Pagina 1 van 2 12 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 20 van 21
    Member
    iTrader
    0

Aankoop lichte vracht - fiscaal voordeel particulier?

Graag had ik eens jullie mening over het volgende.

• Aftrek Auto

Ik rijd dagelijks 100 naar mijn werk, heen en terug (50km enkel), met een personenwagen. Dit valt onder de noemer woon-werkverkeer. Ik krijg GEEN km-vergoeding van de werkgever. Ik ben werknemer!

Bij het invullen van mijn belastingsaangifte, kies ik dan ook voor bewijs van werkelijke kosten gezien ik boven het forfait uitkom. Voor woon-werkverkeer dien ik het 0,15€ forfaitair bedrag/km te nemen. Ik doe geen andere beroepsverplaatsingen.

Gezien de lichte vrachtauto's niet onder die 0,15 €-regel vallen, kan je bij dergelijke voertuigen de werkelijke kosten aftrekken (herstelling, brandstof, verzekering,....). bovendien kan je de aankoop van uw wagen afschrijven. Wanneer ik alles uitreken, levert mij dit al snel een extra belastingsvoordeel op van ca. 1500 tot 2500 euro (afhankelijk van de aankoopprijs van de nieuwe wagen). De afschrijving van een nieuw voertuig zou 5 jaar bedragen.

Mijn personenwagen is heden 4 jaar oud en heeft ca. 90.000 km. De verkoopwaarde ligt particulier rond de 7000-7500 euro, via overname rond de 6000 euro.

Wanneer ik nu een nieuwe lichte vrachtauto zou kopen, heeft deze binnen een 5-tal jaar ca. 110.000/120.000 km doch heeft hij nog een restwaarde. Na 5 jaar is mijn huidige personenwagen niets meer waard. (8 jaar oud en 180.000-200.000 km's)

• Aftrek garage (deel van woning)

Na wat opzoekwerk blijkt nu ook dat je bij lichte vrachtauto's of andere voertuigen die niet onder die 0,15€ forfait vallen (vb. motorfietsen) ook de garage waar het voertuig in gestald staat, kunt aftrekken en dit tegen 3% (zijnde 33 jaar). Dit levert nog een extra-besparing op. Ik ben eigenaar van de woning waar mijn garage 6,66% uitmaakt van de totale oppervlakte van de woning. Ik ben voor 50% eigenaar gezien mijn vriendin voor de andere 50% eigenaar is. Wij wonen feitelijk samen.

- Graag eens jullie mening over bovenstaande redenering.
    - Wanneer je de garage gaat afschrijven en je bent slecht voor 50% eigenaar, veronderstel ik dat je dan ook alles moet delen door 2? Of zie ik dat verkeerd? Vb. De aankoopwaarde van het gebouw is 300.000 euro, ik kan slechts 150.000 in aanmerking nemen voor de berekening?
    - Zie ik hier iets over het hoofd?

Dit alles toegepast zou mij in de huidige omstandigheden 2.234,99 EUR extra-belastingsvoordeel opleveren.

Member Block's schermafbeelding
    iTrader
    4 (100%)
    Toevallig nog iets meer te weten gekomen? Ik heb namelijk hetzelfde idee.

Member
    iTrader
    0
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Block Bekijk bericht
    Toevallig nog iets meer te weten gekomen? Ik heb namelijk hetzelfde idee.
    Volgens eigen opzoekwerk en fiscale kennis en advies van anderen, zou dit alles perfect mogelijk zijn?

Ook de inbreng van de garage kan geen probleem zijn. Wel opletten dat je voertuig niet teveel privé gebruikt gezien u voordeel dan serieus slinkt....
    Het spreekt voor zich dat je enkel die kosten voor het gedeelte woon-werkverkeer kan aftrekken. De kosten blijven echter hetzelfde als je nu privé rijdt of woon-werk dus hoe hoger het aandeel woon-werk, hoe hoger de aftrek.

Mocht je nog vragen hebben mag je mij gerust pm sturen.

Welke lichte vracht ben je van plan aan te kopen? Nieuw/tweedehands?

Member SysRq's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Jaarlijkse verkeersbelasting voor een lichte vracht is ook iets van een 150 euro dacht ik, ongeacht de cilinderinhoud van de motor. Fiscaal voordeel? Jawel.

SIO
    SIO is offline
    Member SIO's schermafbeelding
    iTrader
    9 (100%)
    Moet de lichte vracht 'situatie' dan niet te verantwoorden zijn met inhoud werk? Kan iedereen een LV zomaar kiezen?

Approved 9-lifer DogFacedGod's schermafbeelding
    iTrader
    13 (100%)
    Gelieve wel op te letten op het verschil tussen "valse lichte vrachtwagen en "lichte vrachtwagen.

vb. : BMW X5 met achteraf een afgesloten cabine ingestalleerd = valse licht vrachtwagen. Kosten van woon-werkverkeer van valse lichte vrachtwagens moeten aan het forfait van 0,15/km beoordeeld worden. Over het algemeen zijn dat SUV's.

Over de garage:
    Ik denk dat correcte berekening voor de garage zou zijn "75%*"afschrijving van eigen deel van garage"*"woon-werk km"/"totaal km". Afschrijving is 33 jaar als ik mij niet vergis. Er mag degressief afgeschreven worden voor de garage. (niet zeker van dit maar ik denk dat je moet tellen van het moment dat je het aangekocht hebt omdat de afschrijving moet gebeuren op basis van de aanschaffingswaarde.)

Je mag inderdaad het deel eigendom van je vriendin niet daarin rekenen buiten als je daarvoor een huur betaalt aan haar.(wel een huurcontract nodig dan en zij moet de inkomsten aangeven dus niet echt voordelig ) Zelfs als je getrouwd bent of wettelijk samenwonend bent.

Niet vergeten alles is aan 75% buiten de interesten voor de lening van de auto en mobilofoonkosten. Die zijn 100%.

Member Block's schermafbeelding
    iTrader
    4 (100%)
    Ik dacht eerder aan een citroen berlingo achtig iets, maar dan met drie personen van voor. En al dan niet vast afgesloten wand, maar dat is blijkbaar niet verplicht meer voor lichte vracht.

Approved 9-lifer WTFMAN's schermafbeelding
    iTrader
    335 (100%)
    Ik ga momenteel met de trein naar Brussel ( vanuit Genk , 103km ) dus zou dagelijke een dikke 200km maken... Ik moest deze jaar 80euro bijbetalen aan belastingen => als ik dit hier lees kan ik dus beter een lichte vracht kopen van pak 15 000 EUR en elk jaar 3000euro inbrengen ( + 1500euro vr naft,verzekering,onderhoud ) en dus elk jaar 4500euro trekken van de staat? Zou voor minimaal 95% woon-werkverkeer gebruikt worden aangezien ik nog over een andere wagen beschik ...

iTrader
    13 (100%)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door WTFMAN Bekijk bericht
    Ik ga momenteel met de trein naar Brussel ( vanuit Genk , 103km ) dus zou dagelijke een dikke 200km maken... Ik moest deze jaar 80euro bijbetalen aan belastingen => als ik dit hier lees kan ik dus beter een lichte vracht kopen van pak 15 000 EUR en elk jaar 3000euro inbrengen ( + 1500euro vr naft,verzekering,onderhoud ) en dus elk jaar 4500euro trekken van de staat? Zou voor minimaal 95% woon-werkverkeer gebruikt worden aangezien ik nog over een andere wagen beschik ...
    Ge wint geen 4500€ . Het is een 4500 € die afgetrokken worden van je beroepsinkomsten waar je dus niet op belast wordt. Dit in plaats van je forfaitaire beroepsinkomsten wat max 3.670€ kan bedragen + de vrijstelling woon-werk verkeer + forfait verre verplaatsingen.

Pak dat de gebruikskost van een voertuig rond 25eurocent per kilometer is. Dus 50€ perdag dus jaarlijks (220dagen) 11.000€. Daar zit de afschrijving in, de diesel, onderhoud, verzekering, taksen, herstelingen. Om je werkelijke beroepskosten te bewijzen, mag na voorleggen van facturen en dergelijke daar 75% van houden in de veronderstelling dat je de auto puur alleen maar voor woon-werkverkeer gebruikt. Dus kan je 8.250€ over invullen als werkelijke beroepskosten. (!!! Je hebt dit allemaal betaald !!!)

We gaan dat demonstreren met een berekening:
    Je loon is 38.000 €. Je woont in Genk. Je bent single zonder kinderen. En je hebt geen afzonderlijk belastbare beroepsinkomsten. (zoals vervroegd vakantiegeld,...)

In het geval van forfaitaire beroepskosten
    Forfaitaire beroepskosten = 3008.20
    Belastbaar inkomen wordt: 34991.80
    Belasting te betalen: 12811.59

In het val van werkelijke beroepskosten
    Werkelijke beroepskosten = 8.250
    Belastbaar inkomen wordt = 29.750
    Belasting te betalen: 10219,52 EUR
    *Berekend op taxcalc

Dus je hebt bijna 10.000 € aan kosten gedaan voor je voertuig om 2.600 te winnen. Je gaat geen geld winnen daarmee. JE gaat op zijn best gezegd wat korting gekregen hebben op een aankoop van een bestelwagen .

EDIT: En om daarvoor iedere dag in de file te staan tussen Leuven en Brussel . Vergeet je levenskwaliteit niet in te rekenen . Je gaat niet sneller thuis zijn met een bestelwagen dan met de trein. als je een standaard 9 to 5 job hebt in Brussel.
    Laatst gewijzigd door DogFacedGod; 17 juni 2012 om 16:26

Member Barbarossa's schermafbeelding
    iTrader
    1 (100%)
    Ge wint er geen 2.600 euro mee nee, maar ge krijgt ze wel terug.
    Wat nu in mijn geval met een gewoon voertuig niet zo is.
    Kan enkel de 0.15 regel gebruiken.

Kunt ge als ge met zo'n lichte vracht rijdt dat ook gedeeltelijk inbrengen?
    Ik rij bv 35% trein en 65% auto naar het werk.

edit: ik spreek dus wel over een echt lichte vracht, ale t is wel een dacia maar vind ze zelf super

http://motoburg.com/images/dacia-logan-pickup-04.jpg

iTrader
    13 (100%)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door decat Bekijk bericht
    Ge wint er geen 2.600 euro mee nee, maar ge krijgt ze wel terug.
    Wat nu in mijn geval met een gewoon voertuig niet zo is.
    Kan enkel de 0.15 regel gebruiken.

Kunt ge als ge met zo'n lichte vracht rijdt dat ook gedeeltelijk inbrengen?
    Ik rij bv 35% trein en 65% auto naar het werk.

edit: ik spreek dus wel over een echt lichte vracht, ale t is wel een dacia maar vind ze zelf super

http://motoburg.com/images/dacia-logan-pickup-04.jpg
    Is dat 35% van het traject doe je met de trein en 65% met de auto? Of is dat 35% van de dagen ga ik met de wagen en 65% van de dagen met de trein.

Member Barbarossa's schermafbeelding
    iTrader
    1 (100%)
    Het aantal dagen. 9 tot 4 werken ga ik met de trein. De late shiften en tijdens de nacht ga ik met de auto. De trein kan minder zijn want dat hangt af van maand tot maand. Soms rij ik heel maand met de auto naar brussel, zoals eerder gezegd hangt het van de shiften af. Die 35/65 verhouding was er maar willekeurig opgeplakt.

Member
    iTrader
    0

Exclamation Inbrengen lichte vracht in de belastingen

Onder welke rubriek mag in die lichte vracht inbrengen in de persnonen belasting?
    We hebben een Caddy Van in september van vorig jaar.
    95% van de km's is woon werkverkeer van mijn vriendin (werknemer).
    We willen die afschrijven op 5 jaar.
    Wegentaks, verzekering, aankoopfactuur/5, diesel kan ik inbrengen.
    Onder welke rubriek kan ik dat plaatsen?
    Wie heeft hiermee ervaring en wil mij verder helpen?

mvg

Phil
    Laatst gewijzigd door PhilBar; 4 juli 2012 om 02:13

JPV
    JPV is offline
    Approved 9-lifer JPV's schermafbeelding
    iTrader
    2 (100%)
    beroepsmatig, privé, ... onmogelijk te zeggen zonder meer info

JPV
    JPV is offline
    iTrader
    2 (100%)
    wat is het inkomen van je vriendin (wat staat er op code 1250)? (in de veronderstelling dat ze niet zelfstandige is)

Je kan die NIET afschrijven via wegentaks, verzekering, aankoop, ... omdat je die quasi enkel voor woon-werkverkeer gebruikt en niet beroepsmatig (bvb zelfstandige ofzo).

Je kan dus enkel je km's aan 0.15 euro per km in code 1258 zetten, maar dan mag je niks in 1255 invullen én verlies je natuurlijk het forfait. Ze moet dus al héél veel km's doen om daar voordeel uit te halen.

Approved 9-lifer Fides's schermafbeelding
    iTrader
    12 (100%)
    of weinig verdienen

iTrader
    13 (100%)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door JPV Bekijk bericht
    wat is het inkomen van je vriendin (wat staat er op code 1250)? (in de veronderstelling dat ze niet zelfstandige is)

Je kan die NIET afschrijven via wegentaks, verzekering, aankoop, ... omdat je die quasi enkel voor woon-werkverkeer gebruikt en niet beroepsmatig (bvb zelfstandige ofzo).

Je kan dus enkel je km's aan 0.15 euro per km in code 1258 zetten, maar dan mag je niks in 1255 invullen én verlies je natuurlijk het forfait. Ze moet dus al héél veel km's doen om daar voordeel uit te halen.
    a) Er bestaan twee soorten lichte vracht fiscaal gezien

a) 1) Valse lichte vracht
    "de bij DIV tot de categorie "lichte vrachtauto's" gehomologeerde voertuigen, maar die op fiscaal vlak en in het bijzonder voor de verkeersbelasting worden aangemerkt als personenauto, auto voor dubbel gebruik of minibus (dit kan bijvoorbeeld betrekking hebben op sommige monovolumes en luxueuze terreinvoertuigen)" = "valse" lichte vracht = forfait van 0,15€ per km

a) 2) Echte lichte vracht
    "Echte" lichte vracht = Mag wel met wegentaks, verzekering, afschrijving aankoopwaarde

Wat is lichte vracht volgens de fiscus? Minimum lengte laadrumte is 50% van de wielbasis en nog een deel andere voorwaarden
    http://www.refibo.com/documentatie/f...aliteit001.pdf

b) Caddy = Echte lichte vracht?
    Of een Caddy Van beantwoordt aan de fiscale definitie van lichte vracht, daar heb ik geen idee van. Ik dacht dat dat ergens op het bewijsje van de autokeuring staat.
    http://minfin.fgov.be/portail1/nl/pr...nnettes_nl.pdf : Hier lees ik dat de autokeuring daarop toeziet. Dus ofwel staat dat op documenten van de autokeuring of moet je daarachter vragen wanneer je naar de keuring gaat, denk ik.

(Let dus op: Definitie "lichte vracht" bij de DIV is NIET HETZELFDE als de fiscale definitie voor lichte vracht.)
    -------------------------------------------------------------------------
    (NOOT: Ik heb een foutje gemaakt in vorige posts, zie ik. Woon-werkverkeer met een echte lichte vracht, motorfiets,... (niet je "eigen" auto of "valse" lichte vracht"...) valt niet onder een 75%-beperking. Je mag de kosten volledig tellen. Ik zie dat nu pas.

Approved 9-lifer Japser's schermafbeelding
    iTrader
    12 (100%)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door SysRq Bekijk bericht
    Jaarlijkse verkeersbelasting voor een lichte vracht is ook iets van een 150 euro dacht ik, ongeacht de cilinderinhoud van de motor. Fiscaal voordeel? Jawel.
    hangt een beetje af, maar ik heb dit jaar 147 euro en wa centen betaald, terwijl mijn vriendin 210 betaald heeft voor een 10 keer zuinigere renault clio

JPV
    JPV is offline
    iTrader
    2 (100%)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door DogFacedGod Bekijk bericht
    a) Er bestaan twee soorten lichte vracht fiscaal gezien

a) 1) Valse lichte vracht
    ....
    ik kan me vergissen, maar imho mag je dit NIET doen voor werkelijke kosten woon-werkverkeer. Wél voor werkelijke kosten werk-werkverkeer, maar daarover gaat het hier niet.

Member
    iTrader
    1 (100%)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door JPV Bekijk bericht
    ik kan me vergissen, maar imho mag je dit NIET doen voor werkelijke kosten woon-werkverkeer. Wél voor werkelijke kosten werk-werkverkeer, maar daarover gaat het hier niet.
    Lichte vracht mag voor woon-werk gebruik maken van werkelijke kosten. Vergeet wel niet dat je de gemaakte kosten zoals verzekering/onderhoud/... moet prorateren over de beroepskilometers en privé kilometers.

Pagina 1 van 2 12 LaatsteLaatste

Discussie informatie

Users Browsing this Thread

Op dit moment bekijken 1 gebruikers deze discussie. (0 leden en 1 gasten)

Regels voor berichten