Pagina 1 van 4 1234 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 20 van 72
    Member Destroyer's schermafbeelding
    iTrader
    1 (100%)

1991 Volkswagen Polo G40

Zo kheb em nu wel al een dik half jaar voor de deur staan (en hij rijdt momenteel nog niet ), tijd om nu eindelijk een topicske aan te maken

hier wat het verhaal tot op vandaag

Vorige zomer ben ik beginnen uitkijken naar een eigen wagen. ik wou toch iets specialer dan een gewone golf tdi fzo. gezien ik met de fiets + trein naar het werk ga had ik mijn blik wat verruimd. ik was wat naar scirocco's en golf GTI's aant kijken maar ik kwam algauw uit bij een polo G40.
    Ik kende het model eigenlijk ook niet maar na wat opzoeken leek mij dit wel een heel leuke sleper. dat sprak mij wel aan.

Nu een goeie kennis van mij rijdt al jaren en dagen met een golf G60 en hij was ook wel enthousiast, ook om het nodige revisiewerk aan de lader te doen. (en meer) ik had dus een goeie terugvalbasis want met zo'n lader moet je niet naar een dealer stappen. die zeggen gewoon: koop een nieuwe (ik weet zelfs niet of ze ze nog leveren vanuit VW).+ me blauw betalen aan garagekosten (lees werkuren) zag ik ook niet zitten. ik weet wel een beetje van wagens maar om er echt aan te werken heb ik noch het materiaal, de kennis of de plaats. hij heeft dat gelukkig wel allemaal.

zo begon mijn zoektoch in BelgiŽ, maar die was al snel afgelopen omdat er gewoon niks te koop stond, behalve 1 of ander wrak. mobile.de bracht wel wat hits. maar ook niet spectaculair veel.

het grote probleem was om een "unverbatselde" polo te vinden. niet getuned aan de buitezijde, originele ophanging, velgen,... dit alles is nodig om door de invoerkeuring in BelgiŽ te raken.
    er stonden er welgeteld 5 in redelijke of goede staat te koop in duitsland.

Daar zag ik er dan eentje staan van rond de 4000€, met 150dkm op de teller. en op maar 350km rijden! een groene, ik wou een kleur, en geen grijzige zoals zovele auto's vandaag, kortom: ik wou hem.

na een maand met de verkoper over en weer te mailen (hij was in het begin nogal wantrouwig) hebben we afgesproken in Keulen om de wagen te bekijken. die zag op het eerste zicht heel goed uit, wat aandachtspunten aan de lak die al is door een karossier waren aangepakt en een paar krasjes op. nuja het is een wagen van 21 jaar oud. (gefabriceerd in 90, maar 1x ingeschreven in 1991)
    je kan moeilijk verwachten dat hij nog in showroomstatus gaat zijn met die kmstand en leeftijd. (anders was de prijs wrs x2) zowel interieur als mechanisch leek hij in zeer goede staat.

het onderhoudsboekje was ingevuld tot 2003 en hij had elk jaar een 7-10dkm gereden. 7 jaar lader had hij er 40000 meer dus kon ik er vanuit gaan dat het toch redelijk snor zat.

we zijn dan begin oktober 2010 een 2e maal naar Keulen gereden en heb hem dan, met een extra set wintervelgen (jeej 4,5J, 155's ) gekocht. daar had de wagen wel op 2 weken ineens ruim 3000km meer en de voorbanden waren bijna volledig weg nuja toch maar gekocht en er zo meer naar huis gereden, twas een leuke tocht tot thuis, niet te zot gedaan, maar toch wel genoten.
    de enige mankementen op dat punt was de thermostaat die kapot was. tijdens het rijden bleef hij wel mooi op temperatuur, bij stilstand ging dat al snel de hoogte in. (dat doet ie nu in stilstand ook wel nog, tijden het rijden staat hij op 85į watertemp, na 5 minuten stilstaan staat hij op 110graden (hoger gaat hij wel niet)...

toen ik thuiskwam was er wel al een olielek te bespeuren. de kleppendekseldichting was beginnen lekken, vermoedelijke week geworden door de hogere temperatuur / kapotte thermostaat.

dat waren dan ook de eerste reparaties. ook heb ik nieuwe banden moeten kopen, in originele maat voor de keuring. ik kwam uit bij Yokohama A539. met zo een ruitjesprofiel. 85€ per band (13/175/60) geplaatst, uitgelijnd en ik was en ben er nog altijd content van.

de wagen was ontdaan van badges vooraan en achteraan was er een standaard polo badge geplakt ipv de G40 badge. die heb ik toch maar bijbesteld via een website (100€..) . aan de ene kant wou ik het wel zonder voor dat ultieme sleper gevoel, maar aan de andere kant vind ik dat ze er op moeten voor de look.

Ondertussen zijn we al begin februari (eerste maanden hadk er niet zoveel vaart achter gezet twas toch winter...) hij staat momenteel wel nog buiten, en om de 3 weken had ik em is gestart en er een toertje mee gedaan zodat hij is op temperatuur kon komen. goed voor de wagen, en voor mij )

echter kwam er opnieuw een olielek en bleek ook de bourage van de poulie van de nokkenas uitgesleten te zijn. hier lekte olie door.
    dus begin februari voor de 1x maal naar de invoerkeuring in Mollem gegaan. daar hadden ze ook het olielek opgemerkt als opmerking, maar me afgekeurd voor de stofhoes van de stuurinrichting waar een scheur in zat of ze was los.. geen idee. dat laten maken bij een garagist (had ik immers nodig voor Z-platen) en dan de 2e maal er enkel met een opmerking voor het olieverlies door geraakt.

(ondertussen hadden we ook al een zoektocht naar mijn motorcode ingezet omdat ze die op de keuring nodig hadden. er was immers geen gelijkvormigheidsattest en dus moest ik de lange procedure opstarten om een Belgisch gelijkvormigheidsattest te bekomen.
    de garagist vond ze niet, ben dan met de wagen bij mijn kennis geweest en via zijn broer hebben we ze dan gevonden, rechts onder de delco ergens

de wagen werd gewogen enzomeer (850kg in rijklare toestand *trots* met nog 25 liter in de naftbak, 42liter max) in combinatie met de 1.3 113pk & 150nm gaat dat toch vlot

anyway groene kaart. dan begon het relatief lange wachten. ondertussen die bourage gefixed bij mijn vriend (distrubitieriem en nokkenas (deels) moesten gelost worden, een hele dag werk met andere woorden. mijn kameraad bij dieteren heeft ook nog een mooie repair manual voor G40 op de kop kunnen tikken, erg handig voor de NM's etc!
    en uiteindelijk na 10 weken, eind april heb ik mijn gelijkvormigheidsattest mogen gaan afhalen op de keuring, als ik citro hoor heb ik met die tijdspanne wel meer geluk gehad dan hij

en kon ik hem nogmaals 2e hands keuren. blanco erdoor en zo dan eindelijk platen kunnen aanvragen. dat was half mei.

nu hij op platen stond was het tijd voor de volgende stap: de G-lader reviseren.
    nu kon ik met een gerust hart hem verplaatsen & moest er ook niemand meer in de wagen klooien als de lader gereviseerd is. de eerste 1000km na een revisie is het gas geven met de fluwelen handschoen en zeker niet boven de 3000rpm gaan. een garagist er mee naar de keuring laten rijden zag ik dus niet echt zitten... ik ken er genoeg

dus begin juni de wagen gaan afzetten bij de copain en daar staat hij momenteel nog. de lader demonteren ging vrij vlot, maar vanbinnen is er dus een probleempje, ik ga het niet allemaal opnieuw typen, maar de posts van op het gewone forum posten. de toestand is op dat ene puntje na wel nog zeer goed, en hij hield zijn originele druk ook nog, maar het rare was dat hij op 2500 rpm 0.7 bar gaf, en daarna zakte vanaf 3000 naar 0.65 en verder 0.6bar. in feite zou hij enkel mogen steigen gezien hoe meer rpm, hoe meer hij druk kan steken. maarja daaraan kan je zien dat hij zijn revisie wel nodig heeft.
    wel stond er ook een iets kleiner poulietje op de G-lader 70mm ipv origineel 72mm. hij zou in principe dus iets meer pk moeten hebben maar gezien de tijd lijkt mij 113pk wel realistisch

uiteindelijk is het allemaal wel veel werk en heb ik nog maar 3dkm met de wagen kunnen rijden, maar als ge het gas is instampt zijde da allemaal direct vergeten tis een wagen die wat meer aandacht nodig heeft dan een gewone, en heel goed warmrijden is zeer belangrijk voor je lader.

de komende weken gaat er nog aan gebeuren:
    volledige laderrevisie (momenteel bezig)
    distributieriem
    waterpomp
    carterdichting
    oliefilter + olie 10w40

chiptuning van SLS (slstuning.de):
    144pk chip
    betere bougies
    luchtfilter (K&N inleg) (reeds gedaan)
    poullie 72mm: (1-2dkm inrijden & daarna het 68mm poullietje steken waardoor hij effectief zijn pk's zou moeten halen. testbanken zal ik ook dan wel eens doen. nu hebk het niet willen doen omdat ik niet te vuil wou doen met de lader, zen max pk ligt standaard op 6000rpm

gisteren ook nog is een oud boekje testen gezien van G40 vs G60 (golf)

gelijk naar 60: 4sec
    gelijk naar 80: 5.8s
    trager naar 100 8.3 vs 8.4 volgens die boek. in mijn boekje staat 8.6 nr 100

nuja toch niet min voor een 1300cc in alle geval zijn er wel al een paar die zich er lelijk mispakt hebben

iTrader
    1 (100%)
    een paar (crappy) pics: ga na de revisie is nieuwe maken, met een betere camera deze zijn van in het eind 2010 (datum staat dus niet juist)

achteraan in de bumper normaal ook een rood lijntje lopen. ben op zoek naar zo een rode plakband, indien tips, altijd welkom dat komt dan mooi uit met de rode G40 badge's

front:

met badge:

int:

de hoofdrolspeler (zie de olie aan kleppendekseldichting) en lader stond ook een beetje vettig aan die buis, maar dat was niet zo erg)

back:

achteraan in de bumper normaal ook een rood lijntje lopen. ben op zoek naar zo een rode plakband, indien tips, altijd welkom dat komt dan mooi uit met de rode G40 badge's

enige dat mij wat stoort maarja:

een nieuwe koffer heb ik dus op termijn nodig, die spleet had ik niet opgemerkt bij aankoop, maar aangezien de plaat in 2 aant gaan is zit er niets anders op. nuja aan de buitenkant zie je nog bijna niets, enkel wat verdonkering in de lak. das iets voor de langere termijn dat zeil zit ook deel ingebrand in de lak, kweet niet of ik alle moeite ga doen om het eruit te krijgen als ik toch nog een nieuwe koffer ga moeten kopen.
    Laatst gewijzigd door Destroyer; 12 juni 2011 om 14:27

iTrader
    1 (100%)
    hoe rijdt dat: goed, heel stil eigenlijk, geen enkel piepje of kraakjes, enkel in de bochten is het zeker geen held. hij helt niet zoveel over maar zet zich toch nog redelijk: weinig vertrouwengevend maar er valt volgens mij wel zot mee te doen, bochten aan 80-90 zijn geen probleem, maar met een golf gti + verlaging ga je dezelfde bocht, mits wat lef aan 110-120 door... dat bedoel ik ermee. het lichte kont (320 kilo op de achterwielen) zal volgens mij vrij snel voor overstuur zorgen.
    gezien ik al is geschoven ben met 2 andere wagens (incl brokken) heb ik geen zin om dit met deze wagen voor te hebben. als ik wil racen doe ik dat met deze wagen voorlopig rechtdoor daarvoor heeft (en zal hij zeker) voldoende power hebben. zeker in combinatie met het lage gewicht.
    lichte verlaging max 4 of 3.5mm en degelijke sportdempers staan ook op mijn verlanglijstje
    remmen zijn niet super maar toch voldoende. vooral komen die origineel van op de scirocco 16V (achteraan trommels) op termijn ga ik wel betere schijven en blokken steken.

ook is er een veertje los in mijn pook, waardoor die zo wat los zit, stoort me eigenlijk niet, rijdt nog handig, maar zal op termijn ook moeten gefixed worden, alsook de claxon
    een oude wagen: je weet altijd wat doen hť

iTrader
    1 (100%)
    de lader is inmiddels open, en er heeft zich jammergenoeg toch een probleempje voorgedaan: sry als de zinnen niet helemaal kloppen, khebt ctrl C&V gedaan vanop het algemene forum.

niet zo goed nieuws: hij heeft een scheur gevonden in de magnesium verdringer (het ding dat ronddraait in de lader)

bij een dichtlijst is die weggesleten en is er een scheur ontstaan heb ik mogen horen, en das niet goed of het te maken is weet hij nog niet zeker,

de verdringer zou eigenlijk nog perfect werken, maar na 10dKM ofzo is er de kans dat hij al druk begint te verliezen. er zit een scheurtje (0.5mm breed en 2 mm diep) aan de buitenzijde van de magnesium verdringer (door slijtage), en net daarnaast zie je aan de uitslijting in het magnesium ook dat het wat "gewerkt" heeft,
    aan de scheur zit het einde van een dichting (die liggen in de lijntjes die je in men sig zit, en ook op/in de verdringer) , die kan nu een klein beetje bewegen waardoor er op termijn drukverlies zal optreden door slijtage.

reparatie lijkt niet ideaal, indien al mogelijk, want tis toch heel fragiel dat dunne magnesium, met 1 vingernagel kan je de rand waar de dichting inzit helemaal afbreken

een nieuwe verdringer is 380€, waarschijnlijk ga ik hiervoor opteren. hij ging ook is rondbellen voor 2e hands, maar kwil eigenlijk niet teveel risico nemen. met de chiptuning gaat de lader nog sneller ronddraaien dusja... heb ook geen zin om om de 15K een volledige revisie te laten doen riempje vervangen en wat invetten zal wel wenselijk zijn.

swel is leuk om zien zo een g-lader, net als in men sig, en daar draait die magnesium verdringer (weeg echt bijna niets) dan in ook zie je mooi die krulletjes in het allu en magnesium van het ronddraaien. ben men kodak vergeten maarja zal er wel nog is paseren

Member piotke's schermafbeelding
    iTrader
    263 (99%)
    Mooi project, maar de wagen spreekt me totaal niet aan.

Approved 9-lifer w3bb3r's schermafbeelding
    iTrader
    7 (100%)
    tip: kleinere nummerplaathouder voor achteraan

Crew Member Robust≤'s schermafbeelding
    iTrader
    0
    Eens kijken naar rimstriping/velglint/hoe je het ook noemt voor moto's voor dat rood lijntje op je achterbumper? Rode isolatietape is ook een mogelijkheid. (dat kan je wel in elke doe het zelf zaak vinden)

Mij lijkt het alsof die koffer trouwens wel nog te repareren valt door een goede carrossier, en dat het niet direct een nieuwe moet zijn.

Zwamtalent citrofenwick's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Zaligen underdog En vrij licht ook. Mijn standaard GTI woog met halve benzinetank ook al 815kg dacht ik.

Veel succes met de G-lader.

iTrader
    1 (100%)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door w3bb3r Bekijk bericht
    tip: kleinere nummerplaathouder voor achteraan
    das waren platen van men broer om mee naar de garage te rijden enzo nu zit er een grote 1-BET-xxx plaat op. komt dus mooi uit met die duitse houder

iTrader
    1 (100%)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Robust≤ Bekijk bericht
    Eens kijken naar rimstriping/velglint/hoe je het ook noemt voor moto's voor dat rood lijntje op je achterbumper? Rode isolatietape is ook een mogelijkheid. (dat kan je wel in elke doe het zelf zaak vinden)

Mij lijkt het alsof die koffer trouwens wel nog te repareren valt door een goede carrossier, en dat het niet direct een nieuwe moet zijn.
    daar was men kameraad ook al over bezig zo'n rood lint voor op moto's. enig idee waar je dat kan vinden?

isolatietape lijkt mij zo noobisch en ook te breed. als je dan voor de hele lengte er een stuk moet afsnijden, lijkt me dat wel moeilijk om mooi recht te knippen? ik kan mis zijn ook natuurlijk.

iTrader
    0
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Destroyer Bekijk bericht
    daar was men kameraad ook al over bezig zo'n rood lint voor op moto's. enig idee waar je dat kan vinden?

isolatietape lijkt mij zo noobisch en ook te breed. als je dan voor de hele lengte er een stuk moet afsnijden, lijkt me dat wel moeilijk om mooi recht te knippen? ik kan mis zijn ook natuurlijk.
    Ja isolatietape gaat moeilijker zijn om proper op de juiste breedte te krijgen. Online (eBay bv) vindt je vaak wel velglint voor niet veel geld, maar ook motorzaken hebben dat vaak. Je hebt 2 soorten, voorgebogen stukken of gewoon een rolletje. Dat laatste in de juiste breedte is wat jij nodig hebt.

iTrader
    1 (100%)
    thnx voor de tip, eens wat liggen googlen,

kzie alvast dit: Wheelstripe Reflectietape Fluor Rood 10m X 9mm - Reflectietape / Velgtape - EasyParts.be - Online winkel in scooteronderdelen en accessoires. Verzending door heel Europa.

hopelijk is het wel niet te reflecterend, kga eerst wel nog is de breedte op moeten meten alvorens te bestellen. dit is 9mm, heb er ook van 7 en minder gevonden, maar dat lijkt me op het eerste zicht wat te smal.

BJ.
    BJ. is offline
    Member
    iTrader
    0
    Mooi Polo'tje! Dat model Polo staat ook nog op mijn verlanglijst...

iTrader
    1 (100%)
    10m rode velgtape van 6mm breed besteld, hopelijk komt het wa mooi uit.

verder goed en minder goed nieuws over de G-lader.

minder goed: nog wat meer slijtage gevonden na het uitkuisen. mijn maat wist niet goed meer wat ervan te denken en gaat donderdag langs bij iemand die geregeld laders reviseert. volgens hem zou het allemaal wel te maken zijn, zelfs de beschadigde verdringer. morgenavond weet ik hopelijk meer.

iTrader
    7 (100%)
    gisteren zo ne G40 gezien in ieper

iTrader
    1 (100%)
    slijtage aan de lader blijkt volgens iemand die frequent aan g-laders mee werkt nog heel goed mee te vallen. hij gaat de verdringer zelf repareren, tegen volgende dinsdag al. das dus een meevaller. schade aan behuizing is aan de ingang en zou geen kwaad kunnen

iTrader
    0
    Goed nieuws dus
    Hopelijk lukt het met die velgtape!

iTrader
    1 (100%)
    ben er nog op aant wachten, ze stuurden al een mail om te vragen hoe het met de betaling zat nochtans direct overgeschreven maar blijkbaar duurt dat toch eventjes..

fototje van de glader, let op de kringgetjes , aan de ingang en uitgang zijn die wat dieper ingesleten, maar dat kon dus blijkbaar geen kwaad.

al men stukken, (distributieriem waterpomp, carterpandichting en oliefilter zijn ook toegekomen.
    het komt stillaan in orde, dinsdag enkel nog de verdringer ophalen (die in de die allu-gleuven door rond te draaien lucht compresseert)

YouTube - ‪G lader‬‏
    dan kan het opbouwen weer beginnen

Laatst gewijzigd door Destroyer; 19 juni 2011 om 13:33

iTrader
    7 (100%)
    nog nooit gezien eigelijk

iTrader
    1 (100%)
    vandaag is het normaalgezien D-day alles zat er gisteren ver op. normaal is em vanavond klaar.

dik geluk dak men waterpomp heb vernieuwd, die schoepen daarin waren gewoon praktisch volledig weg daarmee dat hij ook zo snel warm liep als hij stilstaat volgens mij. (+ lekkage bourage & kleppendekseldichting )

kzit op men werk maar tis toch even spannend ... als de lader binnen de 5 minuten na het 1e x starten niet kapotdraait zit em goed in elkaar, was het "advies" van de gast die de verdringer heeft gerepareerd fingers crossed zeker maar normaal mag da geen probleem zijn. dan kan de rodage beginnen

hij heeft ook meteen de 68mm poullie erop gestoken. bij G40 moet de hele lader weer los om van poullie te veranderen. bij G60 was dat niet het geval.

hij heeft wat gsmpics gemaakt. als ik ze heb zal ik ze is posten.

Pagina 1 van 4 1234 LaatsteLaatste

Discussie informatie

Users Browsing this Thread

Op dit moment bekijken 1 gebruikers deze discussie. (0 leden en 1 gasten)

Regels voor berichten