Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 10
    Member
    iTrader
    20 (100%)

Switch haalt niet volledig gigabit?

Ik ben dus bezig met bestanden overzetten van men laptop naar men desktop. Beiden hebben een gigabit ethernet aansluiting en ertussen staat een gigabit switch. Ene kabel ertussen is cat6 en de andere cat5, bestanden zijn mkv's van +1GB/ea, de pc en laptop hebben verder geen verbinding met een netwerk of internet.

Normaal zou ik rond de 100MB/s moeten zitten maar ik haal maar 30-40MB/s. Het netwerk staat bij de eigenschappen wel als gigabit maar toch is het lampje op mijn laptop oranje (geen gigabit dus). Voor het verplaatsen gebruik ik gwn explorer.

Zijn er dingen die ik over het hoofd heb gezien? Kan ik beter een aparte tool ervoor gebruiken?

EDIT 1: Na even de gemiddelde snelheden van laptop hdd's (7200rpm) opgezocht te hebben blijken die een gemiddelde read snelheid van 80MB/s moet hebben. Gigabit snelheid zit er dus niet in. Maar 30MB/s is dan toch nog wel té traag?
    Laatst gewijzigd door Tycho91; 11 augustus 2012 om 15:46

Member
    iTrader
    14 (100%)
    Gemiddelde schrijfsnelheid zal trager zijn dan de leessnelheden (en aangezien 1 van beide zal moeten schrijven ben je daar al door gelimiteerd), ook is de binnenste rand trager dan de buitenste op de hdd, dus als het bestand juist daarvan gelezen/daarop geschreven wordt, zit je ook al weer trager. Ook is je pc niet enkel met dat bezig, soms moet er eens een ander bestand geschreven/gelezen worden en ook al is het maar een paar kilobyte, toch verlies je daar veel tijd mee.
    Een ander protocol kan misschien ook helpen, ikzelf gebruik thuis altijd FTP voor grote filetransfers.
    Kan je switch trouwens effectief gigabit halen?
    Fractal Design Define XL || Gigabyte 790X-UD3P || AMD Phenom II X4 955 || 4GB DDR2 || HD4850 || 12TB || Dell 2407WFP
    HP Envy 15 || Intel Core i7 720QM || 8GB DDR3 || ATI HD5830 || Intel X25-M 80GB G2
    Lenovo Thinkpad X61 || Intel T7300 || 4GB DDR2 || Seagate Momentus 7200.4 320GB

Member
    iTrader
    20 (100%)
    Switch komt net uit de doos

Read en Write snelheden zijn niet gelijk, dat weet ik, maar het gaat van de laptop naar de pc, dus vooral de read snelheid van de laptop is bepalend

Crew Member Exit's schermafbeelding
    iTrader
    1 (100%)
    dat zijn 'normale' snelheden voor gigabit hoor.

100mbit zou je max 10à11MB halen

hier wordt op gigabit ts de 30 en 50MB/s gehaald

Aap
    Aap is offline
    Member
    iTrader
    0
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Tycho91 Bekijk bericht
    Normaal zou ik rond de 100MB/s moeten zitten maar ik haal maar 30-40MB/s.
    1 gigabit is de theoretische waarde. De praktische waarde is afhankelijk van andere factoren. En deze kunnen een stuk lager liggen.

Member
    iTrader
    20 (100%)
    Ik heb gemerkt dat als ik meerdere transfers open zet dat het totaal dan rond de 60 komt, dat is dan ongeveer de max snelheid van men hdd - overhead. Desktop naar homeserver ging sneller dus het zal aan de hdd van men laptop liggen

Crew Member Exit's schermafbeelding
    iTrader
    1 (100%)
    hdd laptop zal trager zijn (zijn meestal 4200tr of 5400tr tov 5400 en 7200tr hdd's van desktops)
    maar ook de gebruikte chips van de netwerk kaarten, switch, ... spelen een rol welke max snelheid gehaald wordt

Member Burny's schermafbeelding
    iTrader
    13 (100%)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Tycho91 Bekijk bericht
    Ik heb gemerkt dat als ik meerdere transfers open zet dat het totaal dan rond de 60 komt, dat is dan ongeveer de max snelheid van men hdd - overhead. Desktop naar homeserver ging sneller dus het zal aan de hdd van men laptop liggen
    Of de NIC van je laptop. Of die UTP kabel.
    Kijk eens naar je CPU gebruik tijdens zo'n transfer? Als dat een oudere laptop is met een slechte NIC kan het probleem ook daar zitten.

Member
    iTrader
    20 (100%)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Exit Bekijk bericht
    hdd laptop zal trager zijn (zijn meestal 4200tr of 5400tr tov 5400 en 7200tr hdd's van desktops)
    maar ook de gebruikte chips van de netwerk kaarten, switch, ... spelen een rol welke max snelheid gehaald wordt
    Het is een 7200rpm hdd, ik heb de benchmarks van het jaar 2009 van de mobiele hdd's opgezocht en daar stond mijn hdd tussen met een 80MB/s read snelheid
    Dus 60MB/s zal daar zowat het maximum zijn dat ik kan halen met de laptop.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Burny Bekijk bericht
    Of de NIC van je laptop. Of die UTP kabel.
    Kijk eens naar je CPU gebruik tijdens zo'n transfer? Als dat een oudere laptop is met een slechte NIC kan het probleem ook daar zitten.
    Het is een alienware laptop van het jaar 2009 dus de NIC valt wel nog mee

Member sneax's schermafbeelding
    iTrader
    5 (100%)
    40mb/s zij gbit snelheden, het probleem is gewoon de hds die niet snel genoeg zijn. Tevreden zijn of betere hds open is de enige mogelijkheid. CPU en netwerkkaart zullen wel een minimale overhead geven maar tenzij het echt dikken brol is zullen ze de snelheden niet beperken met tientallen MB per s.

Discussie informatie

Users Browsing this Thread

Op dit moment bekijken 1 gebruikers deze discussie. (0 leden en 1 gasten)

Regels voor berichten