Pagina 1 van 4 1234 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 20 van 63
    Member Blue-Bora's schermafbeelding
    iTrader
    1 (100%)

Verlaging/Velgen/Spoorverbreders .... ??

Hello mensen,

Het is een tijd geleden dat ik hier geweest ben, maar het tuningvirus begint weer een beetje te knabbelen.

Zoals je misschien al weet, of nog niet weet rijd ik nu met een VW Jetta die nog zo goed als standaard staat buiten enkele kleine uitzonderingen.

Nu zou ik er graag een verlaging/velgen/spoorverbreders onder steken, maar enkel als ik gene zever met de keuring/politie kan krijgen want daar heb ik geen zin meer in Den tijd van elk jaar heel dien boel deronderuit te halen voor de keuring is voorbij.

Ik wil dus men auto wat "opfrissen" maar dus wel op een legale manier.
    Wat is dus tegenwoordig de wet over velgen/verlaging en spoorverbreders?

Hieronder een paar foto's van hoe de Jetta er nu bijstaat.
    Hetgeen ik veranderd heb sinds de aankoop is :

- Een originele set mistlampen gestoken enkele dagen geleden met xenon erin. Ook de grootlichten voorzien van xenon, en de dimlichten hebben standaard xenon. (Filmpje)

- Donkere achterlichten (wel de delen waar licht doorkomt niet donker om dus "legaal" te blijven )

- JVC GPS erin gestoken.

Enkele foto's :

Grtz

Member [MJ]'s schermafbeelding
    iTrader
    45 (100%)
    Die xenon in de mistlampen zal wel geen probleem zijn, denk niet dat ze die zelfs opleggen op de keuring.
    Verlagen met goca-attest, en dan keuring na ongeval zou ook geen probleem mogen zijn.
    Maar die spoorverbreders denk ik niet dat toegestaan is.

1. GEBRUIK VAN HET VOERTUIG

K.B. van 15 maart 1968 bespreekt de ingebruiknemeing van de voertuigen op de openbare weg :

Art 3§3. De ingebruikneming op de openbare weg van een chassis of van zelfdragend voertuig is verboden, wanneer dit laatste niet geheel overeenkomt met het type dat werd goedgekeurd ingevolge een aanvraag, ingediend door de in artikel 6 van hetzelfde besluit bedoelde personen.

Een voertuig dient op de openbare weg steeds conform te zijn aan het gehomologeerd type. De fabrikant bevestigt dit door het gelijkvormigheidsattest (P.V.G. of C.O.C.)

2. ARTIKEL 13 : WIJZIGINGEN EN VERBOUWINGEN

Het artikel 13 van hetzelfde technisch reglement, dat wijzigingen en verbouwingen bespreekt, stelt dat de voertuigconstructeur of zijn mandataris een verbouwing dient goed te keuren. Onder wijziging of verbouwing dient men vooral te verstaan, drastische ingrepen zoals aan de stuurinrichting, aan het ophangings- emissie,- of aan het remsysteem of fundamentele ingrepen op het chassis of het zelfdragend koetswerk die indruisen tegen het bestaande P.V.G. of C.O.C.. Bovendien moeten de berbouwingen of wijzigingen dezelfde veiligheid blijven waarborgen.

3. EUROPSERE VERODENING 1400/2002

Deze verodening laat toe om "reserveonderdelen van gelijke kwaliteit" te plaatsen op een voertuig en dit zonder goedkeuring van de constructeur. Dez onderdelen dienen wel Europees gekeurd te zijn. Het goekeuringsattest moet voorliggen. Naast de Europeese homologatie dient het attest duidelijk te certiferen dat de betrokken onderdelen van gelijke kwalitiet zijn als de onderdelen welke voor de montage van de betrokken motorvoertuigen gebruikt worden of zijn. Dit impliceert dat ook het voertuig waarvoor dit een vervangingsonderdeel is duidelijk vermeld staat op het attest. Bovendien indien het om een deel van dit onderdeel gaat b.v. het achterste deel avn een uitlaat dient er tevens een compfibiliteitsattest met het gehele uitlaatsysteem van het voertuig voorhanden zijn.

4. TOEPASSING

Toegelaten wijzigingen en verbouwingen :

- verbouwingen of wijzigingen geattesteerd door voertuigconstructeur of mandataris;
    - vervangen van de zetels met behoud van de originele bevestigingen;
    - vervangen van de zetels zonder behoud van de originele bevestigingen (enkel voor rally voertuigen);
    - spoilers; bredere spatborden en of sierroosters (mits te voldoen aan reglemantaire plaatsing van de lichten, zie circulaire 01.0103.03);
    - verbreden carrosserie (mits geen uitstekende onderdelen);
    - vervangen van de schokdempers door schokdempers met reglementaire demping, voor zover het voertuig een voldoende prestatie levert op de wegcontactmeter;
    - vervangen van de schokdempers door willekeurige andere, voor zover het voertuig een voldoende prestatie levert op de wegcontactmeter;
    - verwijderen van de zetels achteraan

Toegelaten mits te voldoen aan de 1400/2002 verodening

- alle wijzigingen en verbouwingen die het plaatsen inhouden van 'reserveonderdeln van gelijke kwaliteit'.
    - vervangen van remschijven door geventileerde;
    - uitlaten (eindstuk)

Code 5

- niet origineel stuur

Volgende verbouwingen zijn niet toegelaten :

- verwijderen van de uitlaatdempers en/of katalysator;
    - vervangenvan de schroefveren door andere met andere karakteristieken (afmetingen hoogte, diameters, dikte draad, spoed enz.)
    - verlagen of verhogen op andere manieren;
    - wijzigen van de stabilisatie-stang
    - vervangen van de wielbevestigings door een kit met centrale bevestiging;
    - verwijderen van de deurknoppen:
    - vervangen van luchtfilters door andere of verwijderen ervan;
    vervangen van zetels zonder behoud van de originele bevestigingen;
    - spoorverbreders
    - velgen die spoorverbreders (meer dan toegelaten tolerantie) tot gevolg hebben.

Van toepassing vanaf 31 maart 2003 voor de voertuigen die voor de eerste maal worden voorgereden en vanaf dan voor elke keuring van deze voertuigen.

Member denkimi's schermafbeelding
    iTrader
    0
    velgen daar zijt ge vrij in, qua verlaging moet ge gewoon zorgen dat ge hoog genoeg staat om door de keuring te geraken (12cm dacht ik) en spoorverbreders zijn volledig verboden.

Approved 9-lifer SpeedFreak.be's schermafbeelding
    iTrader
    2 (100%)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door denkimi Bekijk bericht
    velgen daar zijt ge vrij in, qua verlaging moet ge gewoon zorgen dat ge hoog genoeg staat om door de keuring te geraken (12cm dacht ik) en spoorverbreders zijn volledig verboden.
    Velgen zijt ge niet vrij in als de velgen buiten de kassen steken gaat hij ook niet door de keuring geraken.

iTrader
    1 (100%)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door [MJ] Bekijk bericht
    Die xenon in de mistlampen zal wel geen probleem zijn, denk niet dat ze die zelfs opleggen op de keuring.
    Verlagen met goca-attest, en dan keuring na ongeval zou ook geen probleem mogen zijn.
    Maar die spoorverbreders denk ik niet dat toegestaan is.
    Die mistlampen heb ik idd gevraagd toen ik naar de keuring ging vorige week en dat zou geen probleem zijn omdat ze die sowieso toch niet keuren.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door denkimi Bekijk bericht
    Ik weet nog met mijn Bora en Evo dat het 14cm was. Zou wel goed zijn dat het nu naar 12cm is gegaan. Dat vind ik laag genoeg kwestie om nog over bermen te geraken en deftig ergens af te rijden (borduur ofzo)

Qua spoorbreedte weet ik nog dat ik met den Evo maar een bepaald aantal % mocht afwijken van het originele, maar ik weet niet meer juist hoeveel dat was.

Member [B]Rocketeer's schermafbeelding
    iTrader
    2 (100%)
    Velgen mag je idd niet zomaar kiezen omdat de rolomtrek van je wielen maar x-aantal percent mag afwijken.
    Beetje spelen dus met de maat van banden en velgen om binnen de correcte tolerantiewaardes te blijven.
    Kan je perfect checken op de site van goca aan de hand van je pvg-nummer. (staat onder tools).

Zoals vroeger al was: velgen/banden mogen niet uit de wielkassen komen.

Verlaging was tot zover ik weet 11cm met een speling van 2cm.
    Dus laagste VAST punt mag maar op 9cm liggen. Een bumper hoort niet tot een vast onderdeel, dus die mag lager liggen.
    Maar vb je bodemplaat, uitlaat,... moet boven die bepaalde balk komen.

Member fantaboy's schermafbeelding
    iTrader
    0
    De bodemvrijheid is 11 cm met een meettolerantie van 2 cm.
    op http://www.how2tune.be staat wat wel en niet mag

Approved 9-lifer w3bb3r's schermafbeelding
    iTrader
    7 (100%)
    bij verlagen ook opletten dat je de brug nog kan oprijden in de keuring.

met de MGF moesten ze toch met 2 kijken of em nie zou haperen

iTrader
    1 (100%)
    Okay Merci mannen, dan ga ik eens nadenken wat ik er nog kan opvijzen om hem er wat minder "bompa-achtig" te laten uitzien

btw Rocketeer : Gij hebt precies ook een goei jobke gevonden he Azo nen ferme bak da ge nu hebt

iTrader
    45 (100%)
    Met een andere grill ziet m er iig al een stuk sportiever uit zonder dat t tjoening wordt imo
    Dan nog wat lager en een mooie velg eronder...

iTrader
    1 (100%)
    Met een andere grill ziet m er iig al een stuk sportiever uit zonder dat t tjoening wordt imo
    Dan nog wat lager en een mooie velg eronder...

http://s2.desktopmachine.com/pics/VW...li_10-1024.jpg
    Yep idd.
    Maar ik wou voor deze grille gaan zonder logo, maar ben er nog niet uit met of zonder chrome "biezekes". Hetgeen waar de nummerplaat komt in elk geval al geen chrome meer hetgeen nu wel is. Maar die lattekes waar het VW teken zit weet ik eigenlijk niet goed

iTrader
    2 (100%)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Blue-Bora Bekijk bericht
    btw Rocketeer : Gij hebt precies ook een goei jobke gevonden he Azo nen ferme bak da ge nu hebt
    Bedoelde de privéwagen (skyline) of de bedrijfswagen (insignia sports tourer)

iTrader
    1 (100%)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door [B]Rocketeer Bekijk bericht
    Bedoelde de privéwagen (skyline) of de bedrijfswagen (insignia sports tourer)
    Diene skyline he
    Welke job doe jij trouwens?

iTrader
    2 (100%)
    Hehehe danku. Ik ben zelfstandige sinds anderhalf jaar nu.
    En vandaag te horen gekregen dat ik vanaf dinsdag als freelancer mag gaan werken bij British Telecom in Diegem (jaarcontract).

Dus de komende tijd heb ik ff genen stress meer kwa inkomsten voor het bedrijf.
    Woon voor het moment nog thuis, dus ik kon de wagen veroorloven

iTrader
    45 (100%)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Blue-Bora Bekijk bericht
    Yep idd.
    Maar ik wou voor deze grille gaan zonder logo, maar ben er nog niet uit met of zonder chrome "biezekes". Hetgeen waar de nummerplaat komt in elk geval al geen chrome meer hetgeen nu wel is. Maar die lattekes waar het VW teken zit weet ik eigenlijk niet goed
    S photoshoppen he, dan hebde toch al een idee... Dat bumperlipje is ook niet mis, in carrosseriekleur zou dat nog vrij discreet zijn denk ik

iTrader
    1 (100%)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door [B]Rocketeer Bekijk bericht
    Hehehe danku. Ik ben zelfstandige sinds anderhalf jaar nu.
    En vandaag te horen gekregen dat ik vanaf dinsdag als freelancer mag gaan werken bij British Telecom in Diegem (jaarcontract).

Dus de komende tijd heb ik ff genen stress meer kwa inkomsten voor het bedrijf.
    Woon voor het moment nog thuis, dus ik kon de wagen veroorloven
    Nice!
    En profiteer er idd nog maar wat van als ge nog thuis woont
    Ik heb vorig jaar een huis gekocht, en den Evo heeft toch plaats moeten ruimen zodat ik wat meer spaarcenten opzij kan zetten om binnen enkele jaartjes groter te gaan wonen.

S photoshoppen he, dan hebde toch al een idee... Dat bumperlipje is ook niet mis, in carrosseriekleur zou dat nog vrij discreet zijn denk ik
    Kheb het al proberen shoppen, maar is niet zo simpel om dat er "echt" te laten uitzien met de goeie lichtinval enzo. Ik denk dat het beste is chrome lattekes zonder logo en de rest zwart zoals deze foto. Maar dan zonder embleem ...

http://i266.photobucket.com/albums/i..._lucca/tt2.jpg

Approved 9-lifer Gizmo_1987's schermafbeelding
    iTrader
    26 (100%)
    Om jaarlijks door de keuring te geraken met een verlaagde wagen heb je 3 attesten nodig.

Stap 1:
    Je koopt een schroefkit/verlagingsveren met GOCA attest.
    Stap 2:
    Je laat dit plaatsen door een garage die een montage attest invult.
    Stap 3:
    Je laat de wagen uitlijnen!
    Stap 4:
    Je maakt een telefonische afspraak bij de keuring voor wielgeometrie/verlaagde wagens/schadekeuring.

Dan controleren ze de gegevens van de GOCA attesten, de veren, en de wielgeometrie. En natuurlijk moet de bodemvrijheid nog steeds 12cm (-2) bedragen. Dus minstens 9cm met de vaste carrosseriedelen. Dit is het 3e attest.

Dan bij de volgende jaarlijkse keuring staat er een vermelding 'verlaagde wagen'

Member spoon's schermafbeelding
    iTrader
    21 (100%)
    Weblogs
    2
    dikke velg der onder en dan een KW v1 schroefkit

hier die van mijne maat

Member Ironpole's schermafbeelding
    iTrader
    9 (100%)
    Ik heb dieje how2tune.be site eens bekeken, wat mag eigenlijk wel?
    Je mag blijkbaar ook de luchtfilter niet veranderen? Eergisteren was er op Wheeler Dealers een BMW E30 325i Touring waarvan ze de luchtfilter vervingen met een sportfilter (aka kelk?). Dus zoiets simpel mag al niet?

Ik precies altijd geweten dat ze in Engeland véél meer mogen uithalen met hun auto's. Ik herinner mij nog zo'n filmpke van nen Brit die zijne 2000pk dragster street legal had gemaakt.

Approved 9-lifer brechen's schermafbeelding
    iTrader
    30 (100%)
    luchtfilter vervangen mag wel.

Pagina 1 van 4 1234 LaatsteLaatste

Discussie informatie

Users Browsing this Thread

Op dit moment bekijken 1 gebruikers deze discussie. (0 leden en 1 gasten)

Regels voor berichten