Pagina 4 van 38 EersteEerste 1234567814 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 46 t/m 60 van 562
    Member Massis's schermafbeelding
    iTrader
    10 (100%)
    je kan bezig blijven, de vraag is hoe ver wil je gaan?
    Het belangrijkste volgens mij is uitspelen van andere banken tegen je bank van voorkeur.
    Dus ga eerst eens bij je huisbank horen voor een aanbod, ga daarmee een aantal andere banken af (BNP, Dexia, zeker ook DVV eens horen) en ga dan met het laagste bod dat je kan vinden terug naar je huisbank.

Wij hebben vorig jaar een huis gekocht in juni. Hebben 270k geleend op 30j, Q110% (huis + renovatie + registratie & hypotheek).
    Moet er wel bijzeggen dat de tarieven enorm aan het stijgen waren. "markttarief" was bij het eerste gesprek iets van een 5.1%, tegen het laatste gesprek lag dat op 5.9%

- KBC informatief => 4.96%
    - KBC concreet (= huisbank) => tarief vergeten
    - BNP concreet (zijn klant) => vaste aflossing met variabele termijn, worst case overeenkomstig met vaste 30j aan 4.63%
    - BNP ander kantoor => weigerden ons te helpen omdat ons "vast" kantoor ergens anders lag
    - DEXIA concreet => 4.8%
    - ING concreet (klant moeten worden, tarief bleef 3 dagen geldig!) => 4.56%
    - DVV concreet (zelfstandige die aan huis komt) => 4.46%
    - LBK => lachten zichtzelf uit, kon niet onder de 5%
    - KBC (zelfde kantoor) => 4.4%

Uiteindelijk hebben we dus getekend aan 4.4%, 270k op 30j. Maandelijkse afbetaling ligt rond de €1340...
    (We kregen toen overigens van de notaris een opmerking met de vraag waar we nog zo'n tarief gehaald hadden aangezien de meesten boven de 5% zaten)

Dat lijkt heel veel, ook omdat we op 30 jaar zitten, maar we kunnen het goed dragen en waren beide nog maar 23 op dat moment. Maw op ons 53 is ons huis afbetaald, mijn schoonbroer & schoonzussen hebben ook alle 3 vrij recent een huis gekocht, maar die zijn 26, 28 en 30. Dus zelfs al lenen ze op 25 jaar, ze zijn dan nog ongeveer even oud eens hun huis afbetaald is.
    Wij wilden absoluut een koopwoning, zeker gezien de rentes behoorlijk laag stonden en we ons droomhuis tegengekomen waren. Bovendien hebben we ook een goede jobzekerheid, ook wel belangrijk, en kan ik er toch wel op rekenen dat mijn loon nog deftig gaat stijgen de komende jaren. (sinds de lening is er weeral €150 netto per maand bijgekomen bij mij)

Als ik nu lees dat de vaste rentes hier onder de 3% gaan zou het wel eens interessant kunnen worden om zelfs nu al te kijken naar een herziening van de lening
    Maar als ik dan kijk op RODV dan blijkt in de laatste 2 maanden NIEMAND met een vaste lening >200k op 30j onder de 3.25% te gaan... Zelfs met Q<70%...

Approved 9-lifer dacuba's schermafbeelding
    iTrader
    24 (100%)
    Weblogs
    11
    2 voorstellen hier van vorige week:

- 2,90% 15j 100 000 quotiteit 30% gok ik (aflossing 684euro pm)
    - 3,125% 20j 100 000 quotiteit 30% weer (aflossing 558euro pm)
    I just burned 3000 calories. I forgot there was a pizza baking in the oven.
    C55H104O6
    9lives 2013 fanmail. Deel 1. Deel 2. Deel 3.
    9lives 2014 fanmail. Deel 1.

Approved 9-lifer Caracalla's schermafbeelding
    iTrader
    137 (100%)
    Wij hebben 3,61 gehad over een 2-tal maanden. Nu staan ze misschien een tikkie lager.
    Dat was bij KBC voor 263k vast op 30 jaar Q80%. Dus Massis, ik denk dat een herziening nog niet loont.
    Powaaaah!

iTrader
    10 (100%)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Caracalla Bekijk bericht
    Wij hebben 3,61 gehad over een 2-tal maanden. Nu staan ze misschien een tikkie lager.
    Dat was bij KBC voor 263k vast op 30 jaar Q80%. Dus Massis, ik denk dat een herziening nog niet loont.
    Ik had het net eens uitgerekend (hoeveelkostmijnhuis.be).

Als we naar 3.25% zouden kunnen zakken betalen we €170 per maand minder dan nu (rekening houdend met lager te lenen kapitaal etc).

Kosten voor herzieningen zouden net geen 10k zijn. Die hebben we toch niet op overschot voor een herziening momenteel, dus issue solved

Als de vaste onder de 3% gaan, ga ik toch eens horen bij onze bank...

Totale kosten eens bekeken.
    Huidige lening volgen: totaal nog te betalen bedrag = +- 465.000
    Herzien naar 3.25%: totaal nog te betalen bedrag = 407.000 + herfinanciering = 417.000

Moesten we dus kunnen herzien naar 3.25%, dan zou dat op de totale looptijd van de lening toch bijna 50.000 uitsparen...

EK voetbal kenner $uB^'s schermafbeelding
    iTrader
    7 (100%)
    Klein vraagje nog, want ik lees hierboven iets van 'tarief bleef 3 dagen geldig!' ..

Wij zijn eigenlijk gewoon bezig met een 'verkennende' ronde, maw we gaan dus op zoek naar een huis maar daarvoor willen we eerst weten wat ons budget is, wat kunnen we lenen. We hebben zelf al een som staan waarmee we alle kosten willen betalen (notaris, akte, registratierechten + meubels) dus gaan we de rest moeten lenen (quotiteit 100%).

Dus nu gaan we naar de banken, waar we dus een 'globaal' beeld gaan krijgen .. 'Aja, met hetgeen jullie willen afbetalen per maand kan je x € lenen' .. Dan gaan we op zoektocht naar een huis en als we iets vinden in dat budget, moeten we terug naar de bank .. In de hoop dat de tarieven dan niet meer zijn aangepast?

Concreet => 20/6 en bij de bank(en) kunnen we 200k lenen op 30 jaar (vb) met afbetaling van € 950
    Op 20/08 vinden we een huis dat ons aanstaat aan 200k. We gaan naar de bank, waar opeens (situatie op de markt) we vb nog steeds die 200k kunnen lenen maar met een afbetaling van € 1050 (% die omhoog gaat). En stel dat je zegt van 'die € 950 is ons maximum da we aan de lening willen spenderen', dan moet je eigenlijk op zoek naar een goedkoper huis?

Of is da enkel maar als ze echt met een extreem goed voorstel afkomen, dat ze dan zeggen dat het maar 'x-aantal dagen' geldig is?
    Ťħē Ŧ®ăĜēĐŷ ǒƒ łįFə ı§ ŵĦàŦ ď¡£Š ìņŠĩďĒ å măŊ ŴħıŁē ĥĖ łïvəŞ …

Member
    iTrader
    17 (95%)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door $uB^ Bekijk bericht
    Klein vraagje nog, want ik lees hierboven iets van 'tarief bleef 3 dagen geldig!' ..

Wij zijn eigenlijk gewoon bezig met een 'verkennende' ronde, maw we gaan dus op zoek naar een huis maar daarvoor willen we eerst weten wat ons budget is, wat kunnen we lenen. We hebben zelf al een som staan waarmee we alle kosten willen betalen (notaris, akte, registratierechten + meubels) dus gaan we de rest moeten lenen (quotiteit 100%).

Dus nu gaan we naar de banken, waar we dus een 'globaal' beeld gaan krijgen .. 'Aja, met hetgeen jullie willen afbetalen per maand kan je x € lenen' .. Dan gaan we op zoektocht naar een huis en als we iets vinden in dat budget, moeten we terug naar de bank .. In de hoop dat de tarieven dan niet meer zijn aangepast?

Concreet => 20/6 en bij de bank(en) kunnen we 200k lenen op 30 jaar (vb) met afbetaling van € 950
    Op 20/08 vinden we een huis dat ons aanstaat aan 200k. We gaan naar de bank, waar opeens (situatie op de markt) we vb nog steeds die 200k kunnen lenen maar met een afbetaling van € 1050 (% die omhoog gaat). En stel dat je zegt van 'die € 950 is ons maximum da we aan de lening willen spenderen', dan moet je eigenlijk op zoek naar een goedkoper huis?

Of is da enkel maar als ze echt met een extreem goed voorstel afkomen, dat ze dan zeggen dat het maar 'x-aantal dagen' geldig is?
    Het percentage waartegen je zou kunnen lenen gaat zo snel en sterk niet veranderen denk ik. Om 200k te lenen over 30jaar met afbetaling van €950/maand zit je aan +-4%. Om datzelfde te doen met €1050 per maand, zit je al aan bijna 5%.
    Mijn eerste lening was 4,6% (ondertussen 3,5 jaar geleden) en huidige aan 4% (een jaar geleden). Als ik zie wat de tarieven voor vast over 30 jaar nu zijn, blijkt dat percentage toch redelijk "stabiel".
    Uit ervaring (en veel rondvragen) weet ik dat hetgeen je max kunt lenen voor de bank neerkomt op jullie gezamenlijk inkomen -€800. Of het verstandig is om zover te gaan is een tweede natuurlijk. Dit was interessant om te weten aangezien het inkomen van mijn vrouw niet wordt meegeteld maar het is er natuurlijk wel (buitenland e.d.)

Het heeft ook niet veel zin om verschillende banken nu tegen elkaar uit te spelen en om overal langs te gaan omdat de verschillen onderling snel wijzigen. Ook gaat men niet tot het uiterste als men toch weet dat je geen concreet project hebt. Hou ook rekening met het totaalpakket (dus schuldsaldo, kost van de rekening, brand/familiale verzekering die je meestal verplicht moet nemen bij dezelfde bank). Soms is het beter een licht hoger percentage maar goedkopere "randproducten).
    blog(Linux-related)

iTrader
    10 (100%)
    Dat verkennend gesprek kan je achterwege laten, met sites als renteopdevoet.be en hoeveelkostmijnhuis.be kan je perfect de kosten die erbij komen en de huidige rentevoeten in de gaten houden alsook in welke afbetalingen dat resulteert.

Vervolgens ga je op zoek naar een huis dat je kan betalen. Ondertussen kan je gewoon RODV blijven volgen, zodat je het onmiddellijk ziet als de rentes beginnen stijgen. Uiteraard hou je altijd een een marge boven RODV, niemand kan garanderen welk tarief jij krijgt.

Vervolgens als je een huis vindt dat binnen je prijsklasse valt kan je gaan bieden en onderhandelen. Kom tot een prijs dan stel je een compromis op. In dit compromis neem je als ontbindende voorwaarde op dat "de koper binnen de termijn van X weken een hypothecair krediet kan vinden met duurtijd Y, voor bedrag Z en met percentage R%"

Vind je dan je lening => verkoop wordt gefinaliseerd en je koopt het huis.
    Blijken de rentes plots enorm gestegen en je vindt geen rente meer die je kan betalen, dan is de verkoop ongeldig en hoef je het huis niet te kopen.

Standaard is een rente van je bank 2 weken tot een maand geldig. Als je gaat onderhandelen wordt die termijn steeds krapper, meestal 1 of 2 weken. Alleen sommige banken (met name ING) wil mensen soms té snel doen tekenen door een enorm goed tarief te geven en dat slechts 2 of 3 dagen geldig te laten zijn. Dat doen ze om het gewenste % van de markt in handen te hebben.

Member Timborius's schermafbeelding
    iTrader
    2 (100%)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Jensd Bekijk bericht
    Hou ook rekening met het totaalpakket (dus schuldsaldo, kost van de rekening, brand/familiale verzekering die je meestal verplicht moet nemen bij dezelfde bank). Soms is het beter een licht hoger percentage maar goedkopere "randproducten).
    De meeste mensen weten dit niet, maar het is meestal mogelijk om deze producten op te zeggen na het ondertekenen van het contract. (bv levensverzekering betaal je dan voor 1jaar het jaar daarna kijk je uit naar iets goedkoper/beter)

iTrader
    10 (100%)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Timborius Bekijk bericht
    De meeste mensen weten dit niet, maar het is meestal mogelijk om deze producten op te zeggen na het ondertekenen van het contract. (bv levensverzekering betaal je dan voor 1jaar het jaar daarna kijk je uit naar iets goedkoper/beter)
    Pas daar maar ZEER goed mee op. Bij KBC bijvoorbeeld (en bij vele andere banken ook) mag je dat inderdaad opzeggen, maar vanaf dat moment verlies je je commerciële korting op je lening, dat kan oplopen tot 0.75% van je rente!

Bovendien kan je die korting nooit meer terugkrijgen voor diezelfde lening.

Heb zelf een lening bij KBC en heb er als consultant een paa rmaanden gewerkt en dit ook zien staan in de klantendocumentatie daar.

Member Timborius's schermafbeelding
    iTrader
    2 (100%)
    Ja inderdaad zeker mee oppassen. Altijd de kleine letterkes lezen, maar ik ken een paar mensen die het op deze manier hebben gedaan. Het hangt er natuurlijk allemaal vanaf wat er precies in het contract staat. Eigenlijk is het een vorm van koppelverkoop. Het zou mij toch verbazen dat je een lening op bv. 30jaar neemt je 30jaar vast zit bij hun alsmaar duurder wordende producten.

Approved 9-lifer JPV's schermafbeelding
    iTrader
    3 (100%)
    Bij mijn weten zit je daar vast tot ze de algemene voorwaarden veranderen van die verzekering (qua automatische indexatie, ...). Dan heb je de mogelijkheid om te veranderen zonder die korting kwijt te spelen.
    Sent From My Brain Using Common Sense

iTrader
    10 (100%)
    't zou kunnen, ik weet in elk geval dat het voor mij een 15-20 euro per maand goedkoper werd door àlle verzekeringen bij KBC onder te brengen. een €5 per maand dat de brandverzekering goedkoper was en een €10-15 dat de auto goedkoper werd.

Ik heb dus bovenop mijn SSV en brandverzekering, ook mijn familiale en de wagen van mijn vrouw bij KBC staan.

En bijkomend voordeel is dat ik ALLES van verzekeringen met 1 en dezelfde persoon kan regelen, en geen 4 firma's moet aanspreken.

EK voetbal kenner $uB^'s schermafbeelding
    iTrader
    7 (100%)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Jensd Bekijk bericht
    ...

Ge gaat keer je locatie mogen aanpassen eh, 'regio Gent' .. Uhu :-) En dan mij een opmerking geven dat ik in Kortrijk een foto post van in Brugge :-D

Anyway, tis ook nie echt de bedoeling ze nu al tegen elkaar te laten uitspelen, maar gewoon een beeld te hebben van wat we +- kunnen lenen :-) En ondertussen ben'k overal eens geweest, persoonlijk contact gehad .. Als we dan effectief er aan beginnen, dan zien we dan wel weer zeker :-D
    Ťħē Ŧ®ăĜēĐŷ ǒƒ łįFə ı§ ŵĦàŦ ď¡£Š ìņŠĩďĒ å măŊ ŴħıŁē ĥĖ łïvəŞ …

Approved 9-lifer Schnippy's schermafbeelding
    iTrader
    3 (100%)
    "tarief blijft 3 dagen geldig" is eigenlijk onzin, meestal wordt dit bij kbc toegepast en is dit enkel om je onder druk te zetten zo kan je niet blijven onderhandelen en weten ze dat je geen 6 banken meer kan doen.

Als uw dossier ingediend is blijft uw tarief geldig van dag 1 tot je uiteindelijk tekent. Ook zoiets als eerst kreeg ik 4.50% en 2 weken later was het plots 5.10% is eigenlijk onzin ofwel dat ze uw dossier niet hadden ingediend bij het hoofdkantoor.

Member zaffah's schermafbeelding
    iTrader
    1 (100%)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Renegadexxripxx Bekijk bericht
    Wat is dat volledig mandaat?

En welke waren de randvoorwaarden voor die 1.76% (werknemer bij die bank?)
    Ik geloof er niet veel van. Vorige week gesproken met werknemer van kbc en die kunnen zelfs niet onder de 2.5% gaan met hun interne kortingen.

edit: blijkt dan toch over iets anders te gaan
    Laatst gewijzigd door zaffah; 21 juni 2012 om 18:59

Pagina 4 van 38 EersteEerste 1234567814 ... LaatsteLaatste

Regels voor berichten