Pagina 1 van 2 12 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 20 van 40
    Member
    iTrader
    0

Aankoop: DSLR filming

Hallo,

Ik ben al een tijdje aan het sparen voor een nieuwe camera, want degene die ik nu gebruik (de camera van mijn familie) levert niet echt de kwaliteit die ik wil.
    Ik ben wat research beginnen doen en ik ben via een vriend op DSLR-filmen uitgekomen, maar nu is de keuze nog moeilijker geworden. Ik som even mijn persoonlijke voor-en nadelen i/v/m DSLRs op:

Voordelen:

• Filmen op hoge kwaliteit voor een lage prijs
    • Ik heb nu eindelijk ook eens een fatsoenlijk fototoestel (altijd al gewild): mijn huidig fototoestel weerhoud mij ervan (écht waar) om foto’s te trekken
    • Door de mogelijkheid om van lens te wisselen kan ik de gepaste lens kiezen voor een scene en die lenzen kan ik houden, moest ik ooit een andere body kopen
    • DSLR’s zijn veel lichtgevoeliger

Nadelen:
    • HET ROLLING SHUTTER-EFFECT (jello effect): dit is hét nadeel dat mij ervan weerhoud een DSLR te kopen. Ik ga geen filmpjes maken van bloemetjes en diertjes (geen statische beelden), maar vooral filmpjes met actie: snel bewegende onderwerpen en snelle pans zullen wel vaker voorkomen. Ik heb gehoord dat dit met software valt op te lossen: klopt dat?
    • Limiet op de filmtijd, maar dit is niet zo erg, scenes duren normaal gezien niet zo lang en ik ben niet bepaald van plan om speeches te filmen…
    • Aliasing rond dunne randen? Hoewel ik dit niet vaak zie in testfilmpjes

Wat denken jullie: ga ik best met een DSLR in zee of zoek ik beter een échte camera?

Cheers!

Member Creep's schermafbeelding
    iTrader
    53 (96%)
    hoort hier eigenlijk nie thuis, maar on topic:

Teveel 'videografen' springen in de DSLR boot en denken dan, joepie, scherpteeh diepteeeh! Dan krijg je van die poging tot kunstzinnige filmpjes waarbij ze op T1.4 de neus scherpstellen en constant zitten te focussen, maar dat gaat natuurlijk moeilijk aangezien de focus afstanden op EF lenzen miniem is en dan zwijg ik nog van het schokkerige beeld omdat ze uit de vuist filmen zonder enige vorm van shoulderrig.

Daarom: als je DSLR gaat, doe dan de nodige investeringen om er een degelijke videocamera van te maken. Namelijk een aparte geluidsrecorder, een shoulderrig, follow focus, ND filters, goei glas (draai in godsnaam niet een hele film op je nifty fifty plastic fantastic, want dat zullen je ouders mss knap vinden, maar val je door de mand onder de kenners).

Dus, met je body en een nifty fifty zit ge goed voor wat filmpjes maken onder vrienden, maar als je serieus genomen wil worden zullen die kosten oplopen tot viervoud je body aankoop.

Crew Member Sir. K's schermafbeelding
    iTrader
    104 (100%)
    De mensen in het Graphic - Art - Design subforum zullen je beter kunnen helpen met je vraag. Dit onderdeel dient enkel om dingen te verkopen. Ik zal je thread naar daar verplaatsen, maar let er in het vervolg op dat je het juiste subforum kiest.

Approved 9-lifer w00tw00t's schermafbeelding
    iTrader
    4 (100%)
    Ik heb mij een Canon 550D gekocht en dat voornamelijk voor het filmen. Rolling shutter kan inderdaad storend zijn en het kan voor een groot deel via software (bv After Effects) worden verholpen maar je moet daar jouw tijd in willen steken. De limiettijd stoort niet echt omdat je bijna nooit met shot werkt van langer dan paar minuten tenzij je iets in de aard van Russian Ark wilt maken. In het algemeen ben ik daar blij mee maar je moet een tijdje zoeken en aanpassen tot je het resultaat krijgt dat je werkelijk wenst maar dat heb je overal.

Met een goede rig hoeven DSLR's niet meer onder te doen aan Camcorders maar je moet die investering uiteraard willen maken (zoals Creep al zei). En zoals je zelf zegt is het een leuk extra dat je deze ook als een fototoestel kunt gebruiken.
    Laatst gewijzigd door w00tw00t; 19 december 2011 om 10:41
    Some painters transform the sun into a yellow spot, others transform a yellow spot into the sun.

Member
    iTrader
    1 (100%)
    Het grootste voordeel heb je niet opgesomd (wel aangehaald door Creep): het spelen met scherptediepte.

Alhoewel het wel klopt wat Creep zegt, veel mensen gaan dan met de scherptediepte gaan spelen omdat dit nu plots kan op een betaalbare manier waardoor je filmpjes krijgt die draaien om de scherptediepte zelf in plaats van het gepast te gebruiken.

Ik heb op reis zowel uit de hand gefilmd (Canon 60D + 17-55 IS) als op statief en het verschil is extreem. Uit de hand filmen vind ik persoonlijk zeer moeilijk (geen idee of mijn hand minder vast is als het gemiddelde). Ook zag het er veel minder schokkerig uit op mijn camera monitor dan achterna op een PC monitor.

Als je dus echt deftig wil filmen met deftig geluid etc, dan moet je inderdaad materiaal bijkopen zoals Creep aanhaalde.

PS: autofocus is toch ook nog een groot nadeel die je vergeten bent? (goed, geoefende personen kunnen dit waarschijnlijk perfect manueel doen zelfs met kleine DOF)

Approved 9-lifer Trebby's schermafbeelding
    iTrader
    47 (98%)
    Ik doe al mijn films met de GH2. Zet daar mijn Voigtländer Nokton 25mm f/0.95 op en heerlijke shots.

Crew Member LunchBox's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Deze thread is naar hier verplaats door een andere moderator zie ik, dus kan ik weinig zeggen op het ontbreken van de prefix Ik wil je wel even verwijzen naar de prefix-thread voor als je in de toekomst nog vragen zou hebben in een aparte thread: http://www.9lives.be/forum/graphics-...-prefixes.html

Member hatchet's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Koop een zeer wijde lens (zeker onder 25mm), zonder vervorming en het liefst lichtsterk zeker om stabiel beeld te krijgen zonder al te veel rolling shutter.

Member killerloop's schermafbeelding
    iTrader
    20 (100%)
    Ik heb net een sony nex 5n gekocht. IMO heel goede filmkwaliteit tot 1080i en 60p. Filmt zeer stabiel uit de hand, (in vergelijking met 5d markII van men broer). Ik ben geen pro videograaf?, maar misschien moet je hier ook eens naar kijken. Kan ook continu focussen op een bewegend object, dus misschien zowat tussen dslr en echte videocamera.
    Sony Alpha NEX-5N: Digital Photography Review
    EDIT: ook kantelbaar scherm wat wel handig is bij het filmen.
    Laatst gewijzigd door killerloop; 19 december 2011 om 18:01

Member
    iTrader
    0
    @ Creep
    Ik ben bereid om er geld in te steken hoor dat had ik trouwens al door..
    Hoewel het niet echt mijn bedoeling is om in eerste instantie indruk te maken op kenners.. Hoe langer ik er mee bezig ben, hoe meer ik ervan leer kennen, tot ik uiteindelijk mijn eigen fouten kan inzien en zelf een 'kenner' ben?

@ Sir. K
    Mijn excuses voor het ongemak :d

@ W00tw00t
    Ok, het KAN dus via software, dat is al enigszins een geruststelling... Ik heb nog wat research gedaan en het blijkt dat goede ondersteuning van je camera ook wel veel helpt!

@ LunchBox
    Ik had een prefix in het vorige subforum

@ Hatchet
    Thx, ik ga het nakijken.

@killerloop
    Kunnen gewone DSLR's dan niet continu focussen op een bewegend object? Ik heb daar niet zo veel ervaring mee..
    Een kantelbaar scherm was sowieso een vereiste
    Zijn er nog ander significante voordelen ten opzichte van dslr?

Algemeen:
    Ik heb eens een keertje op Digicamshop.be - Alle digitale camera's en camera-accessoires gekeken en hun keuzehulp doorlopen...

Dit vinkte ik aan:
    • Tot €1000
    • 1920 x 1080p
    • Videofunctie
    • Kantelbaar scherm

Dit kom ik uit:
    Nikon D5100
    Canon EOS 600D
    Canon EOS 60D
    Sony Alpha A65
    Sony Alpha A55

Heeft iemand daar iets over te zeggen?

iTrader
    53 (96%)
    Als het hoofdzakelijk voor video is, met een plus voor fotografie, ga dan voor een 550D of een GH2.

GH2 is scherper en beter beeld, zeker met hack, maar minder makkelijk om aan lenzen te komen.

550D is zachter, maar videofunctie is IDENTIEK aan 7D,60D,... en body is maar 500€, dus koop u dan deftige lenzen erbij.

Zij die niet zeggen dat de videofunctie identiek is aan een 7D etc... weten niet waarover ze spreken

Member
    iTrader
    0
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Creep Bekijk bericht
    Als het hoofdzakelijk voor video is, met een plus voor fotografie, ga dan voor een 550D of een GH2.

GH2 is scherper en beter beeld, zeker met hack, maar minder makkelijk om aan lenzen te komen.

550D is zachter, maar videofunctie is IDENTIEK aan 7D,60D,... en body is maar 500€, dus koop u dan deftige lenzen erbij.

Zij die niet zeggen dat de videofunctie identiek is aan een 7D etc... weten niet waarover ze spreken
    De 550D had ik al eens bekeken, maar die heeft geen kantelbaar scherm? Dat vind ik best wel stom...

Member Andy91's schermafbeelding
    iTrader
    5 (86%)
    Off topic. Ik weet niet als het nog steeds zo is, maar zijn die body's nog steeds van plastic? Vorig jaar ook m'n eerste dSLR gekocht, en twijfelde ook tussen de bekende merken in dezelfde prijsklassen, maar alles daar is van plastic, tot die man de Pentax uithaalde voor quasi dezelfde prijs. Ik heb toen de Pentax K-x (nu K-r) gekocht omdat de body van een metaal is. Nogal handig in een land waar het de helft van het jaar regent..

iTrader
    53 (96%)
    yuuuuy, metaal

Approved 9-lifer w00tw00t's schermafbeelding
    iTrader
    4 (100%)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door wocypke Bekijk bericht
    De 550D had ik al eens bekeken, maar die heeft geen kantelbaar scherm? Dat vind ik best wel stom...
    Koop u beter een externe

Member Hornymoose's schermafbeelding
    iTrader
    7 (100%)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Andy91 Bekijk bericht
    Off topic. Ik weet niet als het nog steeds zo is, maar zijn die body's nog steeds van plastic? Vorig jaar ook m'n eerste dSLR gekocht, en twijfelde ook tussen de bekende merken in dezelfde prijsklassen, maar alles daar is van plastic, tot die man de Pentax uithaalde voor quasi dezelfde prijs. Ik heb toen de Pentax K-x (nu K-r) gekocht omdat de body van een metaal is. Nogal handig in een land waar het de helft van het jaar regent..
    Natuurlijk een belachelijk argument aangezien metaal ook water kan doorlaten, daar dat het totaal van andere dingen afhangt. Enkel hogere segment camera's zijn "waterproof". Bij canon geloof ik 40d,50d, 7d, 5d series en natuurlijk de 1d serie. Bij nikon D300, d700, d3 series enz...

@ TS, lichtgevoeliger wil niet meteen zeggen fijner, als ge er niet mee kunt werken is foto's maken in het donker (en dat is het al zeer snel zonder flits) zeer moeilijk en moet ge al naar hoge iso's gaan grijpen.

Grootste nadeel imo bij filmen met dslr's is het manueel focussen, of het zeer trag auto focusses.
    Xbox live: SandorV

Member Andy91's schermafbeelding
    iTrader
    5 (86%)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Hornymoose Bekijk bericht
    Natuurlijk een belachelijk argument aangezien metaal ook water kan doorlaten, daar dat het totaal van andere dingen afhangt. Enkel hogere segment camera's zijn "waterproof". Bij canon geloof ik 40d,50d, 7d, 5d series en natuurlijk de 1d serie. Bij nikon D300, d700, d3 series enz...

@ TS, lichtgevoeliger wil niet meteen zeggen fijner, als ge er niet mee kunt werken is foto's maken in het donker (en dat is het al zeer snel zonder flits) zeer moeilijk en moet ge al naar hoge iso's gaan grijpen.

Grootste nadeel imo bij filmen met dslr's is het manueel focussen, of het zeer trag auto focusses.
    Awel, dan mag ge op mijn kosten een Canon/Nikon van 600 euro kopen. Daarna zullen we een liter water over die Canon kappen, en ne liter over die Pentax van mij kappen. Dan zullen we zien hoe belachelijk mijn argument wel niet is. :)

Member
    iTrader
    8 (100%)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Andy91 Bekijk bericht
    Awel, dan mag ge op mijn kosten een Canon/Nikon van 600 euro kopen. Daarna zullen we een liter water over die Canon kappen, en ne liter over die Pentax van mij kappen. Dan zullen we zien hoe belachelijk mijn argument wel niet is.
    Het materiaal waaruit de body is gemaakt maakt geen fuck uit qua waterdichtheid. Het feit dat alle openingen rond knopjes, batterij, enz... afgedicht zijn bepaald dat een body waterproof is.

Member
    iTrader
    0
    Ok, dit is wat ik er tot nu toe van denk:

• Canon 60D: Heel goed, maar gewoon duur. Betere batterij?
    • Canon 550D: Identiek aan 60D (film toch in ieder geval) maar geen kantelbaar scherm = minpunt. Mijn oude videocamera heeft dat, en ik moet zeggen dat ik het vaak in mijn voordeel kon gebruiken. Voor lage shots kan ik eventueel een LCD monitor monteren, maar dat lijkt me onhandig.
    • Canon 600D en Nikon D5100: voldoen aan mijn vereisten op digicamshop () maar ik weet niet veel over de camera's, enkel dat 600D lijkt op de 60D
    • Panasonic Lumix DMC-GH2: Vergelijkbaar met de D60, lagere maximale ISO-waarde maar scherper beeld (zeker met hack) en naar het schijnt betere autofocus en minder jello-effect. Volgens een filmpje duurder dan D60, maar ik vind enkel goedkopere prijzen.
    • Iemand raadde me Sony af vanwege slechte lenzen? o.O

60D vs GH2
    Panasonic Lumix GH2 vs Canon EOS 60D - Which is better? - YouTube
    60D vs 600D
    Canon 60D vs. Canon T3i/600D A Close Matchup

Member
    iTrader
    0
    Is de 600D (T3i) trouwens geen nieuwere versie van de 550D (T2i)?

Pagina 1 van 2 12 LaatsteLaatste

Discussie informatie

Users Browsing this Thread

Op dit moment bekijken 1 gebruikers deze discussie. (0 leden en 1 gasten)

Regels voor berichten