Weergegeven resultaten: 1 t/m 7 van 7
    Member
    iTrader
    14 (100%)

5.1 Surround wat heb ik nodig?

Hey,

Ik weet niet of dit het juiste subforum is dus verplaats als het fout staat.

Even mijn situatie schetsen, in onze living staan er nu 2 speakers vooraan bij de tv en 2 achteraan in de hoeken van de kamer. Onze huidige versterker/reciever, (wat is het verschil eigenlijk?) is een simpele stereo 2.0. Nu aangezien de boxen er hangen en elk een kanaal aansluiting hebben, (deze hangen nu parallel over elkaar) lijkt de overstap van 2.0 naar 5.1 simpel.

Al twijfel ik over deze dingen,

De huidige aansluiting van de boxen is deze :

http://static.bax-shop.nl/components...uitingen_3.jpg

Worden deze op nieuwe versterkers/recievers ook nog gebruikt?

Verder het uiteindelijke doel is voor de tv erop te laten spelen, kan elke tv 5.1 surround sturen?
    En hoe wordt deze naar de versterker reciever gestuurd, digital audio optic kabel?
    De TV is een Samsung LE32C650L.

Ook heb ik al eens gekeken naar zogenaamde recievers/versterkes die allemaal +150 euro kosten, dit lijkt me heel duur aangezien de boxen zelf niet van hoogwaardige kwaliteit zijn. Het merk AKAI. Zijn er goedkoper alternatieven? Er moet namelijk nog een subwoofer bijkomen.

Mvg,
    3x 24" 1080 monitor - MSI P67A-GD80 (B3) - SSD RAID 0 2x256GB Samsung 840 EVO - HDD 2 TB - 2500K @ 4.8 Ghz - Corsair modulair 1000W - Corsair H100i

Member
    iTrader
    1 (100%)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door mistertimmy952 Bekijk bericht
    Hey,

Ik weet niet of dit het juiste subforum is dus verplaats als het fout staat.

Even mijn situatie schetsen, in onze living staan er nu 2 speakers vooraan bij de tv en 2 achteraan in de hoeken van de kamer. Onze huidige versterker/reciever, (wat is het verschil eigenlijk?) is een simpele stereo 2.0. Nu aangezien de boxen er hangen en elk een kanaal aansluiting hebben, (deze hangen nu parallel over elkaar) lijkt de overstap van 2.0 naar 5.1 simpel.

Al twijfel ik over deze dingen,

De huidige aansluiting van de boxen is deze :

http://static.bax-shop.nl/components...uitingen_3.jpg

Worden deze op nieuwe versterkers/recievers ook nog gebruikt?

Verder het uiteindelijke doel is voor de tv erop te laten spelen, kan elke tv 5.1 surround sturen?
    En hoe wordt deze naar de versterker reciever gestuurd, digital audio optic kabel?
    De TV is een Samsung LE32C650L.

Ook heb ik al eens gekeken naar zogenaamde recievers/versterkes die allemaal +150 euro kosten, dit lijkt me heel duur aangezien de boxen zelf niet van hoogwaardige kwaliteit zijn. Het merk AKAI. Zijn er goedkoper alternatieven? Er moet namelijk nog een subwoofer bijkomen.

Mvg,
    1) Receivers onder de 150 euro ga je niet vinden denk ik, mss 2e hands

2) Receiver = versterker met extra aansluitingen om verwerking van beeld etc te doen.

3) Die aansluitingen worden meer en meer vervangen door banaanpluggen etc (die zijn ook veel beter).

4) Gebruik je digitale tv? Heb je een digicorder? Normaal sluit je alles via HDMI aan, maar indien nodig kan je ook oudere aansluitingen nog gebruiken. Let op, In Belgie heeft enkel National Geographic (of Discovery channel, 1 vd 2) surround geluid. Al de rest is gewoon stereo.

Member
    iTrader
    14 (100%)
    Ok het is een duurdere bedoening dan verwacht maar dat kan er nog wel door.
    Nu over de receiver/versterker wat past beter voor mij? Ik stream namelijk blue-rayfilms naar de tv dus een receiver voor de beeldverwerking is niet echt nodig? Dus moet ik het audiosignaal dat de tv genereert naar een versterker sturen? Ook hangt er af en toe een computer via hdmi om de tv, dus stuurt hij deze het signaal via de tv door naar de versterker?

Die banaanpluggen, kan ik deze gewoon over mijn oude bedrading schroeven?

Een digicorder van telenet, maar hier wordt zelden naar de 'echte' tv gekeken mijn doel voor de surround is nog steeds films, computercontent enzw...
    3x 24" 1080 monitor - MSI P67A-GD80 (B3) - SSD RAID 0 2x256GB Samsung 840 EVO - HDD 2 TB - 2500K @ 4.8 Ghz - Corsair modulair 1000W - Corsair H100i

Crew Member TeOtWaWkI's schermafbeelding
    iTrader
    8 (100%)
    Normaal gezien gaat het zo

tvkijken:tv signaal door de receiver waar het beeld en geluid afgetakt worden(het één naar uw tv het andere naar uw individuele boxen)
    blurayspeler:beeld én geluid via HDMI naar de receiver waar opnieuw beeld en geluid afgetakt worden
    pc:zie blurayspeler
    Feit is dat de receiver als een soort hub werkt waar het geluid en beeld gesplitst worden
    Ik denk net dat een tv een 5.1 signaal zomaar kan verwerken (aangezien er maar twee boxen zijn)
    Correct me if i'm wrong
    Internet is lazyness

Crew Member TeOtWaWkI's schermafbeelding
    iTrader
    8 (100%)
    Normaal gezien gaat het zo

tvkijken:tv signaal door de receiver waar het beeld en geluid afgetakt worden(het één naar uw tv het andere naar uw individuele boxen)
    blurayspeler:beeld én geluid via HDMI naar de receiver waar opnieuw beeld en geluid afgetakt worden
    pc:zie blurayspeler
    Feit is dat de receiver als een soort hub werkt waar het geluid en beeld gesplitst worden
    Ik denk niet dat een tv een 5.1 signaal zomaar kan verwerken (aangezien er maar twee boxen zijn)
    Correct me if i'm wrong
    Internet is lazyness

Member
    iTrader
    14 (100%)
    Dus ik kan onmogelijk het geluid van de tv overbrengen naar de receiver? Dus ik moet een media server draaien en zo via hdmi doorsturen naar de tv?

Member
    iTrader
    1 (100%)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door mistertimmy952 Bekijk bericht
    Dus ik kan onmogelijk het geluid van de tv overbrengen naar de receiver? Dus ik moet een media server draaien en zo via hdmi doorsturen naar de tv?
    Daarvoor bestaat een technologie die ARC (Audio Return Channel) noemt. Moet je eerst eens kijken of jouw tv dit aankan (dit staat normaal op de HDMI aansluiting).

Discussie informatie

Users Browsing this Thread

Op dit moment bekijken 1 gebruikers deze discussie. (0 leden en 1 gasten)

Regels voor berichten