|
||||||
| Mobiliteit - Alles ivm Auto's, Moto's, Brommers, ... kan je hier kwijt! |
![]() |
|
|
LinkBack | Discussietools | Discussie waarderen |
|
|
#181 | ||||
|
Batterijen zijn er overal, maar dat wil niet zeggen dat ge zomaar even een batterij uit uw mouw kunt schudden waar ne wagen 500km op kan draaien (buiten de chinezen dan, maar die delen hun tech niet).
Ge hebt een batterij nodig met een hoog voltage, een hoog amperage en dan liefst zo licht en klein mogelijk. Zonder dat ze echt extreem duur is. Das zo'n beetje als vragen dat ze u iets bouwen dat zo snel is als ne Ferrari, zuinig is en zoveel kost als nen A3. Ergens moeten ze gewoon verminderen om uw batterijpack geen 50k te laten kosten.
|
|||||
|
|
#182 (permalink) | ||||
|
Zou het dan niet mogelijk zijn idd een log zwaar voertuig te maken dat wél het gewenste bereik heeft? In de andere richting werken dus. De prijs zal idd extreem hoog zijn, maar dat is nu ook al het geval, dusja. Qua koopkracht zou het wsl niet al te veel verschil maken.
Zo werkte het met de GSM of de informatica in het algemeen toch ook in feite. Eerste GSM's waren grote dure beesten, maar wel efficiënt. Wie had zo'n ding vroeger ooit gekocht als het maar 1u kon stand-by staan en voor de rest bagger was, maar er wel 'leuk en klein' uitzag? (ik weet het, ben een beetje aan het overdrijven/zeveren, maar het zijn enkele bedenkingen ) |
||||
|
|||||
|
|
#186 (permalink) | ||||||
|
Citaat:
Citaat:
|
||||||
|
|||||||
|
|
#187 (permalink) | |||||
|
Citaat:
Dat is ook mijn persoonlijke ergernis aan veel van de goedkopere eco-motoren: die zijn afgesteld om aan een constante snelheid een prima normverbruik te leveren en lage CO2 uitstoot, maar totaal niet voor realistische rij-omstandigheden. Geef mij dan maar een iets groter blok met meer vermogen en hetzelfde verbruik in werkelijkheid. |
|||||
|
||||||
|
|
#188 (permalink) | |||||
|
Citaat:
Het rendement voor een (verbrandingsmotor) auto verandert tijdens het rijden. Bovendien ga ik ook akkoord met scriptkiddie zijn post (http://www.9lives.be/forum/15901828-post117.html). Het is vooral psychologisch (range exciety) en de hoge prijs dat elektrische/hybrides tegenhoud. Bovendien valt de range VOOR HET MERENDEEL van de bevolking goed mee. Tenzij je elke dag gaat pendelen van de kust naar Brussel, ja dan weet ik ook wel dat je er met een elektrische wagen niet geraakt. Ik vind ook dat het een beetje een slecht licht werpt op elektrische auto's. Tot slot: Ik zie geen echte toekomst in waterstof, inefficiënt te maken, en dan nog eens inefficiënt om te zetten in een brandstofcel. Bovendien is er veel onderzoek naar batterijen voor andere velden ook (laptops etc). Lijkt me logischer dat er binnenkort een doorbraak komt in batterij technologie dan in het maken van waterstof EN brandstofcellen. Laatst gewijzigd door crazyman2; 26 januari 2012 om 18:59 |
|||||
|
||||||
|
|
#189 (permalink) | |||||
|
Citaat:
Ik zie wel een toekomst in waterstof, het kan efficiënt gemaakt worden maar momenteel is de technoligie voor dit proces duur (=inefficiënt) omdat het niet op grote schaal geproduceerd wordt, (mogelijks) om politieke redenen. Het is sneller om een waterstoftank bij te vullen dan een batterij op te laden. (Misschien wordt er wel een systeem uitgevonden om snel van batterij te wisselen in een tankstation maar dat lijkt me redelijk onwaarschijnlijk wegens de verschillende merken & vermogens. Of het zou al moeten lukken dat alle tankstations en automerken overeenkomen om een stuk of 3 standaardbatterijen te gebruiken, bijvoorbeeld in 3 groottes al naar gelang het vermogen.) Zowel waterstof als batterijen zullen voor- en nadelen hebben, maar politiek & economie zullen een doorslaggevende rol spelen of er al dan niet 1 van deze technologieën grootschalig wordt toegepast op wagens/motors. Tot slot, ecologisch gezien zou er al lang een alternatief voor de huidige benzine & diesel moeten zijn. |
|||||
|
||||||
|
|
#190 (permalink) | |||||
|
Citaat:
Ik heb een jaar of twee geleden iets gezien dat speciaal voor het leger van de USA is gemaakt. Het ging over een speciale batterij die heel klein en compact is (creditkaart afmetingen), en die toch een hele grote capaciteit heeft. Dat was de batterij van de toekomst die al de rest zou vervangen, we zijn al wat verder en ik hoor er nu wel niets meer van. ![]() |
|||||
|
||||||
|
|
#194 (permalink) | ||||
|
Naast de reeds besproken diesel, benzine, LPG, CNG, waterstof, accu's, etc. zijn er nog, tot nu toe onbesproken in deze topic, alternatieven die eventueel de meest economische keuze voor de toekomst zouden kunnen zijn, namelijk:
*Biobrandstoffen: bio-ethanol bio-butanol biomethanol bio-ETBE bio-MTBE Biogas synthetische biobenzine slaolie? *Mengbrandstoffen (combinatie fossiele- en biobrandstof) hE15 E85 *Alcoholen Methanol (&Ethanol) *Brandhout http://krisdedecker.typepad.com/.a/6...6b15aff970c-pi *Trolleytechniek *Etc. |
||||
|
|||||
|
|
#195 (permalink) | ||||||
|
Citaat:
Nu, om mijn monoloog hier verder te zetten: Tenzij 90% van de wereldbevolking van vandaag op morgen sterft, is binnen dit en maximum 100 jaar, aan huidig tempo, de ruwe aardolie verdwenen & vanaf dat moment (lees: aardolie=op), zullen de grote oliemagnaten de markt nog steeds willen domineren, dus gaan zij tegen dan geleidelijk aan reeds geïnvesteerd hebben met hun, door de tegen dan kunstmatig overdreven hoog opgedreven prijs van olie in combinatie met de reeds jarenlange verworven woekerwinsten, gigakapitaal in de alternatieve markt, om ook daar een soort van monopolie te verkrijgen, te hebben & te behouden. Voorts lijkt het principe van houtvergassing interessant, Citaat:
Dan had ik nog een bedenking bij waterstof, meer bepaald in verband met de veiligheid (ontploffingsgevaar). Dit wordt niet besproken in de artikels waarnaar ik onlangs refereerde. Conclusie: Brandhout & waterstof als goede kandidaten ter vervanging van benzine & diesel eens de voorraad ruwe aardolie op is. Maar het blijft moeilijk om de meest economische, bij voorkeur meest ecologische, brandstof van de toekomst te voorspellen. |
||||||
|
|||||||
|
|
#196 (permalink) | |||||
|
Citaat:
Probleem met brandhout is dat het niet ecologisch uit te voeren is. Waar ga je al die bomen zetten voor die auto's aan te drijven? Dat gaat veel kostbare grond vragen. Hetzelfde geldt voor biobrandstoffen/alcoholen, dat vraagt veel grond waarop je geen voedsel kunt zetten. Neen, de beste oplossing blijft helaas nog altijd elektriciteit ![]() Ow, en over je artikel van Solvay & Umicore: Daar is het een goed idee om brandstofcellen te gebruiken omdat het waterstof een bijproduct is. |
|||||
|
||||||
|
|
#197 (permalink) | ||||
|
|
Volgens mij gaan we in de toekomst voornamelijk elektrisch rijden, ofwel niet rijden. Fossiele brandstoffen gaan niet meer aan de vraag kunnen voldoen en waterstof lijkt mij geen steek te houden want dat produceer je met elektriciteit die je beter in een batterij kunt stoppen. En dan is het al een groot vraagteken hoe die elektriciteit opgewekt gaat worden.
|
||||
|
|||||
|
|
#198 (permalink) | |||||
|
Citaat:
|
|||||
|
||||||
|
|
#199 (permalink) | ||||
|
Ach, mijn utopie: eens de oliereserves op zijn, sterft 99% van de bevolking, de overige 1% is dan het gelukkige nageslacht die voldoende ruimte hebben om op ecologisch verantwoorde wijze een mooi evenwicht te vinden tussen bomen plaatsen en kappen. Ze leven in harmonie met de natuur en er is geen sprake van oorlogen omwille van energievoorziening. De technologiën zijn zodanig ver ontwikkeld dat alle energie, mede omwille van de kleinere hoeveelheid mensen, uit de natuur gehaald kan worden zonder er schade aan toe te brengen.
|
||||
|
|||||
![]() |
| Er zijn 1 actieve gebruikers die momenteel deze discussie bekijken (0 leden en 1 gasten) | |
| Discussietools | |
| Geef een waardering voor deze discussie | |
|
|