Weergegeven resultaten: 1 t/m 14 van 14
    Member Jedi M.S.'s schermafbeelding
    iTrader
    36 (100%)

Benzine en olie scooter

Hoi,
    Ik twijfel welke benzine en welke olie te gebruiken voor m'n scooter.
    Velen zeggen dat super 98 beter is voor je moter dan super 95, maar waarom weten ze niet.
    Ook zeggen velen dat volsynthetische 2takt olie beter is dan halfsynthetische, maar weeral, waarom weten ze niet.
    Iemand die mij kan uitleggen wat het verschil is tussen beide benzines en olie ? En waarom het ene type beter is voor je motor dan het andere ?

Thanks

Member brainwashed's schermafbeelding
    iTrader
    23 (100%)
    als ge met ne standaart scooter rijd maakt da totaal niks uit
    doet er 98 in en pakt castrol olie
    daar heb ik nooiet last mee gehad

Member blazingsvbiker's schermafbeelding
    iTrader
    22 (92%)
    98 bevat minder looddeeltje's wat beter is voor de catalysator van de brommer is wel wat uurder dan 95

Member Tiger's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door blazingsvbiker Bekijk bericht
    98 bevat minder looddeeltje's wat beter is voor de catalysator van de brommer is wel wat uurder dan 95
    Zowel 95 als 98 zijn loodvrij.... Dus ze bevatten net evenveel looddeeltjes (nul).

Member 2 many soldiers's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Ik dacht dat 98 een hoger octaangehalte had. Daardoor heeft die een iets betere ontbranding. Maar is hem ook wa duurder. Maar op ne scooter gade daar niks van merken ze. Zelfde met de olie ze, als ge een redelijk bekend merk neemt gade van niks last hebbn.

Member Bosvos's schermafbeelding
    iTrader
    28 (100%)
    ik dacht zelfs dat 95 beter was voor 2-takt...
    maar het gaat idd weinig uitmaken voor een scooter...

Member chinzar's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Of je nu 95 of 98 pakt maakt nie zoveel uit. 98 heeft een hoger octaan gehalte en is beter als je moter een beetje getuned is. Dit omdat dan de kans op detonatie (pingelen) sterk verminderd.

Bij een std scooter (zelf met niet originele uitlaat) is 95 ook voldoende.

Qua 2tact olie raad ik af om volsyntetische olie te gebruiken, de werk temperatuur van zo een motor is veel te laag om alle olie volledig op te branden dus zal je sneller een verstropte uitlaat krijgen of roetaanslag op segmenten en uitlaatpoort (kans op breken van segmenten).

Ik raad hier dus aan om een half syntetische olie te gebruiken. Met merken als Castrol heb ik dan weer nie zo een goede ervaring. Het is een goede olie die goed smeert maar deze laad enorm snel aan, zelf al is het half syntetische olie van dit merk. Ik heb het veel meer voor merken als putoline en champion.

Zelf in men Aprilia 250cc deed ik vroeger half syntetische olie, hij liep goed en ik moest veel minder de powervalves uitkuisen, iets wat ik wel vaker moest doen als ik volsyntetische olie gebruikte. Het enige waar ik volsyntetische olie in gebruik is men Aprilia RS 70cc racertje waar ik mee deelneem aant belgisch endurance kampioenschap. Die loopt wel warm genoeg en heb de smering echt wel nodig.

Warm genoeg is niet de temperatuur van het koelwater maar de echte ontbrandings temperatuur (kan je niet echt meten, moet je afwachten)

iTrader
    36 (100%)
    alrighty, 95 it is (is trouwens goedkoper dan 98, komt goed uit )
    maar wat is eigenlijk juist het verschil tussen volsynthetisch en halfsynthetisch ? I mean, synthetische olie, is dat dan chemisch geproduceerde olie die niet uit de grond komt ?

Approved 9-lifer amdr's schermafbeelding
    iTrader
    23 (96%)
    volsynthetisch is ook enkel voor meer getunede 2takt scootertjes. Als je dat in een originele doet krijg je last van stotteren en slecht starten fzo. Maat van me heeft dat is gedaan om te proberen en ging echt niet

Member SpArdA's schermafbeelding
    iTrader
    6 (100%)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Jedi M.S. Bekijk bericht
    maar wat is eigenlijk juist het verschil tussen volsynthetisch en halfsynthetisch ? I mean, synthetische olie, is dat dan chemisch geproduceerde olie die niet uit de grond komt ?
    Volsynthetisch:
    -chemisch product gemaakt door de mens, is op basis van esters.
    -voordelen: dunnere smeerfilm & snellere smering mogelijk, thermisch stabieler.

Halfsynthetisch:
    -Combineert voordelen van minerale (=prijs!) en synthetische olie door mengeling van beide.

Persoonlijk gebruik ik liever halfsynthetisch 10W40: is goedkoper, voldoet ruimschoots en m'n koppeling is niet zo content met volsynthetisch (kleven).

Member 2s2k's schermafbeelding
    iTrader
    3 (100%)
    volsynthetische olie mengt ge met uw naft

iTrader
    36 (100%)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door SpArdA Bekijk bericht
    Persoonlijk gebruik ik liever halfsynthetisch 10W40: is goedkoper, voldoet ruimschoots en m'n koppeling is niet zo content met volsynthetisch (kleven).
    10W40 ? is dat ook voor 2takt ?

Member skullbasher25's schermafbeelding
    iTrader
    4 (100%)
    die aanduidingen worden enkel gebruikt bij 4T olie omdat de olie daar blijft circuleren en normaal gezien niet wordt verbrandt zoals bij een 2T. 10 is de viscositeit (te verstaan als "dikte" of vloeibaarheid van de olie) als de olie koud is en 40 is de viscositeit als de olie warm is. dat soort olie wordt dus meer vloeibaar naarmate die warmer wordt. bij een 2T speelt dit geen rol omdat uw olie direct vermengd wordt met uw benzine en lucht en verbrandt worden binnen de cilinder.

als da voor een simpel brommerke is tank gewoon 95 en meng dat met volsynthetische olie van uw keuze, ge moet niet de duurste olie gebruiken maar ge moet natuurlijk ook geen goedkope brol gaan gebruiken.

Member SpArdA's schermafbeelding
    iTrader
    6 (100%)
    Ja sorry, ik ben een volbloed 4stoker.
    Was even uit het oog verloren dat het om 2takt ging terwijl ik het verschil tussen half- en volsynthetisch probeerde uitleggen...

Discussie informatie

Users Browsing this Thread

Op dit moment bekijken 1 gebruikers deze discussie. (0 leden en 1 gasten)

Regels voor berichten