Pagina 10 van 46 EersteEerste ... 6789101112131420 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 181 t/m 200 van 914
    Member Jack's schermafbeelding
    iTrader
    1 (100%)
    de dag van vandaag is toch al enorm veel op voorhand ingevuld? zeker als je tax-on-web gebruikt. Enige wat ik dit jaar noeg moest aanvullen is
    -Vrijstelling NRRV (moet je altijd doen)
    -LT pensioensparen
    -Beroepskosten

Member Djouls's schermafbeelding
    iTrader
    2 (100%)
    eerste keer via TOW, kan het zijn dat ik enkel twee keer 2930eur moet invullen voor de aftrek voor enige en eigen woning ( +0 kinderen) en dat ik dan eigenlijk klaar ben?

Ik denk dat ik die 2 keer mag invullen aangezien we wettelijk samenwonend zijn en er staat momenteel niets ingevuld bij code 1370/2370

Member
    iTrader
    0
    Ja dat zou kunnen, alles met betrekking tot je loon is normaal al vooraf ingevuld.

Die 2.930 mag je inderdaad, als aan de voorwaarden voldaan is, tweemaal invullen.

Member Djouls's schermafbeelding
    iTrader
    2 (100%)
    thx, heb net doorgestuurd, mooi bedrag terug te krijgen

Member Skoebiedoe's schermafbeelding
    iTrader
    25 (100%)
    iets meer dan € 300 te betalen.
    Valt heel goed mee.

Member Cash's schermafbeelding
    iTrader
    4 (100%)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Djouls Bekijk bericht
    eerste keer via TOW, kan het zijn dat ik enkel twee keer 2930eur moet invullen voor de aftrek voor enige en eigen woning ( +0 kinderen) en dat ik dan eigenlijk klaar ben?

Ik denk dat ik die 2 keer mag invullen aangezien we wettelijk samenwonend zijn en er staat momenteel niets ingevuld bij code 1370/2370
    en code 1440 ook aanduiden zeker? ( als je minder dan 20k interesten hebt).

Member kimme1975's schermafbeelding
    iTrader
    0
    3800 Euro terug te krijgen. Minder als vorig jaar maar ik klaag niet.

Member Rage's schermafbeelding
    iTrader
    15 (100%)
    Ik ben vorig jaar begonnen met werken. Ik had geen zin om elke dag urenlang op en af te pendelen met de auto dus heb ik een kleine studio gehuurd kort bij mijn werk. Kan ik dit ook aftrekken van de belastingen?

Member Iemand's schermafbeelding
    iTrader
    2 (100%)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Rage Bekijk bericht
    Ik ben vorig jaar begonnen met werken. Ik had geen zin om elke dag urenlang op en af te pendelen met de auto dus heb ik een kleine studio gehuurd kort bij mijn werk. Kan ik dit ook aftrekken van de belastingen?
    Geen zin of uit noodzaak?

Member Rage's schermafbeelding
    iTrader
    15 (100%)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Iemand Bekijk bericht
    Geen zin of uit noodzaak?
    Geen zin! Het was geen verplichting of noodzaak. Maar ik woon momenteel halftijds bij mijn ouders, en halftijds in die studio.

edit: het moet dus wss een noodzaak zijn vooraleer ik het kan inbrengen als beroepskost?

Approved 9-lifer DogFacedGod's schermafbeelding
    iTrader
    13 (100%)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Rage Bekijk bericht
    Wat staat er in je huurcontract van de studio? Staat er een uitdrukkelijk verbod voor het uitoefenen van een professionele activiteit? Indien wel, nee

Member Waelvis's schermafbeelding
    iTrader
    3 (100%)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Fransz Bekijk bericht
    Ik ben totaal niet jaloers op iemand die 8.000 euro terugtrekt van de belastingen. De reden lijkt me obvious.
    Ja?

Ik krijg liever terug dan te moeten bijbetalen ze..

Ge hebt maandelijks minder, ge leeft ernaar, en hetgeen je terugkrijgt is een heel mooie bonus. Zeker als je 8000 terug zou krijgen. Daarmee kan je bvb een nieuwe auto kopen (alleja, een deel ervan, of al een vrij deftige 2ehands), kan je iets renoveren aan je huis, een reisje, ...

Als je 8000 moet bijleggen, wil het al zeggen dat je 666 per maand EXTRA moet sparen, simpelweg om dat te kunnen betalen..
    Ik heb al veel verhaaltjes gehoord van mensen die een heel hoog nettoloon hebben, zich een mooie wagen (op afbetaling) aanschaffen, en hem moeten verkopen om hun belastingen te kunnen betalen..

Trouwens:

U zou terugkrijgen: 677,55 EUR

Enkel met hetgeen standaard is ingevuld.
    Moet nog bij: kinderopvang, pensioensparen, vergoeding RVA, ...

Approved 9-lifer DogFacedGod's schermafbeelding
    iTrader
    13 (100%)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door soulreaper Bekijk bericht
    Nog een vraagje: Ik moet onderhoudsgeld betalen, en moet dus op de fiche naam en adres invullen voor wie dit onderhoudsgeld bedoeld is. Nu is mijn dochter isinds half 01/2013 ingeschreven op mijn adres. Maar aangezien ze vorig jaar nog op het oude adres stond ingeschreven, welk adres moet ik dan gebruiken?? Dat van vorig jaar?
    Is dat dezelfde dochter waarover je vroeg of je haar ten laste kon zetten in de aangifte van dit jaar?

Je kan niet haar ten laste zetten EN betaalde onderhoudsuitkeringen aangeven voor een volledig jaar. (Internet AOIF - FAQ - Aftrek onderhoudsuitkering)
    Onderhoudsuitkeringen betaal je alleen maar aan personen waarmee je niet meer als gezin mee samenwoont.
    Wat nog wel kan, is als ze pakweg van maand januari tot en met juli bij haar samenwoonde en vanaf september bij jou woonde, kan je betaalde onderhoudsuitkeringen voor de periode januari-juli aangeven en vanaf september niet meer.
    Ze kan dan nog altijd aangegeven worden als kind ten laste.

En je betaalde officieel onderhoudsuitkeringen aan je dochter?
    Zij moet de ontvangen onderhoudsuitkeringen aangeven voor de periode (dus in het voorbeeld januari-juli) dat ze niet samenwoonde met jou als gezin.

Ontvangen onderhoudsuitkeringen tellen mee bij de berekening van haar nettobestaansmiddelen en om fiscaal ten laste te zijn moet ze betreffende aanslagjaar 2013 daar onder de 2.990 EUR zitten als jij fiscaal samenwonend of gehuwd bent. (dus je krijgt een aangifte op twee namen) of onder de 4.320 EUR als je fiscaal alleenstaand bent (je krijgt een aangifte alleen op jouw eigen naam)

Nettobestaansmiddelen zijn niet hetzelfde als inkomsten. Dat gebeurt op basis daarvan maar er zijn daar een aantal soort inkomsten die vrijstellingen krijgen of toch deels en waarvan een bepaald percentage wordt afgetrokken.
    Zie uitleg nettobestaansmiddelen => Bestaansmiddelen - FAQ - Internet AOIF. De bedragen zijn wel niet toepasbaar voor dit jaar.

Member ikbenben's schermafbeelding
    iTrader
    5 (100%)
    Mijn vriendin heeft van verleden jaar juni tot begin deze maand niet gewerkt. Kan ik die eigenlijk als ten laste invullen in mijn belastingbrief?

Member wisco's schermafbeelding
    iTrader
    0
    ik heb begin 2012 nog ne condensatieketel laten installeren en kan nog gebruik maken van dat belastingsvoordeel omdat ik ne bestelbon heb die getekend is voor 28/11/11. maar moet ik dat nu ingeven excl. of incl. btw?

en moet ik rekening houden met dat maximum bedrag , want heb ergens gelezen dat de belastingsdienst daar zelf rekening mee zou houden en op uw aanslagbiljet zet wat ge kunt overdragen naar volgend jaar. weet niet of dit nu nog zo is?

Member
    iTrader
    12 (100%)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door wisco Bekijk bericht
    ik heb begin 2012 nog ne condensatieketel laten installeren en kan nog gebruik maken van dat belastingsvoordeel omdat ik ne bestelbon heb die getekend is voor 28/11/11. maar moet ik dat nu ingeven excl. of incl. btw?
    Euhm, dit had je in 2012 moeten ingegeven niet in 2013.

Member
    iTrader
    12 (100%)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door wisco Bekijk bericht
    Euhm, dit had je in 2012 moeten ingegeven niet in 2013.

Approved 9-lifer Cycloon's schermafbeelding
    iTrader
    49 (100%)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door ikbenben Bekijk bericht
    Mijn vriendin heeft van verleden jaar juni tot begin deze maand niet gewerkt. Kan ik die eigenlijk als ten laste invullen in mijn belastingbrief?
    De personen ten laste van de belastingplichtige

Welke personen mag ik ten laste nemen in mijn aangifte?

U kunt, wanneer aan alle voorwaarden is voldaan, de volgende personen ten laste nemen:

uw kinderen of geadopteerde kinderen, kleinkinderen of achterkleinkinderen;
    de kinderen die u volledig of hoofdzakelijk ten laste heeft; Voorbeeld: kinderen van wie de ouders uit de ouderlijke macht zijn ontzet
    uw ouders, uw grootouders, enz.;
    uw broers en zusters;
    de personen die u - toen u kind was - ten laste hadden. Voorbeeld: een tante die u na het overlijden van uw ouders tijdens uw jeugd ten laste heeft genomen
    Opgelet!!!

Personen die niet in deze lijst voorkomen, kunnen in geen geval als fiscaal ten laste worden beschouwd. Uw echtgenoot, de persoon waarmee u wettelijk samenwoont of met wie u een feitelijk gezin vormt, kunnen bijgevolg nooit als ten laste beschouwd worden.
    Niet dus

Member wisco's schermafbeelding
    iTrader
    0
    die faktuur is betaald in 2012, dus dan lijkt het mij sterk dat ik dat vorig jaar had moeten aangeven omdat het toen over 2011 ging. en als ge nog ne bon had voor 28/11/2011 dan kon ge gebryuik maken van ne overgangsmaatregel

Member LaCucaracha's schermafbeelding
    iTrader
    35 (91%)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Waelvis Bekijk bericht
    Ja?

Ik krijg liever terug dan te moeten bijbetalen ze..

Ge hebt maandelijks minder, ge leeft ernaar, en hetgeen je terugkrijgt is een heel mooie bonus. Zeker als je 8000 terug zou krijgen. Daarmee kan je bvb een nieuwe auto kopen (alleja, een deel ervan, of al een vrij deftige 2ehands), kan je iets renoveren aan je huis, een reisje, ...

Als je 8000€ moet bijleggen, wil het al zeggen dat je 666€ per maand EXTRA moet sparen, simpelweg om dat te kunnen betalen..
    Ik heb al veel verhaaltjes gehoord van mensen die een heel hoog nettoloon hebben, zich een mooie wagen (op afbetaling) aanschaffen, en hem moeten verkopen om hun belastingen te kunnen betalen..

Trouwens:

U zou terugkrijgen: 677,55 EUR

Enkel met hetgeen standaard is ingevuld.
    Moet nog bij: kinderopvang, pensioensparen, vergoeding RVA, ...

Is die vergoeding RVA niet standaard ingevuld? Ik kreeg een uitkering owv loopbaanonderbreking en die stond toch al ingevuld...

Wat betreft best terugkeren of bijbetalen: alles wat je opsomt komt gewoon neer op gezond verstand hebben en is dus zeker geen voordeel inherent aan terugkrijgen. Ik begrijp wel dat het 'pyschologisch' leuker is om terug te krijgen, maar financieel is opleggen gewoon interessanter omdat de interesten ( of desgevallend andere opbrengsten) van je geld voor jou zijn.

Discussie informatie

Users Browsing this Thread

Op dit moment bekijken 1 gebruikers deze discussie. (0 leden en 1 gasten)

Regels voor berichten