Pagina 1 van 3 123 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 20 van 45
    Member
    iTrader
    0

Auto kopen als beginnend zelfstandige

Eind dit jaar maak ik waarschijnlijk de overstap van eenmanszaak naar vennootschap.

Vermits ik nog thuis woon heb ik niet veel vaste kosten en kan ik vrij goed sparen. Er zijn verschillende auto's hier thuis die ik steeds kan gebruiken.

Naar volgend jaar toe zou ik echter toch wel een wagen willen aankopen... Mijn budget zou hiervoor rond de 20.000 a 25.000 EUR liggen maximum.

Ik heb voldoende kapitaal om dit te betalen zonder een lening, maar wat is algemeen beschouwd het meest aangeraden?

- Nieuwe auto kopen
    - Auto leasen / huren ?
    - Jonge tweedehands kopen?

Mogelijke auto's: BMW 1 Reeks, Audi A3, Opel Astra, Renault Megane, ... die keuze is niet echt gemaakt.

Maar een BMW 1 Reeks met ingebouwde navigatie van nog geen 2 jaar oud vind je voor 18.000 EUR en dikwijls staat daar BTW aftrekbaar bij, hoe zit dat dan juist?

Wil gewoon wat info inwinnen, wanneer het écht concreet wordt raadpleeg ik uiteraard nog boekhouder.

Member puni's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Jeroen07 Bekijk bericht
    Eind dit jaar maak ik waarschijnlijk de overstap van eenmanszaak naar vennootschap.

Vermits ik nog thuis woon heb ik niet veel vaste kosten en kan ik vrij goed sparen. Er zijn verschillende auto's hier thuis die ik steeds kan gebruiken.

Naar volgend jaar toe zou ik echter toch wel een wagen willen aankopen... Mijn budget zou hiervoor rond de 20.000 a 25.000 EUR liggen maximum.

Ik heb voldoende kapitaal om dit te betalen zonder een lening, maar wat is algemeen beschouwd het meest aangeraden?

- Nieuwe auto kopen
    - Auto leasen / huren ?
    - Jonge tweedehands kopen?

Mogelijke auto's: BMW 1 Reeks, Audi A3, Opel Astra, Renault Megane, ... die keuze is niet echt gemaakt.

Maar een BMW 1 Reeks met ingebouwde navigatie van nog geen 2 jaar oud vind je voor 18.000 EUR en dikwijls staat daar BTW aftrekbaar bij, hoe zit dat dan juist?

Wil gewoon wat info inwinnen, wanneer het écht concreet wordt raadpleeg ik uiteraard nog boekhouder.
    Dat ge een gedeelte van uw BTW kunt terugvorderen (max. 50% bij personenwagens).

Member Time's schermafbeelding
    iTrader
    7 (100%)
    Eerste vraag: wat doe je?

Member
    iTrader
    0
    Ik ben een grafisch ontwerper (fulltime).

50% v/d BTW recupereren is mooi bij een nieuwe wagen, maar een jonge tweedehands lijkt me toch de beste optie als je budget niet echt enorm is en je toch wel een deftige wagen wilt?

VB:
    BMW, 116, D 116d Hatch occasie te koop - AutoScout24

Ook daar zie je "BTW aftrekbaar" staan. Is die prijs daar dan incl. BTW? En daar kan dan ook nog een percentage van af, als je het bij een professionele verkoper verkoopt immers?

Member swiers's schermafbeelding
    iTrader
    22 (100%)
    De aankoop van een wagen hypothekeert als beginnende zelfstandige je cashflow. Maar als dat voor jou geen probleem is so be it. Ik zou persoonlijk opteren voor lening of financiele leasing, als je toch geld tevel hebt investeer het dan in iets.

Wat je autokeuze betreft , das ieder voor zich he. Bmw 1 is imho duur en klein.

Member Bent's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Ja, het autotype is lang nog niet beslist hoor, maar als je naar die BMW kijkt, 18.000 EUR is al een pak goedkoper dan de nieuwprijs, in hoeverre kan je daar dan nog btw aan recupereren?

Over de cashflow heb je gelijk, maar als je leent dan betaal je uiteraard meer...

Member gumball4000's schermafbeelding
    iTrader
    2 (100%)
    Als grafisch ontwerper moet je creatief zijn, dit moet ook uitstralen in je voertuig (vind ik toch als marketeer). Koop een wagen die speciaal oogt, a la mini (dacht dat er nieuwe modellen gingen uitkomen), Fiat 500,... Trendy wagentjes dus . Maar dat is mijn mening.

iTrader
    0
    Ik ben een grafisch ontwerper (fulltime).

50% v/d BTW recupereren is mooi bij een nieuwe wagen, maar een jonge tweedehands lijkt me toch de beste optie als je budget niet echt enorm is en je toch wel een deftige wagen wilt?

VB:
    BMW, 116, D 116d Hatch occasie te koop - AutoScout24

Ook daar zie je "BTW aftrekbaar" staan. Is die prijs daar dan incl. BTW? En daar kan dan ook nog een percentage van af, als je het bij een professionele verkoper verkoopt immers?
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Bent Bekijk bericht
    Ja, het autotype is lang nog niet beslist hoor, maar als je naar die BMW kijkt, 18.000 EUR is al een pak goedkoper dan de nieuwprijs, in hoeverre kan je daar dan nog btw aan recupereren?

Over de cashflow heb je gelijk, maar als je leent dan betaal je uiteraard meer...
    Ervan uitgaande dat die 18000 btw inclusief is (ik zie er nergens vermeld of dat al dan niet het geval is).

18000 incl.
    14876,03 excl
    3123,97 BTW
    Max. 1561,99 aftrekbare btw

Nog altijd een behoorlijk bedrag, me dunkt.

Member Carrion's schermafbeelding
    iTrader
    57 (100%)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door gumball4000 Bekijk bericht
    Als grafisch ontwerper moet je creatief zijn, dit moet ook uitstralen in je voertuig (vind ik toch als marketeer). Koop een wagen die speciaal oogt, a la mini (dacht dat er nieuwe modellen gingen uitkomen), Fiat 500,... Trendy wagentjes dus . Maar dat is mijn mening.
    Zo ne zever heb ik nu nog nooit gehoord

RpR
    RpR is offline
    Member RpR's schermafbeelding
    iTrader
    21 (100%)
    Altijd lenen of leasen. Cash er leggen heeft geen voordeel voor een zelfstandige. Een lening is +- 100% aftrekbaar.

iTrader
    7 (100%)
    Ik denk dat ik er van uit mag gaan dat je als grafisch ontwerper enkel bij de start echte investeringen hebt in hard- en software..? Daarbuiten zal er niks significants meer zijn behalve misschien je publiciteit.

Bij een personenwagen mag je 50% BTW recupereren op voorwaarde dat ze gerekend is natuurlijk. Als je van een particulier een tweedehandswagen koopt zal daar geen BTW op zijn en kan je dus ook geen aftrekken, om BTW te kunnen aftrekken heb je maw een factuur nodig van iemand die BTW-plichtig is.
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door RpR Bekijk bericht
    Altijd lenen of leasen. Cash er leggen heeft geen voordeel voor een zelfstandige. Een lening is +- 100% aftrekbaar.
    Dit vind ik persoonlijk pure onzin. Als hij de cash heeft en ze zou er anders gewoon maar op de rekening geparkeerd staan, kan hij ze evengoed besteden aan een wagen. 't Is niet omdat een kost aftrekbaar is dat ze moet gemaakt worden. Elke 100 euro die minder wordt uitgegeven is ongeveer 60 euro netto meer netto dividend als zaakvoerder.

En nog een tip voor de wagen: let op de uitstoot. Als het toch zo nauw niet steekt kan je proberen het minimum voordeel alle aard te bekomen.
    WANN DU DEINE PFERDEKOPF NICHT GESCHLOSSEN HALT GEHEN WIR DU EINEM FACIAL GIEBEN

Member
    iTrader
    0
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Carrion Bekijk bericht
    Zo ne zever heb ik nu nog nooit gehoord
    Akkoord, dat de mensen mij maar beoordelen op mijn portfolio, ik ga echt niet met een vrouwenwagen rondrijden om origineel te ogen :-)

Bij een personenwagen mag je 50% BTW recupereren op voorwaarde dat ze gerekend is natuurlijk. Als je van een particulier een tweedehandswagen koopt zal daar geen BTW op zijn en kan je dus ook geen aftrekken, om BTW te kunnen aftrekken heb je maw een factuur nodig van iemand die BTW-plichtig is.
    Dus als op een tweedehands website "BTW aftrekbaar" is dan betekent dit dat ik 10,5% van de verkoopprijs daar vermeld nog kan recupereren (50% van BTW)?

Ik wil binnen een tweetal jaar trouwens een appartement kopen, en zou die lening ook deels willen inbrengen. Volgens mij is het dan beter om géén andere lening te lopen hebben? Nadeel is uiteraard dat je minder startkapitaal voor je lening hebt, vermits je bv. 16.000 euro hebt gelegd voor een wagen?

iTrader
    0
    Het gaat om een professionele verkoper, ik vermoed dus dat-ie wel degelijk met facturen werkt en een btw-nummer heeft.

Het gaat trouwens niet noodzakelijk om 50% van de btw, wel om maximaal 50%. Als de wagen maar voor 40% in uw zaak zit, zult ge maar 40% van uw btw kunnen terugvorderen.

iTrader
    7 (100%)
    Dus als op een tweedehands website "BTW aftrekbaar" is dan betekent dit dat ik 10,5% van de verkoopprijs daar vermeld nog kan recupereren (50% van BTW)?
    De BTW is enkel aftrekbaar als de persoon waarvan je de wagen koopt, een belastingplichtige handelaar is die je daar een officiële factuur voor geeft. Het label "BTW aftrekbaar", eerst een geldige factuur zien, dan geloven.

Als het effectief met factuur met BTW is en je kent enkel de totale factuurprijs, moet je een berekening maken. Stel dat de wagen 20.000EUR is. Dan deel je dat door 1,21, wat je uitkomt is de belastbare basis, daarop reken je 10,5%, dat zal het maximum zijn dat je kan aftrekken.
    Dus 20.000 / 1,21 * 0,105 = 1.735,54EUR aftrekbaar.
    Als het via een vennootschap is, is in de praktijk de 50% bijna altijd van toepassing.

Ik wil binnen een tweetal jaar trouwens een appartement kopen, en zou die lening ook deels willen inbrengen. Volgens mij is het dan beter om géén andere lening te lopen hebben? Nadeel is uiteraard dat je minder startkapitaal voor je lening hebt, vermits je bv. 16.000 euro hebt gelegd voor een wagen?
    Je zult waarschijnlijk beter af zijn als je gewoon dat appartement privé koopt en het beroepsgedeelte verhuurt aan je vennootschap.

Member Chilliewillie88's schermafbeelding
    iTrader
    23 (100%)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door puni Bekijk bericht
    Het gaat om een professionele verkoper, ik vermoed dus dat-ie wel degelijk met facturen werkt en een btw-nummer heeft.

Het gaat trouwens niet noodzakelijk om 50% van de btw, wel om maximaal 50%. Als de wagen maar voor 40% in uw zaak zit, zult ge maar 40% van uw btw kunnen terugvorderen.
    Als uw wagen maar voor 40% in uw zaak zit zult ge maar voor 20% BTW kunnen terugvorderen aangezien 60% sowieso niet beroepsmatig is en van het beroepsmatig gedeelte maar maximum 50% te recupereren valt?

Member
    iTrader
    0
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Chilliewillie88 Bekijk bericht
    Als uw wagen maar voor 40% in uw zaak zit zult ge maar voor 20% BTW kunnen terugvorderen aangezien 60% sowieso niet beroepsmatig is en van het beroepsmatig gedeelte maar maximum 50% te recupereren valt?
    nee, die 50% moet je eigenlijk als het maximum beroepsgedeelte beschouwen (voor wat betreft de BTW). Als je zelf bijvoorbeeld slechts 40% van de auto in de zaak steekt dan zal je 40% mogen terugvorderen. Vanaf dat je meer dan 50% in de zaak steekt zal je BTW toch slechts voor 50% aftrekbar zijn. (de rest van de BTW is dan wel als beroepskost aftrekbaar)

Member Fervet opus's schermafbeelding
    iTrader
    33 (100%)
    Da klopt niet chilliewillie. Het is niet zo dat je dan 40% /2 moet doen. In de praktijk, zeker als het u hoofdberoep is, neem je trouwens altijd 50% gaat niemand moeilijk over doen. Als je maar 1 dag op 5 als zelfstandige werkt en dan 50% aftrekt is het al iets anders natuurlijk. Alhoewel dat in sommige gevallen ook nog zou kunnen...

Member Powerbookg4's schermafbeelding
    iTrader
    8 (100%)
    Ik ben iets meer dan een jaartje in mijn bvba'tje bezig. Heb een nieuwe DS4 aangekocht (micro hybride, 114g, quasi full option) en pas perfect in je budget.
    Ik heb het bedrag exclusief BTW op 4 jaar gefinancierd zodat ik hem zeker 4 jaar bij hou

En ook door het tarief dat ik kreeg voor de financiering na voorleggen van de balans: 3,18% zonder enige borgstelling. Je moet dan gek zijn om hem zo te betalen...

Member Kingfisher's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Ga voor een hybride wagen, of een eco-wagen, die kan je tot 75% aftrekken in een eenmanszaak, tot 100% in een vennootschap. Afhankelijk van de CO2-uitstoot.
    https://multimediafiles.kbcgroup.eu/...wagen_2011.pdf

Approved 9-lifer botchla's schermafbeelding
    iTrader
    28 (100%)
    Lenen of leasen want als beginnende zelfstandige "cripple" je je cashflow.

Stel dat je een leasingwagen neemt is deze opgesplitst per kost en daar is evenveel aftrek op dan op kopen. Vergeet ook niet dat de fiscale aftrek van je wagen beperkt is (op basis van de CO² emissie), niet enkel de BTW maar quasi alle kosten.

Anderzijds kan je de niet aftrekbare BTW ook als kost zien en is deze fiscaal aftrekbaar (zelfde CO² tarief).

Volgende kosten zijn beperkt aftrekbaar op basis van CO² (schommelt tussen de 50% en 90%, elektrische wagens /onrealistiche co² niet meegerekend): Afschrijvingen, onderhoud en herstelling, banden, parkeergeld (en retributies ), verzekering, ...

Dan heb je de financiering, 100% aftrekbaar. Ook een van de redenen dat lenen echt vrij interessant is, aan een lage rentevoet met volledige aftrek i.e. gaat integraal van je vennootschapsbelasting af, leen je soms even goedkoop als de kost om het op rekening te laten staan.

De brandstof is altijd maar voor 75% aftrekbaar.

Nu hoe zit dat in elkaar? Simpele voorstelling. We gaan uit van een koop van een wagen van 20.000 EUR. Je BTW trek je ineens terug bij aankoop (via BTW aangifte) twv 1735,54 EUR.

De wagen zelf heeft een waarde van 18.264,46 en wordt over 5 jaar afgeschreven. Elk jaar komt er dus 1/5e van dat bedrag als kost in je boekhouding (vloeit dus elk jaar een stukje door uw resultatenrekening i.e. obrengsten - kosten).

Als je belastingsaangifte ingediend wordt zal, adhv de CO² hier maar een beperkt deel aftrekbaar van zijn. Laten we uitgaan van 75%.

In uw boekhouding is uw eindresultaat 10.000 EUR (dus opbrengsten - kosten), nu is je wagen daar volledig in opgenomen maar een gedeelte van de kost is een verworpen uitgave. Uw resultaat wordt vermeerderd met 25% van de afschrijving en hier betaal je belastingen op.

Ok dit is een beetje een ruwe uitleg maar daarmee heb je toch een idee. Een wagen met een hoge CO² uitstoot kan nl. een stukje duurder uitkomen dan verwacht.
    Education costs money, but then so does ignorance.

Pagina 1 van 3 123 LaatsteLaatste

Discussie informatie

Users Browsing this Thread

Op dit moment bekijken 1 gebruikers deze discussie. (0 leden en 1 gasten)

Regels voor berichten