Pagina 1 van 7 12345 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 20 van 125
    Approved 9-lifer Bart Religion's schermafbeelding
    iTrader
    16 (100%)
    Weblogs
    3

Onderschatte klassiekers

Meest onderschatte en miskende film die mij te binnen schiet moet toch wel Star Trek 2 zijn. Ik heb het trouwens niet over obscure cult of mainstream films die geflopt zijn omdat ze kut waren.
    Andere film die ik had kunnen was Blade Runner geweest. Onderschatte film, uiteraard niet in alle kringen. Net zoals véél sci-fi fans ST2 wel degelijk een meesterwerk vinden. Ook al is die net zoals Blade Runner niet zonder flaws.

Een van de beste sci-fi films die ik al gezien. Ik vermoed dat die miskend is omdat er ook al zoveel crap onder de naam 'Star Trek' is uitgekomen.

Toch is dit gewoon een pareltje die iedere sci-fi liefhebber eens met open-mind moet checken.
    Hiermee bedoel ik, alle vooroordelen over Star Trek zoals onnozele aliens, cheesy dialogen en nietszeggend 'techno-babble' achterwege laten.

Want niks van dat in Star Trek 2. Dat soort gedoe is eigenlijk pas later gekomen met Next Generation.

Het verhaal gaat eigenlijk vooral om de personages. Kirk is 20 jaar ouder dan in de serie en heeft een saaie administratieve functie als Admiraal. Hij beseft dat z'n jaren van glorie achter hem liggen.
    De sfeer en visuals van de film stralen dit ook uit. De sfeer is donker en claustrofobisch. Met momenten doet het mij aan Blade Runner denken.
    Hij wordt echter 'wakker geschud' als een oude vijand terug komt.

Ik wil niet te veel verklappen, maar vooral de dieperliggende thema's zoals ouder worden, laten gaan of proberen terug te vinden en de eeuwige noodzaak aan 'zingeving' in het leven maken de film interessant.

Verder is het ook nog een spannend, duister en claustrofisch wraakverhaal sterk beïnvloed door Moby Dick (qua verhaal) en Das Boot (qua sfeer). A Tale of Two Cities wordt ook vermeld als grote inspiratie, maar dat heb ik nooit gelezen dus weet ik veel.
    Hoe ver kan en wil iemand gaan om z'n doel te bereiken en tegen welke kost? Zowel de protagonist als de antagonist willen in wezen hetzelfde, enkel zijn hun methodes verschillend.

Ja, het is 'Star Trek' en velen knappen alleen daar al op af. Maar ik zeg schuif die vooroordelen aan de kant, vergeet wat je denkt te weten van Star Trek en geniet van deze film.

Ik ben groot sci-fi fan en deze vind ik toch wel een van de betere. Het helpt natuurlijk wel om wat achtergrond te hebben. Wie dat wenst raad ik aan eerst de aflevering Space Seed van de originele serie te bekijken. Daarin wordt de villain geïntroduceerd. Tuurlijk ziet die jaren '60 serie op gebied van sfx en decors ronduit antiek uit.

De film zelf ziet er echter heel goed uit (Industrial Light & Magic ftw)

Ik lees hier veel mensen die sci-fi films met veel ontploffingen, stoute aliens en dergelijke actiefilm die zich toevallig in space afspelen beu zijn.

Wel kijk dan gerust Star Trek II, zonder vooroordelen. Tuurlijk is het géén 2001: A Space Oddessy maar wel een uitstekende film waar character development op de eerste plaats komt en 'actie' op de tweede.

Kortweg: Donkere, claustrofobisch sfeer, sterke character arc van zowel Kirk als Spock, en met Khan een van de beste filmvillians ooit.

Oftwel het bewijs dat een fikse budgetverkleinig voor extra creativiteit zorgt. Na het floppen Star Trek I: A Space Oddessy was er wening vertrouwen en kreeg de reboot die deel 2 eigenlijk was slechts een beperkt budget.
    Dat leverde wel een spannende, donkere, atypische, slimme sci-fi thriller op.

Ook al je geen Star Trek fan bent gaat dat zien. De meeste van mijn vrienden hebben het niet voor Star Trek (vooral omdat ze dus vooral de vele crap hebben gezien) maar als ik ze deze film laat zien en ze kijken met open mind (= lees: hun vooringenomenheid van hoe een Star Trek film is aan de kant hebben) dan vinden ze het allemaal gaaf.

Deel III & IV volgen er rechtstreeks op en zijn ook de moeite. Toegeven. Deel III is veel minder en dient meer als brug tussen deel IV die opnieuw erg goed is. De cast van de Enterprise komt terecht in onze tijd. Dat levert een prima satire op.
    Deel IV mag je ook skippen en Deel VI is ook opnieuw en een waardige afluiter van de serie. Wat mij betreft is Deel 2 de beste gevolgd door deel 6 en deel 4.

Deel 1 is de moeite als je 2001: A Space Oddessy gaaf vond. Helemaal niet zo goed, maar wel gaaf om er soort van Star Trek versie van te zien. Met Star Trek heeft het echter weinig te maken. Buiten de cast.

Pfft, ik kan nog even doorgaan. Gewoon die film kijken als je ook maar een beetje van sci-fi houdt.
    Beetje achtergrond checken kan ook geen kwaad. Er zit veel meer diepgang dan je zou verwachten.

Ik noem ook enkele keren Blade Runner, ook een van mijn favoriete film. Star Trek II past wel in de rijtje. Vooral qua thematiek. Beide films stellen veel filosofische vragen en het "sci-fi, laserstralen, actie gedoe" mag op de achterbank gaan zitten.

Star Trek 2 is pure, intelligente, character driven sci-fi die het eens niet moet hebben van een overkill aan explosies en gekke aliens. Tempo is ook vrij traag. Het is eens géén actie-film in space zoals First Contact noch is het een uitgerokken tv-aflevering zoals Nemesis. Vergeet die ellende.

tl:dr

* Heb een openmind
    * Vergeet als niet-trekkie want je denkt te weten van Star Trek
    * Als fims zoals Das Boot en Blade Runner je aanspraken, waarop wacht je dan?
    * Als boeken zoals Moby Dick & A Tale of Two Cities je aanspreken waarom wacht je dan nog?
    * Wie een slimme, spannende, donkere, naargeestige sci-fi film wil zien, waarop wacht je dan nog?

(repost van een jaar geleden trouwens in de filmgroep, maar weinig volk leest dat daar)

OHJA:Scoor de superieure Blu-Ray versie indien mogelijk.

en repkes voor iedereen die hem nu gaat kijken en awesome vind

En inb4 Bart Religion is een nerd
    Laatst gewijzigd door Bart Religion; 3 januari 2012 om 13:15
    the price of freedom is eternal vigilance

Approved 9-lifer Muscleduck's schermafbeelding
    iTrader
    9 (100%)
    tl;dr iddn maar is Blade Runner dan zo een onderschatte film? 'k VInd dat echt een meesterwerkje.

Member DaFreak's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Ik kan alleen maar akkoord gaan met alles wat je hier hebt neergepend. Zelfs al ben je geen trekkie dan nog is Star Trek II idd zeer zeker de moeite.

No way dat deze films minder dan een 7 verdienen. Stuk voor stuk fantastische films die voor onverklaarbare redenen lage scores hebben gekregen. Sommigen ervan horen zelfs bij mijn absolute favorieten dus hoe het komt dat ze zo slecht onthaald werden... beats me
    I Heart Huckabees
    Hudson Hawk
    Sphere
    Candyman
    Time Bandits
    The Nines
    The Beach
    Idiocracy
    Antichrist
    Pandorum
    The Cell
    Monsters
    MirrorMask
    Evolution
    Fido
    Alien 3
    Fermat's Room

Deze films scoren wel goed maar zijn bij het grote publiek nog niet bekend;
    Save the Green Planet
    Mr. Nobody
    Memories
    In Bruges
    Falling Down
    Soylent Green
    The Incredible Shrinking Man
    Fantastic Planet
    Adaptation
    Death at a Funeral
    The Man from Earth
    Yellow Submarine
    The Dark Crystal
    Colossus: The Forbin Project

Films met een documentaire aspect die je gewoon gezien moet hebben;
    51 Birch Street
    Dark Side of the Moon
    The Fog of War
    Waking Life
    Koyaanisqatsi
    The Private Life of Plants
    Life in the Undergrowth

Al deze films zouden in mijn 1001 movies you have to see before you die lijst staan dus imo zeker het kijken waard!

Now show me those hidden gems. Als ik geen IMDB profielen mag bespioneren moet iedereen zijn door de massa uit het oog verloren toppers maar zelf even neerschrijven.

Member de hamster's schermafbeelding
    iTrader
    157 (100%)
    the rocketeer ga ik altijd blijven verdedigen. Dat pulpy jaren 30 sfeertje van oude avonturencinema. De jongensachtige charme van het idee achter een kerel met een jetpack op de rug? Jennifer Connely rond haar 18de die bijna de hele film een decolette heeft om bij weg te dromen? ...heerlijke film.

Approved 9-lifer Bart Religion's schermafbeelding
    iTrader
    16 (100%)
    Weblogs
    3
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Muscleduck Bekijk bericht
    tl;dr iddn maar is Blade Runner dan zo een onderschatte film? 'k VInd dat echt een meesterwerkje.
    Toen die uitkwam was die geen succes. Dat is pas later gekomen.

Member Neoken's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Sterk betoog voor ST2. Grote fan van Das Boot en Blade Runner (duh), dus ik zal het eens overwegen.

Dikke ² ook voor I Heart Huckabees.

Laat me daar aan toe voegen: de eerdere Coen films zoals Blood Simple, Raising Arizona en Barton Fink, en alles van Wes Anderson. Pure gold zeg ik u.

Member PBR Streetgang's schermafbeelding
    iTrader
    5 (100%)
    Raising Arizona ftl. Voor de rest ben ik wel akkoord. Miller's Crossing vond ik dan echt pakken beter.

Wat underrated films betreft:
    - Altered States, The Devils en Gothic van Ken Russell
    - One From The Heart, The Outsiders, Rumble Fish,The Cotton Club en Youth Without Youth van Francis Ford Coppola
    - Gosford Park, California Split, Nashville, Images en Kansas City van Robert Altman
    - What? en The Tenant van Roman Polanski
    - Un Flic, Le Doulos en Le Silence de la Mer van Jean-Pierre Melville
    - Faster, Pussycat! Kill! Kill! en Motor Psycho van Russ Meyer
    - Written On The Wind, All That Heaven Allows, Magnificent Obsession, There's Always Tomorrow, A Time To Love & A Time To Die van Douglas Sirk
    -Punishment Park, Edvard Munch en Culloden van Peter Watkins

Member Hayrus's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door DaFreak Bekijk bericht
    Sums it up already. Pandorum vond ik wel enorm slecht hoor. MirrorMask is ontzettend goed, zou echt door iedereen bekeken moeten worden. Ook Ondine is er zo eentje. Zelfs ESotSM blijkt weinig gekend te zijn (als ik af ga op mijn vriendenkring). Dit zijn natuurlijk wel allemaal recente films, kun je dus (nog) niet als klassiekers bestempelen. Tevens zijn onderschatte klassiekers vaak gewoon cultfilms hé, met een kleine groep aanhangers die ze subliem vinden (en dus niet onderschatten).

Member insomnia's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door PBR Streetgang Bekijk bericht
    Wat underrated films betreft:
    Sympathy for Mr. Vengeance
    Iedereen heeft het altijd over Oldboy maar deze is imo de beste Koreaanse film van de afgelopen 10 jaar.

Boiling Point
    Perfecte mix van yakuza geweld en Kitano z'n hilarische deadpan humor.

As Tears go By
    WKW z'n meest onderschatte film, imo een betere versie van Scorsese's Mean Streets.

Eyes Wide Shut
    Geen idee waarom mensen iets tegen deze film hebben eigenlijk, maar die wordt toch vaak gezien als een van Kubrick's misstappen, I don't agree.

Encounters At The End of the World
    Herzog op z'n best en waarschijnlijk m'n favoriete documentairefilm.

Sunshine
    tjah..

Member zeekoe123's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door DaFreak Bekijk bericht
    1 van de beste films die ik van de jaar heb gezien. Is wel niet voor iedereen weggelegd aangezien de volledige film zich quasie in 1 ruimte afspeeld en er eigenlijk enkel gesproken wordt. Zeker een aanrader voor scifi/filosofie fans.

Member Hayrus's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door zeekoe123 Bekijk bericht
    1 van de beste films die ik van de jaar heb gezien. Is wel niet voor iedereen weggelegd aangezien de volledige film zich quasie in 1 ruimte afspeeld en er eigenlijk enkel gesproken wordt. Zeker een aanrader voor scifi/filosofie fans.
    A la Waking Life of Mr. Nobody? Anders moet ik hem dringend eens zien.

iTrader
    0
    Niet echt vergelijkbaar met die 2, het is echt wel een low budget film. Zeker een aanrader tho.

iTrader
    5 (100%)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door !nsomn!a Bekijk bericht
    As Tears go By
    WKW z'n meest onderschatte film, imo een betere versie van Scorsese's Mean Streets.
    Nah. Days Of Being Wild is imo de meest onderschatte. ATGB is zeker heel goed, maar ik was veel meer onder de indruk van DOBW, en die is naar mijn weten ook serieus ondergewaardeerd.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door !nsomn!a
    Eyes Wide Shut
    Geen idee waarom mensen iets tegen deze film hebben eigenlijk, maar die wordt toch vaak gezien als een van Kubrick's misstappen, I don't agree.
    Ja, dat snap ik ook niet echt. Het enige dat ik op die film heb aan te merken is dat ik Nicole Kidman niet echt kan uitstaan en alhoewel ze hier niet per se slecht acteert, ze mij wel heeft geïrriteerd.
    Maar al de scenes met Cruise, Pollack en de naakte mensen waren fantastisch.

Member falafel's schermafbeelding
    iTrader
    19 (100%)
    Eyes Wide Shut

Encounters At The End of the World
    Herzog op z'n best en waarschijnlijk m'n favoriete documentairefilm.
    In Eyes Wide Shut volg ik je wel. Dat eerste deel vind ik echt fantastisch (de neergang van Cruise in de decadente onderbuik van New York, prachtig qua cameravoering, tempo en mood), alleen jammer dat de tweede helft van zo'n lager niveau is (waarom Kubrick daar zo resoluut voor dat suspense-plot kiest, snap ik echt niet).

Maar Encounters At The End Of The World vond ik echt een teleurstelling. Waar Herzog in Grizzly Man een meerwaarde biedt ten opzicht van de generische documentaire door zijn eigen visie op de natuur tegenover dat van de Grizzly Man te plaatsen en door de documentaire heel thematisch en persoonlijk aan te pakken, vond ik Encounters veel te wisselvallig en sketchy. Daar zit nu eens echt geen eenheid of focus in, geen rode draad, alsof Herzog enkel heeft gedacht aan wat hem allemaal interesseert aan Antarctica dan aan het idee om een goed(werkend)e documentaire te maken die niet constant van de hak op de tak springt.

Member Ricky Roma's schermafbeelding
    iTrader
    52 (100%)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Neoken Bekijk bericht
    en alles van Wes Anderson. Pure gold zeg ik u.
    Criterion thinks otherwise.

Scarecrow
    Homicide
    Missing
    Save the Tiger
    Laatst gewijzigd door Ricky Roma; 3 januari 2012 om 16:00

iTrader
    0
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door falafel Bekijk bericht
    Daar zit nu eens echt geen eenheid of focus in, geen rode draad, alsof Herzog enkel heeft gedacht aan wat hem allemaal interesseert aan Antarctica
    That's kind of the point and appeal tho. Herzog z'n heel wereldbeeld zit mee in die film. Het is juist dat idiosyncratische aan Herzog dat z'n documentaires zo geweldig maakt voor mij en anders dan eender welke andere docu-filmmaker dat ge gaat tegenkomen. Ik vind Encounters ook meer gevat, indrukwekkender en meer relaxing dan Grizzly Man, die Treadwell is zo'n irritante idioot..

iTrader
    5 (100%)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Ricky Roma Bekijk bericht
    Criterion thinks otherwise.

Scarecrow
    Homicide
    Missing
    Save the Tiger
    Ja echt dan, he... Wes Anderson ftw enzo, maar onderschat is die echt wel totaal niet.

Good call on Homicide, de rest heb ik nog niet gezien. Missing wil ik al een tijdje zien, want Costa Gavras ftw. Van Scarecrow en Save The Tiger heb ik zelfs nog nooit gehoord.

Member Milfhunter's schermafbeelding
    iTrader
    1 (57%)
    An Officer and a Gentleman !

Mayonaaaaise !
    Laatst gewijzigd door Milfhunter; 3 januari 2012 om 20:22

Member falafel's schermafbeelding
    iTrader
    19 (100%)
    That's kind of the point and appeal tho. Herzog z'n heel wereldbeeld zit mee in die film. Het is juist dat idiosyncratische aan Herzog dat z'n documentaires zo geweldig maakt voor mij en anders dan eender welke andere docu-filmmaker dat ge gaat tegenkomen. Ik vind Encounters ook meer gevat, indrukwekkender en meer relaxing dan Grizzly Man, die Treadwell is zo'n irritante idioot..
    Tot aan uw laatste zin hebt ge overschot van gelijk, daarom ook dat je een Herzogfilm of -documentaire zo gemakkelijk kan herkennen. Maar ik vind Encounters dus helemaal niet gevatter of indrukwekkender dan bv. Grizzly Man. Hier komt Herzogs wereldbeeld juist helemaal niet zo goed tot uiting omdat hij zich nooit langer dan 5 minuten concentreert op één onderwerp, hij blijft hier te (gewild?) enigmatisch, waardoor Encounters voor mij ook moeilijker te appreciëren valt.

Approved 9-lifer Saphira's schermafbeelding
    iTrader
    0

Pagina 1 van 7 12345 ... LaatsteLaatste

Discussie informatie

Users Browsing this Thread

Op dit moment bekijken 1 gebruikers deze discussie. (0 leden en 1 gasten)

Regels voor berichten