekeningsgrondslag van het voordeel van alle aard.

Stel: de cataloguswaarde van een firmawagen bedraagt 30.000 euro. De werknemer wenst evenwel een lederen interieur, maar moet deze bijkomende optie ter waarde van 2.000 euro van zijn werkgever zelf ten laste nemen. In voorkomend geval is de berekeningsgrondslag van het voordeel van alle aard gelijk aan 30.000 euro. Er dient dus geen rekening te worden gehouden met de opties die de werknemer zelf ten laste neemt.

Die ten laste neming kan ondermeer als volgt gebeuren:

De werknemer of de bedrijfsleider betaalt de optie rechtstreeks aan de leasingmaatschappij of garage;
De werknemer of de bedrijfsleider betaalt de optie rechtstreeks aan zijn werkgever, respectievelijk onderneming;
De werknemer of de bedrijfsleider betaalt de optie via een eenmalige of periodieke inhouding door de werkgever, respectievelijk onderneming op zijn netto loon;
Wat ik ook vrij logisch vind...
Met citaat reageren
Oud 10 februari 2012, 08:02   #294 (permalink)  
Member
Maar dat betekent wel dat je die opties aan de volle prijs dient te betalen.
En voorbeeld niet dat een optie die 2000e kost, je deze voor 1000€ krijgt.

Dat lijkt mij dan ook logisch?
Met citaat reageren
Oud 10 februari 2012, 11:15   #295 (permalink)  
chalyken is offline chalyken
chalyken's schermafbeelding
Member
iTrader: 18 (100%)
Ik heb sinds 1/1/12 een bedrijfswagen (vw passat 1.9 bluemotion van 2008).
Gezien de meldingen rond de aanpassing van de berekeningswijze voor de belastingen verwachtte ik toch een behoorlijke impact op mijn nettoloon.

Wat ik nu zie op mijn loonbrief:

+ 182 euro op mijn brutoloon: Voordeel bedrijfsvoertuig woon-werk/privé
Hierop wordt vervolgens enkel 55 euro extra BV betaald en vervolgens wordt die 182 terug afgetrokken. Verder zie ik dat mijn vergoeding woon-werk ook verdwenen is (~45euro)

Dat lijkt mij dan toch best wel heel erg mee te vallen...
En als ik de laatste pagina's hier lees kan ik daarnaast waarschijnlijk ook nog kosten aangeven in mijn belastingaangifte van 2013?
Met citaat reageren
Oud 10 februari 2012, 11:41   #296 (permalink)  
eniac is nu online eniac Stuur een bericht via ICQ naar eniac Stuur een bericht via MSN naar eniac
Member
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door chalyken Bekijk bericht
+ 182 euro op mijn brutoloon: Voordeel bedrijfsvoertuig woon-werk/privé
Hierop wordt vervolgens enkel 55 euro extra BV betaald en vervolgens wordt die 182 terug afgetrokken. Verder zie ik dat mijn vergoeding woon-werk ook verdwenen is (~45euro)

Dat lijkt mij dan toch best wel heel erg mee te vallen...
Indien je minder dan 25km van je werk woont was die 182 voorheen een stuk minder (zal ergens ~130-135 geweest zijn, geen zin om het uit te rekenen).

55 euro is wel weinig, en je ziet dat toch sowieso niet als 55 euro? Je brutoloon is toch hoger belast dan 30% (of toch het stuk dat bovenin zit, waar je VAA van je wagen dus gepositioneerd zit).

Eens je normale brutoloon ter hoogte komt van de grens voor de hoogste belastingsschijf wordt die 185 euro in de praktijk netto 92.5 euro.
Met citaat reageren
Oud 10 februari 2012, 12:19   #297 (permalink)  
Member
Citaat:
Maar dat betekent wel dat je die opties aan de volle prijs dient te betalen.
En voorbeeld niet dat een optie die 2000e kost, je deze voor 1000€ krijgt.

Dat lijkt mij dan ook logisch?
En waaruit kun je dat nu weer afleiden?

De regeling is als je korting krijgt op uw opties (bijv. pakketen) die in uw lease-budget zitten (waar je dus niet zelf voor betaalt) worden aan volle pot aan de "catalogusprijs" van uw wagen geteld, die de grondslag van uw belastingen is.

Opties die je zelf betaalt daar heeft de fiscus geen zaken mee, of je daar kortingen op krijgt of niet. Wat logisch is natuurlijk .
Met citaat reageren
Oud 10 februari 2012, 12:34   #298 (permalink)  
Member
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door eniac Bekijk bericht
Indien je minder dan 25km van je werk woont was die 182 voorheen een stuk minder (zal ergens ~130-135 geweest zijn, geen zin om het uit te rekenen).

55 euro is wel weinig, en je ziet dat toch sowieso niet als 55 euro? Je brutoloon is toch hoger belast dan 30% (of toch het stuk dat bovenin zit, waar je VAA van je wagen dus gepositioneerd zit).

Eens je normale brutoloon ter hoogte komt van de grens voor de hoogste belastingsschijf wordt die 185 euro in de praktijk netto 92.5 euro.
Dat is inderdaad waar het niet lijkt te kloppen.
182 euro extra die maar tot een BV stijging van 50 leidt.
Ik zal toch maar eens de persooneelsdienst vragen hoe dat zit.
Met citaat reageren
Oud 10 februari 2012, 12:38   #299 (permalink)  
Member
Niet toevallig vergeten dat er indexatie is geweest in januari voor PC218 (indien je daar toevallig in zou vallen)?
Met citaat reageren
Oud 10 februari 2012, 13:46   #300 (permalink)  
Member
Neen ik val onder pc226 dus qua loon geen wijziging sinds september.
Enige wijziging aan mijn loonbrief is die bijtelling voor de VAA en de BV.
Met citaat reageren
Reageren

Er zijn 1 actieve gebruikers die momenteel deze discussie bekijken (0 leden en 1 gasten)

Discussietools
Geef een waardering voor deze discussie
Geef een waardering voor deze discussie:

Regels voor berichten