Ik vond die stukken beter, maar imo had die nog zeker een half uur langer mogen duren. Het is nu wel al vijf jaar geleden, dus een rewatch is zeker aan de orde. Heb je A Dangerous Method en Cosmopolis al gezien? imo beter dan History en Promises.
Ik vond die stukken beter, maar imo had die nog zeker een half uur langer mogen duren. Het is nu wel al vijf jaar geleden, dus een rewatch is zeker aan de orde. Heb je A Dangerous Method en Cosmopolis al gezien? imo beter dan History en Promises.
21 jump street
Wat een kakfilm, begrijp niet goed waarom die nog zo goed scoort op Rotten Tomatoes?
Veel beter dan History imo, maar eindigt dan weer veel te abrupt. A Dangerous Method vond ik dan weer ontgoochelend. Op zich niet zo slecht misschien, maar ik had er veel meer van verwacht. En Keira Knightly's kaak werkte op mijn zenuwen.
Is Cosmopolis een aanrader?
Gisteravond Lockout gezien.
Guy Pearce als een soort Snake Plissken / John Mcclane.
Vond hem zeer entertainend!
Wel, Cosmopolis is gemaakt met een vergelijkbare veronderstelling als A Dangerous Method: als het onderwerp ter discussie je niet interesseert, schiet er echt bitter weinig over. Cosmopolis is net als A Dangerous Method een aaneenschakeling van gesprekken.
ADM ging over de geboortejaren van psycho-analyse en de problematische samenwerking tussen Freud en Jung. Kan je wat meer uitleggen wat je zo ontgoochelend vond eraan? Heb hem net voor de tweede maal bekeken en ik moet zeggen dat ik het echt wel een sterke film vind. Niet de meest vindingrijke op artistiek of technisch vlak (verre van), maar inhoudelijk echt wel heel boeiend. Maar zoals ik al eerder zei, als de polemiek je niet echt interesseert, dan begrijp ik wel dat je er niets aan vond. En Keira Knightley speelde super goed. Na Rooney Mara de beste acteerprestatie van het jaar imo.
Hier is mijn Cosmopolis-review:
Cosmopolis - 8.5/10 (David Cronenberg, 2012)
Een yuppie trekt in een limousine door downtown Manhattan omdat hij naar de kapper wilt. Wat plot betreft is dit waarschijnlijk al de nodige info om te kunnen volgen. Dit alleen al suggereert dat je betekenis elders moet gaan zoeken dan in de plot of het verhaal. Wat van belang is in deze film, zijn de gesprekken die gevoerd worden. Cronenberg doet hier zeer goed werk in het adapteren van de filosofische 'sign of the times' schrijfstijl van DeLillo, want de dialogen halen op een beangstigend accurate manier aan wat er met de (post-)moderne mens en maatschappij aan het gebeuren is. Het duurt even voordat de film echt op gang komt, de eerste drie ofzo scenes vond ik zelf niet zo indrukwekkend, maar eens je in het ritme van de film geraakt, en je er vrede mee kunt nemen dat Cosmopolis zelf niet weet waar die naartoe gaat, is het genieten tot de laatste seconde. Ik heb ook opgemerkt dat er in deze film heel wat invloeden van David Fincher zijn gekropen. De zwart-gele Cronenweth kleurenschemata, de Reznor/Dust Brothers muziek en een Fight Club/Social Network aankondiging van de gedigitaliseerde hypermoderne samenleving, volledig gedreven door de drang naar kopen en obsessie met geld. Zoals altijd in een Cronenberg film zit er heel wat humor in verwerkt en Cronenberg's interesse voor het lichamelijke komt hier ook weeral naar voor en hoewel er nog steeds geen sprake is van body gore ofzo, is hij wel aan een geheime terugkeer bezig naar zijn lichaambewuste, viscerale films uit de '80s. Bovendien is het ook opvallend hoe Cosmopolis er zelfs meer futuristisch uitziet en meer aanvoelt als sci-fi dan zijn andere werk dat effectief pure sci-fi is. Een absolute aanrader voor de Cronenberg fan, een DeLillo fan of voor iedereen die geïnteresseerd is in wat sommige denkers/artiesten te zeggen hebben over de menselijke state of affairs in deze tijden.
Ik vraag me dan wel af wat jullie nog meer hadden verwacht van het einde? EP loopt vrij parallel met AHOV (ik zie ze als elkaars tegenhangers), dus ik vond het einde vrij 'logisch'. Als je een rewatch plant, zou ik dan ook eerst AHOV opnieuw kijken. Al moet ik zeggen dat ik ook Eastern promises de betere van de 2 vind.
ADM en Cosmopolis heb ik nog niet gezien. De laatste wil ik wel asap zien, want het boek vond ik vrij interessant (doch nogal apart).
Laatst gewijzigd door Mephisto; 2 juli 2012 om 13:31
Klinkt interessant. Anyway, wat ADM betreft, ik had gewoon gehoopt dat er iets meer psychoanalyse in verwerkt zou zitten. Ik bleef wat op mijn honger zitten op dat vlak. Maar zoals ik zei, op zich geen slechte film hé, alleen had ik er iets anders van verwacht qua inhoud. Daarom de ontgoocheling.
Seen in June, pt. 2:
Gwai wik Re-cycle (broertjes Pang, 2006) 6/10
Bir zamanlar Anadolu'da Once Upon a Time in Anatolia (N. Bilge Ceylan, 2011) 8/10
Haze (S. Tsukamoto, 2005) 8/10
The Fighter (D. Russel, 2010) 7.5/10
Vicky Cristina Barcelona (W. Allen, 2008) 7/10
The Raven (J. McTeige, 2011) 4.5/10
Yi ge dou bu neng shao Not One Less (Y. Zhang, 1999) 7.5/10
Reviewke van Anatolia? Een van m'n favoriete films van dit/vorig jaar tot nu toe..
Hebt ge al andere Ceylans gezien?
Uzak ligt hier klaar, de andere 2 staan redelijk 'laag' op amazon, dus die schaf ik mij wrs ook binnenkort aan.
Bespreking: Once Upon a Time in Anatolia
Aight. Dus als minpunten dat hij wat te lang was en de humor soms niet werkte? Kan ik begrijpen al ga ik niet echt akkoord. Het is ondanks de lengte toch de makkelijkste Ceylan om door te geraken imo. Ik vond de rest een pak trager. Deze had mij direct mee en eens je mee bent met het tempo van de film merkt ge die tijd niet echt meer op.
Cinematek doet een retrospectieve van hem deze maand trouwens. Zoals ge aanhaalt is het duidelijk zichtbaar dat Ceylan een fotograaf is want al z'n films zijn gewoonweg prachtig om naar te kijken. Zeker de moeite om op een groot scherm te zien denk ik.
Anatolia zeker de beste Ceylan die ik al gezien heb. Climates vond ik maar wat saai tbh, al is de film zeker niet slecht. Three Monkeys vond ik dan weer wat interessanter, maar zeker niet even sterk als Anatolia. Wat een streling voor het oog. Beste film van dit en vorig jaar is die voor mij alvast niet, maar wel een van de mooiere op puur op fotografisch vlak.
Kijk eens naar The Banishment, !nsomn!a. Serieus wat eye-candy in die film.
Ik vond Climates dan weer niet saai en waarschijnlijk Three Monkeys z'n minste. What gives.
Ja, ik moet eens wat van Zvyagintsev zien, ik kijk vooral uit naar The Return eigenlijk. Maar er staat al zoveel te wachten voor de moment dat het nog niet voor meteen zal zijn.
God Bless America (2011) 6/10
had een beetje meer humor verwacht
21 Jump Street (2012) 8.5/10
heel goede komedie
The Change-Up (2011) 5.5/10
grappig in het begin maar daarna zwakt het meer af naar drama/romantiek
John Carter (2012) 8.5/10
had hem eigenlijk veel slechter verwacht (en kinderachtiger), maar was heel goed vooral het einde
Goh, de man en de vrouw in Climates vond ik niet zo interessant en het kon me weinig schelen wat ze te doen of te zeggen hadden. Knap gefilmd, maar als het aankomt op mensen die niets zinnigs te zeggen hebben, of pogen te communiceren maar daarin falen, dan verkies ik toch wel Antonioni (die hier duidelijk de voornaamste invloed op is). Hij is er in sommige films nog in geslaagd om mij serieus te boeien door hoe zijn personages interageren met hun emoties en hun omgeving. Not so much in Climates imo.
Three Monkeys vond ik dan beter: knapper gefilmd, meer doorgrondbare personages (Ceylan voert iets meer narratief en iets meer dialoog in het scenario dan voorheen), en een driehoeksproblematiek die ik best nog kon aanvaarden. Ik wil zeker niet beweren dat Climates alleen maar saai en Three Monkeys alleen maar sterk is, he. Beiden hebben hun plus- en minpunten en ze zijn allebei echt goed. De een heeft me gewoon meer genot gebracht dan de andere.
Waarom The Return eigenlijk? Wat hebben mensen toch met die film lol die is niet half zo goed als The Banishment.Oorspronkelijk geplaatst door !nsomn!a
Laatst gewijzigd door PBR Streetgang; 3 juli 2012 om 15:43
Zie net dat The Raid in de cinema met Engelse dub is, iemand die weet of de dub storend is ?
Op dit moment bekijken 1 gebruikers deze discussie. (0 leden en 1 gasten)