Weergegeven resultaten: 1 t/m 16 van 16
    Member F0ns's schermafbeelding
    iTrader
    27 (97%)

Geluidsoverlast 'nieuw' rusthuis

Ik weet niet of hier iemand op het forum zit met genoeg kennis van recht, inzake de milieunormen voor geluidsoverlast. Alvast hier een korte schets van het probleem.

Mijn ouders wonen in Beveren. Achter hun tuin is er een rusthuis waar er nooit problemen waren. Nu hebben ze de laatste jaren een nieuw rusthuis gebouwd om de capaciteit van het oude te vergroten. Kortom een enorme nieuwbouw dat neergezet is.
    Deze nieuwbouw is vorige week opgeleverd, althans toch een deel, om reeds een aantal activiteiten uit te voeren.

Jammer genoeg moeten zij een enorm storend geluid ondervinden. Wij en de buren denken dat dit het geluid is van een of andere afzuiging. Binnenshuis hebben zij er geen last van, maar eens in de tuin is het precies of je naast de autostrade zit. De buren die het dichts bij die nieuwbouw wonen horen het zelfs binnen. Weliswaar een zacht suisend geluid, maar wederom storend.

Verschillende instanties gebeld: politie, voorzitter v.h. rusthuis, mileuadministratie, ...
    *Politie: weinig reactie, wouden dB opmeten. Maar alleen in het huis. Buiten mogen ze geen geluidsmetingen doen want dat telt niet voor het PV.

*Voorzitter rusthuis: gaat dit bespreken bij eerstkomende vergadering maar krijgen het gevoel dat die er zich niet veel van aantrekt.

*Milieuadministratie: deze komen de metingen uitvoeren en zullen een verslag opmaken.

Wij en ook de buren vrezen dat dit op de lange termijn geschoven zal worden en willen waarschijnlijk samenzitten en naar een advocaat gaan. Nagaan of zij een zaak kunnen aanspannen en kansen hebben.

Graag had ik eens willen weten of iemand hier voldoende van de wetgeving kent of er überhaupt wel iets aan te doen valt.
    Heb al gekeken op Toestand m.b.t. geluidshinder in Vlaanderen maar dat is veel zoeken en soms niet duidelijk.

Als er iemand ideeën heeft of raad mag die het altijd laten weten.

thx!

Member =CID=Drone's schermafbeelding
    iTrader
    13 (100%)
    dat ze buiten geen metingen mogen doen is dikke zever, in de zomer heeft u toch recht om in uw tuin te zitten ZONDER storend geluid.

rusthuis aangetekend in gebreke stellen en eisen dat ze een oplossing voorzien binnen de 14 dagen, vermeld ook, dat als ze niet reageren u de nodige juridische stappen zal ondernemen om alsnog van uw rust te kunnen genieten.

maw, als ze niet reageren, in eerste instantie een verzoeningspoging bij het vredegerecht, dat is gratis en gaat redelijk rap.

Member Riverdale27's schermafbeelding
    iTrader
    2 (100%)
    Als dat geluid ook 's nachts stoort hebt ge, denk ik, genoeg kansen om een rechtzaak te winnen. Zal wrs een luchtafvoer zijn ofzoiets.

JPV
    JPV is offline
    Approved 9-lifer JPV's schermafbeelding
    iTrader
    3 (100%)
    ik dacht dat die metingen binnen wel degelijk een specifieke reden hebben, heeft te maken met of je klacht tegen nachtlawaai of overlast indient, vermoed ik. Meer details denk ik dat je best op juridischforum.be => "Vastgoed/mede-eigendom-nabuurschap" bent.

Member
    iTrader
    1 (100%)
    Is het misschien niet mogelijk samen een oplossing te zoeken met het rusthuis eerst, of is dit al ondernomen? Uit de tekst zie ik niet direct of dit het geval is.

Hoogstwaarschijnlijk gaan ze niet bereid zijn inspanningen te doen, maar je weet maar nooit uiteindelijk.

Approved 9-lifer Nochnoii's schermafbeelding
    iTrader
    5 (100%)
    Het beste is om het inderdaad proactief aan te pakken en probeer dit te bespreken met de directie van het rusthuis. Ga er persoonlijk langs, zodat ze het niet onmiddelijk kunnen afwimpelen. Met een beetje gezond verstand kan dit mijns insziens gerust in der minne geregeld worden zonder dat iemand daar schade van ondervind. Ik denk maar eens heel snel aan: die luchtafvoer naar het dak leiden of ...

Member Dragonix's schermafbeelding
    iTrader
    2 (100%)
    zijn wel extra kosten voor het rusthuis en ze hebben net een nieuw gebouw geplaatst.. just saying

Banned Quecera's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Geloof mij, kan je zeker niets tegen beginnen. Vroeger hadden we gewone stille buren 6-14j geleden. de laatste 5-6 jaar zijn onze buren links van ons romenen en rechts van ons chinezen. We wonen in een rijhuis en die zijn al 6 jaar bezig met non-stop werken te doen, weet niet wat ze allemaal uitsteken maar het is ongelooflijk luidruchting en het stopt nooit tijdens het jaar, alleen op zondag (soms). Ze hebben hier 2 extra verdiepingen gezet aan de achterkant waar niemand het kan zien, staan hier dus 5 verdiepingen ipv 3 naast ons vol met illegalen wss. Mijn moeder heeft al 2x een hartinfarct gekregen en heeft enorm veel stress door mijn zus & haar moeder en komt werkelijk zot van die geluiden naast ons slaapkamer.

We hebben al 20-30x de politie opgebeld, in ht begin kwamen ze eens langs om te kijken, zat naar buiten te kijken en die zaten daar te wachten in hun combi tot plots 1 van die romenen daar naartoe ging en een envelop gaven, en de politie was weer weg. Na verscheidene keren het opnieuw te proberen telkens mislukt, ze kwamen nooit meer langs. Naar de Comité P gebeld en die zeggen dat ze daar geen tijd voor hebben. Ons huis staat nu in verkoop alleen door die buren en de volgens ons corrupte politie. We moeten hier weg!!! strontstad

Die romenen hebben ook al verscheidene keren op ons dak gekropen en een satelite+ 20m lange ladder gestolen, we kunnen er gewoon niets aan doen, we denken zelf dat ze ons electriciteit & water aftappen want de rekening is 2x duurder terwijl mijn zus 2 jaar geleden verhuist is van thuis en die nam elke dag 2 douches, dus enorm veel voordeliger normaal, maar het was juist duurder geworden. Enige oplossing is huis verkopen of Dexter spelen en die allemaal neermaaien. Soms echt zin gehad om een ijzeren baseball bat van mn maat te lenen en die hun schedel kapot te slaan, uit frustratie maar vooral nu uit haat voor hun, niets van respect die straatvlooien

Member
    iTrader
    0
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door =CID=Drone Bekijk bericht
    dat ze buiten geen metingen mogen doen is dikke zever, in de zomer heeft u toch recht om in uw tuin te zitten ZONDER storend geluid.
    De buren mogen toch een hond hebben, als die blaft kan je daar niets aan doen...

Ik vind het nogal raar. Een rusthuis waar er geluidsoverlast is... Oude mensen zijn de eerste die hierover moeilijk zouden doen.

Moet toch al heel luid zijn om je gelijk te krijgen in zo'n zaak zou ik denken. Dat jullie er meer last van zouden hebben dan die oude mensen?

iTrader
    13 (100%)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Butramas Bekijk bericht
    De buren mogen toch een hond hebben, als die blaft kan je daar niets aan doen...

Ik vind het nogal raar. Een rusthuis waar er geluidsoverlast is... Oude mensen zijn de eerste die hierover moeilijk zouden doen.

Moet toch al heel luid zijn om je gelijk te krijgen in zo'n zaak zou ik denken. Dat jullie er meer last van zouden hebben dan die oude mensen?
    een hond word verondersteld niet continu te blaffen, als deze dat wel doet kan er sprake zijn van overlast.

in dit geval is het een "afzuiging" of de bijhorende machines die continu een storend geluid veroorzaken, iets wat wel degelijk gemeten en vastgesteld kan worden.

Member
    iTrader
    0
    Tjah, wij hebben een buur die nogal snel "koest toe!!" roept naar onze hond. Hij beziet onze hond als overlast, maar de andere buren niet (hebben zelf allemaal een hond). Hij kan er niets aan doen ook al ziet hij dit wel als overlast.

iTrader
    13 (100%)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Butramas Bekijk bericht
    Tjah, wij hebben een buur die nogal snel "koest toe!!" roept naar onze hond. Hij beziet onze hond als overlast, maar de andere buren niet (hebben zelf allemaal een hond). Hij kan er niets aan doen ook al ziet hij dit wel als overlast.
    een hond heeft dan ook het "recht" om al eens te blaffen

als dat blaffen uren aan een stuk is, ook overdag, dan kan dat aanzien worden als overlast.

Member Riverdale27's schermafbeelding
    iTrader
    2 (100%)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door =CID=Drone Bekijk bericht
    een hond heeft dan ook het "recht" om al eens te blaffen

als dat blaffen uren aan een stuk is, ook overdag, dan kan dat aanzien worden als overlast.
    In dat geval kan je altijd de windbuks nemen en die hond een oog uitschieten Of nog beter: schiet zijn teelbal aan flarden.

No no, I kid, I kid... Honden zijn goede beesten. Maar hou ze 's nachts stil als eigenaar a.u.b.
    Laatst gewijzigd door Riverdale27; 12 mei 2012 om 10:02

Member F0ns's schermafbeelding
    iTrader
    27 (97%)
    Hallo, late reactie maar had gisteren geen tijd om iets te posten.

Eerst en vooral hebben we eindelijk de voorzitter van het rusthuis te pakken gekregen. Deze wist ons te vertellen dat het de afzuiging die op het moment 100% opstaat om de bouw te doen laten drogen.
    Vind ik zever want volgens mij hebben we recht op rust.
    In ieder geval hebben ze de afzuiging afgezet voor dit weekend en volgend weekend gaan ze ervoor zorgen dat het ook uitstaat.
    Ondertussen hebben we ook contact met de burgemeester. Al de partijen gaan samen zitten en ervoor zorgen dat het geluid gedemperd zal worden.
    Ze zijn er blijkbaar begonnen met een oplossing te zoeken dus zal wel goed komen veronderstellen we.

Member blackrabbit's schermafbeelding
    iTrader
    5 (100%)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door F0ns Bekijk bericht

Eerst en vooral hebben we eindelijk de voorzitter van het rusthuis te pakken gekregen. Deze wist ons te vertellen dat het de afzuiging die op het moment 100% opstaat om de bouw te doen laten drogen.
    Vind ik zever want volgens mij hebben we recht op rust.
    Wat is daar nu gezever aan? Als ge het binnen niet hoort zult ge er ook niet van wakkerliggen. Blijkbaar was het rusthuis/die voorzitter zich ook van geen kwaad bewust (als je hem nu pas te pakken kreeg) én toont hij duidelijk goodwill.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Quecera Bekijk bericht
    Ze hebben hier 2 extra verdiepingen gezet aan de achterkant waar niemand het kan zien, staan hier dus 5 verdiepingen ipv 3 naast ons vol met illegalen wss. Mijn moeder heeft al 2x een hartinfarct gekregen en heeft enorm veel stress door mijn zus & haar moeder en komt werkelijk zot van die geluiden naast ons slaapkamer.
    Ofwel staat het er illegaal & kunt ge bouwinspectie (of whoever dat nu regelt) er op afsturen, ofwel is daar een aanvraag voor ingediend & hebt ge maanden de tijd gehad om bezwaar aan te tekenen.

Nu goed, familie van mij heeft ook lange tijd last gehad met Roemeense buren. Flikken zijn daar meermaals binnengevallen (mét arrestaties). Het helpt wel om er mee te praten trouwens; vriendelijk, maar duidelijk. Hebt ge dat al geprobeerd?

iTrader
    13 (100%)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door blackrabbit Bekijk bericht
    Wat is daar nu gezever aan? Als ge het binnen niet hoort zult ge er ook niet van wakkerliggen. Blijkbaar was het rusthuis/die voorzitter zich ook van geen kwaad bewust (als je hem nu pas te pakken kreeg) én toont hij duidelijk goodwill.

Ofwel staat het er illegaal & kunt ge bouwinspectie (of whoever dat nu regelt) er op afsturen, ofwel is daar een aanvraag voor ingediend & hebt ge maanden de tijd gehad om bezwaar aan te tekenen.

Nu goed, familie van mij heeft ook lange tijd last gehad met Roemeense buren. Flikken zijn daar meermaals binnengevallen (mét arrestaties). Het helpt wel om er mee te praten trouwens; vriendelijk, maar duidelijk. Hebt ge dat al geprobeerd?
    buren die dichter wonen horen het blijkbaar wel, als hij dan nog eens zijn raam openzet in de zomer is de kans bestaande dat hij het ook hoort.

zijn klachten zijn dus gegrond.

Discussie informatie

Users Browsing this Thread

Op dit moment bekijken 1 gebruikers deze discussie. (0 leden en 1 gasten)

Regels voor berichten