Pagina 2 van 3 EersteEerste 123 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 16 t/m 30 van 44
    Approved 9-lifer Drez's schermafbeelding
    iTrader
    57 (100%)
    Wat is daar het voordeel van? Of verkoop je alleen de ontwerpen waar welke jij lelijk vindt onder zijn naam?

Het stelsel met vrijstelling van BTW is volgens mij vooral een manier om daar in Brussel wat minder werk te hebben.
    Ik ben een lekker wijf.
    www.dexyd.nl / www.dexyd.be

Member Dubbelpunt's schermafbeelding
    iTrader
    5 (86%)
    Oh maar dat is niet alleen in Brussel hoor dat ze daar gebruik van maken
    Ik ken genoeg blanke modale Belgen die dit systeem zwaar misbruiken.

Member
    iTrader
    0
    Eenmalige artistieke prestatie is misschien ook een optie voor u.
    Info

Crew Member dresse's schermafbeelding
    iTrader
    0
    @Gumball: dan kunt ge beter in het zwart gewoon werken hé.. Het geld van die 'vriend' moet dan toch nog van die vriend naar u komen. En aangezien gij het werk hebt gedaan en die vriend u dat geld gewoon geeft zonder factuur of dergelijke hebt gij voor de btw administratie toch al int zwart gewerkt... Niet voor het bedrijf, maar voor uw 'vriend'.

en hoe kunt ge dan dubbel zo veel verdienen als ge al 10% weggeeft aan die vriend dan verdient ge eigenlijk maar 10% meer. De BTW is maar 21% eh.. geen 50%

Als ge echt wilt BTW ontduiken zijn er betere manieren die perfect legaal zijn. Als ge bijvoorbeeld grafisch designer zijt, lever dan uw ontwerpen af in een digitaal geprint boekje en steek daar alle kosten in die ge hebt moeten maken. Geprinte boekjes zijn maar 6% btw, alsook al het werk ervoor nodig. De digitale files verkoopt ge gewoon apart voor 50 euro tegen 21%...
    Er is ook nog een trukske met creatieve rechten verkopen ipv het product zelf. Rechten verkopen kan ook tegen verlaagt btw tarief dacht ik...

maar dat is uiteraard alleen interessant als ge met particulieren werkt...

Crew Member el shorty's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door dresse Bekijk bericht
    werk ofwel via een kunstenbureay zoals T-heater van t-interim, dan kunt ge facturen maken via hen zonder zelf een btw nummer aan te vragen. (makkelijkste oplossing voor u, maar werkgevers hebben dat niet zo graag want zij moeten extra betalen voor de diensten van T-heater...)

Of vraag een btw nummer aan met vrijstelling van btw. Dan moet ge geen btw vragen (ma kunt ge ook niks btw-vrij kopen) en moet ge geen btw aangiftes indienen,en hebt ge een concurrentieel voordeel want ge kunt 21% goedkoper werken... Enige nadeel, ge moogt maar 5580 euro op jaarbasis verdienen. Ge blijft wel 75 Euro RSZ betalen elk kwartaal...

Of ge begint een volwaardig zaakje in bijberoep. Ge betaald dan ook 75 euro per kwartaal aan RSZ (minimumbijdrage voor bijberoepers). Ge kunt btw vrij zaken kopen op uw zaak en allerlei kosten inbrengen. Ik zou bij deze optie wel een boekhouder nemen. Er zijn er best te vinden die een redelijke uurprijs hebben en alleen de uren die ze aan uw dossier werken aanrekenen. Mijn huisgenoot krijgt zo facturen van soms maar 10 euro van de boekhouder voor een kwartaal omdat hij soms gewoon een kwartaal niets gewerkt heeft... (maar ge hebt ook boekhouders die sowieso een forfait per kwartaal aanrekenen, dus beetje uitkijken...)
    om je even te corrigeren: als zelfstandige en kunstenaar moet je RSVZ bijdragen betalen, geen RSZ bijdrage...

Ze hebben op de website van het RSVZ daar overigens een brochure over online staan met heel wat praktische nfo.
    * blub*

Crew Member LunchBox's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Allemaal sjoemelaars gulle

Crew Member el shorty's schermafbeelding
    iTrader
    0
    lol
    * blub*

Approved 9-lifer Mr. Humphries's schermafbeelding
    iTrader
    16 (94%)
    Nog even om op die btw terugtrekken te komen:

De brandstof voor je wagen, daar betaal je nog altijd wel accijnzen op, en niet bij iedereen is de BTW volledig aftrekbaar. Dit is enkel het geval bij mensen die met een lichte vracht rijden. Bij de rest is dit maar 50% of zelfs niet aftrekbaar!

Jep, ik rijd met een lichte vracht .

Trouwens, als zelfstandige moet je sjoemelen . Lang leve de R/C!
    www.servicepointturnhout.be voor reclame en beletteringen

iTrader
    0
    hmm, wat wordt gezien als een lichte vracht? Ben ook aan het zien om nen auto te kopen

iTrader
    16 (94%)
    Geen zetels achteraan, dus enkel voor de bestuurder en zijn passagier.

Dit kan ook met een gewone auto die je dan laat ombouwen.

Voordeel is ook dat je veel minder wegenlasten betaalt en je niet onder de nieuwe firmawagenwetgeving valt

Member
    iTrader
    8 (100%)
    Is meer dan enkel "geen zetels achteraan" hoor, anders had ik m'n MX-5 ook als lichte vracht kunnen inschrijven ondanks dat je daar geen 2 bakken bier in krijgt.

Kan zijn dat er met de nieuwe wetgeving wel wat aangepast is, maar hoe ik het laatst geleerd heb:
    Er is een onderscheid tussen verkeerstechnisch lichte vracht en fiscaal.
    Verkeertechnisch is min 30% van de wielbasis als laadruimte (sowieso al zetels weg, platte bodem denk ik ook. Weet niet zeker of er een tussenschot moet zijn tussen laadruimte en stoelen) en dan zit je met veel lagere taksen en BIV. Werd bijvoorbeeld vaak gedaan met Subaru Impreza WRX'en om daar betaalbaar mee te kunnen rijden.

Fiscale lichte vracht heeft wat strengere eisen (denk 50% van de wielbasis als laadruimte, afscheiding tussen laadruimte en zetels,...?) maar biedt nog wat extra voordelen betreffende aftrekbaarheid en dergelijke. Zijn bijna enkel bestelwagens en pick-ups die hieronder kunnen vallen.

Crew Member LunchBox's schermafbeelding
    iTrader
    0
    R/C moet je ook mee uitkijken las ik laatst Nick, het is niet zo dat je allerhande zaken kan kopen op de zaak (die er weinig mee te maken hebben) en eens het controle is dan gaat zeggen: "jamaar die moesten afgeboekt worden op de rekening-courant, dus dat is geld dat de zaak nog aan mij moest uitbetalen maar dat ik heb laten zitten in de zaak". Als die kosten van het laatste kwartaal zijn kom je daar nog wel mee weg, maar als dat van enkele kwartalen terug is en ze zijn als kost afgeboekt kunnen ze daar toch wel moeilijk over doen. Althans dat stond er in de tekst

Zetels was vroeger (waarschijnlijk nu nog) niet voldoende, je moest ook de gordels etc voor de mensen achterin laten verwijderen. Anders kan je bij veel modellen gewoon de zetels eruithalen maar als je dan op reis gaat met de familie er terug in plaatsen.

iTrader
    16 (94%)
    Hehe nee, je moet er inderdaad mee oppassen en tegenwoordig zijn ze daar idd wel streng in naart schijnt .

Maar moest je eens weten hoeveel restaurantbonnetjes dat je van iedereen kan krijgen, en deze dan inboekt . Dat is toch weer wat belastingsvrij geld dat je terug uit de zaak kan halen.

iTrader
    0
    Er is de wet legaal naar uw hand zetten en er is fraude eh humphries. Restaurant bonnetjes van iedereen krijgen is fraude en daar ben'k geen fan van. gaan ze nu ook trouwens veel strenger op worden heb ik net gehoord. Ze spreken zelfs van een overgangsperiode dat boekhouders zich kunnen in orde stellen en dat ze daarna echt zware boetes gaan geven... Maja.. ze spreken al zolang van strengere controles :P

Ergens vind ik het wel ni slecht. Eén van de redenen waarom de belastingen zo hoog zijn in België is waarschijnlijk omdat er hier zoveel gesjoemeld wordt En alles wat ik doe is volledig wettelijk, dus laat ze maar komen!

Member felixdraait's schermafbeelding
    iTrader
    1 (100%)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door dresse Bekijk bericht
    Eén van de redenen waarom de belastingen zo hoog zijn in België is waarschijnlijk omdat er hier zoveel gesjoemeld wordt En alles wat ik doe is volledig wettelijk, dus laat ze maar komen!
    We gaan dat waarschijnlijk nooit weten, maar ik ben eerder geneigd het omgekeerde te geloven. België staat nog steeds op de 18e plaats qua BBP/capita, dat rekent de zwarte markt niet mee.

Niet om mijzelf te sussen ofzo, ik ben geen zelfstandige. Ik stel mij alleen soms vragen bij de omvang van de fiscale lasten die Belgen dragen. Excuses voor de off-topic

On topic: maandag ga ik naar een infosessie van UNIZO over het zelfstandigenstatuut om eens na te gaan wat mijn opties zijn. Ben eens benieuwd

Pagina 2 van 3 EersteEerste 123 LaatsteLaatste

Regels voor berichten