Pagina 1 van 2 12 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 20 van 39
    Member Parusa's schermafbeelding
    iTrader
    0

Lightbulb Self-serving bias in League of Legends

In veel discussies over team-based games, en Moba's in het bijzonder, staat psychologie centraal. Het grootste deel van klachten en rants op de officiele LoL forums gaat over andere spelers en de community. Hoewel de meesten er niet bij stilstaan zijn er hier verschillende psychologische basisprincipes in werking.

Eén zo'n principe waar spelers al dan niet bewust constant mee worden geconfronteerd is self-serving bias. Dit is een principe uit de psychologie dat stelt dat mensen geneigd zijn om hun eigen succes toe te schrijven aan hun eigen vaardigheid, maar dat van anderen aan externe factoren. Zo zullen de meeste van ons regelmatig het woord "luck" zien passeren in /all chat bij een succesvolle kill of ontsnapping maar als snel versleten worden voor noob als de rollen zijn omgedraaid. Als we in onze eigen lane onze tegenstander hard aan het ownen zijn zullen we dat van onszelf wel goed vinden, maar als teamgenoten elders door hun tegenstander worden afgemaakt is het al snel hun eigen schuld, niet de verdienste van de tegenstander.

Is dit herkenbaar voor jullie? Maken jullie jezelf er wel eens schuldig aan? Hebben jullie leuke anekdotes hierover? In het onderstaande filmpje wordt self-serving bias in League of Legends uitgebreider besproken (in het nederlands).

//Hier staat geen signature

Member kakature's schermafbeelding
    iTrader
    9 (100%)
    Hoe sneller je beseft dat je 'lijdt' aan self-serving bias (ja, vrijwel iedereen heeft dat), hoe beter je kan relativeren -> Minder rage. Het helpt je ook op een andere, rustigere manier kijken naar je acties en anderen hun acties.

In plaats van het concept snel af te schrijven als zever, bekijk je het filmpje best eens en lees er wat info over.

Toffe thread. Studeer je psychologie?

iTrader
    0
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door kakature Bekijk bericht
    In plaats van het concept snel af te schrijven als zever, bekijk je het filmpje best eens en lees er wat info over.

Toffe thread. Studeer je psychologie?
    Geen psychologiestudent maar wel geïnteresseerd en veel actief in team-based games.

Member pinoken's schermafbeelding
    iTrader
    1 (100%)
    Vind het wel een goed filmpje maar toch vind ik dat er foutjes worden gezegd. Bijvoorbeeld dat een slechte keuze van doelwit in teamfights een slecht excuus is voor een mislukking. Slechte focus breaks a game als de AD carry van u team de tank focussed en enemy AD carry staat doodleuk uw eigen AD carry te knallen zodat die direct dood is, is dat wel degelijk gewoon domigheid van de AD carry die de tank focussed, daar kan de rest van het team niets aan doen.

Bovendien, en dit is voor mij persoonlijk, is een slechte connectie + PC wel degelijk een reden waardoor ik meerdere malen per dag gewoon sterf omdat mijn champ niet doet wat ik zeg en ik weet dat dit niet voor iedereen zo erg is omdat ik al op andere systemen gespeeld heb. Bij mij is het extreem erg (enkele tientallen keer per game freezed mijn spel 3-5 seconden en vervolgens teleporten alle champs naar andere locaties).

Daarbij is LoL niet op 1 manier te spelen (zoals bijvoorbeeld call of duty), verschillende aanpakken zijn mogelijk en verschillende mensen hebben verschillende visies. Het zou goed mogelijk zijn dat de dood van persoon A had kunnen voorkomen worden door persoon B en C maar dat hij toch gestorven is omdat B en C een andere kijk hadden op de situatie.

Ik vind al bij al dat er vrij zwart-wit over wordt gegaan, 't is gewoon duidelijk dat de persoon die het filmpje maken niet gigantisch veel League of Legends speelt, allesinds niet op een voldoende hoog niveau (niet dat ik wel op een hoog niveau speel ).

P.s. Sorry als ik als 'zaag' overkom, ik vind het een uitzonderlijk boeiend onderwerp maar een beetje kritiek is nooit slecht vind ik.
    Laatst gewijzigd door pinoken; 11 mei 2012 om 15:52
    There is no I in team, but there are 5 in individual brilliance.

iTrader
    0
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door pinoken Bekijk bericht
    Vind het wel een goed filmpje maar toch vind ik dat er foutjes worden gezegd. Bijvoorbeeld dat een slechte keuze van doelwit in teamfights een slecht excuus is voor een mislukking. Slechte focus breaks a game als de AD carry van u team de tank focussed en enemy AD carry staat doodleuk uw eigen AD carry te knallen zodat die direct dood is, is dat wel degelijk gewoon domigheid van de AD carry die de tank focussed, daar kan de rest van het team niets aan doen.

Ik vind al bij al dat er vrij zwart-wit over wordt gegaan, 't is gewoon duidelijk dat de persoon die het filmpje maken niet gigantisch veel League of Legends speelt, allesinds niet op een voldoende hoog niveau (niet dat ik wel op een hoog niveau speel ).
    Bedankt voor de lange en eerlijke reactie!

Toch even om te verduidelijken: het filmpje spreekt binnen de context van self-serving bias. Het is dus goed mogelijk dat andere spelers effectief slecht spelen of dat er verkeerde keuzes worden gemaakt door een gebrek aan communicatie. Hier wordt gewoon gezegd dat dit vaak als excuus of dekmantel wordt gebruikt om het eigen falen te goed te praten.

Er is bijvoorbeeld een verschil tussen iemand die bewust voorzichtig speelt omwille van hoge ping, of iemand die heel het spel door roekeloos speelt en enkel klaagt over lag als hij zelf sterft. Als ze er zelf in slagen een kill te halen met lag betekent dit dat ze goed zijn, als een tegenstander hun te grazen neemt is het toch enkel omdat ze aan het laggen zijn. Dat is het soort redeneringen waar het hier over gaat.

iTrader
    1 (100%)
    Ja dat snap ik wel maar bij mij kwam het nu eenmaal zo over. Dat het hier lauter over het verschijnsel self-serving bias gaat en niet over de LoL-community is duidelijk en normaal maar ik vind dat er nogal over dezelfde kam geschoren wordt.

Maar mooie video hoor, I mean it.

Member Kennethdw's schermafbeelding
    iTrader
    0

Bovendien, en dit is voor mij persoonlijk, is een slechte connectie + PC wel degelijk een reden waardoor ik meerdere malen per dag gewoon sterf omdat mijn champ niet doet wat ik zeg en ik weet dat dit niet voor iedereen zo erg is omdat ik al op andere systemen gespeeld heb. Bij mij is het extreem erg (enkele tientallen keer per game freezed mijn spel 3-5 seconden en vervolgens teleporten alle champs naar andere locaties).

Daarbij is LoL niet op 1 manier te spelen (zoals bijvoorbeeld call of duty), verschillende aanpakken zijn mogelijk en verschillende mensen hebben verschillende visies. Het zou goed mogelijk zijn dat de dood van persoon A had kunnen voorkomen worden door persoon B en C maar dat hij toch gestorven is omdat B en C een andere kijk hadden op de situatie.

P.s. Sorry als ik als 'zaag' overkom, ik vind het een uitzonderlijk boeiend onderwerp maar een beetje kritiek is nooit slecht vind ik.
    Even over dat AD carry gedoe
    Als ad carry focus je gewoon iedereen die je kunt omdat je gewoon weg niet anders kan of je bent direct dood. Als hun ad jouw ad kan bereiken is het meestal de schuld van jouw tanks, niet van jouw ad.

iTrader
    1 (100%)
    Maar als de enemy ad aan jou kan, kan je normaal gezien ook aan de andere AD carry.

Tenzij je Tristana tegen Graves hebt ofc.

iTrader
    0
    Maar als de enemy ad aan jou kan, kan je normaal gezien ook aan de andere AD carry.

Tenzij je Tristana tegen Graves hebt ofc.
    Ja maar als jij de enemy tank in je face hebt en hun ad carry heeft vrijspel wie zijn schuld is dat dan?^^ En sinds de meeste tanks cc hebben (oa taunt) is die kansloos.

Approved 9-lifer The Monopoly Guy's schermafbeelding
    iTrader
    6 (100%)
    Al u tegenstanders zijn scrubs en als ge daar van verliest zedde zelf nen dikkere scrub, zo simpel is het
    Als iemand van u team verliest van ne scrub opponent is da ne nog grotere idioot

Long story short als ge u lane verliest kunde best LoL uninstallen want ge suckt er toch in

Approved 9-lifer lelouche's schermafbeelding
    iTrader
    6 (88%)
    Ik heb dit bijna nooit, Als ik mijn lane verlies dan heb ik niet goed genoeg geward of als een lomperik gespeeld. Maar van die mensen die 5minuten in de game al 2keer gekilled zijn op hun lane en dan zeggen, 'yeah not enough ganks from my jungler'. Nee jullie zijn rotslecht, doe iedereen een plezier en stopt er gewoon mee.

Toch wou ik nog even dit stukje aanhalen
    'maar als teamgenoten elders door hun tegenstander worden afgemaakt is het al snel hun eigen schuld, niet de verdienste van de tegenstander.'

Als iemand zijn lane verliest dan is dat toch zijn schuld want hij is rot, en tevens is het ook de verdienste van zijn tegenstander. Dus allebei eh.

Approved 9-lifer Alex40014's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door The Monopoly Guy Bekijk bericht
    Al u tegenstanders zijn scrubs en als ge daar van verliest zedde zelf nen dikkere scrub, zo simpel is het
    Als iemand van u team verliest van ne scrub opponent is da ne nog grotere idioot

Long story short als ge u lane verliest kunde best LoL uninstallen want ge suckt er toch in
    Ik win mijn lane 8/10 keer maar dan heb je ook nog teamfightpositioning enal. Btw ik verlies ook af en toe mijn lane, meestal wel niet zo zwaar. Na 2 deaths ga ik echt heel defensief spelen.

iTrader
    0
    Lanes winnen maakt opzich niets uit, lanes destroyen das andere koek.

Heb al zoveel games gehad waar al onze lanes wonnen (maar niet destroyden) en dan in teamfights verloren we alsnog. Het ene team kan gwn betere chars hebben die synergisen voor teamfights of betere initiates hebben wat het alsnog geegee maakt.

iTrader
    6 (100%)
    Als ge een game verliest omda ge suckt is da u eige fout en dan zijde slechter dan die enemy scrubs, easy as that

Als ge een game verliest omda u allies sucken is da hun fout en zijn die slechter dan de enemy scrubs

Het is ALTIJD iemand anders zijn schuld, of u eige schuld
    Het is niet aan de verdienste van de enemy, dat gebeurt maar HEEL zelden
    In de 3500+ games die ik gespeeld heb zijn er hoogstens 10 games waarin iedereen even goed was en het niet fuckte voor de rest van het team (aan beide kanten)

iTrader
    0
    Als ge een game verliest omda ge suckt is da u eige fout en dan zijde slechter dan die enemy scrubs, easy as that

Als ge een game verliest omda u allies sucken is da hun fout en zijn die slechter dan de enemy scrubs

Het is ALTIJD iemand anders zijn schuld, of u eige schuld
    Het is niet aan de verdienste van de enemy, dat gebeurt maar HEEL zelden
    In de 3500+ games die ik gespeeld heb zijn er hoogstens 10 games waarin iedereen even goed was en het niet fuckte voor de rest van het team (aan beide kanten)
    Ik heb toch al een paar matchen gespeeld, waardat ene van logiX en dan nog twee van 1800 zaten, één van 1600 en ik. Ik kan uw toch wel zeggen dat ik mijn toplane verloor ten verdienste van het enemy team. Wel gewonnen omdat logiX Sizee zijn lane aan het destroyen was met 14/0 fzu. Ik stond toen 0/3, jammer maar heb wel wat geleerd uit die match.

EDIT: Ik suck zelf echt, ben slechts 1100 elo maar ik speel gewoon af en toe met die mannen omdat ik vaak q met ene van 1800 die die mensen kent.

iTrader
    6 (100%)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Alex40014 Bekijk bericht
    Ik heb toch al een paar matchen gespeeld, waardat ene van logiX en dan nog twee van 1800 zaten, één van 1600 en ik. Ik kan uw toch wel zeggen dat ik mijn toplane verloor ten verdienste van het enemy team. Wel gewonnen omdat logiX Sizee zijn lane aan het destroyen was met 14/0 fzu. Ik stond toen 0/3, jammer maar heb wel wat geleerd uit die match.

EDIT: Ik suck zelf echt, ben slechts 1100 elo maar ik speel gewoon af en toe met die mannen omdat ik vaak q met ene van 1800 die die mensen kent.
    Maar is dat dan uit verdienste van de enemy? Nee toch, gewoon omdat jij slechter was dan hen

iTrader
    0
    Maar is dat dan uit verdienste van de enemy? Nee toch, gewoon omdat jij slechter was dan hen
    Er is altijd iemand beter en iemand slechter, maar soms kun je echt de schuld niet op iemand steken en wordt heel je team gewoon outclassed.

iTrader
    6 (100%)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Alex40014 Bekijk bericht
    Er is altijd iemand beter en iemand slechter, maar soms kun je echt de schuld niet op iemand steken en wordt heel je team gewoon outclassed.
    Dan is het omdat iedereen meer suckt dan de enemy he

iTrader
    0
    Dan is het omdat iedereen meer suckt dan de enemy he
    Volgens uw redenering wint een team nooit door haar eigen verdienste dan? :S
    Het zijn altijd de enemies die sucky spelen.

Member Killstick's schermafbeelding
    iTrader
    12 (100%)
    TL DR

Pagina 1 van 2 12 LaatsteLaatste

Discussie informatie

Users Browsing this Thread

Op dit moment bekijken 1 gebruikers deze discussie. (0 leden en 1 gasten)

Tags for this Thread

Regels voor berichten