Pagina 1 van 4 1234 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 20 van 63
    Member
    iTrader
    17 (95%)

Vraagje ivm verplicht te nemen verlofdagen

Hallo,

Even de situatie schetsen. Wij hebben van ons bedrijf de 20 wettelijke vakantiedagen en verder niets, we mogen geen overuren doen tenzij een klant dit zelf vraagt wat bijna nooit gebeurd en zijn geen extra vakantiedagen van de werkgever.

Nu hebben we allemaal enkele maanden geleden een mail van het management gekregen dat we verplicht zijn om 5 van die 20 dagen opzij te houden om op te nemen tussen kerst en nieuw. Omdat het grootste deel van onze klanten sluit tussen die periode en we dan zelf ook "werkloos" zijn.

Is dit wel wettelijk in orde? Ik bedoel wij hebben nooit inspraak gehad en nooit iets moeten tekenen hiervoor. Een kwart van mijn verlof afgeven vind ik precies een beetje er over. Ik heb al gehoord dat bij andere firma's ze deze dagen extra verlof krijgen.

Alvast bedankt voor de antwoorden
    Once again the Gods spread the cheeks to ram cock in fucking ass! - Quintus Lentulus Batiatus

Approved 9-lifer Tyfius's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Ik heb zelf nog niet gehoord van firma's waar je dan gewoon extra verlof krijgt. Dat zou wel leuk zijn.

De plaatsen waar ik zie dat men voor een klant werkt of bij een klant gaat werken wordt er van je verwacht dat jij je schikt naar hun werkritme. Als zij sluiten tussen kerst en nieuw en de interne werknemers daar ook hun verlof aan moeten spenderen dan zal jij dat ook moeten doen. Idem voor bijvoorbeeld klanten die de Vlaamse feestdag sluiten. Dat is geen officiële feestdag, dus die dag heb jij pech en ben je verplicht vakantie of recuperatie dagen op te nemen.

In de bouw is dat bijvoorbeeld vaak ook zo. Tijdens het bouwverlof zijn de dagen verplicht, en de extra dagen worden vaak gebruikt om bepaalde vaste tijdstippen te sluiten (brugdagen, ...)

Member foenN's schermafbeelding
    iTrader
    4 (100%)
    Lijkt mij niet mogelijk tenzij er een collectief akkoord is:
    Kan mijn baas me verplichten vakantie te nemen op welbepaalde momenten? - Jobat.be

Approved 9-lifer Stimpy's schermafbeelding
    iTrader
    8 (100%)
    Serieuze showstopper wel, maar 20 dagen (heb er ook zo weinig ) en ze niet vrij mogen kiezen.

Member
    iTrader
    21 (100%)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Tyfius Bekijk bericht
    De plaatsen waar ik zie dat men voor een klant werkt of bij een klant gaat werken wordt er van je verwacht dat jij je schikt naar hun werkritme. Als zij sluiten tussen kerst en nieuw en de interne werknemers daar ook hun verlof aan moeten spenderen dan zal jij dat ook moeten doen.
    Dat klopt meestal niet. Je WG zal dat wel zo willen, maar je bent daar meestal niet toe verplicht. De WG moet je dan ander werk geven in-house. Dit kan ook een goed moment zijn om trainings- of studiedagen in te lassen.

Member
    iTrader
    5 (100%)
    20 dagen is gewoon normaal? Maar blijkbaar mag het niet volgens jobat indien er geen overleg/akkoord is geweest. Veel succes met uw stem te laten horen

Er zijn toch altijd veel mensen die met plezier dan congé nemen? Als wg zou ik gewoon aanmoedigen om dan congé te nemen en voor de rest wat taken laten liggen die ge dan idd in-house kunt doen. Al is het de gang herverven (maar dat zal dan ook niet mogen zeker want dat is niet volgens de omschrijving van uw werk dat in uw contract staat).

Member
    iTrader
    17 (95%)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door sneax Bekijk bericht
    20 dagen is gewoon normaal? Maar blijkbaar mag het niet volgens jobat indien er geen overleg/akkoord is geweest. Veel succes met uw stem te laten horen
    Mja veel van mijn collega's hebben hun verlof al op andere dagen staan en nemen gewoon onbetaald dan tussen kerst en nieuw maar ik ben niet van plan om zomaar toe te geven

Member Lord Kveldulv's schermafbeelding
    iTrader
    5 (100%)
    Hier is het ook zo. Ofwel helemaal toe tussen kerst en nieuw. Ofwel slechts een halve dag voor de feestdag. Hangt af van de hoeveelheid werk die er nog is.

2 weken eind juli ligt al wel vast sinds januari. Ik had het ook liever anders gezien maar het is op veel plaatsen zo.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door sneax Bekijk bericht
    Er zijn toch altijd veel mensen die met plezier dan congé nemen? Als wg zou ik gewoon aanmoedigen om dan congé te nemen en voor de rest wat taken laten liggen die ge dan idd in-house kunt doen. Al is het de gang herverven (maar dat zal dan ook niet mogen zeker want dat is niet volgens de omschrijving van uw werk dat in uw contract staat).
    Mijn uren kosten een veelvoud van wat een stielman vraagt. Ik MAG zo'n jobkes niet eens doen omdat er zo veel mogelijk moet gefactureerd worden. (ik heb wel collega's op A2 niveau die er wel mee zitten. Die moeten zelfs de baas z'n gras gaan afrijden Maar enkel als de planning volledig leeg is door een afspraak die last minute afgezegd wordt of zo. Maw te vermijden als wg.)

Member den oscar's schermafbeelding
    iTrader
    0
    De werkgever beslist nog altijd wanneer er verlof mag of moet genomen worden, enkel moet de werkgever zien dat er minstens één week ononderbroken vakantie is.

Als er natuurlijk het verlof in je cao is vastgelegd moet de werkgever dit wel volgen zoals in de bouw.

Member
    iTrader
    21 (100%)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door den oscar Bekijk bericht
    De werkgever beslist nog altijd wanneer er verlof mag of moet genomen worden, enkel moet de werkgever zien dat er minstens één week ononderbroken vakantie is.
    Jij weet het beter dan het jobat-artikel van hierboven?

iTrader
    8 (100%)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door eniac Bekijk bericht
    Hij gaat op zijn gevoel af.

Member nite's schermafbeelding
    iTrader
    3 (100%)
    Weblogs
    4
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door eniac Bekijk bericht
    Ik denk dat hij zich vergist heeft en dat de eerste "werkgever" eigenlijk "de werknemer" moet zijn.

Member
    iTrader
    21 (100%)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door nite Bekijk bericht
    Ik denk dat hij zich vergist heeft en dat de eerste "werkgever" eigenlijk "de werknemer" moet zijn.
    Denk het niet, tweede stuk van de zin doet me denken dat hij het echt wel over de WG heeft. In de trant van "WG mag opleggen wat hij wil zolang hij maar 1 ononderbroken week voorziet".

Indien hij echt WN bedoelde dan is het nog niet correct, want verlof moet in samenspraak worden geregeld en is geen eenrichtingsverkeer (tenzij, alweer, afspraken rond collectief verlof zijn genomen).
    En die 1 ononderbroken week is bij mijn weten ook foutief en moet 2 ononderbroken weken zijn.

Member Zsazsa's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Herkenbaar, vorige job ook maar 20 dagen verlof waarvan 3 weken verplicht op te nemen in juli - augustus. Dan sta je daar schoon met die 5 dagen om de andere 10 maand te overbruggen Krokusverlof? Nope. Paasverlof? Nope. Kerstverlof? Nope.

Oplossing: ambtenaar worden. Verlofdagen meer dan verdubbeld.

Member
    iTrader
    17 (95%)
    Mja het is niet dat ik te klagen heb, goed loon, maaltijdcheques, bedrijfswagen, iphone, laptop...

Het gaat er me vooral om dat ze iets doen dat eig. niet wettelijk is, en natuurlijk omdat we al weinig verlof hebben (en geen kans op meer door overuren o.i.d.)

Member foenN's schermafbeelding
    iTrader
    4 (100%)
    neem dan gewoon onbetaald verlof? ge verdient toch genoeg...

Member Bimmer's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door foenN Bekijk bericht
    neem dan gewoon onbetaald verlof? ge verdient toch genoeg...
    Dit is weer zo een uitleg waar ja van denkt, jongen toch. Want ja, als je een goed loon hebt mag u werkgever doen wat hij wilt met u.

Ben daar eigenlijk ook wel eens benieuwd naar. Mijn jongste broer is arbeider en moest ook verplicht verlof pakken in de maand december, op zich zou je kunnen zeggen is toch een leuke maand. Maar langs de andere kant is dat ook een dure maand, dus de dagen dat hij dan niet komt werken worden dan ook niet betaald. Nu woont hij nog thuis, maar moest hij op zijn eigen wonen zou hij die maand al serieus moeten kijken wat hij doet. Natuurlijk heeft hij ook altijd een reserve. Maar dan nog ik zou dat niet accepteren, moest mijn werkgever ineens zeggen jij moet nu binnen 3 weken verplicht een week verlof pakken. Als je had gerekend op dat geld en ze pakken dat ineens zomaar af in een maand waarop je het nodig hebt, is niet echt plezant. Of je had u verlof al op andere plaatsen gepland.
    Laatst gewijzigd door Bimmer; 6 juni 2014 om 15:29

iTrader
    8 (100%)
    't gaat om betaald verlof hoor, maar dan nog.

Member Bimmer's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Stimpy Bekijk bericht
    't gaat om betaald verlof hoor, maar dan nog.
    Dat is de reden waarom ik bijvertelde dat mijn broer arbeider is. Hij spreekt over Jaarlijks verlof, dus daarom maak ik de link met mijn broer, omdat het daar ook over jaarlijks verlof gaat.

Member
    iTrader
    5 (100%)
    Die hebben toch ook betaald verlof? Reden is dus invalid.

Het wordt gewoon in één keer betaald (enkel en dubbel) das het enige verschil.

Een arbeider kan dan trouwens perfect op tijdelijke economische werkloosheid gezet worden.

Verplicht verlof nemen zonder afspraken, blijft natuurlijk uit den boze (althans volgens jobat). Ik spreek enkel de argumenten tegen. Het enige valid argument is dat het niet mag.
    Laatst gewijzigd door sneax; 6 juni 2014 om 16:25

Pagina 1 van 4 1234 LaatsteLaatste

Discussie informatie

Users Browsing this Thread

Op dit moment bekijken 1 gebruikers deze discussie. (0 leden en 1 gasten)

Regels voor berichten