Hallo
Vrijdagnacht werden een vriend en ik tegenhouden door politie.
Hij (vriend) liep met fiets aan de hand op het voetpad, want zijn fiets was niet in orde (had de combi al gezien van ver, dus hij was zeker niet in fout ofzo), ikzelf fietste naast hem op het fietspad (fiets in orde).
We kwamen van een feest en hadden dus aardig wat gedronken. De combi stond op 50m van de feestzaal.
Hij (vriend) liep met fiets aan de hand op het voetpad, want zijn fiets was niet in orde (had de combi al gezien van ver, dus hij was zeker niet in fout ofzo), ikzelf fietste naast hem op het fietspad (fiets in orde). Tijdens het aansteken van mijn lichten (voor ik op mijn fiets zat), had ik nogal 'slingerend' over straat gelopen, om de simpele reden dat het een heel gedoe is om die lichten aan te steken (+ dronkenschap natuurlijk).
Wij passeren die combi en mijn vriend word tegenhouden. De flikken vragen zijn paspoort en beschuldigen hem van het dwarsen van die straat. Mijn vriend is van Armeense afkomst (perfect ingeburgerd overigens), maar dit terzijde. Hierop zeg ik dat het ik was die de straat dwarste, maar wordt (nogal bruut) aangemaand om te zwijgen. Zij bleven hem wel verder beschuldigen van dat dwarsen.
Na een tijdje komen ze plots naar mij en zeggen dat ik niet in staat ben om naar huis te fietsen (had voordien wel recht gereden, dus dat kon niet de reden zijn). Ik zeg dat ze me gerust mogen volgen, en dat ik uit ervaring weet dat ik veilig naar huis kan fietsen.
Er volgt een hele discussie (ik heb niemand beledigd ofzo, ben daar ook niet van beschuldigd) en uiteindelijk zeggen ze dat ze me gaan meepakken naar 't bureau. Ik weigerde dit (geweldloos), maar plots sleurt een vrouwelijke flik mij van m'n fiets (zat er dus al die tijd nog op) en 5sec later lig ik op de grond geboeid en al. Hier heb ik een gekneusde pols, enkele schrammen en een gescheurde broek aan overgehouden. Uiteindelijk dus in de cel gevlogen (niet verzet tijdens het naar de combi lopen). Mijn vriend ook, hij kreeg er nog enkele trappen bovenop-terwijl hij op de grond lag- en een lelijke schram aan de slaap.
Na het verhoor naar huis gestuurd met gewoon het uitgetypte verhoor mee.
Begane overtredingen: openbaar dronkenschap, verstoring van de orde, weerspannigheid.
Nu is mijn vraag wat hiervan de mogelijke gevolgen kunnen zijn en of beroep zin heeft tegen die weerspannigheid (bij evt. boete).
Want weerspannigheid: Weerspannigheid is een (strafrechtelijk) misdrijf tegen de openbare orde.
Het is elke aanval, elk verzet met geweld of bedreiging tegen leden van de openbare macht. Er is enkel sprake van weerspannigheid indien de feiten gebeuren tijdens de uitoefening van hun functie.
dit is naar mijn gevoel echt niet van toepassing.
Graag jullie mening en/of tips.
Alvast bedankt!

LinkBack URL
About LinkBacks
Met citaat reageren

) heb ik nogal wat mensen de klacht(en) die tegen hun liepen zien ingetrokken worden nadat ze naar Comité P gestapt waren.