Weergegeven resultaten: 1 t/m 16 van 16

Discussie: Software of choice?

Member
    iTrader
    2 (100%)

Software of choice?

Welke software gebruik je voor je producties ? en waarom juist die software ?

Ik vraag dit vooral omdat ik vroeger FL studio gewoon was, dan een niveau'tje hoger gegaan naar Reason.

Nu ben ik ergens weer toe aan verandering... Of ik wil toch op zen minst andere software eens bekijken en zien wat dat zegt.

Er zijn immers zoveel pakketten... Ableton, Logic, Cubase, Protools...

Ik dacht van Ableton eens te proberen maar blijkt dat dat eerder is om live op te nemen?

Member
    iTrader
    0
    dat is een vraag die veel beginners stellen.
    "welke software gebruiken de pro's want dat moet ik ook hebben!"

het antwoord is makkelijk: het maakt niet uit.

je zegt dat je van FL naar reason bent gegaan en dat dat een niveau hoger is. dat klopt niet. FL wordt zwaar onderschat door menig beginner. je krijgt een basispakket met een reeks crappy samples en basis synths en effects en na ettelijke maanden geknoei klinkt hetgeen je gemaakt hebt ver van iets dat je op de radio zou horen.
    wel nu, newsflash: dat ligt aan jezelf.
    er zijn wereldsterren die zweren bij FL omdat het gewoon zo makkelijk werkt. het hangt allemaal van je kennis, knowhow, ervaring en skills af.

ik wil maar zeggen: neem je tijd met hetgeen je hebt. stort jezelf in handleidingen en tutorials. leer waartoe elke synth en elk effect in staat is. probeer equalising en compression meester te worden.
    producen leer je echt niet met je handen in je zakken. er komt massas bij kijken.

je kan nu gerust overstappen naar ableton als je daar zin in hebt, maar ik stel toch voor dat je nog even in reason blijft oefenen tot je daar een dijk van een plaat uit gehaald hebt. hit nummers producen is net als zoveel pro-zaken een way of life. al die big stars waren (en zijn) dikke vette music nerds. alles wat ze doen, wordt in het daglicht van producen bekeken. ze verslijten uuuuuuren PER DAG aan hun gear.

bottom line: gewoon niet opgeven!

Member MrZodiac's schermafbeelding
    iTrader
    52 (100%)
    Persoonlijk gebruik ik al jaren Reason.

Heb ook Ableton en Cubase + een shitload aan VST's. Maar ik kom telkens terug bij Reason. Ik ga hier zeker niet vertellen dat Reason het beste pakket is, maar voor mij ligt dit het meest. Er is trouwens geen "beste" pakket, het is waar je u het best bij voelt en het zijn resultaten die tellen.

Waarom Reason voor mij: Ik kom van de hardware periode (studio vol instrumenten) met Cubase. Reason is een zeer goede virtuele studio omgeving waar ik me het best in thuis voel.

Enig nadeel van Reason is/was geen ondersteuning voor VST's. Met hun eigen plugin systeem zal dat dus voor een deel veranderen.

Met de komst van Reason 6.5 ergens in Q2 van dit jaar zullen ze dus ook Plugins gaan ondersteunen en zal het ook niet lang meer duren voor er hier ook voldoende keuze in gaat zijn.

Ik geef zelf productie lessen en audio design, als je meer info wil stuur me gerust een pm.

edit: THiFeNoS was me blijkbaar voor, zijn uitleg klopt in elk geval als een bus. Vooral dat nooit opgeven en volhouden.

Member
    iTrader
    26 (93%)
    FL werkt indd makkelijk en het is een goed pakket, maar toch vind ik de geluidskwaliteit niet zo schitterend. Je moet er gewoon meer werk insteken om het geluid perfect te krijgen dan bijvoorbeeld in Logic 9. Ik had een track dat ik in FL gemaakt had nagemaakt in Logic 9, het duurde langer aangezien ik vind dat FL makkelijker werkt maar het verschil in geluidskwaliteit was er echt wel.

Daarom dat ik nu werk met .. Ableton! Was begonnen in Logic 9, maar dat ging allemaal zo traag, toen ik dan van een maat les kreeg in Ableton, waow! Daar gaat echt alles 10x sneller, vooral automatisatie. En Ableton niet voor muziek productie, dat dacht ik ook, maar totaal fout! Kan je PERFECT gebruiken voor muziek productie!

Member
    iTrader
    0
    ja, koenpje, dat wil ik nog wel toegeven.
    de ingebouwde synths van FL zijn zeker niet de beste, maar met wat zelf aangekochte VST's is FL echt wel een pareltje om alles te leren.

ikzelf ben er ook mee begonnen, maar ben nu sinds een jaar of twee met ableton bezig.
    dat is echt... ja... fantastisch ik weet perfect wat je bedoelt!

Member
    iTrader
    2 (100%)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door THiFeNoS Bekijk bericht
    dat is een vraag die veel beginners stellen.
    "welke software gebruiken de pro's want dat moet ik ook hebben!"
    ......

bottom line: gewoon niet opgeven!
    Thx voor je lange antwoord, hoewel ik de meeste dingen al weet ... Maar daar los van ben ik het ook met je eens, FL is zeker niet slecht ! Er zijn genoeg producers inderdaad die dat met FL super dikke platen maken. het is gewoon moeilijker om na korte tijd er zo'n sound uit te krijgen. Er waren ook bepaalde dingen dat me begonnen tegensteken, om nu maar een klein voorbeeld te geven: je kan (/kon?) de instellingen van een Vanguard vst niet automatiseren. zo van die kleine dingen... En zoals hierboven ook al gezegd: ik persoonlijk vind de geluidskwaliteit ook niet zo super, maar dat zal (zoals jij dan weer zegt ) ook liggen aan het masteren, de samples, EQ en compressen en zo voort...

Wat ik zei over dat Reason een niveau hoger is, moet je dus met een korreltje zout nemen. Het is niet echt een niveau hoger, maar je moet toegeven dat je ze ook niet kan vergelijken met elkaar... Het zal voornamelijk ook wel een vooroordeel van mij zijn maar ik krijg gewoon iets sneller deftig resultaat met Reason dan met FL. Maar om het dus te nuanceren: het is niet per se slechtere software maar ik was toe aan een andere sound.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door MrZodiac Bekijk bericht
    Persoonlijk gebruik ik al jaren Reason.

Heb ook Ableton en Cubase + een shitload aan VST's. Maar ik kom telkens terug bij Reason. Ik ga hier zeker niet vertellen dat Reason het beste pakket is, maar voor mij ligt dit het meest. Er is trouwens geen "beste" pakket, het is waar je u het best bij voelt en het zijn resultaten die tellen.

Waarom Reason voor mij: Ik kom van de hardware periode (studio vol instrumenten) met Cubase. Reason is een zeer goede virtuele studio omgeving waar ik me het best in thuis voel.

Enig nadeel van Reason is/was geen ondersteuning voor VST's. Met hun eigen plugin systeem zal dat dus voor een deel veranderen.

Met de komst van Reason 6.5 ergens in Q2 van dit jaar zullen ze dus ook Plugins gaan ondersteunen en zal het ook niet lang meer duren voor er hier ook voldoende keuze in gaat zijn.

Ik geef zelf productie lessen en audio design, als je meer info wil stuur me gerust een pm.

edit: THiFeNoS was me blijkbaar voor, zijn uitleg klopt in elk geval als een bus. Vooral dat nooit opgeven en volhouden.
    Ja ik vind het ook enorm spijtig dat Reason geen vst's ondersteunt! Dat is voor mij zowat het enige grote nadeel, maar dat ze binnenkort met plugins gaan beginnen wist ik niet ! Hopelijk springen er heel wat ontwikkelaars meteen mee op de trein springen en komen er een heleboel leuke plugins uit...
    Thx trouwens, het kan goed zijn dat ik je nog contacteer als ik specifieke vragen heb, weet vaak niet zo goed waar ik daarmee terecht kan!

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door koenpje Bekijk bericht
    FL werkt indd makkelijk en het is een goed pakket, maar toch vind ik de geluidskwaliteit niet zo schitterend. Je moet er gewoon meer werk insteken om het geluid perfect te krijgen dan bijvoorbeeld in Logic 9. Ik had een track dat ik in FL gemaakt had nagemaakt in Logic 9, het duurde langer aangezien ik vind dat FL makkelijker werkt maar het verschil in geluidskwaliteit was er echt wel.

Daarom dat ik nu werk met .. Ableton! Was begonnen in Logic 9, maar dat ging allemaal zo traag, toen ik dan van een maat les kreeg in Ableton, waow! Daar gaat echt alles 10x sneller, vooral automatisatie. En Ableton niet voor muziek productie, dat dacht ik ook, maar totaal fout! Kan je PERFECT gebruiken voor muziek productie!
    Ja ik ga me denk ik binnekort eens verdiepen in Ableton, kijk er al naar uit ! komt inderdaad een heel deftige sound uit !

Member waveshaper's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Als hobby gebruik ik toch al jaren FL studio -gekocht- en dit bevalt me goed. Het pakket is misschien beetje makkelijker maar in mijn ogen toch krachtig genoeg om de meeste truukjes die ik wil toepassen ze ook te kunnen.
    signatures are lame

Member Wg_Flow's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Fruity Loops moet zeker niet onderdoen voor wat meestal als mainstream gebruikt wordt hoor.

Ik ben zelf met FL begonnen en ben een halfjaar later overgestapt op Ableton live 8, niet omdat FL niet goed is maar omdat ik bij een maat met Ableton had liggen prutsen en ik het programma echt fantastisch intuïtief vond.

Ben nu aan het overwegen om een mac te kopen met Logic op, heb ik bij een andere maat gezien en dat lijkt me nog flexibeler.

Then again it's all up to you man, als je je comfortabel voelt bij FL waarom veranderen ? FL kan alles wat Ableton/Reason en Logic kunnen hetzij op een andere manier.
    For living there's life, for everything else there's Mary Jane www.weedguru.com - where wombats wallow
    Gamertag: Kurywusaki
    PSN-id: Kurywusaki
    Steam-id: Wg_Flow

Approved 9-lifer Sabe's schermafbeelding
    iTrader
    2 (100%)
    Ableton en soms rewired met Reason.
    Een aantal top VSTs en master tools.

That's it
    ...

Member
    iTrader
    2 (100%)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Sabe Bekijk bericht
    Ableton en soms rewired met Reason.
    Een aantal top VSTs en master tools.

That's it
    welke vst's raad jij aan ?

Member Soals's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Ik zou graag muziek beginnen producen à la Chillwave of ander chillwavenummer. Maar, hoe begin je hieraan?

Ik heb ooit een nummertje gemaakt in Garageband (ambient) maar ik vind dat te veel beperkingen hebben. Ik ben nu aan het overwegen om oftewel Reason of Logic Pro aan te schaffen.

Maar ik heb eigenlijk geen enkel idee hoe je begint aan het producen van (chillwave) muziek.

Deze zomer wordt ik geopereerd en ik zal een week of 3 bedlegerig zijn, genoeg tijd om wat rond te prutsen en iets te producen?

Member
    iTrader
    0
    als je door de rest van de posts gelezen hebt, kan je besluiten dat het niet uitmaakt welke software je gebruikt.
    gewoon doorzettingsvermogen en een sprankeltje talent is al wat je nodig hebt.

hoe begin je eraan?
    ik zou het bij god niet meer weten hoe ik ermee begon.
    gewoon doen!
    tutorials doen en veel lezen en prutsen met de knopjes.

maar bovenal: enjoy!

Member
    iTrader
    0
    Zelf gebruik ik reason van sinds versie 3 en nu 5, raad eens waarom ik 6 niet heb, de mixer is spijtig genoeg zo'n enorme stap voorwaarts(SSL emulatie) dat ik het echt MOET hebben.
    Ableton begint ook meer en meer pro-users te hebben zelfs voor geluids opname waar het niet kan kan compen.

Logic Pro is van 400/500 euro naar nog geen 100 gegaan, anyway relatief spotgoedkoop geworden, dus als er nog een pakket mee gaat denk ik dat de toekomst een pak goedkoper word voor de slaapkamer muzikant.
    Mocht je een vst/au host KOPEN zou ik Logic aanraden waar het enorm veel instrumenten heeft die je wss enorm vaak op de radio hoort.

Member
    iTrader
    0
    je moet dan wel een mac aanschaffen, dus als je dat niet hebt, pik je er wel de duurste module uit

Member TRFluffy's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Logic Pro hier. FL Studio werkt wel makkelijker tbh.

Member
    iTrader
    0
    Vroeger werkte ik met FL Studio. Naderhand stapte ik over naar Reason.
    Enkele dagen geleden ben ik terug overgestapt naar FL studio, omdat ik met VST plugins wil werken. Ik ben het niet eens dat het moeilijker is om met FL studio hogere kwaliteit te halen. In FL studio is er genoeg om mee te masteren, en ik vind het maken van een volledige track veel simpeler met FL studio

Discussie informatie

Users Browsing this Thread

Op dit moment bekijken 1 gebruikers deze discussie. (0 leden en 1 gasten)

Regels voor berichten