U bent hier: Home > Forum
9lives | internet

Populair: Diablo III | Hitman Absolution | Assassin's Creed 3
9Lives - rss - contact - nieuwsbrief - sitemap

9Lives - next generation gaming Log in of Registreer

Paswoord vergeten?

Ga terug   9lives - Games Forum > Tech Center > Hardware

Hardware - General Questions & Answers over hardware!

Reageren

LinkBack Discussietools Discussie waarderen
Oud 6 februari 2012, 22:43   #1  
popecorn is offline popecorn
popecorn's schermafbeelding
Member
MSI 6950

Sinds ik de MSI 6950 2gb in mijn pc heb gestoken heb ik non stop problemen ondervonden. Spellen zoals bf3, die met een veel oudere kaart smooth liepen (maar lagere setting), haperen zelfs op de laagste settings. Dus ik dacht dat het een slechte kaart was, maar dit probleem komt en gaat =/, soms kan ik een uur spelen voor het begint te haperen, soms al na 5mins. drivers veranderen verandert het probleem, maar weg gaat het nooit.

de temperatuur van de gpu loop nooit hoog op, dus oververhitting is het niet.
memtest zegt dat mijn geheugen volledig in orde is dus dat is het ook niet
hdtune zegt dat de hd volledig in orde is

het enige dat wat minder is, is de temperatuur van de cpu cores, deze kan tot 78°c oplopen, maar is volges de specs nog in orde(Tjunctie->105°c, aflsuiten bij 95)

Wat denken jullie, moet ik deze kaart gaan omwisselen, of is er nog iets anders waar deze opkomende haperingen kunnen aan liggen? Heb al drie verschillende drivers geprobeert

specs:
intel e8400
4gb ddr2
asus p5k
samsung 650gb
Met citaat reageren
Oud 7 februari 2012, 09:01   #2 (permalink)  
awaces is offline awaces
awaces's schermafbeelding
Member
iTrader: 1 (60%)
Ik denk toch dat dit te maken heeft met je processor ...
Welke cpu heb je precies en wat voor koeling zit daarop?
Met citaat reageren
Oud 7 februari 2012, 09:10   #3 (permalink)  
Aap is offline Aap
Member
Ik denk ook eerder aan de CPU. Zet je behuizing eens open en kijk of dat het beter is. Indien, ja, is er ergens een hitteprobleem. Dit kun je verhelpen door een extra ventilator in je behuizing en/of betere CPU koeler. Bij een nieuwe CPU koeler vergeet niet de oude koelpasta er af te halen en nieuwe te gebruiken.
Met citaat reageren
Oud 7 februari 2012, 13:46   #4 (permalink)  
Member
de processor is een intel e8400 (dual core, 3.0ghz, standaard gelaten), stock cooler.
De case heeft twee grote 120mm fans(een naar binnen en een naar buiten). stock cooler op de cpu zelf. De case open zetten doet niet veel aan de temperatuur.

Is het de moeite om een nieuwe fan voor de cpu te kopen? of is de hoge temperatuur eerder een teken dat de cpu zelf niet goed meer werkt? speedfan geeft een rpm voor de cpu fan van2000, geen idee of dit te weinig is.
Met citaat reageren
Oud 7 februari 2012, 13:56   #5 (permalink)  
Yank is offline Yank Stuur een bericht via MSN naar Yank
Member
iTrader: 14 (100%)
Staat je CPU-koeler nog goed vast? En als je even (30min minstens) gamet en je CPU zit boven de 70°, voelt het koelblok dan ook warm aan?

Je kunt trouwens ook eens een CPU stresstest (orthos bvb) laten lopen en kijken of hij dan vanzelf de kloksnelheid terugschroeft (laat CPU-Z of iets dergelijks open), dat sluit je GPU 100% uit.
Met citaat reageren
Oud 7 februari 2012, 14:08   #6 (permalink)  
Member
De koeler lijkt goed vast te staan(als in alsik eraan wring lijkt die niet te bewegen).
De koeler voelt dan ook warm aan, maar geen 70°c+, de koeler zelf eerder 40 ofzo, maar de temps die ik noemde waren dan ook de core temps.
Ik zal nu dan is opzoeken wat die orthos is, vind het niet direct.

Schroeft orthos zelf dan de cpu snelheid terug? want ik heb cpu-z al opengelaten tijdens games en die blijft dan 3ghz ingame
Met citaat reageren
Oud 7 februari 2012, 14:45   #7 (permalink)  
MrBungle is offline MrBungle
MrBungle's schermafbeelding
Member
Welke foutmeldingen of crashes krijg je juist, je zegt 'haperen?
Welk besturingssysteem heb je.
Een HD 6950 vraagt veel ram-geheugen. Als ik een recente game draai heb ik van de 8GB DDR3 er nog 4 vrij..
Aan de drivers ligt het niet, die werken momenteel perfect voor radeon.
Met citaat reageren
Oud 7 februari 2012, 15:11   #8 (permalink)  
Member
Krijg geen foutmeldingen of crashes, enkel het haperen, het spel hangt telkens voor een seconde ofzo, fpsrate valt dan ineens weg.
Ik dacht eerst ook dat ik gewoon te weinig ram had, maar waarom hapert het dan ook bij lage settings? En waarom pas na een tijde? terwijl dit vroeger niet haperde.

(vista 64bit)

alvast bedankt voor de antwoorden, omdat haperen opzich zo een nietszeggend probleem is geraak ik er zelf echt niet uit.
Met citaat reageren
Oud 7 februari 2012, 19:33   #9 (permalink)  
Member
Speel eens een game en kijk in je taakbeheer hoeveel ram je op reserve hebt.
Als het je moederbord is zit je met een dik probleem (combinatie mobo-graka). Probeer misschien eens een bios update. Ik zou alleszins geen zware kosten doen voor je zeker weet aan wat het ligt.
Als je Pc goed draait met je vorige grafische kaart, heb je een dure koop gedaan met die HD 6950.
Welke voeding heb je popecorn?

Laatst gewijzigd door MrBungle; 7 februari 2012 om 19:39
Met citaat reageren
Oud 7 februari 2012, 19:57   #10 (permalink)  
Vic 40+ is offline Vic 40+
Vic 40+'s schermafbeelding
Member
Het volgende,

Het programma Hwinfo32 kan een logje maken,

HWiNFO32 Download

Je kan als het programma opent in het eerste venstertje aanvinken sensor only,klik daarna run,je krijgt dan in het volgende venster onderin de optie logging start klik die aan,je kan dan een naam en plaats voor je log kiezen b.v. hwlog op je bureaublad, laat het lopen tot het misgaat of in ieder geval een tijdje,half uur of een uurtje of zo.Doe eventueel wat stresstests,b.v. furmark of prime95.Wil je dit goed kunnen uitlezen zal je excel op je pc moeten hebben,dus als er gevraagd word met welk programma het log te openen excel kiezen.Je kan dan de waarden uitlezen in een excel bestand.Microsoft Works spreadsheet wil het log ook nog wel eens op een leesbare manier weergeven.
Upload het anders eens naar Jumbofiles,
JumboFiles.com - Dedicated Hosting
post dan een link hier en ik zal proberen wanneer ik de tijd heb om er naar te kijken.

Vink je sensor only niet aan en je klikt run kan je het eea terugvinden over de hardware in je pc.
Met citaat reageren
Oud 7 februari 2012, 21:53   #11 (permalink)  
timmyfrag is offline timmyfrag
timmyfrag's schermafbeelding
Member
iTrader: 4 (100%)
Vriend van me heeft het ook met zen HD5870. Hij kan soms half uur een uur BF3 spelen maar na een tijd begint het spel naar 8 fps te droppen en dan terug ...

zijn kaart wordt geen 50°C en zijn cpu draait aan 45°C .. ligt denkik aan BF3
Met citaat reageren
Oud 7 februari 2012, 22:10   #12 (permalink)  
Member
mijn voeding: ocz 520w
in bf3 heb ik inderdaad niet veel geheugen op overschot (3.8/4 zoiets), zowiezo niet ideaal, maar dit was vroeger evenhard zo, en toen haperde het niet.
Deze kaart begint inderdaad een dure miskoop te worden, het kan goed zijn dat het vooral aan bf3 ligt, maar dit was wel de voornaamste reden dat ik graka had geupgrade
(dat de vorige kaart goed draaide bedoelde ik mee dat deze consistent was op low settings)

op de site van asus blijf ik bij het kiezen van de bios update "service unavaible" krijgen, maar laatste keer dat ik checkte zag ik geen update die betrekking had tot het pci-e slot

ondertussen lijk ik ook al gehaper in windows te krijgen, maar dit lijkt mee eerder psychlogisch door de frustratie -.-

ik heb ondertussen zin windows te herinstalleren, maar dit is waarschijnlijk ijdele hoop?
Met citaat reageren
Oud 8 februari 2012, 12:22   #13 (permalink)  
Mee is offline Mee
Mee's schermafbeelding
Member
iTrader: 6 (100%)
Weblogartikelen: 1
Ik had een E8500 (op 3,8 GHz), dus sneller dan uw E8400, maar in combinatie met een HD6950 haperde dat ook in Battlefield 3. Uw cpu is daar simpelweg een bottleneck, en dat resulteert in van die ambetante haperingen. Als de grafische kaart de bottleneck is (zoals het hoort) heb je gewoon minder fps, bij een cpu-bottleneck krijg je onspeelbare haperingen (voor mij dan toch).

Ik heb het opgelost met een CPU + mobo + ram update, wel een kostelijke bedoening natuurlijk...
Met citaat reageren
Oud 8 februari 2012, 21:19   #14 (permalink)  
Member
wat me opeens opvalt terwijl ik het apparaatbeheer heb openstaan, isdat een haperingen overeenkomt met cpu verbruik dat ineens vermindert. Betekent dit juist dat de cpu niet de oorzaak is?

Image Upload !

cpu draait bijna op 100%, spikes naar beneden zijn haperingen, zie op het einde ineens zeer zware haperingen

het lijkt precies of er iets anders hapert waardoor cpu niets te doen heeft, of zie ik het fout?
Met citaat reageren
Oud 8 februari 2012, 21:22   #15 (permalink)  
Member
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mee Bekijk bericht
Ik had een E8500 (op 3,8 GHz), dus sneller dan uw E8400, maar in combinatie met een HD6950 haperde dat ook in Battlefield 3. Uw cpu is daar simpelweg een bottleneck, en dat resulteert in van die ambetante haperingen. Als de grafische kaart de bottleneck is (zoals het hoort) heb je gewoon minder fps, bij een cpu-bottleneck krijg je onspeelbare haperingen (voor mij dan toch).

Ik heb het opgelost met een CPU + mobo + ram update, wel een kostelijke bedoening natuurlijk...
BF3 heeft niets aan CPU, je hebt evenveel fps met een E6600 dan met een i7 990x ..
andere spellen daarentegen
Met citaat reageren
Oud 8 februari 2012, 22:17   #16 (permalink)  
Mee is offline Mee
Mee's schermafbeelding
Member
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door timmyfrag Bekijk bericht
BF3 heeft niets aan CPU, je hebt evenveel fps met een E6600 dan met een i7 990x ..
andere spellen daarentegen
Vanaf een bepaalde CPU-snelheid heeft BF3 idd niets aan een snellere cpu. Maar de E8400 zit onder die grens als je het mij vraagt...
Met citaat reageren
Oud 9 februari 2012, 01:02   #17 (permalink)  
Member
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mee Bekijk bericht
Vanaf een bepaalde CPU-snelheid heeft BF3 idd niets aan een snellere cpu. Maar de E8400 zit onder die grens als je het mij vraagt...
Battlefield 3 GPU & CPU Performance > CPU Scaling and Performance - TechSpot Reviews
Met citaat reageren
Oud 9 februari 2012, 07:59   #18 (permalink)  
Mee is offline Mee
Mee's schermafbeelding
Member
Ja, bevestigt toch wat ik zeg?
Met citaat reageren
Oud 9 februari 2012, 15:05   #19 (permalink)  
Member
@ popecorn
Voor een kleine €300 heb je een nieuw moederbord en processor. Met LGA 775 kan je vrees ik niet veel meer aanvangen. Uw HD 6950 is dat denk ik waard, ze presteert bvb erg goed in crossfire. It's a keeper
Met citaat reageren
Oud 9 februari 2012, 21:40   #20 (permalink)  
Member
Ik was ook aan het zien voor nieuwe moederbord/processor, maar komt er binnen twee maand geen nieuwe generatie uit? of lees ik dat fout , zou beetje zonde zijn van nu dan al te kopen.
Met citaat reageren
Reageren

Er zijn 1 actieve gebruikers die momenteel deze discussie bekijken (0 leden en 1 gasten)

Discussietools
Geef een waardering voor deze discussie
Geef een waardering voor deze discussie:

Regels voor berichten