Oorspronkelijk geplaatst door
Riverdale27
De subjectieve pakkans? Dat is de gepercipieerde pakkans bij de mensen dus? M.a.w. mensen percipiëren het risico hoger en gedragen zich dus beter. Langs de andere kant daalt uw objectieve pakkans.
Ik weet toch niet of dat de beste manier is om die regels af te dwingen... Mensen die niet luisteren moeten een boete krijgen, of een waarschuwing, maar toch niet op voorhand te horen krijgen dat er controles zijn.
Als ik een automobilist ben die regelmatig dronken naar huis rijdt, en ik weet dat er controles zijn deze week, dan zal ik deze week niet dronken naar huis rijden. De kans dat ik de week erna dronken naar huis rijdt zal gewoon weer hoger zijn hoor. M.a.w. ik ga mijn gedrag tijdelijk aanpassen. Als ze mij daarentegen een serieuze boete geven, gecombineerd met het feit dat controles totaal onvoorspelbaar zijn, dan ga ik al een pak minder dronken naar huis rijden.
Dat is althans wat ik zou doen. Weet niet of dit overeenkomt met de logica van andere mensen, laat staan die van een dronken chauffeur.