Pagina 1 van 2 12 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 20 van 28

Discussie: Joystick advies

Approved 9-lifer Coolguy's schermafbeelding
    iTrader
    29 (100%)

Joystick advies

Eerst: mijn excuses dat ik dit niet in de B&S hardware aankoopadvies post maar ik denk dat de vraag voor een goede joystick beter past in het Flight Sim forum (waar de mensen or verstand van hebben )

Het lange verhaal:

sinds Jane's ATF nu al een dikke 14 jaar geleden ben ik grote fan van Flight Sims.
    Ik heb doorheen de jaren zowat de hele gamma van Microsoft Sidewinder joystick gehad.
    Dit waren voor mij ongelooflijk knappe en stevige joysticks maar overdaad schaadt en tegen 2004 ofzo waren deze allemaal versleten.

Sindsdien heb ik geen deftige Joystick meer gehad. Aangezien ik er niet veel verstand van heb, hab ik mij enkele jaren geleden een Logitech Force 3D Pro gekocht maar deze was echt bucht.
    Vrijwel direct wou hij niet meer correct calibreren/centreren en gaf hij altijd een een afwijking naar rechts wat betekende dat mijn vliegtuig spontaan een rechtse roll wou maken als ik de joystick ook maar even los liet.
    Na dat debacle heb ik dus geen werkende joystick meer gehad.

Maar nu mijn masterstudie bijna is afgerond en het feit dat Storm of War binnen enkele maanden uitkomt doen mij weer zin hebben in Flight Sims maar daarvoor heb ik echt wel een goede joystick nodig...

Kort verhaal:

Ik zoek een goede, stevige en duurzame Joystick - geen goedkope plastic rommel - met een budget van ~€125 indien mogelijk.

Dank bij voorbaat.

/EDIT: En waar te kopen?
    Laatst gewijzigd door Coolguy; 20 november 2010 om 14:07
    I haat handtekeningen!

Approved 9-lifer Eagle-Eye's schermafbeelding
    iTrader
    1 (100%)
    Hey,

Joysticks zijn eigenlijk net als muizen en toetsenborden. Het ligt aan je eigen smaak of ze je bevallen of net niet.

Zelf heb ik een Saitek X52 en daar heb ik eigenlijk zo goed als geen klachten over. Voor zover ik op internet kan vinden, wordt die algemeen veel aangeraden, dus een slechte koop is ie niet, tenzij je echt op zoek bent naar een minder "high tech" joystick...

Er zijn waarschijnlijk wel verschillende plekken waar je hem kunt kopen, maar 1 voorbeeld is deze site. Zoals je kunt zien, staat ie daar aan €109 euro, en voor zover ik op het eerste zicht kan vinden kun je gratis laten leveren in Belgi. Maar zelfs met leverkosten, blijft het nog binnen je vooropgestelde budget.

iTrader
    29 (100%)
    Om mijn budget even te herbekijken: een vriend verkoopt zijn Hotas Cougar wegens stopzetting van zijn FS hobby.
    Wat is jullie ervaring hiermee?

iTrader
    1 (100%)
    Qua kwaliteit is HOTAS wel goed, maar dat is een exacte replica van de F-16 joystick, zoals je ze in het echt vindt. Tenzij je dus enkel en alleen gaat toespitsen op F-16 simulators, zou ik kijken voor een andere - meer all-round - joystick.

HOTAS Cougar is ook een zware joystick. Die is gemaakt uit metaal en ik geloof dat die in totaal zo'n 13 kg weegt. Die kun je niet zomaar waar meenemen, mocht je dat ooit van plan zijn. En 13 kg is ook niet iets wat je zomaar eventjes een half uur op je schoot zet als je geen plaats hebt op je tafel/bureau.

Maar als je hem kunt krijgen in goede staat en aan een vriendenprijsje, kan het misschien wel een goede investering zijn, als je ooit naar F16 simulators zou willen overstappen... De HOTAS Cougar kost in de meeste winkels nog meer dan €250 300.

iTrader
    29 (100%)
    Wat is dan het probleem met 'niet moderne' sims en die joystick?

iTrader
    1 (100%)
    Ik zie het een beetje als een Boeing 737 yoke kopen, terwijl je alleen met een heli gaat vliegen in FS.

Het kost je meestal stukken van mensen, je yoke/joystick is toegespitst op slechts 1 specifiek (type) toestel en hoewel het wel werkt bij andere toestellen, merk je toch dat het niet helemaal klopt.

Daarom dus dat je beter een all-round joystick koopt, zodat je dat gevoel minder hebt... Tenminste, da's mijn mening.

Member Reggaesmurf's schermafbeelding
    iTrader
    0
    efkes snel tussendoor.

zoek eens de T.16000M op van Thrustmaster. Ik heb deze nu een goei maand en kost maar +-40,00 EUR.

+ ..... zeer precies
    - ..... ambetant lichtje in't midden

geen tijd om link op te zoeken sry

iTrader
    29 (100%)
    Wat zijn de meningen over de Saitek X52 (pro) dan?

iTrader
    1 (100%)
    (Zal ik maar weer antwoorden?)

Zoals ik al zei kan ik niet klagen over de Saitek X-52. Lag bij mij zeer goed in de hand, software is zeer gemakkelijk te installeren, hardware is in zekere mate te regelen qua weerstand, etc.
    Je hebt ongeveer 25 knoppen en een stuk of 7 (denk ik) assen tot je beschikking. Dit alleen al is eigenlijk meer dan je nodig hebt in de meeste games en met de software kun je aan elke knop/axis een andere functie toewijzen. Dan heb je ook nog de pinky-switch die je kunt instellen als shift-knop, waardoor je aan elke knop nog eens een andere functie kunt toewijzen.

Kort en simpel rekensommetje geeft je dus 25 knoppen, met elk 2 toewijsbare functies. Je kunt je joystick met de software 3 modussen geven, waardoor het totaal dus eigenlijk op ongeveer 150 functies komt, met knoppen alleen.

Dan ook nog eens ongeveer 7 assen (dit is wel met pitch, roll, rudder en throttle meegerekend) die je kunt instellen in bands, waardoor je in feite ook per percent een functie kunt toewijzen. Als je wil, kun je dus 100 functies toewijzen aan 1 as. Uiteraard is dit alles behalve praktisch en is 5 10% voor 1 functie realistischer.
    Als we dan minimum berekenen van 10 functies per as, en we gebruiken maar 3 assen, hebben we 30 extra functies. Als we maximum berekenen met 20 functies per as, en gebruik van 4 of 5 assen (bv. throttle en/of rudder gebruik je niet op joystick), dan heb je 80 tot 100 functies.

Da's dus een totaal van 180 tot 250 functies in 1 HOTAS-systeem, uiteraard tot het uiterste gedreven. Meestal mag je al van een ingewikkelder flight sim spreken als je rond de 100 commands moet toewijzen aan je joystick.

Wat betreft de X52 (edit) Pro. Die heeft enkele kleine verbeteringen in software en functies en ziet er misschien iets cooler uit met het zwart-rood schema en ijzeren knoppen, maar dit is eigenlijk de meerprijs niet waard.
    Laatst gewijzigd door Eagle-Eye; 24 november 2010 om 23:57

iTrader
    29 (100%)
    Ik heb een paar keer gelezen dat de X52 pro enkele mankementen van de X52 aanpakt zoals een kleine dode zone door het toevoegen van een extra veer.
    Feit of mythe?

Voor mij is een joystick die 100% centreert een must.
    Zoals ik al zei: het is erg frustrerend om geen goede joystick meer te hebben gehad sinds de Sidewinder reeks.

Approved 9-lifer BlueSkyraider's schermafbeelding
    iTrader
    29 (100%)
    ik heb zelf zo geen ervaring met zo topnotch joysticks. (vandaar dat ik ook niet meteen antwoord E-E )
    Zelf heb ik al jaren een Saitek Cyborg Evo en die voldoet voor mij ruim.

Saitek is dus voor mij over het algemeen wel een goed merk qua joysticks.

Crew Member epsilon's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door BlueSkyraider Bekijk bericht
    ik heb zelf zo geen ervaring met zo topnotch joysticks. (vandaar dat ik ook niet meteen antwoord E-E )
    Voor mij vant zelfde, heb altijd (en nog altijd) mijn MS force feedback 2.

Van saitek alleen nog maar goede dingen gehoord dus die lijkt me geschikt.

Approved 9-lifer amdr's schermafbeelding
    iTrader
    22 (96%)
    Over die X52's, hoe zit da juist met het rudder? Is dat nog steeds zo'n twist rudder of kunt ge da op dee linkse stick binden? Of moet ge echt zo'n pedalen setje ook hebben?

Hoe zit het dan bv met die Logitech G940, da ziet er mij een volledig kitje uit en heb, buiten men huidige joystick, eigelijk nog nooit echt last gehad met Logitech (G25, muizen, keyboards, headset, gamepad, speakerset, ... )

Momenteel zit ik met een Logitech Force 3D (zoo crappy : < ) and zeker combat sims zijn pretty much onmogelijk

iTrader
    1 (100%)
    X52's bieden je in feite de keuze. Er is een twist-rudder op de stick, maar die kun je door middel van een soort slotje blokkeren, waardoor je gemakkelijk pedalen kunt gebruiken zonder de kans op input van je stick. Maar de twist-rudder werkt ook perfect, dus de extra kost van zo'n voetenset is niet noodzakelijk. (in tegenstelling tot bv. de HOTAS Cougar, geloof ik, die geen twist toelaat? )

Ik weet wel niet precies wat je bedoelt met "de linkse stick". Bedoel je daarmee de throttle? Zoja, daarop zijn enkele draaiknoppen en schuivers, dus theoretisch kan het daarop inderdaad ingesteld worden, maar of het optimaal is betwijfel ik persoonlijk sterk.

Heb geen idee hoe Logitech het doet op de joystick-markt, maar is inderdaad goed merk wat muizen, keyboards, headsets, ... betreft.

Member nixie's schermafbeelding
    iTrader
    19 (100%)
    heb zelf de x52 tim en ik ka nje eggen, ben er ongeloofelijk tevreden van.

iTrader
    22 (96%)
    Eagle-Eye, ik bedoelde idd de throttle. Flater van hier

En heb je de standaard of de pro versie van de X52? Volgens de Saitek site zouden er enkel meer sensoren op de Pro opzitten om het meer "responsive" te maken, met nog een paar extra knoppen en een knapper uiterlijk.

Voor de prijs moet ik het allesinds niet laten sinds de X52 Pro + Pedalen 9€ meer kost als de G940 set. Qua reviews vind ik ook niet echt een duidelijke vergelijking dus het zal ne gok in het donker worden denk ik
    Het zijn beide contactloze joysticks op de X & Y assen, ze hebben beide massa's knoppen.

En ze hebben beide hun voordelen h.
    De G940 heeft handige trim wieltjes, FFB (al kan dit positief als negatief worden bezien met de deadzone en het ruwer gevoel), dual throttle control
    Saitek heeft het handig schermke, lijkt me net iets meer knoppen te hebben, centerveren, Saitek flight sim reputatie.

Kga er nog wel is een weekendje over slapen

GTM
    GTM is offline
    Member GTM's schermafbeelding
    iTrader
    1 (100%)
    Nog niet zo lang geleden trouwens nog een zeer goed HOTAS flight system uitgekomen, de HOTAS Warthog. Denk HOTAS Cougar, maar dan ipv een replica van de F-16 sticks, een replica van de A-10. Dit betekent dual throttle control, en ik heb nog niks dan goeds gehoord over dit systeem.

iTrader
    22 (96%)
    Bedankt GTM maar die lijkt me net iets te weinig knoppen hebben imo

Nog hints iemand? Anders ga ik na het weekend denk ik een Saitek X52 Pro bestellen. Of heel misschien een Saitek X65

Goeie adresjes waar ze niet te duur verkocht worden zijn ook altijd welkom hehe

GTM
    GTM is offline
    Member GTM's schermafbeelding
    iTrader
    1 (100%)
    Euhm... come again? Ik kan je verzekeren dat je geen knoppen te weinig zult hebben hoor, weet ook niet waar je dat haalt.

Dual Replica THROTTLES:
    *17 action buttons in total + 1 mouse hat with push button + one 8-way “point of view” hat:
    1 x mouse hat with push button and 3D magnetic sensor (Hall Effect)
    1 x 8-way hat
    1 x 4-way hat with push button
    1 x push button
    1 x 3-position switch (2 momentary + 1 permanent)
    2 x 3-position switches (3 permanent)
    1 x 3-position switch (1 momentary + 2 permanent)

1 Replica JOYSTICK:
    *19 action buttons in total + one 8-way “point of view” hat:
    1 x 8-way “point of view” hat
    2 x 8-way hats
    1 x 4-way hat with push button
    1 x metal dual trigger
    2 x push buttons
    2 x pinkie push buttons

1 Replica CONTROL PANEL:
    *15 action buttons in total + 1 TRIM wheel:
    1 x TRIM wheel
    2 x push buttons
    5 x 2-position switches (2 permanent)
    2 x 3-position switches (1 momentary + 2 permanent)
    2 x 3-position switches (3 permanent)

http://www.thrustmaster.com/product.aspx?ProductID=221

Serieus, als je hierna nog functieknoppen tekort komt, denk ik dat je een waarheidsgetrouwe simulatie van de space shuttle aan het spelen bent, waar jij beide piloten tegelijk bestuurt, n je voor n of andere reden je handen niet van je controls mag halen...
    "I would remind you that extremism in the defense of liberty is no vice! And let me remind you also that moderation in the pursuit of justice is no virtue!"
    ~~Barry Goldwater~~

iTrader
    1 (100%)
    Thrustmaster heeft naar mijn weten enorm goede joysticks, maar het probleem dat ik er altijd in gezien heb is dat het echt een replica-joystick is. Meeste mensen die ik ken met een Thrustmaster hebben daarnaast nog een generic joystick (soms zelfs een simpele Microsoft Sidewinder 2) omdat de Thrustmaster alleen echt "nuttig" is in een sim voor dat ene toestel.
    - TM HOTAS Cougar voor Falcon-reeks (F16)
    - TM HOTAS Warthog voor DCS A10C Warthog (A10)

Als je dan toch absoluut een HOTAS wil, zou ik gaan voor een X52. Is generic en heeft heel wat functieknoppen, die je dmv van een shift-knop en mode-switch nog eens kunt verzesvoudigen indien echt nodig. (bv. in Falcon 4 Allied Force heb ik zowat het totaal aantal beschikbare functies nodig)
    Weet niet wat momenteel het prijsverschil tussen X52 en X52 Pro is, maar heb de extra kost van een Pro nooit echt helemaal begrepen. Tenzij het verschil minder dan 25 euro is, zou ik persoonlijk niet voor een Pro gaan.

Pagina 1 van 2 12 LaatsteLaatste

Discussie informatie

Users Browsing this Thread

Op dit moment bekijken 1 gebruikers deze discussie. (0 leden en 1 gasten)

Regels voor berichten