Ik weet niet of hier iemand op het forum zit met genoeg kennis van recht, inzake de milieunormen voor geluidsoverlast. Alvast hier een korte schets van het probleem.
Mijn ouders wonen in Beveren. Achter hun tuin is er een rusthuis waar er nooit problemen waren. Nu hebben ze de laatste jaren een nieuw rusthuis gebouwd om de capaciteit van het oude te vergroten. Kortom een enorme nieuwbouw dat neergezet is.
Deze nieuwbouw is vorige week opgeleverd, althans toch een deel, om reeds een aantal activiteiten uit te voeren.
Jammer genoeg moeten zij een enorm storend geluid ondervinden. Wij en de buren denken dat dit het geluid is van een of andere afzuiging. Binnenshuis hebben zij er geen last van, maar eens in de tuin is het precies of je naast de autostrade zit. De buren die het dichts bij die nieuwbouw wonen horen het zelfs binnen. Weliswaar een zacht suisend geluid, maar wederom storend.
Verschillende instanties gebeld: politie, voorzitter v.h. rusthuis, mileuadministratie, ...
*Politie: weinig reactie, wouden dB opmeten. Maar alleen in het huis. Buiten mogen ze geen geluidsmetingen doen want dat telt niet voor het PV.
*Voorzitter rusthuis: gaat dit bespreken bij eerstkomende vergadering maar krijgen het gevoel dat die er zich niet veel van aantrekt.
*Milieuadministratie: deze komen de metingen uitvoeren en zullen een verslag opmaken.
Wij en ook de buren vrezen dat dit op de lange termijn geschoven zal worden en willen waarschijnlijk samenzitten en naar een advocaat gaan. Nagaan of zij een zaak kunnen aanspannen en kansen hebben.
Graag had ik eens willen weten of iemand hier voldoende van de wetgeving kent of er überhaupt wel iets aan te doen valt.
Heb al gekeken op Toestand m.b.t. geluidshinder in Vlaanderen maar dat is veel zoeken en soms niet duidelijk.
Als er iemand ideeën heeft of raad mag die het altijd laten weten.
thx!

LinkBack URL
About LinkBacks
Met citaat reageren

vol met illegalen wss. Mijn moeder heeft al 2x een hartinfarct gekregen en heeft enorm veel stress door mijn zus & haar moeder en komt werkelijk zot van die geluiden naast ons slaapkamer.
Of nog beter: schiet zijn teelbal aan flarden.