Pagina 1 van 4 1234 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 20 van 77
    Member PBR Streetgang's schermafbeelding
    iTrader
    5 (100%)

Blessed are the listmakers!

Omdat deel één al zo oud was...
    Een aparte thread voor top-lijsten van eender welke aard, zolang het maar filmgerelateerd is. Deze keer beginnen met een lijst van mijn favoriete cameramannen. Dit is uiteraard een heel onvolledige lijst, want er zijn sowieso veel meer uitstekende DOP's die ik niet bij naam ken, of gewoonweg ben vergeten te vermelden.

1. Conrad L. Hall
    2. Robert Elswit
    3. Vittorio Storaro
    4. Stanley Cortez
    5. Roger Deakins
    6. Robert Burks
    7. Gregg Toland
    8. John F. Seitz
    9. John Alton
    10. Jack Cardiff
    11. John Alcott
    12. Tonino Delli Colli
    13. Gordon Willis
    14. Robert Richardson
    15. Haskell Wexler
    16. Raoul Coutard
    17. Sven Nykvyst
    18. Burnett Guffey
    19. Russel Metty
    20. Nestor Almendros
    21. Michael Ballhaus
    22. Owen Roizman
    23. John Alonzo
    24. Vilmos Zsigmond
    25. Dante Spinotti
    26. Freddie Young
    27. Robert Krasker
    28. Arthur Miller
    29. Carlo Di Palma
    30. Janusz Kamiński

Uiteraard zijn er nog heel wat anderen die zeker en vast vermeld moeten worden: Billy Blitzer, Robby Müller, Tak Fujimoto, Karl Freund, F.A. Wagner, ... Meer voorstellen zijn zeker welkom!

Member DaFreak's schermafbeelding
    iTrader
    0
    wait what?

Ik kan je wel films opsommen waarvan ik vind dat ze goed zijn geschoten maar de namen van de mensen die daarvoor verantwoordelijk zijn ken ik niet.

VN.
    VN. is offline
    Member VN.'s schermafbeelding
    iTrader
    2 (100%)
    Gewoon een klein vraagje. Ik kijk veel films en hou zowat van alle genres (van Salò 120... tot Avatar), maar hoe beoordeel je een cameraman of DP? Naar welke dingen kijk je dan tijdens het filmgebeuren?
    (Deze vraag is puur uit interesse)

Member alcatrec's schermafbeelding
    iTrader
    25 (100%)
    Het is wel de regisseur die bepaalt hoe alles gefilmd wordt hé

En dat iemand al die cameramannen kent verbaasd mij, en dan nog naam en voornaam...

Banned
    iTrader
    0
    Dit gaat er wel serieus over, favoriete cameraman lol.

Crew Member grungywout's schermafbeelding
    iTrader
    3 (100%)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door alcatrec Bekijk bericht
    Het is wel de regisseur die bepaalt hoe alles gefilmd wordt hé

En dat iemand al die cameramannen kent verbaasd mij, en dan nog naam en voornaam...
    Das ook wel een beetje een statement die kort door de bocht gaat, het is de regisseur die instructies geeft over hoe hij wilt dat alles geschoten wordt, maar het is nog steeds de DOP die zijn stempel drukt op de film omdat hij nu éénmaal degene is die de technische kennis heeft om bepaalde zaken op een bepaalde manier in beeld te brengen.

Ik zou eerder durven stellen dat de regisseur bepaald hoe alles gefilmd wordt door zijn keuze van DOP en zijn kennis over wat de mogelijkheden zijn van deze DOP (hoewel dat natuurlijk ook afhankelijk is van de omstandigheden).

Ook nog een contender, maar wel nogal voor de hand liggend: Bill Pope. Niet enkel voor the matrix, maar ook nog ander vernuftig camerawerk (o.a. in samenwerking met Raimi)

Approved 9-lifer FreakyJP's schermafbeelding
    iTrader
    84 (100%)
    De DOP heeft idd meer invloed op het beeld dan je zou denken. Ik denk dan bijvoorbeeld aan de rol die Christopher Doyle gespeeld heeft in de stijl die Wong-Kar Wai ontwikkeld heeft vanaf de jaren '90.

Nog iemand voor het lijstje: Peter deming, oa voor Lost Highway, Mulholland Drive en Evil Dead II

DOP's waarvan ik nog enorm veel verwacht in de toekomst zijn Morten Søborg (Valhalla Rising, Hævnen) en onze eigenste Nicolas Karakatsanis (Linkeroever, Rundskop), Henri Blomberg (Sauna, Jadewarrior), Christian Berger (die vaak met Haneke samenwerkt, oa The White Ribbon) en uiteraard Christopher Doyle.
    Laatst gewijzigd door FreakyJP; 15 februari 2011 om 12:37

iTrader
    5 (100%)
    Christopher Doyle is een naam die ik uiteraard al vaak ben tegengekomen, maar buiten Hero van Yimou heb ik nog geen enkele film gezien die door hem werd geschoten (for shame, I know)

@DaFreak en alcatrec: ik ken die namen door tijdens de opening credits op te letten wanneer er staat "Director Of Photography", of "Photographed by" of "Cinematography by" of "Shot by" etc (of na afloop van de film IMDb'en, zien wat voor werk die man nog heeft gedaan, andere films er van bekijken etc etc). Ik let nu al een jaar of twee op deze specifieke credit en dan kom je echt heel wat te weten over de stijl, de kunde, de sterkte, de versatiliteit, de innovatie, etc van al die specifieke namen die ik net heb vernoemd. Ik ben een heel groot fan van cinematografie (zoals soms blijkt uit mijn reviews) en heb dan ook al drie maal de AFI documentaire Visions Of Light - The Art Of Cinematography gezien. Die docu is een "door de jaren heen" docu over de meest roemrijke en briljante cameramannen van stille cinema tot en met 1990 denk ik. Uiterst interessant, en gewoon een anderhalf uur prachtige beelden met heel wat uitleg over het belang van bepaalde DOP's en wat ze over andere DOP's en regisseurs te zeggen hebben.

@VN.: het effectieve werk van de DOP is eigenlijk voor het grootste deel het pure camerawerk voeren en de vereiste belichting in orde brengen. Cirrecte plaatsing van lichten is bijna altijd nodig, niet enkel voor esthetisch effect met schaduwen etc, maar ook voor continuiteit aan te houden. Er zijn een heleboel verschillende soorten belichting, maar daar ga ik nu niet op in gaan.
    Ook moet een DOP rekening houden met eventuele kleurenfilters, om een optimaal effect te kunnen hebben daarvan; veel van de set decoraties en kostuums moeten hier ook rekening mee houden, want kleurenfilters doen het beeld sterk afwijken van hoe wij echt zien (zoals bvb Technicolor). Colour grading of bleach bypass zijn uiteraard ook belangrijke technieken voor het kleurenpalet aan te passen, maar dat gebeurt meestal na de opnames (ultieme voorbeeld van colour grading is O Brother Where Art Thou en voor desaturation Saving Privatre Ryan)...
    De keuze van lenzen is uiteraard een uitert belangrijk element ook voor de DOP om rekening mee te houden. De esthetiek van lenzen is veel te lang om allemaal uit te leggen, maar heel interessant om te weten, en eens je het doorhebt valt dat allemaal direct op bij het kijken van een film; het is zelfs niets waar je bij na hoeft te denken.
    En wat ook uiterst belangrijk is, maar door sommigen wordt beschouwd als een element van mise-en-scene omdat het deel uitmaakt van de 'verkenning van de gefilmde ruimte' (ik heb dat zo geleerd, maar in feite vind ik dat dit eerder toebehoort aan cinematografie), is de beweging van de camera: pans, tilts, dollys, tracking shots, crane shots, aerial shots, ... al dat soort zaken die de camera los van zijn statische positie trekken behoren daar ook toe.
    Laatst gewijzigd door PBR Streetgang; 13 juli 2012 om 13:59

Member
    iTrader
    3 (100%)

Approved 9-lifer FreakyJP's schermafbeelding
    iTrader
    84 (100%)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door PBR Streetgang Bekijk bericht
    Christopher Doyle is een naam die ik uiteraard al vaak ben tegengekomen, maar buiten Hero van Yimou heb ik nog geen enkele film gezien die door hem werd geschoten (for shame, I know)
    Hoog tijd om eens een film van Wong-Kar Way te zien dus!

iTrader
    5 (100%)
    Hoog tijd voor een revisie van mijn all time top 10. Ik gooi even alle films eruit en ik maak er nu een nieuwe met films die ik in recentere jaren heb gezien en waar ik momenteel het meeste van hou.

Peeping Tom
    Der Himmel über Berlin
    Days of Heaven
    Who's Afraid of Virginia Woolf?
    Le Doulos
    Written on the Wind
    Seppuku
    Stagecoach
    Wind Across the Everglades
    Andrei Rublev
    Laatst gewijzigd door PBR Streetgang; 13 juli 2012 om 14:53

Member Calcifer's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Doe er (nog maar eens) eentje voor fave 'itallohorrors', willekeurige volgorde:

Black Sunday (The Mask Of Satan)
    Le Notte del Terrore
    Dellamorte Dellamore
    Demons
    The Strange vice of mrs Wardh
    Profondo Rosso
    Suspiria
    The Beyond
    Zombie 2
    The house with laughing windows
    Laatst gewijzigd door Calcifer; 18 juli 2012 om 10:42

iTrader
    5 (100%)
    Zombie 2 beter dan City of the Living Dead? Nah, son, nah.

Member insomnia's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Niet in volgorde

'20s
    The Kid
    Nosferatu
    Sherlock Jr.
    Metropolis
    Battleship Potemkin
    Sunrise
    La Passion de Jeanne d'Arc
    Man With The Camera
    Das Cabinet des Dr. Caligari
    The Wind

'30s
    Modern Times
    La Grande Illusion
    City Lights
    M
    The Wizard of Oz
    Porky in Wackyland
    All Quiet On The Western Front
    Snow White and the Seven Dwarfs
    Duck Soup
    Fétiche

'40s
    Casablanca
    The Great Dictator
    Double Indemnity
    It's A Wonderful Life
    Laura
    Late Spring
    The Magnificent Ambersons
    At Land
    Rope
    The Life and Death of Colonel Blimp

'50s
    In A Lonely Place
    The Human Condition
    Rashomon
    Sunset Blvd
    Tokyo Story
    Apu
    Sweet Smell of Success
    Sansho The Bailiff
    Duck Amuck
    Forbidden Planet

iTrader
    5 (100%)
    Apu lol. Je kon er niet een uit kiezen? cheater

Member insomnia's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Dacht dat ik ermee weg zou komen
    Als ik er 1 moet kiezen dan waarschijnlijk de derde, World of Apu.
    Ook net iets te veel Chaplin gekozen precies, als dat al mogelijk is.

iTrader
    5 (100%)
    Geen idee welke Apu ik zou kiezen. Toch stem ik voor The Music Room als beste film van Satyajit Ray, dus die zou wel eens in een '50s top terecht kunnen komen

Member Calcifer's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door PBR Streetgang Bekijk bericht
    Zombie 2 beter dan City of the Living Dead? Nah, son, nah.
    Awel, plotseling Fulci beginnen diggen? Good for you, al geloof ik er niet veel van...

Is ook mijn lijstje 'du jour' hé. Kan morgen weer helemaal anders zijn.
    Anyways: uit de 'Gates of hell' trilogie van Fulci is City of the living dead IMO de minst geslaagde (ook al rockt die film dat het dus niet normaal is, versta me niet verkeerd) Ik heb het meer voor 'The Beyond' en de laatse maanden heb ik ook 'The house by the cemetery' herontdekt als surreëel meesterwerk.

Maar ik heb toch voor Zombie 2 gekozen in mijn lijst omdat de Gates-trilogie al werd gerepresent door The beyond én Zombie 2 de fameuze zombie vs. Shark scene bevat. Serieus kerel, die scene is legend! In de jaren voor CGI is dat low budget stuntfilmen waar hacks als Hack Snyder en consoorten een stijve van krijgen

Zombie Vs Shark - YouTube

iTrader
    5 (100%)
    Goh, ik kan me nog zeker geen overtuigde en onvoorwaardelijke Fulci-fan noemen (verre van), maar na de Gates of Hell trilogie te hebben uitgekeken heb ik mijn positie als hater wel wat genuanceerd. Mijn aanvankelijke anti-Fulci mening kwam eigenlijk doordat ik hem bekeek in het kader van de Argento-Fulci dichotomie. Ik had net Profondo Rosso, Suspiria en Inferno gezien, en vlak daarna The Psychic, The Beyond en Don't Torture a Duckling. Keuze was toen snel gemaakt.

Nu besef ik dat die oppositie echt nergens op sloeg omdat die twee hun films echt op totaal andere manier aanpakken en je ze dan ook totaal anders moet bekijken.

HAVING SAID THAT...

Het is misschien niet de meest geschikte aanpak voor een Fulci film om die uit een narratologisch standpunt te bekijken, maar soit ik ga het toch doen: die gast is dus echt NIET in staat om een second act op ook maar een of andere manier interessant te maken. Dit is wat hem zo nekt voor mij, ik ben meestal half in slaap gevallen tegen dat de third act begint. En voor films met een gemiddelde runtime van 885min ofzo is dat echt wel bad news...

Approved 9-lifer Bart Religion's schermafbeelding
    iTrader
    16 (100%)
    Weblogs
    3
    Top 10 coolste helden

1. Indiana Jones (Harrison Ford)
    2. Han Solo (Harrison Ford)
    3. Captain Kirk (William Shatner)
    4. Dirty Harry (Clint Eastwood)
    5. John McClane (Bruce Willis)
    6. James Bond (Sean Connery)
    7. The Man With No Name (Clint Eastwood)
    8. Ash (Bruce Campbell)
    9. Snake Plissken (Kurt Russel)
    10. Beatrix Kiddo (Uma Thurman)

Pagina 1 van 4 1234 LaatsteLaatste

Discussie informatie

Users Browsing this Thread

Op dit moment bekijken 1 gebruikers deze discussie. (0 leden en 1 gasten)

Regels voor berichten