Pagina 146 van 284 EersteEerste ... 4696136142143144145146147148149150156196246 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 2.901 t/m 2.920 van 5671
    Approved 9-lifer Jonathan's schermafbeelding
    iTrader
    3 (100%)
    Man With The Movie Camera (1929)

Dit is gewoon geweldig! Aangezien dit zo oud is is het moeilijk te vatten maar deze film moet zo veel betekend hebben voor de ontwikkeling van het medium in die tijd. Zelfs vandaag nog zijn de gebruikte technieken in deze prent zo effectief.

Tangled (2010)

Ik vond deze best wel aardig, mijn vriendin vond hem uiteraard helemaal geweldig.
    Goed entertainment met een zekere kwaliteit, aanrader voor zondagnamiddagen met de familie.

Approved 9-lifer Dennoman's schermafbeelding
    iTrader
    107 (98%)
    Weblogs
    33
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Jonathan Bekijk bericht
    Man With The Movie Camera (1929)

Dit is gewoon geweldig! Aangezien dit zo oud is is het moeilijk te vatten maar deze film moet zo veel betekend hebben voor de ontwikkeling van het medium in die tijd. Zelfs vandaag nog zijn de gebruikte technieken in deze prent zo effectief.
    You're not half right

Film is van Dziga Vertov, de Russische professor/cineast die men (samen met een collega waarvan de naam me even ontglipt) beschouwt als de uitvinder van de montagetechniek zoals we die nu kennen. Daarvoor werden beelden praktisch altijd gewoon chronologisch achter elkaar geplaatst zonder dat er echt een narratief geheel doorheen de scènes werd geweven. In die zin was film dus gewoon een "verfilmd toneelstuk" daarvoor. Dat heeft Vertov veranderd en vooral zijn leerling Sergei Eisenstein heeft die techniek sterk uitgediept.

Een bekend experiment van hem is dat hij een acteur filmde waaraan hij vroeg een neutraal, emotieloos gezicht op te zetten. Daarnaast monteerde hij drie verschillende beelden: een kind dat met een bal speelt, een vrouw die op haar sterfbed ligt omringd door haar naasten en een kom dampende soep. Hij zette dus exact hetzelfde shot van die acteur naast die 3 andere beelden en vroeg bij een screening aan het publiek wat ze zagen op het gezicht van die acteur na dat beeld. De antwoorden waren respectievelijk blijdschap, droefheid en honger. De film vertelde dus het verhaal puur door de montage, en filmtaal was dus geboren

Check Battleship Potemkin maar eens, voor mij nog altijd het grootste meesterwerk in de stomme film op het vlak van filmtaal en montage.
    ~ "You don't see faith healers working in hospitals for the same reason you don't see psychics winning the lottery." ~

Member PBR Streetgang's schermafbeelding
    iTrader
    5 (100%)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Ricky Roma Bekijk bericht
    Wanneer ga jij eens eindelijk Glengarry Glen Ross zien?
    Vraag dat eens aan !nsomn!a

Member insomnia's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Dennoman Bekijk bericht
    ...
    Ik denk dat ge Kuleshov bedoelt. Anyway voor die mannen was er ook wel montage hoor. In Hollywood ging men gewoon voor een onzichtbare stijl van continuity editing. Vroege Hollywood cinema is echt wel meer dan gewoon gefilmd toneel.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door PBR Streetgang Bekijk bericht
    Vraag dat eens aan !nsomn!a
    Suddenly, pressure.
    Volgende week (® Boogje)

Approved 9-lifer Y-Ssin's schermafbeelding
    iTrader
    24 (100%)
    Nogmaals:

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Y-Ssin Bekijk bericht
    Wat is er eigelijk gebeurd met J. Edgar in de belgische bioscopen? Die film is precies na een week ofzo al verdwenen uit kinepolis antwerpen...?

Member boogje's schermafbeelding
    iTrader
    1 (100%)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door !nsomn!a Bekijk bericht
    Volgende week (® Boogje)

Member Woodster's schermafbeelding
    iTrader
    7 (89%)
    Gisteren Old School gezien. Ik vond er echt niets aan. Saaie film imo. Misschien komt het omdat ik zo moe was toen ik de film bekeek, want ik vind het zeer vreemd om te zien dat de film 7.0 behaald op IMDB. Ik geef hem een 4/10

VAndaag Role models gezien. Die vond ik dan weer geniaal. Goed gelachen tijdens de film, en het verhaal vind ik uiteindelijk ook nog wel leuk gevonden. Christopher Mintz-Plasse en Paul Rudd zie ik dan wel ook zeer graag acteren. 8/10

Member
    iTrader
    3 (100%)
    Catch me if you can

Heel leuke film, toch vraag ik me wat af, zal het in spoiler zetten voor de zekerheid.

Spoiler:

Approved 9-lifer cpt nice's schermafbeelding
    iTrader
    1 (100%)
    Dard Divorce. Dat was dus zonder te overdrijven de slechtste film die ik in jaren heb gezien. Hij was niet eens het soort slecht dat het nog grappig was (zoals The Room ofzo), het was gewoon te slecht voor woorden.

Member PBR Streetgang's schermafbeelding
    iTrader
    5 (100%)
    Ik denk dat ge Kuleshov bedoelt. Anyway voor die mannen was er ook wel montage hoor. In Hollywood ging men gewoon voor een onzichtbare stijl van continuity editing. Vroege Hollywood cinema is echt wel meer dan gewoon gefilmd toneel.
    Vroege Hollywood cinema > Soviet cinema. Any ol' day of the week.

Member
    iTrader
    0
    Take Shelter

Awesome, en wat een vertolking van Shannon.

Crew Member Kid_C's schermafbeelding
    iTrader
    2 (100%)
    Suddenly, pressure.
    Volgende week (® Boogje)
    Om ter eerst.

Banned
    iTrader
    0
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door RiskGhost Bekijk bericht
    Catch me if you can

Heel leuke film, toch vraag ik me wat af, zal het in spoiler zetten voor de zekerheid.

Spoiler:
    Spielberg wou min of meer de lichtvoetige kant opgaan met die film, geen al te serieuze biopic, zoals met The Terminal.Dat is de reden.En Hanratty wordt wel gespeeld door Hanks, Mr Nice Guy!

Approved 9-lifer FreakyJP's schermafbeelding
    iTrader
    85 (100%)
    Idd, D. W. Griffith wordt nog altijd beschouwd als de pionier qua (continuity) montage en beeldtaal. En dat was in 1915, ruim 14 jaar voor The Man with a Movie Camera. Montage an sich bestond daarvoor dus ook al hoor.

De Russische school lag aan de basis van de analytische montage, waarbij men via de montage betekenis gaat oproepen.

Oh en Duits expressionisme > Soviet cinema > Hollywood classisisme
    Laatst gewijzigd door FreakyJP; 5 maart 2012 om 20:33

Member Maquina_Muerte's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Amai, de helft vant volk ier heeft precies 't Rits gedaan Wouter Hessels

Member Wilcao's schermafbeelding
    iTrader
    22 (100%)
    Menace 2 Society (1993)

9.0/10

Dit moet toch dusver een van de beste ghetto-films zijn die ik gezien heb. Goed verhaal, veel actie, ghetto-talk en rap/RnB.

Kent iemand toevallig nog films in dit genre? En ik weet dat er een Bluray van uit is, maar ik weet niet of die NL subs heeft, iemand die me daar kan bij helpen?

Member orac's schermafbeelding
    iTrader
    25 (100%)
    Was Boyz n the Hood (1991) niet één van de eerste "ghetto"-films ?
    Ik zou Colors (1988) en Bound by Honor (1993) nog eens moeten terugzien om ze goed in te schatten.
    De film die de inspiratiebron was van de eerste Brusselse jeugdbendes was New Jack City (1991)
    Laatst gewijzigd door orac; 6 maart 2012 om 00:10

Member boogje's schermafbeelding
    iTrader
    1 (100%)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Kid_C Bekijk bericht
    Om ter eerst.
    Eerst mijn top 10 nog rond krijgen.

Member insomnia's schermafbeelding
    iTrader
    0

Approved 9-lifer Dennoman's schermafbeelding
    iTrader
    107 (98%)
    Weblogs
    33
    Dat was inderdaad Kuleshov. En gho, hangt er vanaf wat je als montage ziet. Het is iets anders dan gewoon beelden achter elkaar plakken, wat basically 99% van de tijd werd gedaan tot zij afkwamen met een volledige theorie van filmtaal door montage. De Russen hebben de term ook overgenomen uit het Frans en wereldwijd gelanceerd

Maar montage in vroege Hollywoodcinema lag nu eenmaal anders. Het focust eerder op een tijdsgeheel dan op een narratief, en experimenteert niet met bijvoorbeeld het verkorten en verlengen van tijd, wat de Russen wel deden.

Om een reële bijdrage aan de moderne filmtaal geleverd te hebben vind ik het werk van Griffith nog te ruw, maar dat is iets persoonlijks. Hij heeft gewoon andere verdiensten, zoals Hollywood ontdekt hebben o.a.
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door FreakyJP Bekijk bericht
    Oh en Duits expressionisme > Soviet cinema > Hollywood classisisme
    Weimarcinema in general hé Kinemathek in Berlijn al bezocht? Beetje mijn Walhalla, vooral de Metropolis-zaal en de Marlene Dietrich-kamer

Ik geef toe, zelfs het werk van Eisenstein bevat enkele serieuze stinkers imo. Ivan Groznyy is echt ver-schrik-ke-lijk saai.
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Maquina_Muerte Bekijk bericht
    Amai, de helft vant volk ier heeft precies 't Rits gedaan Wouter Hessels
    Keuzevak filmgeschiedenis @ KUL bij mijn master hier, maar ik kende heel veel daarvan al Maat van mij heeft dat keuzevak aan de Ugent gedaan en blijkbaar gebruikten we hetzelfde boek.
    Laatst gewijzigd door Dennoman; 6 maart 2012 om 10:54

Discussie informatie

Users Browsing this Thread

Op dit moment bekijken 1 gebruikers deze discussie. (0 leden en 1 gasten)

Regels voor berichten